Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby AlexanderB » MonOct14, 2013 11:09:35 PM

ik bedoelde leeggemaakt van steeksleutels en andere losse troep, en uiteraard geen zware audio..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » MonOct14, 2013 11:20:24 PM

Mja.. Eerst de reactie van de RDW maar is afwachten. Heb per mail naar die -100KG regel gevraagd. 1 schaal hoger heb ik vrede mee met alles wat ik erop gezet heb. Maar 2 vind ik net een beetje een K gevoel. :twisted:
Trekgewicht is niet aangepast. Heb er wel specifiek om gevraagd. Omdat er 750KG op de trekhaak staat. Helaas de auto was bepalend. Staat nu dus 600kg op. Pfff. Er heeft 1600 kg achter gehangen. Klein stukje met veel hardhout. :D
Wel jammer trek wel vaker een kar met hout. Had toch 150kg minder overtreding kunnen zijn. :)

Wel leuke testjes die ze doen zeg. De voorwielen op 2 platen zetten die vervolgens 360 graden heen en weer gaan. Je hele wielophang wordt uit elkaar getrokken. Even niet kijken zeggen ze dan. AUW. Voorwielen zaten bijna tegen de skirts.
De nieuwe Morettes mochten er net doorheen. Lichtbeeld was niet geweldig. Hmmm. Daar denk ik anders over. Prima zicht in het donker :D De scheiding tussen donker en licht was wel aanwezig maar niet overtuigend.

De achterlichten mochten eigenlijk niet. Zwart gespoten. Ben er de laatste APK mee goedgekeurd. Was een twijfel geval maar ze hadden de boeken erbij gepakt en daar stond niet in dat het niet gespoten mocht zijn.
En de kleuren waren prima. Dus goedgekeurd. RDW zegt gewoon mag niet. Punt. Gelukkig hoef ik niet terug en zagen ze het door de vingers.

Draagarmbrug waren ze ook niet blij mee. Je kon de rubbers van de draagarmen niet goed beoordelen. Maar uiteindelijk met 2 personen was de conclusie wat je niet kan zien kan je ook niet afkeuren.
CO meting was dan weer prima met 0.1 Echt vaag. Daar heb ik jaren problemen mee gehad. Sinds de spaghetti eraf is nooit meer.

Nou ja ben in ieder geval weer straatlegaal. :D Met de zwaarste AX op kenteken. Hmmm moet ik daar nou blij mee zijn? :oops:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » MonOct14, 2013 11:25:08 PM

Owja. Kost 55 euro. Zijn de kosten dus niet. Ben er ruim 5 kwartier geweest. Uurtarief is te doen dus. :)
Ik was alleen bang voor de situatie was als het niet goed is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Laurent » TueOct15, 2013 8:06:41 AM

Mark wrote:Mja.. Eerst de reactie van de RDW maar is afwachten. Heb per mail naar die -100KG regel gevraagd. 1 schaal hoger heb ik vrede mee met alles wat ik erop gezet heb. Maar 2 vind ik net een beetje een K gevoel. :twisted:
En terecht. Als je teruggaat, heb je die 55 euro die je eventueel nogmaals zou moeten betalen zo terugverdiend.
Mark wrote:Trekgewicht is niet aangepast. Heb er wel specifiek om gevraagd. Omdat er 750KG op de trekhaak staat. Helaas de auto was bepalend. Staat nu dus 600kg op. Pfff. Er heeft 1600 kg achter gehangen. Klein stukje met veel hardhout. :D
Wel jammer trek wel vaker een kar met hout. Had toch 150kg minder overtreding kunnen zijn. :)
GTI's en Diesels doen volgens mij 700 kg geremd, moet voor jou ook mogelijk zijn lijkt me. Zal je waarschijnlijk wel een verklaring van Citroën Nederland moeten overleggen dat een AX 700 kg mag trekken.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Drake » TueOct15, 2013 9:35:30 AM

Mark wrote:
Wel leuke testjes die ze doen zeg. De voorwielen op 2 platen zetten die vervolgens 360 graden heen en weer gaan. Je hele wielophang wordt uit elkaar getrokken. Even niet kijken zeggen ze dan. AUW. Voorwielen zaten bijna tegen de skirts.


Dat is nieuw voor mij.... Ik had denk ook wel geluk met de keurmeester die enorm vriendelijke was, remmentest e.d kon ik gewoon zelf vanuit de auto uitvoeren.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » MonOct21, 2013 6:05:19 PM

Nou wel een heel verhaal van de RDW teruggekregen. Maar al met al niet veel wijzer. Komt er kortweg op neer dat het gewogen gewicht je nieuwe Massa Ledig Voertuig wordt.
Waarom de ene nou 100kg aftrek krijgt en de ander niet heb ik geen antwoord opgekregen. Zag net op de kenteken check dat me nieuwe gegevens actief zijn geworden.

En inderdaad massa ledig voertuig 920KG. Massa rijklaar 1020KG. Type benaming is vervallen en motorinhoud 1587cc.
Wel grappig.. 5 zitplaatsen maximum totaalmassa 1260KG. Moeten 5 lichte personen zijn :lol:

Affijn de 188 Euro wegenbelasting wordt nu dus 324 Euro :wall
Zie me voorlopig nog geen zin maken om me hele auto te strippen en weer opnieuw op kenteken te laten zetten.
Gehe. En dat voor die 1 keer in de week of zelfs 2 weken dat ik de auto pak. :)
Pakken voor de rest bijna altijd de Xsara. Eigenlijk zou de AX binnen in de garage moeten staan om mooi te blijven. Maar ja heb geen garage :roll:

Taxatie rapport is ook binnen. Ziet er gelikt uit met details en mooie foto's. Taxatiewaarde 5100 euro.
12 jaar terug heb ik er 7000 gulden voor betaald. Is die in ieder geval meer waar geworden. :D
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Wheelnut » WedOct23, 2013 8:23:28 AM

920kg is 10 kilo zwaarder dan m'n Saxo VTS 1.6 16v!
En die mag wél 700 kilo trekken. Wat met gemak gaat.
TMM is met 1380kg wel weer hoger...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » TueOct28, 2014 8:31:32 PM

Alweer een jaar verder :shock:

En hoewel we met de fiets naar het werk gaan en de AX is naast de Xsara en de fiets dus het 3e vervoermiddel is geworden is die er nog steeds!!!
De laatste tijd kwamen er wel wat puntjes aan. Het sturen was al tijden niet meer zo strak als het hoort en het stuur kwam na de bocht ook niet meer
terug in de 0 stand. Daarbij blijft het stuur ook trillen rond de 120 km/h... En bij nemen van drempels kraakt en piept er van alles. En ook de uitlaat rammelde als een gek :wall

Oftewel de irritatie grens was bereikt en vorige week was er dus een sleutel week :D

De AX is dus stevig aangepakt.

- Draagarmen vervangen.
- Stuurkogels vervangen.
- Axiaalkogels vervangen.
- Stabilisatorstang beugels en rubbers vervangen. ( 21mm stang. Dus dank aan de Dealer voor het zoeken van de onderdelen )
- Uitlaat rammels verholpen.
- Alles uit laten lijnen.
- Klein onderhoud uitgevoerd.

En het resultaat mag er wezen! De AX stuurt weer weer ontzettend strak! Er is geen kraakje, piepje of rammeltje meer te horen :music

Uiteraard de nodig pica's:

Lets get started!

Image

Nieuwe draagarmen van Febi.

Image

Nieuwe stuurkogels. Blijkt de oude verdorie gewoon nog krom te zijn van de aanrijding die ik jaren terug gehad heb.
Is die hele stuurkogel nooit vervangen. Zucht.

Image

De spoorstangen er ook maar uitgehaald. Kun je er goed bij!
En de nieuwe Axiaalkogels erop gezet. De originele uit 1994 zaten er nog in en het rubber was flink versleten.

Image

Image

Nieuwe stabilisatorstang rubbers en kapjes en bouten. Alles voor 21mm omdat de stabistang van een AX Sport afkomstig is.
Standaard is 19mm.

Image

Een lekkere kwak vet erin. Hopen dat het kraken nu voorgoed wegblijft!

Image

Ook de rubbers onder de auto vervangen.

Image

En als je dan toch bezig bent ook maar de stootblokken bij de achteras vervangen voor AX 4x4 rubbers.
Die zijn iets langer. Aanloop probleem was al opgelost met de nieuwe 14" Enzo H velgen ipv 15". Maar toch voor de zekerheid.

Image

En dan staat je stuur uiteindelijk natuurlijk niet meer recht. Dus laten uitlijnen. Wat blijkt ik had al zo vaak me stuur eraf gehad en niet helemaal goed
terug gezet dat mijn stuurhuis 0 punt flink fout zat. Ik kon de ene kant veel verder opsturen dan de andere kant. Oeps.
Uur bezig geweest bij de Profile om samen alles weer goed te krijgen. Maar het zit nu weer helemaal top!

Image

En verder is de Xsara Coupe 1.4 een paar weken terug vervangen voor een Xsara Break Difference2.
Een heerlijke auto met vlotte 1.6i 16v motor. Airco, Cruise control en bakken ruimte!
Maar ja he... De AX gaat 10x beter door de bocht! :dance

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby citrofenwick » WedNov26, 2014 8:09:00 PM

Mooie revisie Mark! Dat zal idd vast een pak schelen! Staat bij mij ook op het programma om te doen.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » ThuDec17, 2015 10:40:02 PM

Sinds kort ook binnenshuis een leuke collectie!!!

De AX doet het nog steeds super. Maakt niet zoveel kilometers meer maar toch.
Heb nu 3 hele mooi schaalmodellen staan. Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.

Omdat mijn Ax'je voornamelijk uit 106 en Saxo onderdelen bestaat staan die er aan beide kanten naast :D

Image

Image

Vooral de Peugeot 106 was moeilijk te vinden. Die komt uit Frankrijk :wink:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Browny » SunDec20, 2015 10:55:23 AM

Ik heb nog 6 106-jes staan op zo'n 20km afstand. Van otto 1:18
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Postby Mark » MonDec21, 2015 4:42:52 PM

Deze zijn ook allemaal van Ottomobile 1:18.
Zijn duur maar wel erg mooi tot in detail. De enige fout die ik tot nu toe hebben kunnen ontdekken is de Saxo.
Daar zitten 15" Toulouse velgen onder. Die zijn volgens mij nooit uitgebracht.

Jammer genoeg heeft Otto de Xsara Ph2 / 3 Break niet als schaalmodel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: YaCy [Bot] and 50 guests

cron