steven compact20 axgt 1988

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby lummelke » SatSep24, 2016 8:53:48 PM

Hoi Steven, mooie herinneringen toch! :wink:

Ik heb idd tot een 10-tal jaar geleden een bescheiden Citroën garage gehad, een 1 manszaak, van '85 tot 2004 ongeveer. Heb De AX-jes nog weten op de markt komen, de allereerste die ik indertijd op het Yzerplein als een -verplicht- demowagentje ging ophalen was een bordeaux kleurige 10E. Qua opties nul en qua remmen eigenlijk gevaarlijk, er zat nl geen rembekrachtiging op dat ding!
Korte tijd later kwam Citroën wel met een upgrade kit voor de remmen en heb ik er een bekrachtiger ingebouwd, maar goed ook want dat ding had standaard een langere remweg dan een eend! Voor de rest heb ik aan de AX-en eigenlijk goede herinneringen over gehouden, ook het gros vd de klanten was er wel tevreden over. Tijden veranderen natuurlijk, momenteel heb ik nog welgeteld 1 AX in onderhoud, een helblauwe 10 Spot van '96 met ong. 90.000 km op de teller. De 89-jarige eigenaresse heeft hem nieuw bij mij gekocht en kachelt er nog altijd mee rond! :)

Genoeg geleuterd! :wink: Wat Bossie aanhaalt klopt volgens mij wel, voor de AX GTI heb ik een paar maanden geleden ook de zuigerveren, krukaslagers, enz, ook gewoon bij Citroën besteld. Dit was nog gewoon verkrijgbaar aan normale prijzen omdat deze spullen nog jaren in de sommige Saxo modellen zijn gebruikt.
Bij www.citroën servicebox. com kan je eventueel een account aan maken en zelf checken welke onderdelen er nog verkrijgbaar zijn voor jouw GT.

Als je mij het organisatie-nummer van je GT kan geven dan zal ik eens nakijken welke info-rapides er eventueel voor jouw GT van toepassing waren.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby lummelke » SatSep24, 2016 9:25:12 PM

En wat betreft die zuigerveren zijn die Goetze veren die je noemde zijn idd voor een 1360cc alu onderblok, zou dus moeten passen in jouw motor. Ik heb ook even bij Citroën gekeken maar daar kost zo'n setje ong. 56€ per zuiger, best veel eigenlijk...

Nu weet ik niet hoeveel jouw GT heeft gelopen maar die alu blokjes kunnen echt veel hebben eer een revisie van het onderblok nodig is. Ben je wel zeker dat de zuigerveren wek versleten zijn? Als hij gewoon wat blauw rookt bij het starten dan zou ik eerst eens de compressie meten en bij warme motor kijken of hij niet te veel onderdruk heeft. Negen keer van de tien zijn gewoon de klepseals verduurd en is alleen een kleine koprevisie nodig.
In tegenstelling tot de gietijzeren onderblokken zijn die alu onderblokken ontzettend bulletproof, meer dan 200.000km is geen probleem zolang ze maar af en toe wat onderhoud krijgen. De gietijzeren versie is niks mis mee, maar zeker in de GTI zijn ze gevoeliger voor een goede kwaliteitsolie en wat meer respect in de opwarmfase.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby AlexanderB » SunSep25, 2016 3:56:43 AM

Hm, grappig, mijn ervaring precies andersom, de gietijzeren blokken zijn praktisch onverwoestbaar, en de aluminium blokken door de losstaande cylinderbussen veel gevoeliger qua koppakking. Maar over 't algemeen beide prima motoren verder.

Blauwe rook is vaak/meestal inderdaad de klepseals, kleine koprevisie (alles zit als het goed is bij als je een koppakkings-setje koopt) en dan rijden maar. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby citrofenwick » MonSep26, 2016 12:17:29 PM

Ik vind ze beiden oerdegelijk!
Het GTI-blok dat in mijn GTI hangt kreeg in 2008 ongeveer een nieuwe koppakking. Voordien is het gebruikt geweest als verkenningswagen en om mee naar rally's te gaan kijken.
Ik heb er in die jaren mee op circuit gereden, er altijd flink op getrapt in binnenwegen.
Dan heeft het 4 jaar gediend om VAS rally's mee te rijden, ook circuit en vaak gewoon op baan en nu hangt het in mn dagelijkse GTI waar ik deze zomer oa mee naar Budapest ben gereden met een tamelijk normaal olieverbruik.
In al die jaren zijn enkel de BDP-sensor, startmotor en alternator gesneuveld.

Ofwel heb ik geluk ofwel zijn het gewoon goeie motorblokken. :)
De kmstand zal denk ik 200-220k zijn nu.

Heb al alu-blokken gezien van binnen na jaren woeste arbeid en die waren ook nog dik ok!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby Browny » MonSep26, 2016 6:45:30 PM

Prachtig bewaarde GT!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby compact20 » MonSep26, 2016 7:16:44 PM

bedankt voor de info bossie
ik heb de zuigerveren besteld bij spareto.com en nog wat andere onderdelen
alles nog op voorraad:-)
grt steven
User avatar
compact20
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: WedAug24, 2016 6:20:22 PM

Re: steven compact20 axgt 1988

Postby norman24 » MonNov14, 2016 4:27:54 PM

hallo,
Mooie ax GT ik heb ook nog zo een grijs exemplaar gehad.
Ik zie dat u niet zo heel erg ver van mij in de buurt woont. :D
Altijd leuk om te weten dat er nog wat ax liefhebbers in de buurt wonen.
norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests

cron