Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Postby Mastenhose » SunAug15, 2010 7:30:14 PM

Mooie update Johan!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Pgoddijn » MonAug16, 2010 3:35:39 PM

Staat goed en het werkt ook nog! Aangezien het bij mij niet helemaal goed ging met de elektrische ramen weet ik niet wat het effect is van de wind-deflectors. Vertel!

Oh, en gefeliciteerd met de behaalde winstpunten!
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » ThuAug19, 2010 8:17:13 AM

Dankje :)

Hier nog even een update, heb de afgelopen dagen veel gewerkt, maar tussendoor ook lekker veel gewerkt aan de AX :)

Todo voor de anderhalve klusdag:
-Olieniveausensor bekabelen
-GT-tellerbak aansluiten
-Lampje kofferbak aansluiten
-Kofferbak op CV aansluiten en installeren
-Achterruitenwisser bekabelen tot aan dashboard
-Sleutel bestuurdersdeur werkte alleen voor open, niet voor op slot

Al deze dingen zijn goed gelukt :) dus das heel mooi, op de tellerbak na, die gaf en/of geeft wat problemen. De kilometerteller blijft hangen op 60 KM/h :( dus waarschijnlijk zit het wijzertje scheef en komt het dan tegen de plaat aan. opzich makkelijk op te lossen, maar helaas wel de hele tellerbak er weer uit.

En de toerenteller doet het niet goed. Bij de lichtste storingen slaat deze ineens helemaal uit naar 6000 toeren. Dit doet ie alleen bij stationair als de auto juist in toeren zakt, omdat er een andere verbruiker stoort. Bijvoorbeeld als ik de elektrische ramen knop indruk terwijl de raam al dicht zit, dan zakt de accuspanning 1 a 2 volt in, zakt de motor in toeren (dat was al langer zo, maar geen ramp) maar nu slaat de toerenteller dan ineens uit naar 6000... Bij de oude toerenteller was dit niet het geval...

Verder moet ik dus nog uitzoeken hoe en waar de 3 kabels (aarde is namelijk makkelijk) van de achterruitenwisser naartoe moeten om deze te laten werken. Dat ga ik vanochtend proberen samen met het fixen van de tellerbak.

En dan natuurlijk de Foto's:

Image
Tellerbak in orde maken voor installatie, tenminste ik dacht dat ie zo in orde was.
Image
Tellerbak doet het (tenminste bijna... ;))
Image
Oliemetertje doet het goed :)
Image
Kabels netjes integreren op de manier zoals citroen het zelf ook zou doen
Image
Slotje was dus nog niet helemaal goed nadat ik daar eerder aan had zitten klussen...
Image
...dus het deurpanneel moest er weer af
Image
En tot slot het grootste karwei, netjes bekabelen achter naar de kofferbak. Gelukkig zat daar al een massapunt dat goed werkte en de rest van de kabels loopt mooi door het rubberen slangetje zoals het ook vanuit de fabriek gedaan word.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby q01z » ThuAug19, 2010 8:22:31 AM

goed bezig geweest Johan... netjes gewerkt ook vooral, oog voor detail en afwerking :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Pgoddijn » ThuAug19, 2010 12:21:30 PM

Wow, jij mag de naam "Elektrakoning" dragen, maar dan ben je de enige die die naam niet door een stomme move krijgt :-).

Waar haal je het signaal vandaan voor de toerenteller?
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » FriAug20, 2010 7:26:55 AM

Pgoddijn wrote:Wow, jij mag de naam "Elektrakoning" dragen, maar dan ben je de enige die die naam niet door een stomme move krijgt :-).


Goed idee, lijkt me leuk :) Ax master is ook maar zo Ax master hè ;)

Pgoddijn wrote:Waar haal je het signaal vandaan voor de toerenteller?


Van pin6 van de stekker op de ECU
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » SatAug21, 2010 10:09:34 AM

Pgoddijn wrote:Staat goed en het werkt ook nog! Aangezien het bij mij niet helemaal goed ging met de elektrische ramen weet ik niet wat het effect is van de wind-deflectors. Vertel!


Effect is erg goed vind ik. Met open raam rijden op de snelweg is geen probleem, geen harde suizende wind meer. natuurlijk nog wel wat geluid, maar niet wat het eerst was. En in de regen kun je de ramen een stukje open zetten zonder dat het binnen regent. Ideaal :) En nu, na een paar dagen, sluiten de ramen ook steeds gemakkelijker, bestuurdersdeur was al prima, maar bijrijders deur gaat nu ook helemaal zelf :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » MonAug23, 2010 2:23:36 PM

Vandaag nog maar eens helemaal opnieuw de tellerbak uitgebouwd om de problemen te verhelpen... 50% Succes ;)

De kilometerteller is gelukt, deze bleef hangen bij 60 km/h en gaf net te weinig aan (niet handig bij flitspalen)
Image
Wijzer eraf, deze liep bij 60 tegen de plaat aan.

Verder klopte het laatste cijfer van de KM-stand niet, deze stond een km lang half tussen 2 getallen en bij het wisselen stond ie juist wel goed, terwijl dit andersom hoort te zijn:
Image
Mechanisme eruit, dan is dat zo opgelost :)
Image

Dan de toerenteller :( die werkt nog steeds niet helemaal goed, nog steeds de storingen, heeft te maken met een weerstand die niet aanwezig is en wel aanwezig zou moeten zijn, maar waarvan ik de waarde niet weet. Ik heb nu 470 ohm ingebouwd, dat leek bij testen genoeg te zijn, maar helaas bij een langere rit begon hij toch weer te flippen.

Image
Diode terug gezet in oude toerenteller die wel werkte, maar voor aad's tjaffer bedoeld is.

Ik moet nu dus ofwel de juiste weerstandswaarde zien te vinden, of een DIS toerenteller die ik ombouw. dat werkte tenminste wel...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » MonAug23, 2010 9:27:06 PM

Mijn enorme dank gaat uit naar Terminal en Lieuwe2410! voor het vinden van de oplossing voor het toerentellerprobleem.

Na het nogmaals uitbouwen van de tellerbak:
Image

Bleek de weerstand op het printje de juiste oplossing te zijn :)
Image

Alles werkt nu :)

Verder vanmiddag nog wat meer AX elektronica uit elkaar gehaald en doorgemeten, heb nu een goed reserve ECU en 2 kiekert kastjes voor CV...

Image

Zo, nu denk ik dat het voorlopig wel even klaar is met elektra klussjes, over een week begint de studie weer, alhoewel, de achterruitenwisser aansluiten, de intervalstand en de achterruitverwarming nog wel op de TODO staan :)


Trouwens, oefening baart kunst: ik kan nu binnen een half uur een tellerbak compleet uitbouwen, een weerstand vervangen, testen en weer 100% netjes inbouwen, incl alle stuurkappen en het stuur in een type 2 dash. De eerste keer deed ik daar zowat een hele ochtend over :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » SunSep26, 2010 10:49:15 AM

Op het moment weinig spannend AX nieuws te melden, behalve dat de andere handremkabel nu stuk is :(

Maar wel iets anders te melden, heb namelijk vrijdag in onze elektrische racewagen mogen rijden :)

SUPERVET :shock:

Image
Image
Image

En een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=8MPMg2dHEWA
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby jb » SunSep26, 2010 2:05:48 PM

ziet er super leuk uit, vlot en mooie acceleratie wel (y)
User avatar
jb
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 806
Joined: ThuApr09, 2009 2:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Postby degene » SunSep26, 2010 6:58:41 PM

max torque & hp @ 0 rpm == "SUPERVET" :D
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby Mastenhose » SunSep26, 2010 9:05:36 PM

Gaaf hoor!!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Johannus » ThuSep30, 2010 12:07:08 PM

Bedankt voor de leuke reacties :) was ook wel echt een gave ervaring! :D

Verder wat tijd in kleine details gestoken die de AX weer net wat beter en verder afwerken :)

Dubbele hoorn van een GT:

Image
Image

Zonnekleppen in dezelfde kleur als dakklokje en dakhemel:
Image

En inmiddels een aantal verschillende kleuren dakhendels verzameld, in de zoektocht naar 4 dezelfde zwarte in de kleur van de zonnekleppen:
Image

Dit had ik:
Image

En dit werd het:
Image
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Losroyos » ThuSep30, 2010 12:48:28 PM

Zooo, Die is goed met elektra en een AX,

Ziet er echt allemaal super strak uit 8)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Johannus » MonOct04, 2010 12:45:16 PM

Omdat ik al wel eens had laten vallen dat ze bij ons thuis echt een citroen familie zijn, hier even een aantal op een rijtje :)

Image

Verder is er ook nog een blauwe C1, maar die stond thuis :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » SunOct10, 2010 8:56:40 AM

Zoals joop dus ook al aangaf in zijn wie=wie, hebben we gisteren een prima geslaagde dag gehad! :) Mijn collega had en AX gekocht met 78.600 km op de teller die 17 jaar van dezelfde eigenaar is geweest, maar een jaar heeft stil gestaan.

Image
3 AXjes op de oprit bij elkaar :) mini-klus-meetinkje :)

Image
Allereerst dus de startmotor eruit, omdat deze niet goed werkte. Op deze foto zit ie er nog in, maar...

Image
... na lang schroeven en kijken door mij en joop, en telefonische hulp van joost...

Image
...was daar uiteindelijk het bevredigende resultaat en het overwinningsgevoel ;)

Image
Ook de andere aanwezige axjes werden bekeken en vergeleken.

Image
Na de nieuwe startmotor, was er nog steeds het probleem van de accu, dus nadat we de auto hadden aangeduwd...

Image
...gingen we onderweg naar de profile voor een nieuwe accu.

Image
Die werd er meteen voor ons ingezet, zodat we onze weg makkelijk en zonder duwen konden vervolgen naar de luchtslang.

Image
Omdat de AX nogal zwaar stuurde, gingen we de banden maar eens op spanning brengen.

Image
Judith's verdict: 1.4 bar... das barweinig ;)

Image
Bandjes weer naar 2.2 brengen stuurt een stuk aangenamer en rijdt ook nog eens zuiniger en veiliger.

Image
Omdat de aanvoerbuis op het luchtfilterhuis was losgesloten onderweg, klonk er een mooie diepe brom uit de AX... Maar voor het comfort in de auto toch maar even naar de Fixet voor een sangklemmetje...

Image
...Waar ik gelijk nog even een italliaanse bolide kon testen.

Toen we klaar waren met klussen, was het nog even tijd voor een paar mooie overzichtsfoto's:
Image
Image
Image

Een erg gezellige AX-dag dus, waarbij we met 2 AXen heen en 3 terug gingen :) en dus is eindhoven weer een AX rijker.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Punaxio » SunOct10, 2010 1:03:57 PM

Haha, gaaf! Ziet er gezellig uit.
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby Mastenhose » SunOct10, 2010 8:38:21 PM

Weer goed werk verricht, dus Joost had jullie aan de lijn over een startmotor... :lol: ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Johannus » MonOct11, 2010 7:04:43 AM

Ja inderdaad, wij hadden geen idee met hoeveel bouten die precies vast zat en waar deze zaten, en Joop had joost toch al aan de lijn 's ochtends, dus toen zei ik 'bel Joost nog maar een keer, die weet dat zo' en zo geschiedde :D
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron