Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby grietje » MonMay19, 2008 8:32:22 PM

Omdat er toch wel veel vragen komen over bepaalde geluiden;

ik ga met mijn soundrecorder geluiden opnemen die bij veel axen voorkomen en niet horen.

aanvullingen/verbeteringen worden wel gegeven denkik ;)

Hier iig alvast een beginnetje:

Tikkende aandrijfassen:
tik-tik-tik geluid, voornamelijk bij gasgeven in een bocht. naarmate het erger word hoor je het ook gewoon rechtdoor.
Zou bij gas los moeten verdwijnen

Diagnose: 8tjes rijden op verlaten parkeer terrein, zonder gas hoor je als het goed is niets, gas erop in de bocht en het moet gaan tikken.
Oorzaak: scharnieren/koppelpunten van de aandrijfassen (ook wel homokineet genoemd) is versleten, hier komt speling op.
Ernst: alleen in bochten is nog niet zo ernstig, maar vervanging zou wel gepland moeten worden. Hoor je het ook rechtdoor, zsm vervangen
Oplossing: Aandrijfassen vervangen, homokineten kunnen niet los vervangen worden

Schrapende drukgroep
een schrapend geluid bij het loslaten van de koppeling (best te testen stationair in zn vrij).

Diagnose: Moet verdwijnen als je je koppeling intrapt
Oorzaak: het lager van je drukgroep (koppeling) is versleten.
Ernst: kan nog best lang meegaan, maar ik denk niet dat je blij bent als het vast slaat....
Oplossing: drukgroep vervangen. Als het een oude koppeling is is het geen slecht idee deze ook meteen te vervangen.

Gillend eindlager
piep/gillend geluid in zijn 5; verdwijnt niet, maar als je harder rijd hoor je het wel minder door al het andere bijkomende geluid

Diagnose: Enkelt in zijn 5. Hoor je een piepend geluid bij andere snelheden heeft de eindlager van de 5 er niets mee te maken.
Oorzaak: eindlager van de versnellingsbak versleten
Ernst: kan nog heel lang mee gaan
Oplossing: eindlager laten vervangen?

Kreunende dempers
krakend geluid bij het inveren bij bijvoorbeeld drempels

Diagnose: stilstaande auto naar beneden duwen.
Oorzaak: dempers oud/versleten
Ernst: komt rijgedrag niet ten goede maar is verder niet heel ernstig
Oplossing: dempers vervangen.

Aanlopen wielen
Bij inveren (vrijwel altijd achter) is het een zeer kort schraap geluid, aan de voorkant, meestal bij ver insturen, is het een langzaam schrapend geluid.

Diagnose: druk de auto al stilstaand omlaag en kijk of je wielen (kunnen) raken
Oorzaak: verlaagd maar geen stugge vering of te brede/hoge banden
Ernst: niet goed voor je band, voor maakt het je ruitenwisservloeistoftankje vaak lek.
Oplossing: Wielkasten uitrollen, kleinere wielen, plattere/smallere bandjes, stuggere vering

Ratelende motor
Het tikken van de kleppen, snel ritmisch geratel, hoor je het best bij een lang stuk constante snelheid, of stationair als je bij de motorkap staat. TU blokken hebben altijd vrij luidruchtige kleppen.

Diagnose: hand op de kleppendeksel, als je het ook voelt tikken is het wel ernstig genoeg om te klepjes te stellen.
Oorzaak: niet goed afgestelde kleppen?
Ernst: 'het kan nooit goed zijn' maar meestal doen ze het er niet minder om.....
Oplossing: kleppenstellen, grote beurt. Dit werkt echter niet altijd

Overleden fusee
nog niet mee gemaakt....

Overleden wiellager
Ik heb twee keer een versleten wiellager mee gemaakt, alleen klonk het de eerste keer als een behoorlijk hard zoemend ZZZZZ geluid bij constante snelheid en de twee keer als een onregelmatig terugkerende bonkbonkbonkbonk snel achter elkaar waarna het weer weg was.

Diagnose: Wiel opkrikken en controleren op speling
Oorzaak: Versleten kogellager in de naaf
Ernst: ZSM oplossen, wiellager kan vastslaan en dat is echt niet fijn.
Oplossing: Nieuw wiellager laten persen; of gehele naaf/voorpoot vervangen.


PB even als je een AX in de buurt van Almere of zeeland heb met tikkende aandrijfassen, aanloop problemen of een overleden fusee, dan wil ik graag een ritje meerijden om het geluid op te nemen.

En mensen, vul aan! :D
Last edited by grietje on TueMay20, 2008 8:28:47 AM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Rio97 » MonMay19, 2008 10:42:28 PM

Zet er ook bij hoe je een precieze diagnose kan stellen.
Een versleten wiellager kan precies klinken als een versleten eindlager van de bak...

Ik heb twee keer een versleten wiellager mee gemaakt, alleen klonk het de eerste keer als een behoorlijk hard zoemend ZZZZZ geluid bij constante snelheid en de twee keer als een onregelmatig terugkerende bonkbonkbonkbonk snel achter elkaar waarna het weer weg was.
Wiel opkrikken en controleren op speling en goed luisteren bij rondjes draaien.

Bij een tikkende as achtjes gaan rijden op de parkeerplaats van ikea op een zondag (geen koopzondag). Tikt ie in een bocht naar rechts is het de linkeras, die wordt dan belast. En andersom.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Sander » TueMay20, 2008 2:01:01 AM

TU blokjes hebben van zichzelf aardig luidruchtige kleppen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby grietje » TueMay20, 2008 8:12:15 AM

Rio97 wrote:Zet er ook bij hoe je een precieze diagnose kan stellen.
Een versleten wiellager kan precies klinken als een versleten eindlager van de bak...

Ik heb twee keer een versleten wiellager mee gemaakt, alleen klonk het de eerste keer als een behoorlijk hard zoemend ZZZZZ geluid bij constante snelheid en de twee keer als een onregelmatig terugkerende bonkbonkbonkbonk snel achter elkaar waarna het weer weg was.
Wiel opkrikken en controleren op speling en goed luisteren bij rondjes draaien.

Bij een tikkende as achtjes gaan rijden op de parkeerplaats van ikea op een zondag (geen koopzondag). Tikt ie in een bocht naar rechts is het de linkeras, die wordt dan belast. En andersom.


dat was ook het idee inderdaad!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby citrofenwick » SunMay25, 2008 4:34:50 PM

Mijn GTI heeft momenteel vermoedelijk ook een kapotte wiellager. Als ik in eerste traag stuur op een parking piept hij enorm. Ik heb het ook soms als ik rijd, maar dan klinkt het helemaal anders.
iets van kgoegoegoegoe ofzo en het gaat meestal direct terug weg

Voor opnemen is het net te laat, hij staat al met een losse moer van een tikkende aanrijfas te wachten en de andere kant moet ik nog loskrijgen voor die lager...

Tikkende kleppen wil ik wel eens proberen op te nemen als je wilt.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Browny » SunMay25, 2008 4:38:04 PM

Fusee met speling maakt een flink tik-geluid bij een drempel of op een klinkerweggetje.

Ongeveer een zelfde kloenk kan ook komen door gescheurde stabilisatorstanghoudertjes.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby grietje » SunMay25, 2008 4:44:22 PM

citrofenwick wrote:Mijn GTI heeft momenteel vermoedelijk ook een kapotte wiellager. Als ik in eerste traag stuur op een parking piept hij enorm. Ik heb het ook soms als ik rijd, maar dan klinkt het helemaal anders.
iets van kgoegoegoegoe ofzo en het gaat meestal direct terug weg

Voor opnemen is het net te laat, hij staat al met een losse moer van een tikkende aanrijfas te wachten en de andere kant moet ik nog loskrijgen voor die lager...

Tikkende kleppen wil ik wel eens proberen op te nemen als je wilt.


Merci meer geluiden altijd welkom! Ik heb er ook 2 met zeer tikkende kleppen, en 1 met perfecte kleppen zegmaar, dus het verschil kan ik ook wel opnemen ;)

(ik moet mijn geluidjes nog steeds edditten *-), sorry mensen, school...)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby pcrodent » SunMay25, 2008 6:43:21 PM

Ik heb hier nog 's een keer een opdracht voor m'n studie aan gewijd :D Met als rationale "een auto die niet start doet niemand pijn, maar een auto die ermee stopt op de snelweg mogelijk wel."

Anyway, een heel vaak voorkomend geluid is dat van losse rotzooi. Je kunt je helemaal het schompes zoeken naar een plastic bakje dat ergens tegenaan ligt te trillen, zeker als het voorin de auto ligt, zodat je onder de motorkap gaat zoeken. Losse interieurplasticjes tellen niet als bagage maar kunnen wél trillen, wat het zoekplezier vergroot.

Nog wat andere fijne geluidjes:

Een andere uit de categorie onschadelijk is het hitteschild van het uitlaatspruitstuk. Bij mij is het hitteschild weggeroest om één van de bouten heen en die resoneerde bij bepaalde toerentallen. Metalen rammelgeluidje. Erg genant bij het stoplicht (en ja, bij dat toerental resoneerde ie o.a.)
Diagnose: lap of ovenwant pakken en hitteschild vastpakken. Geluid weg? Dan is dat het.

Verder is daar de gillende v-snaar met z'n broertje de gillende spanrol/waterpomp.

Een lekke uitlaat maakt ook een [strike]sportief[/strike] karakteristiek geluid en is uit de categorie onschadelijk.
Diagnose: houd iets voor de uitgang van de einddemper, een lap ofzo. Pas op dat je je handen niet brandt aan uitlaat of uitlaatgassen. Sist ie nu ergens anders, dan is ie lek.

Het geluid van klotsend water duidt op een slecht ontlucht koelsysteem (of een lek zonnedakje :D)
Diagnose: ontluchten en kijken of het weg is. Baat het niet dan schaadt het niet...

Je gelooft het niet maar het is mogelijk, een kiezelsteentje tussen schijf en klauw, dat piept op de meest onverklaarbare momenten en kan wel eens gevaarlijk worden.
Diagnose: inkopper, zoek het steentje...

De kilometertellerkabel kan een tikkend/klikkend geluid maken maar dat is verder niet schadelijk.

Hope it helps.... succes met opnemen!

Edit: wiellager achter kun je testen door met de wieltjes in de lucht het wiel een flinke slinger te geven en de draagarm (of hoe het ook heet bij die achteras) vast te pakken. Een zoefzoefzoef-geluid means trouble, maar als je tegelijkertijd niets voelt is het geen APK-afkeur. De vraag is echter of je keurmeester er zo coulant mee is, en of je ermee wilt doorrijden.
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby leonax » TueMay31, 2011 10:31:32 PM

AANDRIJFASSEN iemand bekend met het feit om rammlende assen te redden door er in de buitenste homokineethoes cardanolie te spuiten?? of iig uitstel van reparatie en dus een goede as te kunnen zoeken??) het krakt behoorlijk
leonax
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 114
Joined: WedJan13, 2010 10:49:15 PM

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby Terminal » WedJun01, 2011 6:26:27 AM

zolang ze alleen in de bocht trillen gaat het nog wel even goed :)
Cardanolie gaat geen zin hebben, is al te laat aangezien er al speling op zit ;)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby Wheelnut » ThuJun02, 2011 9:01:36 AM

Een verkeerde klepspeling is wel degelijk schadelijk voor je motor. En niet te vergeten, je vermogen gaat ook naar beneden.

Als de klepspeling te groot is, dan kunnen je nokken beschadigen, omdat ze tegen de tuimelaars aan slaan, in plaats van er langs te glijden, en de klepstelen kunnen ook beschadigen omdat de klappen te groot worden.
Een te grote klepspeling zorgt er ook voor dat de lichthoogte van je kleppen kleiner wordt. Dit betekend dat je motor minder goed adem kan halen. Minder mengsel in cilinder = minder vermogen.

Een te kleine speling is misschien nog erger.Je loopt hierdoor kans op verbrande kleppen.
Vooral de uitlaatkleppen hebben grote kans om te verbranden, omdat de hete uitlaatgassen hier langs stromen.
De kleppen worden namelijk voor een groot gedeelte gekoeld als ze tegen de klepzitting liggen, oftewel dicht zijn.
Met een te kleine klepspeling wordt de tijd dat de klep dicht is verkort, en dus ook de tijd die de klep heeft om te koelen.
Als er echt geen klepspeling meer is, dan kunnen de kleppen zelfs een klein stukje open blijven staan.
Hierdoor zou de zuiger tegen de kleppen kunnen slaan.
Een open klep betekent ook dat er geen compressie meer is op die cilinder, en dat de motor op drie (of twee) poten gaat lopen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby PapaAX » SatJun28, 2014 9:23:21 PM

Ik heb een jankend geluid? Lijkt een beetje op dynamoruis, en een supercharger... En is toerental afhankelijk,men heel irri. Ik verdenk de dynamo, maar die is nieuw :S ook m,n teller bak maakt een schurend/ zoemend geluid? Bekend?
Image
User avatar
PapaAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: MonJan13, 2014 10:17:39 AM
Location: Apeldoorn

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby pcrodent » SunJun29, 2014 12:14:38 AM

Toerentalafhankelijk en jankend... waterpomp/spanrol? Ik heb een keer de hele waterpomp-/spanrol-/distributieriedel vervangen en toen waren die geluiden over.

Maar ja, dat lijkt me het worst case scenario. De goedkopere optie is eerst de V-snaar aanspannen of vervangen (bij mij was laatst het spanmechanisme stuk (dol), waardoor ik rond 2500 toeren een schraapje/gilletje had. Kostte even om dat te vinden). Zoemen bij de tellerbak ken ik niet vrees ik (tikken is wel een bekende, en kan geen kwaad), dus daar zou ik een topicje voor maken in Technisch :).
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Veel voorkomende geluiden en hun oorzaak

Postby Jurjenz » SunJun29, 2014 10:19:37 AM

Heb je ook een trillende kilometerteller? Zo ja dan zit er een lichte knik in de kabel - dit kan het geluid verklaren?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests