AX GTI en GT

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AX GTI en GT, de GTI is klaar!

Postby lummelke » FriNov11, 2016 6:04:35 PM

Afgelopen vrijdag was het zo ver, na de nodige stress en wat tegenslag op het laatste moment kon de GTI -eindelijk- naar de keuring!

Die taak liet ik met plezier over aan mijn zoon, ten eerste omdat ik het haat om naar de keuring te gaan en ten tweede omdat hij dan de eerste kilometers kon rijden met zijn nieuwe hobbyauto. Nauwelijks anderhalf uur later was hij al terug met de complimenten van de man die hem gekeurd had en de nodige documenten om een nummerplaat aan te vragen.

Woensdag was de nummerplaat binnen en kon de GTI legaal de weg op, hij gelukkig en blij dat er eindelijk mee gereden kon worden en ik nog gelukkiger dat de auto eindelijk af was! :D
De laatste weken waren redelijk druk om alles op tijd af te krijgen, de deadline was nl 4 november, op die dag werd de GTI exact 25 jaar en dus wilden we hem op die dag bij de keuring aanbieden.

Er ging de laatste weken nog veel tijd zitten in het Dinitrollen en afwerken, zeker dat eerste is een tijdrovend en smerig klusje. Hoe goed je alles ook afplakt dat spul spettert en kruipt toch op plaatsen waar je het niet wil hebben, dat gaf veel poetswerk tussen de lagen door. Het afmonteren neemt ook veel tijd in beslag, zeker omdat de auto er op de motor en bak na zowat kaal bij stond.

Maar eind goed al goed, de GTI staat ondertussen te blinken als een nieuwe en zo rijd hij ook.

Volgende in de rij wordt de witte GT, hij staat al klaar maar eerst eens een plan maken wat ik er mee wil. Het uiterlijk blijft origineel, maar wat ik met het mechanische gedeelte ga doen daar n-ben ik nog niet uit, standaard laten, een 1600 onderblok insteken of toch maar voor een 16v blok gaan.
Feit is dat hij eerst in standaard trim naar de keuring moet, hier in België doen ze nogal moeilijk over een niet origineel blokje.

Nog wat pic's;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby citrofenwick » FriNov11, 2016 6:29:21 PM

Wauw, schitterend! Hij ziet er echt enorm mooi uit zo!
Dat dinitrollen van de holle ruimtes ik ook gedaan 5j terug en het heeft zeker geholpen. Wel smerig dat het er hier en daar uitloopt :)
http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... CN0019.jpg
Heb jij dan met hetzelfde spul de bodemplaat behandeld?

Eerste keer ook dat ik een GTI op oldtimerkenteken zie.
Die van mij is volgend jaar ook 25 maar ik weet nog niet of ik hem als oldtimer zal inschrijven of niet. Momenteel gebruik ik hem nog dagelijks, maar als ze de regels plots veranderen en ik hem daardoor niet meer kan inschrijven als oldtimer...

En is die van u nu wegenbelastingvrij (35€...), of moet je daarvoor wachten tot hij 30 is omdat hij geïmporteerd is?
Tis, ik heb hier ook nog een geïmporteerde GT staan die misschien wel interessant kan zijn.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SatNov12, 2016 12:24:09 PM

Merci voor de complimenten, we zijn ook heel blij met het resultaat! :) Ik vermoed dat het 1 van de weinige GTI-tjes is die praktisch weer van nul is opgebouwd.

Ik weet niet met welke producten je toen hebt gewerkt om de holle ruimtes te beschermen, sommige kan je in 1 laag opbrengen maar de echte Dinitrol producten worden in 3 stappen opgebracht.
Als eerste zijn we begonnen met de Dinitrol ML, een dunne kruipende vloeistof die je in alle holle ruimten en ook op de bodem en wielkasten moet aanbrengen. In de holle ruimten werkt het als roestbeschermer en op de andere oppervlakken als een hechtingslaag. Na het aanbrengen moet de ML minstens 24 uur drogen, we hebben het een heel weekend laten rusten om zeker te zijn dat het overal in kon kruipen. Verwacht niet dat het spul daarna droog is, het is gewoon iets minder vloeibaar maar dat is ook de bedoeling.
Hierna worden de holle ruimtes, dus de kokerbalken, deuren, dorpels, chassisbalken, gewoon alles waar je in kan ingespoten met Dinitrol 1000. Deze doorzichtige Wax gaat in tegenstelling tot de ML wel lichtjes stollen en zorgt ervoor dat de ML verzegeld wordt en met de jaren niet kan wegspoelen. De 1000 moet dus niet op de bodem en in de wielkasten gespoten worden, het is enkel een extra beschermlaag voor de holle ruimtes.
Als laatste wordt dan Dinitrol Metallic op de bodem en in de wielkasten gespoten, eigenlijk overal waar af fabriek de originele dikke rubber coating zit. De dunne ML zorgt ervoor dat de Metallic goed hecht en dat eventuele beginnende roest in bvb kitnaden goed beschermd blijft onder de stugge Metallic laag.

Al bij al een heel vettig werkje waar je ook nog eens 3 keer aan kan beginnen, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Tijdens de verschillende stappen merkte ik pas de logica in het proces op, eerst overal als het ware een penetrerende vloeistof opbrengen, dan een sealende en dan een beschermende op de bodem. Omdat ik hier in België geen leverancier van de producten kon vinden, heb ik alles bij een Nederlandse firma besteld, blijkbaar heeft Dinitrol wel al tientallen jaren verschillende stations maar niet gek veel leveranciers voor de losse producten?

De GTI heeft idd het Belgisch oldtimer statuut en ook de daarbij horende lage wegenbelasting en verzekering. Ik dacht dat de wegenbelasting idd een 35€ is en de verzekering ong. 125€. De regels zijn dus blijkbaar hetzelfde voor een import auto als voor een binnenlandse, tot nu toe moeten ze gewoon minimum 25 jaar zijn. Vanaf volgend jaar veranderd dat maar wanneer juist is nog niet bekend. Feit is dat België zich voor januari 2018 in orde moet stellen met de wetgeving betreffende het oldtimerstatuut, dit schrijft voor dat een oldtimer minimum 30 jaar oud moet zijn. Tot op heden zou er voor de reeds ingeschreven oldtimers die tegen 2018 geen 30 jaar zijn een regeling worden uitgewerkt, maar wat dat inhoudt weet ik ook niet. Dus het is goed mogelijk dat je volgend jaar nog een auto van 1992 kan laten keuren voor oldtimer, het ligt er gewoon aan of de nieuwe regels ingaan vanaf het begin van 2017 of pas later in het jaar.

Ik ga er geen risico mee nemen en ga de witte GT nog snel door de keuring duwen, god weet wat onze machtshebbers hier straks nog uitvinden! :D

Oh ja, nog iets Fenwick, ik las dat je GT ook een import is. Bij een gewone inschrijving moet je een geldig gelijkvormigheidsattest voor België hebben, bij een oldtimerkeuring is dit niet nodig. Onze GTI had ook geen geldig gelijkvormigheidsattest omdat toen de Europese nog niet bestonden en ieder land daar zowat zijn eigen versie van had. Ik zeg dit maar omdat Citroën België al jaren weigert om nog van die attesten af te geven, heeft iets te maken met de algemene uitstoot van het wagenpark of zoiets.. Ik heb hier al jaren een Franse DS uit begin jaren zeventig staan met een Frans gelijkvormigheidsattest waar de heren al jaren halsstarrig weigeren om een Belgisch attest voor af te geven. Ik (en vele anderen) hebben de moed ondertussen al opgegeven en dus ga ik de DS ook gewoon als oldtimer laten keuren.

Wel spijtig dat we niet wisten dat bij de inschrijving alle Italiaanse inschrijvingsdocumenten achtergehouden worden, die zijn we dus kwijt. Had ik het geweten dan had ik er copy's van gemaakt, op het Italiaanse inschrijvingsbewijs stond zelfs vermeld waar de wagen ooit was gekocht en dat de wagen ooit maar 1 eigenaar heeft gehad tot 2015, het was een dierenarts geboren in 1927! Het doet niets af aan de waarde vd auto maar het was toch fijn geweest om hier nog een bewijs van over te houden.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby citrofenwick » SatNov12, 2016 2:45:42 PM

Bedankt voor de uitleg over het dinitrollen. Die van mij is bijlange zo grondig niet behandeld geweest destijds. Ik geloof dat we enkel met slangetjes zijn geweest in de holle ruimtes.
Het doel van mijn rebuild was natuurlijk ook anders dan die van u. Die van mij zal normaal nooit zo oud worden. :)

Veel GTI's zijn er (in Be) inderdaad niet herbouwd geweest vanaf 0. Kdenk dat de meeste rebuilds voor rally/cross geweest zijn.

Jeroen (VTSpower), een oud lid, heeft er ook één herbouwd een aantal jaren terug:
viewtopic.php?f=9&t=23968&hilit=vtspower

In west vlaanderen rijden nog een aantal quasi perfecte ax-sports rond ook, maar zij zijn geen lid (meer) van de club.

Beetje ambetant dat ze zo onduidelijk zijn over wat er gaat gebeuren met de oldtimerregeling. Omwille van die reden heb ik een AX ingeschreven op oldtimerkenteken waar ik nu nog niets mee doe maar waar ik zeker van wil zijn dat hij op oldtimerkenteken blijft staan. Ik snap dus zeker je redenering om die GT asap op kenteken te krijgen!
Ik denk dat ze het daar in Brussel ook nog niet weten en dan opt laatste moment terug een wet ineen gaan flanzen. Hopelijk beslaat die dan terug een goeie regeling, want nu mogen we eigenlijk echt niet klagen hé.

Ik heb net eens gekeken en binnen 5 maanden is mijn GTI ook oldtimer. Ik hoorde ooit dat je bij een auto met een geldige keuring je gewoon kenteken om kan ruilen voor een oldtimerkenteken zonder dat je opnieuw naar de keuring moet. Kzal eens navragen of dat nog zo is. Het nadeel is dan dat ik dan nog een andere auto AX in moet schrijven om dagelijks mee te rijden. :P (in principe kan ik dat met de GT)

En zwijg me van het importeren van Citroëns. Ik heb er serieus mijn buik van vol... Mijn GT injection kon ik nog tamelijk gemakkelijk importeren incl gva, maar bij een GTI ... Niet normaal wat er gevraagd werd van onmogelijke attesten, die niet te verkrijgen zijn. Je hebt veel gelijk dat je hem als oldtimer geïmporteerd hebt. Idd wel jammer van de papieren, maarja, hij rijdt er niet minder om ;)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » ThuNov17, 2016 9:00:42 PM

Hé Fenwick!

Je link naar Jeroen aka VTSpower heeft me een tijdje letterlijk aan het scherm gekluisterd! Prachtig wat hij met die rode GTI heeft gedaan, ook de plannen met de begeerlijke Sportjes deden me wegdromen...

Weet jij soms als streekgenoot wat er ondertussen van Jeroen's plannen zijn geworden, ik hoop dat hij zijn dromen toch heeft voort gezet en nog steeds een exclusief nestje AX-en heeft! 8)
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby citrofenwick » SatNov19, 2016 12:12:36 PM

Ja, zijn projecten waren de moeite waard om te volgen toen :)

Ik heb hem toen ook een paar keer gezien en we hebben toen ook eens een dag met een paar leden aan een andere quasi perfecte west vlaamse sport gesleuteld. Ik hoor echter helaas al een paar jaar niets meer van hem. Ik denk dat hij nu vooral aan het genieten is van z'n gezinnetje. Moest je dat willen kan ik wel aan zijn contactgegevens geraken.

Zou die van mij ook erg graag dergelijke behandeling geven en met een andere ax dagelijks rondrijden, maar helaas ontbreekt mij momenteel tijd en geld om dat te doen. (studies) Hopelijk kan ik die intentie nog waarmaken.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SunNov20, 2016 4:48:24 PM

Jouw tijd om de voor jouw perfecte AX terug op te bouwen komt nog wel, studies en/of een gezinnetje zijn veel belangrijker! Bovendien heb je al een mooie verzameling auto's en onderdelen en kan je elke dag genieten van je GTI, da's toch ook al fijn hé. :wink:

Die witte GT staat hier ook al meer dan 10 jaar stof te happen wegens geen tijd, te druk en nog meer beslommeringen maar nu moet het er toch eindelijk eens van komen. Deze week eens een grondig plan maken wat er mee gaat gebeuren, soms twijfel ik, er staat hier ook nog een BX Sport al veeel langer stof te happen en ook nog 2 DS-en en een CX TRD.

Ergens weet ik al jaren dat er een paar auto's weg zou moeten om de simpele reden dat ik die dingen nooit allemaal klaar krijg, maar ik weet gewoon niet de welke, dus blijft alles maar staan waar het al jaren staat. :D

Het is door de aankoop verleden jaar van mijn zoon zijn GTI dat de GT eindelijk eens uit zijn slaap is gehaald, hij vond dat het eens hoog tijd werd om hem terug op de baan te brengen! :)
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby Rob GT » TueNov22, 2016 4:58:54 PM

Prachtige wagen! Flashbacks!

Die van mij:
Image

Had ik eigenlijk gewoon ergens in een schuur moeten zetten ipv op marktplaats :S
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » MonNov28, 2016 9:59:51 PM

Zijn tweelingbroertje, geweldig! 8)

En ik maar denken dat die grijze kleur niet zo veel voorkwam op de GTI. :lol:

Zeker spijtig dat je die verkocht hebt maar zo gaat het leven, als wel alles op voorhand wisten... :roll:
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests

cron