Sybrand aka Sjeep Ax 1.1 first/volcane

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Sybrand aka Sjeep Ax 1.1 first/volcane

Postby Sjeep » SunApr24, 2016 10:39:43 PM

Hallo, ik ben Sybrand en al enige tijd bekend met Axclub.
Hollander is een goeie maat van mij en destijds leren sleutelen aan zijn axjes.
Zelf heb ik jaren renault 5 gereden sterker nog ik heb er nog steeds 2 (1.7 gtx) enkel liggen deze helemaal uitelkaar. Echter is het op het heden van belang dat ik weer een rijdende auto heb en viel mijn oog op een volcane. Ik heb deze afgelopen donderdag gekocht voor 100 euro. Bij aankoop was al duidelijk dat deze auto wat werk nodig had maar dit bleek zo veel te zijn dat het einde zoek was. Zo kwam een lekke kop aan het licht toen ik over de afsluitdijk naar Friesland aan het tuffen was en de dag er op stond ik stil op een rotonde met geblokkeerde achter wielen (remvoeringen losgelaten van de schoen) de aandrijfas staat op springen en de lijst gaat nog wel even door. Vandaag een 1.1 first opgehaald met 140000 km op de teller. Het huidige plan is om zoveel mogelijk van het volcane pakket over te bouwen op goed rijdende first. Ik zal wel tegen de nodige problemen aanlopen dus ik kan de veteranen expertise goed gebruiken.

Tot forum! gr Sybrand.
Ax firstcane 1.1 renault 5 1.7 GTX carb.
Sjeep
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: FriApr22, 2016 7:58:42 PM
Location: Leeuwarden

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby j0achim » MonApr25, 2016 2:34:15 PM

Welkom! klinkt goed. Wij zijn gek op foto's!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby Sjeep » ThuApr28, 2016 9:41:15 PM

De eerste vragen komen al naar voren!
Hoe zit het met het overzetten van een tellerbak? Ik vroeg me af wanneer ik de teller van een volcane plaats in m'n first, werkt de toerenteller dan? Dat zou namelijk de enige reden zijn om hem überhaupt over te zetten. En zit onder een volcane stuggere veren? Of zijn de stoelen harder? Dat idee had ik een beetje voelde wat stugger maar kan m'n verbeelding zijn. Ook vroeg ik me af of er sjablonen zijn voor het uitsnijden van de wielkassen ivm het over willen zetten van de bodykit, tevens iemand tips voor het bevestigen van de kit? Op de volcane zitten allemaal nokjes (of hoe je het maar wil noemen) ik dacht zelf aan zelftappers (met kit er tussen voor water dicht maken?) en dubbelzijdig tape.
Foto's foto's, ik ga kijken waar ik binnenkort even wat fotootjes kan plaatsen!
Ax firstcane 1.1 renault 5 1.7 GTX carb.
Sjeep
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: FriApr22, 2016 7:58:42 PM
Location: Leeuwarden

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby Rock's » FriApr29, 2016 6:06:45 AM

Tellerbak op de first overzetten geeft je niet direct een werkende toerenteller, hiervoor zal je een draad moeten trekken.
Stoelen van de Volcane hebben meer zijlingse steun door de wangen en volgens mij zijn ze wat harder.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby AlexanderB » FriApr29, 2016 11:12:14 AM

50/50 kans dat de toerenteller direct werkt, maar meestal mist er bedrading. Als je het hele dashbord en de kabelboom achter het dashbord ook overzet dan weet je zeker dat 't werkt, en dan krijg je sowieso de 2 extra ventilatieroosters van de Volcane, en eventueel de bedrading voor EL ramen en centrale vergrendeling.

Volcane stoelen zijn inderdaad wat harder.
Het kan zijn dat de Volcane ook een stabilisatorstang voor en achter heeft, sommige wel, sommige niet. Veren zijn hetzelfde.

Bodykit heb ik zelf vastgezet met polyurethaan kit van de automaterialenzaak (speciale kit voor spoilers, bodykit, en andere dingen)
Uitzagen van de achterste wielkasten gebruik ik zelf gewoon het boogje voor, met whiteboard-stift lijntje omheen trekken, en dan een cm of 2 lager nog een lijn tekenen en uitzagen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby Sjeep » FriApr29, 2016 9:33:20 PM

Oke, goeie tips!
De first heeft al centrale vergrendeling, maakt dat de kans groter dat de juiste kabelboom er al achter zit? Ik heb stiekem niet zo veel zin om het hele dashboard over te zetten (lijkt immens veel werk) ook al is het dashboard klepje wel mooier en de roostertjes maken het interieur wel wat completer maar er is ooit een heel lelijk "alarm" lampje in gezet, midden op het dashboard wat niet werkt en er lelijk/slordig uit ziet.
Ik zal nog eens goed onder beide auto's kijken of er stabilisatorstangen onder zitten, moet er toch nog onder om een aandrijfas over te zetten en de achterbumper los te halen om te spuiten.
Ax firstcane 1.1 renault 5 1.7 GTX carb.
Sjeep
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: FriApr22, 2016 7:58:42 PM
Location: Leeuwarden

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby AlexanderB » FriApr29, 2016 9:45:52 PM

Oke, je kan de roosters zelfs los overzetten, maar dan moet je alsnog ff het dashbord dr uit halen bij beide auto's. Oh, en het kachel-huis is ook subtiel anders, om die 2 extra roosters van lucht te voorzien..

Als de auto al CV heeft, dan is de kans al een stuk groter dat het direct werkt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby Sjeep » FriApr29, 2016 10:07:26 PM

Ja, had al geprobeerd om het dashboardkastje over te zetten, kwam er al snel achter dat dit niet ging passen en dan niet alleen omdat het klepje kleiner is dan het "gat" maar ook omdat het niet diep genoeg kan vanwege iets achter het dashboard (ik neem aan iets van kachelpijpen oid). De volcane gaat ergens volgende week naar de sloop en om die in te leveren zonder dashboard doet denk ik schade aan het geld wat ik er nog voor krijg. Daarnaast heb ik het te druk om de boel even snel over te bouwen dus ik denk dat ik het ga doen met het saaie dashboard van de first. Nou hopen dat de tellerklok van de volcane het zo doet in de first. Na eigen zeggen word dit een mooie firstcane. Beetje werk maar dan heb je wat :P
Ax firstcane 1.1 renault 5 1.7 GTX carb.
Sjeep
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: FriApr22, 2016 7:58:42 PM
Location: Leeuwarden

Re: Sybrand aka Sjeep AX 1.1 first/volcane

Postby Koen88 » FriMay06, 2016 3:11:17 PM

De stoelen van een first zijn "standaard" stoeltjes, een Volcane heeft inderdaad hardere sport stoelen met een duidelijke "wang" aan de zijkanten. Persoonlijk vind ik ze fijner dan de gewone stoeltjes. Andere verschillen zijn de ventilatieroosters, de klokken, de pook en het sportstuur, maar in principe is een Volcane niks anders dan een Spot die doet alsof 'ie een GTI is. Sommige hebben stabi's eronder (de mijne niet). Mocht je saaie First dash je gaan vervelen: er liggen zat Volcanes afgedankt op de sloop, en de tellerbak is redelijk goed verkrijgbaar online, dus omzetten kan altijd nog. Ergens staat zo'n digitaal klokje wat leuker, en is ook de kvs-temperatuurmeter best handig om te hebben.
De bodykit zit vast met speciale bevestigingsblokjes van Citroën. Die van de skirts bij de wielkasten zijn nog leverbaar volgens mij, die van de dorpelverbreders niet. Zoals Alexander hier al zei: gewoon vast zetten met kit. Wel goed oppassen dat je geen roest verzegeld zo, anders zijn je dorpels binnen no-time door.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests

cron