Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » FriNov25, 2016 12:15:57 PM

Aantal weken geleden de grijze GT weggebracht voor de APK. Hij heeft nog APK tot 12 december, maar het is wel prettig om wat tijd te hebben mocht er wat loos zijn. Daar kwam een lijstje met punten uit waar we mee aan de slag konden:
  1. Koplampverstelling werkt niet
  2. Veerpoot links en rechts - veerschotel blijft niet in toplager zitten
  3. Remleiding van voor naar rechtsachter vertoont corrosie
  4. Speling op fuseekogels links en rechts
  5. Geen borgmoer op linker fuseebout
  6. Hoes rechter stuurkogel zit los

De koplampverstelling kunnen we makkelijk verhelpen, daarvoor halen we de verstelknop weg uit het dashboard en plakken dat mooi af. Later maar eens kijken wat de oorzaak is. De ellende met deze verstelling is dat ze toch altijd kapot gaan, dus waarschijnlijk haal ik die verstelling er helemaal uit.

Het niet blijven zitten van de veerschotel is een apart verhaal. Hiervoor heb ik de veerpoten onder de auto weggehaald en proberen te achterhalen wat de oorzaak was. Uiteindelijk bleek dat er een stukje van de veer afgebroken is. Hierdoor blijft de veerschotel niet netjes recht zitten en kon deze uit het lager schieten. Gelukkig had ik nog een setje Merwede veren liggen. Deze geplaatst en nieuwe toplagers. Dit zit nu ook weer goed.

De remleiding is ook zo'n heerlijk klusje. Afgelopen week viel het weer mee en waren de voorspellingen goed, dus besloten om de leiding te gaan vervangen. Had hiervoor een zaterdag willen plannen omdat ik dan in de garage op de brug kan, maar de afgelopen weekenden waren behoorlijk volgepland en de komende weekenden zijn ook druk, dus op de oprit aan de slag. Mooie nieuwe koperen leiding gehaald, auto op bokjes en vervangen maar. Gelukkig kwamen de wartels goed los en de ontluchtingsnippels achter ook.

Fuseekogels heb ik nieuw gehaald en moet ik nog vervangen. Zaterdag schroef ik de draagarmen er even onderuit en dan in de garage even spelen met de pers om de kogels te vervangen.

De linker fusee is vastgezet met een ietwat kort boutje. Hierdoor paste er waarschijnlijk geen zelfborgende moer op. Aangezien de bouten voor type 1 fusees niet meer verkrijgbaar zijn bij Citroën heb ik vandaag maar een paar setjes bij de lokale ijzerwarenboer gehaald. Bij het vervangen van de fuseekogels kunnen de boutjes gelijk vervangen worden door nieuwe exemplaren.

Hoesje van de stuurkogel heb ik weer vastgezet. Ook dit puntje opgelost.

Daarnaast heb ik ook maar een nieuwe set remblokken en schijven besteld. De blokken waren toch al aardig versleten. Hopelijk komen die vandaag binnen, dan is aankomend weekend de auto weer klaar en kan er weer een poosje tegen.

Update is natuurlijk niet compleet zonder een paar plaatjes ;)

Image

Image

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » TueDec13, 2016 7:53:13 PM

Na ook de fuseekogels vervangen te hebben en goede nieuwe fuseeboutjes geplaatst te hebben was de auto klaar voor de APK. Uiteraard heeft hij die binnengehaald

Image

En verder is er na ruim 5 jaar een einde gekomen aan tijdperk Chanelleke. Vanavond is ze opgehaald en gaat de omgeving van Rotterdam onveilig maken. Charlotte, veel plezier ermee en hopelijk nog veel veilige kilometers.

Image

Image

Image

Nu kunnen we de focus gaan leggen op de grijze GT. Daar zijn nog wel wat puntjes die ik aan wil pakken. De rode GT heeft ook wat aandacht nodig, ze laadt de accu niet meer bij. De zwarte GT wacht nog op wat laatste laswerk en dan hebben we daar nog genoeg werk aan om die netjes te maken. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik me het komende jaar ga vervelen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby citrofenwick » WedDec14, 2016 10:57:44 AM

Nooit verveling hé met enkele axjes voor de deur :)

Jammer dat ze weg is maar nu mag een ander van haar gaan genieten. Das idd meer tijd om aan de GT's te gaan klussen :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Rio97 » ThuDec15, 2016 2:50:44 PM

Mooi dat de grijze GT weer liefde en aandacht krijgt in plaats van maar een beetje in een koude schuur staan!
Misschien zie ik Chanelleke nog 's rondrijden hier in de regio.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » FriFeb10, 2017 10:05:24 AM

Soms kriebelt er iets en dan moet er weer wat aan de rode GT gebeuren. Deze keer kriebelde er een Satchshift. Een schakelmechanisme ontwikkeld door Satchell in de UK. Het vervangt de pook en schakelstangen en zorgt er voor dat je daar geen speling meer in hebt zitten. Ook komt de pook iets verder naar achteren en is een stukje langer.

Het complete systeem

Image


Eerst maar eens even wat ruimte maken

Image


En de stofzuiger er doorheen kan ook geen kwaad :)

Image


Daar moet ie gaan komen, gelijk de gaten even aftekenen

Image


Gaten gezaagd en geboord, gelijk even het kale metaal behandeld

Image


en zo moet de pook ongeveer komen te staan. Komt nog wel een stang van de pook door het schutbord

Image


Die moet daar ergens doorheen. Wordt weer gaten maken en kijken waar we die bekabeling gaan laten

Image


Wordt vervolgd...........
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Netheo » WedFeb15, 2017 7:31:33 AM

altijd al benieuwd geweest om deze geinstalleerd te zien. Want als ik me niet vergis is dit systeem voor een saxo hé?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » SunFeb19, 2017 8:27:35 PM

Klopt, het is ontwikkeld voor de 106 en Saxo. Past in principe net als in de 106 en Saxo. Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat de onderste steun gemonteerd dient te worden op 2 boutgaten die wel in de 106 en Saxo aanwezig zijn, maar niet in de AX. Zoals het er nu naar uit ziet, laat ik dit deel aan de koets vastlassen met een paar lasjes.

Effe wat ruimte gemaakt

Image


Isolatie weggehaald en het oude mechanisme met schakelstangen verwijderd

Image

Image


Voor dit deel missen de 2 boutgaten

Image

Image


Voor dit deel moeten 2 gaten geboord worden om het vast te zetten

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » SunFeb26, 2017 7:49:32 PM

Vandaag de 2 ontbrekende gaten geboord en voorzien van blindmoeren.

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » WedJun07, 2017 2:02:51 PM

Afgelopen week afscheid genomen van de Peugeot. Kwam een beetje onderhoud aan, een distributieriem en een lekke slang vanaf de turbo. Dit gecombineerd met de schaarste aan tijd en het langs komen van een leuke vervanger, heeft me doen besluiten hem in te ruilen op iets anders. Het is ook totaal iets anders geworden, een Alfa Romeo 159 SportsWagon met 1.9 JTD 16v (150 PK) en een automatische versnellingsbak.

Image

Image

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Fruit » WedJun07, 2017 6:43:06 PM

Zijn ook erg mooie auto's.. Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben.
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby citrofenwick » SunJun11, 2017 3:07:54 PM

Mooie auto Jan!
Nu je inmiddels al wat km's hebt gemaakt met de Satchell-shifter, wat zijn je bevindingen? Denk je dat je bij competitiegebruik / snel circuitgebruik, waarbij de laatste seconden er toe doen, tijd kan winnen? Of zijn de synchro's de beperkende factor?
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » WedJun14, 2017 8:52:54 AM

Ik ben erg blij met de SatchShift. Lekker degelijke constructie waar geen speling in zit. Daarnaast schakelt het lekker kort en zit de pook op een prettige locatie om te schakelen. Hoger en dichter bij het stuur. De bak is met veel gevoel te schakelen, je hoeft hem niet in z'n versnellingen te rammen. Door op deze manier met beleid te schakelen, sloop je de bak ook niet.

Hiervoor had ik een quickshift, dit was natuurlijk al een behoorlijke verbetering. Nadeel is een beetje de constructie met de ringen waarmee je de pook in de quickshift moet fixeren. Daar zitten van die kleine priegel boutjes in. Deze waren bij mij al losgerammeld, dit komt het schakelen natuurlijk niet ten goede.

Of ik er sneller door schakel en hier tijdswinst door heb? Voor mijn gebruik van de auto is dat niet zo belangrijk. Het schakelt strak en zonder speling, dat vind ik het grootste voordeel. En het ziet er natuurlijk ook leuk uit ;)

Op een komende meeting moet je er maar eens een stukje mee rijden, dan kun je het zelf ervaren.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90, AX First '9

Postby Bossie » WedNov08, 2017 10:11:09 PM

Zo, deze ook maar weer eens uit het stof opdiepen. De rode GT is weer genoeg gebruikt. Aankomende zaterdag nog een dagje spelen op Malmedy en dan is het tijd voor even rust. Voor het aankomende seizoen staat nog niet echt wat gepland. Het eerste momenteel op de kalender is Le Petit Pressé op 31 maart. Nu eerst even terug in de tijd.

4 juli de rode GT weggebracht voor de APK. Helaas, afkeur. Gelukkig, enkel de rubberen dop op het stuurhuis was aan zijn eindje. Deze nieuw laten bestellen en monteren. Nu kunnen we er weer tot 23 augustus volgend jaar tegen :)

Image


16 september de jaarlijkse toerrit samen met de DS3 Ownersclub, en dit jaar haakte de C2 club ook aan. We hadden een mooie opkomst met 7 AX-en. Eerst verzameld bij Garage Westerink in Harderwijk, daarna een ritje naar Elburg voor een gezamelijke lunch. Vanaf daar een ritje over de Veluwe naar Kasteel Staverden en van daar weer terug naar Garage Westerink. In het meeting topic staan de rest van mijn foto's.

Image

Image

Image

Image


30 september nog even bij Garage Westerink wezen kijken omdat er een meeting/tourrit was met bijna alle nog rijdende en APK voerende AXEL's.

Image


7 oktober was het weer eens tijd voor een rally. Dit keer De Woeste Noord-Wester, georganiseerd door de Triumph club. De rit was in de kop van Noord-Holland en het leuke, het was een avond/nachtrit. Een leuke rit om te rijden, samen met de nodige (voor ons) bekenden uit het rally wereldje. Even na 5-en gestart en rond half 12 gefinished. Daarna nog even napraten, de oplossing bestuderen, de prijsuitreiking bijwonen en daarna naar huis (02.30 thuis).

Image

Image

Image


En toen begon het richting Vroemdag te gaan. Ik had een setje competitiebanden op de kop getikt, dus die moesten om een paar banden gelegd worden.

Image

Dat staat best wel stoer :)

Image

Zondag de auto vast op de trailer klaar gezet om maandag enigszins op tijd te kunnen vertrekken naar België waar we in een B&B verbleven.

Image

Image

En dinsdag heerlijk naar het circuit. Daar mooi mijn rondjes kunnen rijden, de kinderen hadden veel plezier en ikzelf ook :) Uiteindelijk zo'n 190 kilometer op het circuit gereden die dag.

Joost en Ivar wasten eerst de auto's nog even.

Image

Image

Image


Afgelopen zaterdag weer tijd voor een rally. De Nacht om de Lange Jan. Weer een avond/nacht rally. Het blijft een erg leuk spelletje :) Rond 2 uur vertrokken en 's avonds ergens tussen 10 en 11 de finish.

Image

Image


De grijze GT doet het ook prima. Hester rijdt haar kilometertjes er prima mee. Alleen, enige weken geleden, een half uur voordat we de kinderen op school op moesten halen, inclusief alle kinderen voor het partijtje van Thomas, merkte ik dat de grijze GT een lekke band had. Hmmm, hoe gaan we dat oplossen? O ja, ik heb nog een setje wielen liggen die eigenlijk voor de zwarte GT bedoelt zijn. Dan moeten die er maar onder.

Image

Image

De boosdoener is ook gevonden.

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Postby Bossie » ThuDec28, 2017 5:38:34 PM

Apk tijd voor de grijze GT. Daar kwam hij niet doorheen. Dus afgelopen zaterdag en vandaag maar wat liefde gegeven. Wiellagers rechtsvoor en rechtsachter vervangen. Ook de voorremmen hadden wat liefde nodig, en geweld. Helaas lieten de pennen in de klauwen zich niet verwijderen. Ook was van 1 klauw eerder al een ontluchtingsnippel afgebroken. Gelukkig levert autopartsonline voor weinig nieuwe klauwen. Voor nog geen 120 euro 2 nieuwe voorklauwen. Gelijk nieuwe blokken en schijven gemonteerd en de remvloeistof vervangen.

Aangezien ik in de garage op de brug bezig was, besloten om ook de olie te verversen en een schoon oliefilter te monteren.

Aankomende dinsdag mag hij voor de herkansing en hopelijk kunnen we dan weer een jaartje sturen.

Oud:
Image

En Nieuw:
Image

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Postby Browny » ThuDec28, 2017 7:35:57 PM

Bling bling

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Postby Bossie » TueJan02, 2018 5:50:13 PM

En weer goedgekeurd, mogen weer een jaar

Image

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Postby citrofenwick » TueJan02, 2018 5:53:08 PM

proficiat!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests