Alweer een jaar verder
En hoewel we met de fiets naar het werk gaan en de AX is naast de Xsara en de fiets dus het 3e vervoermiddel is geworden is die er nog steeds!!!
De laatste tijd kwamen er wel wat puntjes aan. Het sturen was al tijden niet meer zo strak als het hoort en het stuur kwam na de bocht ook niet meer
terug in de 0 stand. Daarbij blijft het stuur ook trillen rond de 120 km/h... En bij nemen van drempels kraakt en piept er van alles. En ook de uitlaat rammelde als een gek
Oftewel de irritatie grens was bereikt en vorige week was er dus een sleutel week
De AX is dus stevig aangepakt.
- Draagarmen vervangen.
- Stuurkogels vervangen.
- Axiaalkogels vervangen.
- Stabilisatorstang beugels en rubbers vervangen. ( 21mm stang. Dus dank aan de Dealer voor het zoeken van de onderdelen )
- Uitlaat rammels verholpen.
- Alles uit laten lijnen.
- Klein onderhoud uitgevoerd.
En het resultaat mag er wezen! De AX stuurt weer weer ontzettend strak! Er is geen kraakje, piepje of rammeltje meer te horen
Uiteraard de nodig pica's:
Lets get started!
Nieuwe draagarmen van Febi.
Nieuwe stuurkogels. Blijkt de oude verdorie gewoon nog krom te zijn van de aanrijding die ik jaren terug gehad heb.
Is die hele stuurkogel nooit vervangen. Zucht.
De spoorstangen er ook maar uitgehaald. Kun je er goed bij!
En de nieuwe Axiaalkogels erop gezet. De originele uit 1994 zaten er nog in en het rubber was flink versleten.
Nieuwe stabilisatorstang rubbers en kapjes en bouten. Alles voor 21mm omdat de stabistang van een AX Sport afkomstig is.
Standaard is 19mm.
Een lekkere kwak vet erin. Hopen dat het kraken nu voorgoed wegblijft!
Ook de rubbers onder de auto vervangen.
En als je dan toch bezig bent ook maar de stootblokken bij de achteras vervangen voor AX 4x4 rubbers.
Die zijn iets langer. Aanloop probleem was al opgelost met de nieuwe 14" Enzo H velgen ipv 15". Maar toch voor de zekerheid.
En dan staat je stuur uiteindelijk natuurlijk niet meer recht. Dus laten uitlijnen. Wat blijkt ik had al zo vaak me stuur eraf gehad en niet helemaal goed
terug gezet dat mijn stuurhuis 0 punt flink fout zat. Ik kon de ene kant veel verder opsturen dan de andere kant. Oeps.
Uur bezig geweest bij de Profile om samen alles weer goed te krijgen. Maar het zit nu weer helemaal top!
En verder is de Xsara Coupe 1.4 een paar weken terug vervangen voor een Xsara Break Difference2.
Een heerlijke auto met vlotte 1.6i 16v motor. Airco, Cruise control en bakken ruimte!
Maar ja he... De AX gaat 10x beter door de bocht!