Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar08, 2016 6:30:44 PM

Morgen een 'grote dag.' Eerst de BX voorzien van verse LHM, daarna is de AX aan de beurt. Nieuwe lampjes in het dashboard, anti-roest behandeling op wat plekjes en de achterwisser er weer op. Kan ik meteen even zien wat de problemen bij de uitlaat zijn, even checken hoeveel gun gum ik nodig heb (moet dicht voor de APK, binnen een jaar hangt er een sport uitlaat onder). Ik hoop alleen wel dat 'ie straks wat zuiniger gaat lopen, heb net 480km gereden en m'n reserve lampje gaat branden... Heb er even injector cleaner in gegooid nu, ik denk dat de bougies ook vervuild zijn geweest door het verstopte luchtfilter. Ergens heb ik ook het idee dat ik de ECU niet goed gereset heb, ik heb 'm wel 25 seconden doorverbonden met de massa terwijl alles op contact stond, na het uitlezen, maar toen ik daarna de auto startte zocht 'ie eigenlijk totaal niet naar een stabiel toerental maar draaide standaard rond de 1500 toeren. Na een tijdje uitgezet, gestart en een rondje gereden, daarna bleef het toerental netjes rond 900 tot 1000 stationair terwijl dat voor de luchtfilter wissel 1200 was. Morgen dus ook maar even de ECU los trekken dan.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » FriMar11, 2016 8:51:13 PM

LHM wissel bij de BX woensdag gedaan, goed gelukt. Ik ben toen helaas niet meer toegekomen aan de AX, dus daar heb ik me vandaag na het werk op gestort.
Gisteren wel weer even het motormanagementlampje aan zien gaan - luchtfilter vervangen is dus niet voldoende geweest. Bougies gaan er dus uit!

Image
Nieuwe bougies gehaald. Ik bleek helaas een te grote bougiesleutel te hebben, dus ik ben nog even de juiste maat te gaan halen - meteen een oliefilter tang, washandschoen, gevarendriehoek en lifehammer meegenomen. Ben ik weer volledig legaal op de weg.

Image
Het mysterie van de niet werkende kofferbak verlichting was vrij snel opgelost: de sensor zit niet in de achterklep.

Image
Dat is namelijk deze sensor, en die zit vast aan de wissermotor.

Image
En toen werkte alles weer netjes.

Image
Nog even waterdicht moeten maken - het rubber was zo ver vergaan dat ik de ring op de ruit heb moeten kitten. Strakker vastzetten hielp ook niet. Nu is alles voldoende waterdicht, wat er nog wel door zou komen loopt via de binnenkant van de klep netjes naar de afwatering onderaan.
Ook meteen het slot opnieuw vastgezet, nu valt de klep in 1 keer in het slot en hoeft er niet meer mee gesmeten te worden. Volgende stap met de achterklep wordt het opnieuw uitlijnen van de klep, hij zit er nu ietsjes scheef in.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar15, 2016 9:12:51 PM

Weer even een kleine update.

Image
De AX vorige week woensdag dus even gebruikt als gereedschapskist terwijl ik lekker met de BX bezig was.

Zaterdagochtend kwam er een presentje binnen...
Image
Mijn Tenzo R sport luchtfilter. Heerlijk geluid, en vooral fijn dat ik nu in elke versnelling door kan trekken - miste vooral in z'n 5 wat koppel. Nodigt alleen wel uit tot 80 in de 3. :lol: Ik probeer binnenkort even een filmpje te maken, maar da's nogal lastig zonder GoPro e.d...
Ik twijfel nog een beetje of ik geen slang erin moet leggen voor koude lucht aanvoer. Niet zozeer om prestaties te verbeteren maar meer omdat ik bang ben dat ik met een wat zware rechtervoet vooral bezig ben warme lucht de motor in te trekken, en dat dat m'n verbruik niet ten goede zal komen.
Mocht iemand nog een passend hitteschild voor het uitlaatspruitstuk weten/hebben zonder pijpje, of een goede tip hoe ik dit af kan doppen... Ik hoor het graag!

Image
Verder de bougies vervangen, onder toeziend oog van m'n schoonvader. Volgens hem viel dit wel mee en kon het eigenlijk nog wel, volgens mij is deze bougie gewoon te oud en versleten. Iets met een elektrodeafstand van hier tot Tokio. We waren het er wel over eens dat de slijtage redelijk normaal was, geen sporen van te rijk lopen die direct zorgen baren. Nieuwe NGK bougies erin, netjes handvast plus een halve slag, starten en lopen. Stuk regelmatiger, al start de auto nog steeds niet van harte als het gevroren heeft dus de bobine moet op korte termijn er ook uit.
Tot nu toe nog geen motormanagement lampje gezien, dus dat stemt hoopvol. Wel zo dom geweest om bij mijn poging de dashboardlampjes te vervangen (niet gelukt, kmtellerkabel wilde niet los, ga het morgen nog eens proberen maar dan aan de bak de kabel los maken) ook de dagteller te resetten, dus het verbruik bijhouden wordt even gokken dit keer. Dom dom dom.

Nog wel even een vraagje... Ik ben het gewoon overal even aan het neerleggen, dus vandaar. Ik wil de AX optisch wat interessanter maken. Zelf ben ik geen fan van Morette's, maar ik wil wel graag andere koplampen of in ieder geval een andere look.
Image
De geel omcirkelde "halve maantjes" zou ik het liefst matzwart hebben, maar ik heb ook geen zin dat oom agent me van de weg plukt. Wie kan me vertellen of dit legaal is om te doen? Het idee is om de bodykit matzwart te maken, er een matzwarte phase 3 grille op te zetten en gele kapjes over de H4 te doen - vandaar dat ik een zwart accent in de lampen mooi zou vinden.

Tot slot wil ik jullie deze twee plaatjes die ik vandaag bij het "zonnige" Zonzeel (net achter Hooge Zwaluwe) heb geschoten niet onthouden.

Image
Image
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby JSP » TueMar15, 2016 11:52:28 PM

Als je hem vanbinnen verft dan mag het zolang je maar het lichtbeeldopbrengst niet blokkeert.

In de regels v.d. rdw staat alleen dat van buiten geen folie/verf aangebracht mag worden.

Verder als het de lichtopbrengst niet hindert dan mag het.

Er rijden veel donkere randige koplampen rond hier in deze buurt.

Ik ben thuis, het APK boek ligt op het werk kan morgen voor je opzoeken.

Staat zwart op wit in het apk boek wat wel mag en niet mag. Of de politie daar mee eens bent dat is een andere verhaal maar, ik heb in het verleden wel veel aangekaart bij de rdw voor andere kennissen voor koplampen, folievoorraam etc. en werden oom agent beleefd soms boos door de rdw weggestuurd.
Last edited by JSP on SatMar19, 2016 6:38:38 AM, edited 1 time in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » WedMar16, 2016 12:22:34 AM

Het zou bij mij puur gaan om die hoekjes - de grote reflector laat ik ongemoeid, ik ga er dus van uit dat oom agent dat ook ziet. Ik ga niet de hele lamp donker maken van binnen. Ik durf dus alleen niet te zeggen of die delen die ik wil spuiten als retro-reflector worden gezien, en of dat dan meetelt voor het lichtbeeld. Als je dat op kunt zoeken voor me, graag!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » WedMar16, 2016 7:37:04 AM

Koen88 wrote:...retro-reflector worden gezien, en of dat dan meetelt voor het lichtbeeld....

Een retro-reflector zit bij personenauto's alleen aan de achterkant en is rood, evt aan de zijkant oranje. In elk geval niet in de koplamp ;)
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Fruit » WedMar16, 2016 9:22:44 AM

Zag dat je een peilstok zocht voor je bix. Deze kan je gewoon nieuw bestellen bij de dealer voor een 10tje dacht ik.
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » WedMar16, 2016 9:37:43 AM

tim1993 wrote:
Koen88 wrote:...retro-reflector worden gezien, en of dat dan meetelt voor het lichtbeeld....

Een retro-reflector zit bij personenauto's alleen aan de achterkant en is rood, evt aan de zijkant oranje. In elk geval niet in de koplamp ;)

Heh, woorden... Altijd leuk. Goed. Voortaan pak ik gewoon allerlei woordenboeken en technische handleidingen erbij voordat ik dingen type. :oops:
Goed, wat ik dus bedoel is of het als reflector telt en dus niet aangepast mag worden. Zo beter, Tim?

Peilstok voor de Bix, ik zal eens even de dealer raadplegen - gloedjenieuw is altijd beter, en afgezien van een vrachtwagen sloop is hier niks in de buurt. Bedankt voor de tip!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » WedMar16, 2016 1:08:31 PM

Haha sorry. Al die termen die je opeens moet kennen :P Als je naar de dealert gaat, neem nog wat sideskirt clipjes mee?
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » WedMar16, 2016 1:10:59 PM

Oh en het nummer voor de peilstok is 1174.49 en kost €13.14
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » WedMar16, 2016 1:44:51 PM

tim1993 wrote:Haha sorry. Al die termen die je opeens moet kennen :P Als je naar de dealert gaat, neem nog wat sideskirt clipjes mee?

Dat lijkt me wel zo handig, met m'n losse skirt. :lol:
Of zijn die clipjes nou net weer NFP? (Ben even te lui om service.citroen open te gooien)
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » WedMar16, 2016 1:46:29 PM

deel van die clipjes is al NFP ja, ik geloof dat dr wel al mensen bezig zijn met 3d printen enzo (als m'n printer weer werkt ga ik ook een paar setjes doen, voor de liefhebbers..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » WedMar16, 2016 4:08:27 PM

De clipjes van de dorpelverbredes zijn en blijven nfp, van de wielkastverbreders zijn nog gewoon verkrijgbaar voor 1.75 per stuk. Dat heb ik je vorige week ook al verteld :P
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » WedMar16, 2016 4:14:33 PM

tim1993 wrote:De clipjes van de dorpelverbredes zijn en blijven nfp, van de wielkastverbreders zijn nog gewoon verkrijgbaar voor 1.75 per stuk. Dat heb ik je vorige week ook al verteld :P


Koen88 wrote:(Ben even te lui om service.citroen open te gooien)


:lol: Ook te lui om terug te bladeren in Whatsapp kennelijk. Wat een vrije dag al niet met je doet. Ik zal er werk van gaan maken.

Overigens valt me nu op dat zodra de tank driekwart leeg is de benzinemeter vreemd gaat doen: de ene keer staat de naald bijna strak op de streep van een kwart over, dan weer bijna op het eerste rode streepje. Lijkt me een massa probleempje, er komt niet plots benzine bij en ik zie 'm ook op rechte stukken wisselen terwijl ik een constante snelheid rijd. Was bij de eerste tankbeurt ook, en nu dus weer. Iemand advies?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby JSP » WedMar16, 2016 7:35:18 PM

Mijne heb ik direct van de vlotter naar de meter de bedrading getrokken beweegt al stuk minder in de bochten maar, onder de 1/2 schommelt het nog steeds.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuMar17, 2016 6:13:02 PM

Grom, vandaag bij een bij scherp bochtenwerk voorzichtig knipperend tanklampje de AX maar volgegooid. Nieuw luchtfilter, nieuwe bougies - en het verbruik is juist slechter geworden. Niet veel, maar toch. 1 op 14 is gewoon niet zuinig genoeg voor een 1.1i, dat haalt m'n BX ook gewoon.
Tijd om het brandstoffilter dan ook maar te vervangen en de bobine. Ik betwijfel ook of ik de ECU wel goed gereset heb - uitlezen en daarna 25 seconden aan de massa met de wagen op contact? Dan maar eens de accupolen los gooien - radio ontvangst heb ik nu toch niet.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » ThuMar17, 2016 8:02:36 PM

Koen88 wrote:Ik betwijfel ook of ik de ECU wel goed gereset heb - uitlezen en daarna 25 seconden aan de massa met de wagen op contact?

Ik weet niet waarom, maar deze manier werkte voor mijn AX ook niet. Even de stekker van de ECU afhalen zodat je radiogeheugen blijft.
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuMar17, 2016 8:43:29 PM

Ik had 'm heel even aan het pruttelen - zoekend naar stationair, dacht ik zaterdag na de luchtfilter wissel.
Maar als ik nu terugdenk aan hoe jouw AX bijna leek te stikken toen we met die vriesplug bezig waren geweest heeft mijn AX me gewoon voor de gek gehouden inderdaad. Ding loopt dus rijk binnen z'n toleranties omdat 'ie de bougies en het luchtfilter nog niet 'ziet'. Jammer dat het nu donker is, morgenmiddag maar even de kap opentrekken na het werk. Voordeel is dat 'ie dan ook warm is.
Heeft brandstoffilter wisselen trouwens ook nog effect op verbruik?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » FriMar18, 2016 9:29:23 PM

Vanavond moest ik nog even weg met de AX. Toen ik terug kwam en de auto wilde parkeren viel me op dat er op de plek waar ik de AX doorgaans neerzet zwarte vlekjes lagen. Auto even ergens anders geparkeerd en de plekjes op de grond wat beter bekeken: motorolie.
Kap open getrokken: kleppendeksel pakking is in tact, geen smurrie aan de bovenkant van de motor, niet langs de peilstok eruit gespoten, koppakking is niet verder gaan zweten dan 'ie al deed. Toen maar even op de buik gaan liggen.

Image
Lijkt erop dat de carterpakking het begeven heeft.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby JSP » SatMar19, 2016 6:34:36 AM

Hierbij het deel v.d. APK boek voor de lichtarmaturen:

Image

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests

cron