spijtig, de cross is gepasseerd, maar toch wil ik jullie graag men ervaring meedelen, ook natuurlijk omdat ik met een ax GT in het stof gebeten heb.
Eerst en vooral, zaterdag, de dag voor de cross nog v??l werk verricht aan men autotje. De decals werden gespoten, er werd plaats gemaakt om men racenummer te zetten, de balken werder er ingeplaatst en de crossbanden zouden er moeten opgestaan hebben. Jaja je leest het goed, het ging dus helemaal niet, totaal niet aan gedacht dat een GT grotere remschijven had vooraan. Dus de 13inchers pasten niet. Dan maar zonder crossbanden, al was dit enorm balen, wat is crossen zonder crossbanden. Natuurlijk op een droge harde ondergrond zou het nog redelijk vooruit gaan, dus ik de hele nacht zitten bidden voor mooi droog weer, ik kon toch niet slapen van de stress
.
ZONDAG, DE DAG VAN DE WAARHEID
Om zever uur opgestaan, allez eigenlijk gestopt met bidden
. Wat water in men gezicht gegooid en direct aan de slag gegaan. Al de nodige sleutels, schroevendraaiers, reserveonderdelen,... bij elkaar gegrabbeld en in de vrachtwagen gegooid. Balken op de brug gelegd en met volle vaart (lees: met vel gas geven en met veel reukhinder van de koppeling) de vrachtwagen van men pa opgereden
.
Nog geen 10 minuten later stonden we in peizegem op het crossterein. Beetje rondgereden tot we een plezant plaatsje gevonden hadden. De auto uitgeladen en aan de balie, wat eigenlijk gewoon een tafel was in de biertent
, me laten inschrijven. Vragen ze daar toch wel niet het chassisnummer zeker. Een geluk dat het plaatje helemaal omzeep was, eventjes wat cijfers moeten fantaseren en dat was ook weer klaar
.
Na dat ik ingeschreven was moest ik nog eerst de technische controle passeren. Hoe die auto is toch voor kapot te rijden
Toch wordt er gecontroleerd of de remmen het doen, de batterij afgedenkt is zodat die niet kan lekken tijdens het overkop gaan en of alle deuren, de koffer en de motorkap goed vastzitten. Ook worden de balken aan een stevigheidstest onderworpen. Zie hier de eerste fotootjes van men crossavontuur
wachtend in de rij om naar de controle te gaan
nog steeds aan het wachten, gewoon om u een ideetje te geven hoe snel het daar wel vooruit gaat
begin remtest
einde remtest
controle voor de batterij en om te kijken of er geen extra verstevegingen zijn aangebracht i v m radiator, voorbumper,... wat dat mag namelijk niet
Zo ik kreeg een vette OKE op men papier en ik was ingeschreven met het nummer 200, MY LUCKY NUMBER. Dan volgde de reeksindelen. Ik belande in balken D dus het was nog eventjes wachten tot het aan mij was
. Tijdens het bekijken van de andere reeksen zag ik nog 2 andere axjes op het veld rondsnorren. Veel heb ik na de eerste reeks van die axjes niet meer gezien
.
BALKEN D MAG ZICH KLAARMAKEN klonk door de luidsprekers. Vol stress en nerveusiteit sprong ik in men wagen en zette me klaar aan de ingang van het parcours. De TOURISMEWAGENS waren op dat momet hun eerste rondjes beginne rijden.
De TOURISMEWAGENS werden afgevlagd en ja, het was aan mij, men eerste cross ging beginnen, ik ging het doen,... men gezicht trok scheef van de stress, en blaas kroop bij elkaar van de spanning, men darmen omhelsden elkaar, altans zo voelde het toch
en men klein peperkoeke hartje ging te keer als nooit tervoren.
klaarzetten aan de "startinggrid"
net voor het startsein werd gegeven, zie je men gezicht al wegdraaien van pure benauwdheid. Je moet je voorstellen dat je in zo'n klein blikke doos zit op 4 wielen en rond u zitten allemaal gekken met een kapotte klappot gas te geven. Erg leuk ja voor je integratie als crosser
. De schrik van men leven.
Het startsein werd gegeven, denken aan de stress was er niet meer bij, gewoon GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN en gas geven
in volle AXtie, met dank aan het zetje van nummer 59 reed ik de micra voor mij in de vernieling, maar ik zat wel aan de buitenkant van de bocht en dit was niet zo bevordelijk voor de rest van de race. Ik zat op het onverhard en de ax verliesde veel snelheid, en ja, ik veel plaatsen
, maar blijven gaan natuurlijk
.
eventjes wat foto's van de eerste reeks, veel uitleg kan ik er niet bij geven, maar ik denk dat de foto's voor zich spreken!!!
ZOEK DE AX
kijk ik niet gelukkig en bestoft naar het vogeltje
Na veel genot, geduw, gebotst en veel stof gegeten te hebben werd het eens tijd om de schade op te meten.
Men bestuurdersdeur had een flinke tik gekregen, gelukkig dat ik er een balkje had ingelegd vanonder, als je goed kijkt zie je hem zitten. Leuke decals btw
(is voor een vete met een brilkoppie, heb nx persoonlijk tegen een saxo vts hoor)
Maar men trots bleef overeind
Verder was ook men overloop van men radiator tape stuk, gelukkig bestaat er zoiets als powertape van pattex, ik weet niet of jullie die reclame op de televisie ook hebben... dus het was zo gefixt.
De 2de reeks begon, nog eventjes wat sfeerfoto's
De cross zat er voor mij op, de bangers zal iets zijn voor volgend seizoen. Enkel nog even het daknummer laten afnemen door men persoonlijke mecaniekers als aandenken aan deze megazalige ervaring. Jullie kunnen terwijl eventjes kijken hoe stevig zo een ax wel is, ik wil hierbij niemand schrik doen krijgen in zen axje hoor
CONCLUSIE Het was echt een plezante ervaring en ik kan het iedereen aanraden om het ook eens te proberen. Het vergt in het begin wel wat moed maar met de juiste mensen om je heen die je steunen mag het geen probleem zijn, al raad ik wel aan om eerst eens naar de wc te gaan
Verder wil ik nog enkel men pa, ma, men vrienden die zijn komen supporteren waaronder domi lars en koen, men neef kristof en men nonkel en zen leuke vriend voor de assistentie tijdens de raparaties bedanken voor hun aanwezigheid, steun en het moedgeven, vooral dat laatste dan
en ons magali ook voor het koud krijgen van men handje
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen