Moderator: webmasters
CitroCin wrote:Welkom! Altijd leuk om weer iemand met een sport te zien komen.
Basfeijen wrote:Wauw! Welkom! Een leuk verhaal met nog leukere foto's!
Netheo wrote:Leuke sport en tof verhaal. Ik ben ongeveer op dezelfde manier in de axwereld gerold.
Die GT lijkt mij geen onbekende binnen de club. Wat is ermee gebeurd? verkocht of staat deze nog gestald?
greetz
netheo
J5 wrote:Mooie sport
Fijn dat er nog her en der sportjes rondrijden. Zuinig op zijn
lummelke wrote:Gefeliciteerd met je Sportje, tof om zo'n zeldzaam ding weer eens in het wild te zien!
Fijne dingen zijn dat, heb er vroeger verschillende van gehad en het waren de ultieme AX-jes voor mij! Niets zo mooi als het gegorgel van een stel dubbele carb's en de bijbehorend trekkracht. Ook de 'korte' versnellingsbak zorgde ervoor dat veel mensen zich bij een (tussen) spurtje aardig mispakten aan de vinnigheid van zo'n Sportje!
Check wel even dat je er de gemodificeerde klepveerschotels in hebt zitten, -is makkelijk te controleren als de kleppendeksel eraf is-, als ze breken is meestal de schade vrij groot. Ik weet niet welke carb's erop zitten, de gangbare Solexen of de Webers uit de laatste lichting, maar een correcte afstelling maakt een wereld van verschil, niet alleen in het lekker oppakken maar ook in het verbruik.
Voor de rest zijn die blokjes echt wel bulletproof, met wat detail voor onderhoud en afstelling (de afstelling vd carb's durft wel regelmatig verlopen) kunnen ze best veel km's lopen.
Wees er maar zuinig op, sommige delen zijn met de beste wil vd wereld niet meer te vinden, oa originele zuigers zijn al jaren uitverkocht...
citrofenwick wrote:Dag Sam, welkom!
Heb je geen zotte foto's van die 5deurs waar je cross mee hebt gereden?
lummelke wrote:De versterkte klepveerschotels zijn te herkennen aan de 4 opstaande 'puntjes' op de bovenkant, de oudere versies hebben slechts 2 puntjes. Als je het kleppendeksel eraf haalt kan je tussen de tuimelaars en de kleppen gemakkelijk zien welke er in jouw motor zitten.
Belangrijk hierbij is dat Citroën zelf deze modificatie heeft doorgevoerd omdat bij breuk vd schotels de kleppen loskwamen en daardoor meestal voor een enorme ravage zorgden. Ik heb hier nog zo'n onderblokje liggen waarbij een losgekomen klep zich finaal door de zuiger heeft geboord, allemaal te wijten aan de eerste versie klepveerschotels...
Ergens heb ik de technische nota van Citroën betreffende deze aanpassing nog liggen, ik zal eens kijken of er wellicht instaat vanaf welk motornummer de versterkte schotels zijn gemonteerd, moest dat zo zijn dan zal ik je dat even laten weten.
Het ultrasoon reinigen vd carb's is altijd een goed gedacht, check ook of de juiste sproeiers er nog inzitten, er werd nl nogal veel gerommeld aan die gasfabriekjes, meestal met zero resultaat. De standaard setup is voor een standaard sportblokje het beste, als de motor getuned werd is de afstelling natuurlijk een andere zaak.
Ik wil hier niet de wijze uithangen maar aangezien je motor wat inhoudt op lage toeren zijn er een paar zaken waar je zeker op moet letten.
Webers of Solexen zijn fijne dingen, ik schat ze op een Sport allebei even hoog in, miniem verschil is dat de Webers makkelijker af te stellen zijn en naar mijn ervaring wat langzamer verlopen qua afstelling.
Controleer zeker of de correcte sproeiers, luchtbuizen, stationairsproeiers, venturi's, enz aanwezig zijn. Zorg dat de vlotterhoogtes juist zijn afgesteld en vervang liefst alle pakkingen en dichtingen, ook die tussen het spruitstuk.
Op de uiteinden vd gaskleppen zitten hele kleine lagertje en ook dichtingen, check zeker of deze nog in orde zijn, zeker versleten dichtingen zorgen voor zgn-de valse lucht.
Maak er zeker werk van om de beide carb's goed te synchroniseren met een kwikkolom of een vacummeter, ook het juist instellen vd 4 (!) mengselschroeven en de 4 (!) CO-schroeven is heel belangrijk!
Als laatste, controleer aandachtig de rubberen flens tussen het spruitstuk en de webers, kleine ouderdomscheurtjes kunnen geen kwaad zolang ze niet compleet door het rubber lopen natuurlijk want dan gaat de motor te 'mager' lopen. Nadeel van het voordeel om een exclusieve sport te bezitten is dat deze rubber aanzuigbrug al jaren uit productie is, af en toe duikt er gelukkig nog eens een 'nieuwe oude stock' op in Frankrijk, helaas zijn de prijzen geen oude stock!
Dan nog een paar dingen die zeker in orde moeten zijn eer je de Carb's kunt afstellen;
Zorg dat het ontstekingstijdstip in orde is, de klepspeling ok is en dat er zeker de juiste bougies in zitten. Eigenlijk is (of was) er maar 1 type bougie waar de Sport lekker op liep en vooral goed startte bij koude motor, overigens voorgeschreven door Citroën, ik zal morgen eens zien welke dit juist waren, heb er nog 4 van liggen geloof ik. Controleer zeker ook of de juiste stroomverdeler gemonteerd is, de Sport heeft nl een specifieke vervroegingscurve.
Op de verdeler zit zoals bij alle AX-jes uit die tijd een onderdrukcapsule, die is best belangrijk want deze zorgt ervoor dat er een correcte vervroeging vd bougievonkjes plaats vindt. Ook het oppakken bij lage toeren gaat veel soepeler als de capsule in orde is.
Als laatste heeft een Sport nog een eigenaardige maar doeltreffende oplossing voor een goede start; in de linkerzijde vd cilinderkop zit ong. achter het thermostaathuis een soort contactje geschroefd waar twee onderdrukdarmpjes op aangesloten zitten. Dit contact is heeel belangrijk voor een mooie koude start en een mooie motorloop tussen koude en warme motor zeg maar. De originele set-up van onderdrukdarmpjes van de webers naar het contact, via wat T-stukjes naar de vaculcapsule en weer terug is nogal een complexe boel, maar als alles zit en werkt zoals het hoort dan start en loopt zo'n blokje als een speer!
Kort uitgelegd zorgt dit contact ervoor dat bij koude en lauwe motor de ontsteking enorm vervroegd wordt, dit is nodig om het verzuipen vh blok te voorkomen. Vanaf een bepaalde koelvloeistoftemperatuur heeft dit contact geen werking meer, het werkt dus temp. gebonden.
Ik weet het , dit lijkt allemaal veel info in 1 keer, maar als je het al doende eens bekijkt of laat bekijken dan wordt het allemaal wel logisch. Het is nu eenmaal een voor die periode semi competitie blokje en dat heeft graag wat meer aandacht dan zijn bravere broertjes.
lummelke wrote:Die alu bruggen zijn zeker goed! De rubberen bruggen hebben hetzelfde doel als de bakelieten plaatjes tussen de gewone carb's en het inlaatspruitstuk, nl het voorkomen van vapourlock.
Tijdens het rijden zal je met de alu exemplaren geen verschil merken, meestal gaat de motor slecht aanslaan als hij een tijdje stilstaat met een warm gereden blok, de brandstof gaat dan als het ware verdampen. Starten met volledig ingetrapt gaspedaal -niet pompen!- is dan de oplossing, om de motor weer op gang te brengen weet ik uit ervaring!
Op de sproeiers en de luchtbuizen staan idd nummers, door het rond dekseltje met de vleugelmoer bovenaan te verwijderen kan je er al een deel zien zitten. De luchtmengbuizen zitten onder deze sproeiers, om de andere te bereiken moeten de bovendeksels er compleet vanaf.
Voor het afstellen en calibreren kan je dikwijls goed terecht bij een renstal/werkplaats die nog klassieke rallywagens onderhoudt, die mannen kunnen meestal wel overweg met die 'ouderwetse' dingen!
Als je mij het serienummer op de carb's kan geven dan zal ik eens opzoeken welke sproeierbezetting er af fabriek heeft ingezeten, heb hier nog ergens de oude documentatie van de webers en solexen rondslingeren.
denny wrote:stuur je email even in een PB.
Return to Wie is wie/You and your car
Users browsing this forum: No registered users and 109 guests