AX GTI en GT

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

AX GTI en GT

Postby lummelke » FriSep16, 2016 3:29:31 PM

Dag allemaal!

Jaren geleden ben ik kortstondig aktief geweest op dit forum, door allerlei redenen heeft dit toen helaas echter niet lang geduurd. Maakt niet uit, nieuwe tijden nieuwe kansen!

Wat info over de leidende voorwerpen; :)

De witte GT is al jaren in mijn bezit, stond tot enkele maanden geleden ruim 15 jaar droog gestald. Heeft ong. 188000km gelopen en is op de velgen na helemaal origineel. Het is een carb. versie, 85 vuile PK-tjes dus!

Hier een volgende keer meer over, eerst de GTI eens voorstellen, deze zit momenteel nl het meest in de restauratie fase.

Deze GTI is dus mijn zoon zijn trots, een antraciet grijze AX GTI van de 11-de maand '91. Na heel lang zoeken naar zo'n goed mogelijke GTI, op het laatst in heel Europa, kwam deze eindelijk op zijn pad.
Slechts 63.000 echte km's gelopen en een jaar geleden geïmporteerd uit het zonnige Italië. De auto is in Italië de eerste keer in het verkeer gebracht op 04 november '91, uit het organisatie nummer blijkt dat het ie geproduceerd werd op 27 september '91, een vroege GTI dus. Uit de papieren blijkt dat het wagentje slechts 1 eigenaar heeft gehad, een veearts geboren in 1926 (!), zijn sticker van de orde plakt nog op de voorruit. Verder was hij helemaal origineel en bikkelhard, enkel de buitenkant had redelijk wat krassen, net alsof de wagen veel langs het struikgewas is gereden. Het enige missende onderdeel was de dakspoiler, volgens de verkopende partij was hij ooit verwijderd omdat de eigenaar dit niet mooi vond.
Het interieur is als nieuw, asbak en aansteker zijn nog nooit gebruikt. Op de 5 velgen liggen nog allemaal de eerste Michelin 175/70/13 MXT banden met Dot code 351, dwz de 35-ste week van 1991! Zoals verwacht zijn deze banden echter enkel nog goed ter decoratie, ze zijn nl bikkelhard geworden door de zon!
Hoewel de motor mooi liep en het wagentje ook goed reed en schakelde heb ik toch besloten om heel de boel uiteen te halen. En een maal bezig wordt ik meestal nogal wat gek... Na demontage van de cilinderkop bleek er toch nogal wat black sludge aanwezig te zijn. Dit heeft me doen besluiten om motor en bak uit te bouwen en gewoon alles te reviseren, achteraf misschien niet echt nodig...
Dus is het onderblok gehoond, nieuwe zuigerveren, krukas en drijfstanglagers geplaatst en de kop gereviseerd. Nokkenas, zuigers, krukas, tuimelaars, kleppen, klepgeleiders enz.. bleken na een ultrasoon behandeling nog in nieuwstaat en perfect binnen de toleranties ter vallen, alles was gewoon verschrikkelijk vervuild door de weinige en koude km's die het blok in de afgelopen 25 jaar had gedraaid. Ook te toenmalige minerale olie heeft hier geen goed aan gedaan, nu zit er halfsynthetische olie van Total in. Omdat ook elektronica verouderd heb ik heel veel componenten vervangen door nieuwe, waar onder alle sensoren, de potmeter op het gasklephuis, de ontstekingsmodule, enz... het lijstje is echter te lang om op te noemen. De motor draadbundel is helemaal gecontroleerd en waar nodig opnieuw van een stoffen mantel voorzien, ook zijn de injectoren door een gespecialiseerde firma gereinigd, getest en van nieuwe filtertjes en O-ringen voorzien.
Idem dito voor de starter en alternator, nieuwe lagers, koolborstels en regelaar geplaatst. De koppelingsset is vervangen door een nieuwe Valeo kit en natuurlijk zijn de waterpomp en distributieset ook vernieuwd. Kortom, een praktisch nieuw blokje dus... :wink:

Ook zijn er ondertussen de nodige veranderingen aan het onderstel en de versnellingsbak gedaan en is de auto terug vd spuiter, dit zal ik in een volgende post plaatsen. Ga straks eerst eens wat foto's proberen te plaatsen.

Mvg, Freddy
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby CitroCin » FriSep16, 2016 3:41:25 PM

Welkom! Mooi project.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: AX GTI en GT

Postby Jurjenz » FriSep16, 2016 6:47:57 PM

Foooooooto's!!!!

:jump: :lol: :lol:

Welkom!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: AX GTI en GT

Postby Losroyos » FriSep16, 2016 7:19:33 PM

Welkom, Klinkt erg intressant allemaal. laat de foto's maar komen ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AX GTI en GT

Postby citrofenwick » FriSep16, 2016 11:32:34 PM

Welkom terug! Ben benieuwd naar foto's!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SunSep18, 2016 6:27:17 PM

Een kijken of het eindelijk lukt met de beloofde foto's :roll:

Image
Vers uit Italië gehaald
Image
Samen aan het wachten op wat gaat komen
Image
Blokje er uit gelepeld
Image
Redelijk vervuild :lol:
Image
Hier zie je goed hoeveel rotzooi zich met de jaren had op gehoopt...
Image
Het onderblok zag er niet veel beter uit
Image
Blokje weer fit en netjes gemaakt
Image
Bijna terug klaar om in te bouwen
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby Jurjenz » SunSep18, 2016 6:44:14 PM

Ziet er zalig uit! Wow! :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: AX GTI en GT

Postby Bossie » SunSep18, 2016 7:07:59 PM

Dat ziet er goed uit! Gaaf, mooi werk!
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: AX GTI en GT

Postby q01z » MonSep19, 2016 10:05:44 AM

Dat ziet er echt fantastisch uit! Lekker gewerkt!

en zie ik nou dat je AX op een grote rijplaat staat? dat is wel ideaal... kan je hem gewoon even aan de kant duwen :-)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » TueSep20, 2016 9:00:26 PM

q01z; Dat is gewoon een ouderwetse smeerput hoor... :wink:


Image

Een paar jaar geleden de laatste rit van mijn laatste rallycross AX Sport. Op aangepast vervoer met een C25 van '91 naar zijn laatste rustplaats nl de schredder. Was een echte Sport van '87, de kas was totaal op gereden. De cilinderkop met dubbele carb's en versnellingsbak heb ik bewaard, komt ooit in een ander project, ooit,.. :)

In het begin was het feest van korte duur met die sport blokken. Bij de eerste serie braken de klepveerschotels over de 8000rpm, na een modificatie van Citroën zelf bleven deze heel, zelfs tot ruim over de 8000rpm. Gedeeltelijk was dat ook mijn eigen schuld, in de verdeler zat nl een toerental begrenzing tot 7200rpm, na het verwijderen hiervan trok zo'n motortje makkelijk over de 8000rpm met alle gevolgen van dien. :( Ik heb dat onderblok nog liggen, op een gegeven moment brak een klepveerschotel waardoor een klep loskwam en zich compleet door een zuiger boorde. Het resultaat was een compleet verwoest blok, zelfs de getroffen cilinderbus was helemaal open gebarsten.

Voor wie nog een sport-kopje heeft liggen kijk dan zeker de klepveerschotels voor alle zekerheid even na. De oude -gevaarlijke- schotels hebben 2 puntjes bovenop de schotel, de versterkte serie heeft er vier. Met deze verbeterde versie heb ik nooit geen problemen meer gehad.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby citrofenwick » WedSep21, 2016 5:54:02 PM

Je foto werkt helaas niet.

Ik denk dat ik een aantal jaren geleden nog bij u thuis ben geweest om een FIA-gekeurde rolkooi om rally mee te rijden. Kan dat zijn?
Ik herken denk ik uw garage.

Deze zat toen in een rode rallycross AX.
Image

foto's van de auto: https://www.facebook.com/dbracingstaden/ (foto's in mn wieiswie doen het niet meer)

Ps, lukt het importeren wat?
ps2: schitterende werken hoor!

edit:
Die klepveerschotels met die 2 streepjes heb ik ook nog gebroken. Iets waar ik altijd op let nu. Scheelt behoorlijk in sterkte :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » WedSep21, 2016 8:18:12 PM

Hey Fenwick!

Jouw topic over je rally perikelen heb ik gelukkig stiekem nog mee gelezen toen de foto's nog werkten, prachtig hoor!
Stiekem hoop ik toch dat je nog eens een rally gaat rijden!

Ik kan me herinneren dat jij idd bij mij toen wat onderdelen hebt gekocht, ik was toen de boel wat aan 't uitdunnen. Op een gegeven moment moest er plaats gemaakt worden, nu heb ik wel spijt dat ik toentertijd niet meer dingen heb bewaard, maar ja, hoe gaat dat.

Buiten de GTI van mijn zoon en de GT heb ik geen enkel AX-je meer over, terwijl er hier op een gegeven moment zo'n 7 rond de zaak lagen... Daarom moet de GTi in quasi perfecte staat gebracht worden, in zoverre dat mogelijk is natuurlijk. De Witte GT ga ik eerst als oldtimer laten keuren en daarna eens wat opkietelen, een wolfje in schaapskleren van maken als het ware.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » WedSep21, 2016 8:23:53 PM

Oh ja, dit is de foto uit de vorige post waar het laatste spotje klaar stond om naar de shredder te gaan. Hopelijk doet ie het nu...
Image
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SunOct02, 2016 11:57:39 PM

Wat pic's vd versnellingsbak, na controle bleek alles er prima uit te zien, gelukkig! Wel heb ik de originele eindverhouding vervangen voor die van een zgn Sportbak.

Standaard zat er een 16 x 63 = 3.93 diff in, dat is nu vervangen door een 14 x 60 = 4.29 setje.
GTI
Omdat hier een nog kortere eindverhouding op de plank lag heb ik even getwijfeld om die erin te zetten, maar 13 x 59 = 4.53 lijkt me wat te veel van het goede voor op de weg.

Hoewel de aandrijfassen perfect in orde waren heb ik er toch voor gekozen om de aandrijflijn om te bouwen naar het latere type GTI, die hadden nl een rechter kardanas uit 2 delen met een tussenlager achter op het blok. Logischerwijs lijkt deze latere setup voor minder nervositeit in de aandrijving te zorgen, tweede puntje was dat Citroën zelf voor deze wijziging heeft gekozen in de loop vd bouwtijd vd GTI. Dus een steun van een Saxo 16v op de motor geplaatst voor het tussenlager en 2 nieuwe kardans van SKF voor een GTI van na 1991 besteld, originele waren bij de dealer NFP... :(

Image
Tandwieltjes en assen.
Image
Carters na ultrasoon reinigen.
Image
Doosje weer dicht.
Image
Saxo Toulouse velgen terug vd poedercoater.
Image
Netjes gedaan, wel iets donkerder van tint dan de originele kleur.
Image
Starter. en alternator gereviseerd en netjes gemaakt
Image
Bilstein B8 sprint met Eibach veren.

De remmen voor en achter zijn helemaal vernieuwd alsook de remslangen. Voor zitten er gegroefde bremboschijven en blokken onder, achter een setje schoenen/pompjes van Bosch. Na inspectie van de hoofdremcilinder is deze ook vervangen, er zat nl veel pitting in de cilinder. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door vocht in de remvloeistof, hoewel de oude vloeistof er eigenlijk nog best netjes uitzag.

Image
Oud vs nieuw met Yokohama S-Drive bandjes er onder.

Alles is ondertussen al gemonteerd en het beestje heeft ondertussen zijn eerste (illegale :lol: ) km's al tot volle tevredenheid gemaakt. Wel nog maar een 50 km gereden en gelet op de revisie vd motor nog niet te gek gedaan. Kan wel al zeggen dat de motor heel mooi aan het gas hangt en ook de kortere eindverhouding maakt het een lekker vinnig ding. De Bilstein street kit valt ook erg mee, helemaal niet stuiterig en lekker in balans bij het betere bochtenwerk. Over eerste ervaringen met de Yokohama's kan ik kort zijn, wat een lekkere plakdingen zijn me dat zeg! Kortom, me happy! :D

Op naar de carrosseriewerken! :D
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby AlexanderB » MonOct03, 2016 2:17:22 AM

4.29 is heerlijk met een GTI ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SatOct15, 2016 6:49:04 PM

Weer een stapje verder!

De GTI is al even terug vd spuiter maar door tijdsgebrek was er nog niet veel aan gebeurd. Het resultaat waren we tevreden over op 1 ding na en dat was de raam omlijsting. Ipv satijn zwart leek dit wel een soort antraciet kleur te zijn geworden, bovendien bleken er nog wat minieme schuurkrasjes in te zitten.

Mijn zoon vond dit in eerste instantie niet zo erg -hij wil dat ding na een jaar eindelijk af volgens mij!- maar ik vond het maar niks. De auto terug brengen had ik ook geen zin in, voor je het weet staat hij daat weer een maand of zo. :roll:
Dus gisteren en vandaag met frisse tegenzin de raamlijsten opnieuw gedaan, afplakken, uitschuren, nog meer afplakken, ontvetten en met satijnzwart 3x aflakken. Wat een pokkeklus! :x Om een strakke aflijning te verkrijgen heb ik de randen met een speciale tape afgeplakt, anders loop je kans dat de verf onder de tape kruipt.Het resultaat is dankzij het flink opstoken vd garage wel mooi geworden en ziet er veel strakker uit dan dat troosteloze donkergrijs van eerst.

De bumpers en de rest van de plastic stukken zijn ook opnieuw gedaan waarbij ik de spuiter het originele Citroën kleurnummer had gegeven. In de oude fabrieksdocumentatie had ik na wat zoekwerk het correcte kleurnummer kunnen achterhalen voor de kunststof onderdelen van een 91-er GTI. Zoals verwacht is het resultaat eerder een soort donkergrijs ipv zwart, het komt wel mooi uit met de donkergrijze koets.
In de rechterzijde vd voorbumper zaten een paar diepe schaafplekken en die heeft hij niet helemaal kunnen wegwerken, de structuur is op die plaatsen duidelijk gladder dan de rest, maar ook weer niet zo erg dat het in het oog springt. Ik vindt het ook niet zo belangrijk, als er ooit eens een perfecte bumper op ons pad komt dan is die nog snel gewisseld. :)

Om een of andere reden willen de foto's niet mee, die komen later nog.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SatOct15, 2016 9:41:05 PM

Work in progress...

Image

Image

Image

Image
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SatOct15, 2016 11:05:26 PM

Eindelijk vers in de lak! 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Toen de auto naar de carrosserie ging had ik uitdrukkelijk gevraagd of de voorruit op zijn plaats kon blijven of dat het voor hun beter was om deze preventief te verwijderen. Nee nee, laat ze maar zitten, we trekken wel een pees onder de rubberlijst zodat er zeker geen lak op de rubber kan komen. Bij terugkomst viel me pas op dat er idd geen lak op de voorruitrubber zat om de eenvoudige reden dat ze de rubber eruit hadden getrokken! :evil:
Nu krijg je zo'n rubber nooit netjes meer op zijn plaats dus gisteren de voorruit maar eruit gesneden en er opnieuw met de rubberlijst in gekit. Fijn werkje voor niks, maar nu zit de verse lak wel netjes tot onder het rubber. En zo prult een mens maar verder... :wink:

De volgende stap is om de auto nu dat hij toch helemaal kaal is een dinitrolbeurt te geven, hij is nu compleet roestvrij en dat wil ik liefst zo houden. Een poos geleden heb ik wat producten van Dinitrol gekocht om de klus te klaren.

De eerste stap is om alle oppervlakken en holle ruimten in te spuiten met Dinitrol Ml, dit spul heeft een corrosie werende en stoppende werking en heeft tevens een hoog kruipend vermogen. Tevens is het de basis- zeg maar grondlaag- voor de volgende stappen. Na een 24 uur uitdampen worden de holle ruimten verzegeld met Dinitrol 1000, dit zorgt ervoor dat de dunne ML-laag op zijn plaats blijft.
De laatste handeling is om de wielkasten en onderzijde te voorzien van een laag Dinitrol Metallic, een duurzame coating tegen pekel, vuil en steenslag.

Uit ervaring weet ik dat de wagen er na deze behandeling weer jaren tegen kan. Ik heb nl al jaren een 86-er CX 25 TRD die voor zijn eerste km's met Dinitrol behandeld is en nu nog steeds roestvrij is. In eerste instantie wou ik met producten van Mike Sanders gaan werken omdat deze altijd prima uit de testen komen, maar het opwarmen van de wax en het bijhorende geklier hield me -misschien ten onrechte- wat tegen.

Tot binnenkort!
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AX GTI en GT

Postby Rock's » SunOct16, 2016 7:21:44 AM

Jeetje zeg, die wordt goed aangepakt.

Als hij klaar is en de weg op gaat zou ik hem zeker laten taxeren en hier de verzekering op laten aanpassen.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AX GTI en GT

Postby lummelke » SunOct16, 2016 6:47:30 PM

Daar heb je een punt, ik zit al een tijdje hierover te tobben. Ik kan verkeerd zijn maar naar hetgeen ik op diverse fora lees is een taxatie en de bijhorende premie veel betaalbaarder in NL dan in B. Idem dito voor een allrisk of diefstal verzekering in B voor een motor, dat is hier gewoon schandalig duur in vergelijking met NL.

Zelfs een gewone BA (burgerlijke aansprakelijkheid) verzekering is voor jonge bestuurders tot 26 jaar schrikbarend duur hier in mijn beloofde landje! Om een voorbeeld te geven; mijn beide kinderen, een tweeling jongen en meisje, zijn inmiddels 25 jaar oud en zijn beide schadevrij bestuurder vanaf hun achttiende jaar.
Mijn dochter betaald op jaarbasis ong. 650 euro basis verzekeringspremie voor een simpele Saxo 15 diesel met 58 pk, mijn zoon betaald ong 1100 euro voor een C4 Coupé HDI met 110 pk vermogen, hij heeft er wel een zgn-de kleine omnium bij. Even in gedachten houden dat beiden dus geen enkele schade hebben gereden in die zeven jaar! :roll:
Pas vanaf hun 26-ste verjaardag zakken de bijdragen jaarlijks met een paar procent, wel alleen indien ze ondertussen geen eigen schade hebben veroorzaakt.

Het enige voordeel dat hier in B de pijn wel wat verzacht is dat de wegenbelasting voor diesels momenteel nog betaalbaar is evenals de brandstof, zolang het duurt natuurlijk...

Ik durf niet te zeggen hoeveel geld er ondertussen al in de GTI is gestoken en besef terdege dat het bij een ongeval wel eens serieus financieel pijn kan gaan doen! Binnen een paar weken moet de GTI klaar zijn, op 04/11 wordt hij nl 25 jaar en dan kan hij naar de schouwing voor zijn oldtimerkeuring. Tegen dan gaan we toch eens informeren wat een taxatie en de bijbehorende premie kost, hopelijk valt het een beetje mee!
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests