Instelbare ruitenwisser interval met VW relais 99

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Instelbare ruitenwisser interval met VW relais 99

Postby Nico » ThuNov25, 2010 9:15:35 PM

Zoals jullie misschien weten is het bij een aantal citroens (bx cx xm xantia) en andere auto's mogelijk om het ruitenwisserintervalrelais te vervangen door een relais 99 van volkswagen, en dan heb je opeens een programmeerbare interval.
Dat werkt dan zo: Zet de ruitenwisser even in de intervalstand zodat hij 1 keer gaat en dan meteen weer uit. Wacht tot de ruit weer nat is en zet de ruitenwisser weer in de interval stand. De tijd die je gewacht hebt is nu de interval. Als het harder gaat regenen of zachter zet je hem weer uit en wacht weer tot de ruit nat genoeg is en je zet hem weer aan en je hebt de nieuwe interval.
Nu had ik dit relais ook in mn Xantia geprikt, en wilde hem nu in de ax overzetten maar dat past helaas niet. Ik heb de schema's naast elkaar gelegd en een beetje zitten meten en proberen, en het blijkt vrij eenvoudig ook in de ax te maken.
Ik heb meteen wat fotootjes en een schemaatje gemaakt zodat jullie ook kunnen knutselen.
Deze beschrijving geldt voor een 1.1 type 2 waar al een normale intervalstand op zit, ik weet niet hoe het in andere modellen zit.
Wat heb je nodig:
- Uiterraard het relais 99 van volkswagen. Te vinden in verschillende modellen uit de jaren 99 (golf 3 en aanverwanten) ergens links onder het dashboard. Ik weet niet precies welke modellen, de sloop waar ik geweest ben had een hele bak met volkwagen relais waar ik uit kon zoeken. Het is een zwart ding en er staat met koeieletters 99. op de bovenkant, kan niet missen.
- Kabelschoentjes (ampjes) 6,3mm mannetjes en vrouwtjes, en een vrouwtje van 2,8mm
- Stukjes draad. Ik heb 2,5mm2 gebruikt en 1,5mm2 voor in het 2,8mm kabelschoentje
- Soldeerbout en soldeertin

Het aansluitschema van het vw relais t.o.v. het ax relais is als volgt:
VW | AX
---------
15 | +12V -> nieuwe aansluiting
31 | -
53M | I
53S | AF
I | +

Dus bv de pin die op het ax relais AF heet komt op het vw relais pin 53S.
Om het een beetje visueel te maken:
Image

Het lastigste is nog om op een nette manier een constante 12V aansluiting te krijgen. Ik heb een draad gesoldeerd op de printplaat van de zekeringenkast, direct achter F2 (daar zit de rest van het ruitenwisser circuit ook op). Door het zekeringen kastje naar rechts te schuiven komt hij los en kun je hem naar voren trekken. Als je hem er helemaal uit wil halen om makkelijker te kunnen solderen kun je alle stekkers die op de achterkant zitten los wurmen, maar dat gaat niet heel makkelijk. Trek nu zekering F2 en F3 eruit zodat je het plastic een beetje omhoog kunt buigen. Klem er iets tussen zodat hij omhoog blijft staan en je hebt genoeg ruimte om te solderen. Ik heb nog een beetje van de lak van de koperbaan gekrabt om wat meer oppervlak te krijgen, maar zorg dat de draad dicht tegen de andere pinnen aan gesoldeerd wordt zodat je een stevige verbinding krijgt.
Image


Ik heb nog een lusje in de draad gelegd als een soort trekontlasting.
Image


Zorg dat alle elektrische verbindingen stevig zitten en goed contact maken. Schrijf op de stekkertjes de pinnummers waar ze op moeten zodat je niet hoeft te gaan puzzzelen als je ze een keer lostrekt.

Het resultaat:
Image

Voor de mensen die nog geen interval hebben maar het ering gaan maken staat in dit http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18837 draadje een schema. In dat schema is nr 962 het interval relais. De aansluiting linksboven is de "I", rechtsboven de "+", linksonder de "AF" en rechtsonder de "-".

Groeten Nico
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Postby MNM(tm) » ThuNov25, 2010 9:34:28 PM

De pinbezetting van dat "relais 99" ding doet mij trouwens heel sterk denken aan die van het interval relais voor de achterruitenwisser.
Wellicht kun je daar dus de socket van gebruiken om het "relais 99" in te prikken?!

[edit]
Ik heb het nog even nagekeken en de contacten opstelling van dat VW 99 relais is EXACT HETZELFDE als die van het blauwe interval-relais voor de achterruitenwisser bij de AX!

Image

Image

[edit 2]
Omdat ik het gewoon niet laten kan, ben ik nóg verder in de materie gedoken en kwam tot de volgende -nogal verbazingwekkende- ontdekking: dat "VW 99" relais hééft exact dezelfde pinbezetting als het achterruitenwisser intervalrelais bij de AX! Het relais dat bij de AX voor de achterruit gebruikt wordt, wordt bij o.a. de Xantia (ook) voor de voorruitenwisser gebruikt!! Een leuke eigenschap die dat relais ook heeft is dat als je even 12V zet op de "T"-aansluiting, dan zorgt het relais ervoor dat de wisser 3 slagen maakt! (Is bij de AX, net als bij Volkswagen, gecombineerd met de aansturing van de sproeierpomp).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Johannus » MonMar14, 2011 11:25:29 AM

Even ter verduidelijking:

Hierbij het schema van een type 2 ax voor ruitenwissers e.d.

Image

Het rode blokje bevat dus het interval relais. Ik kwam er dus door veel en lang meten samen met joop achter dat het gele draadje in dit schema (dwars door het relais getekend) is doorverbonden bij AXen zonder interval. Wat daar dus diende te gebeuren was het draadje doorknippen en het relais ertussen zetten.

Verder zijn de groene draadjes in het schema nieuw te plaatsen draadjes die nog helemaal niet te vinden zijn in een AX zonder interval. De onderste daarvan is naar het dichtsbijzijnde massapunt, en de andere zit dus aan je wisserhendel achter het stuur. Tot zover opzich een makkelijke opgave (al had dit ons toch wel 2 uurtjes gekost om te ontcijferen).

Maar dan relais 99 van de VW, die heeft nog 2 pinnetjes meer: een door het startslot geschakelde 12V en een pin die zorgt dat het relais precies 3 keer wist. De geschakelde 12V was af te tappen van de aansluiting bij de hendel achter het stuur, en de 3 keer wissen pin kan worden aangesloten bij de kabel die de ruitensproeier aanstuurt, zodat als je gaat sproeien de ruitenwisser automatisch 3 keer wist.

Image

Image

Zowel op deze stekker pinout als op het schema en op het relais zijn de aansluitingen duidelijk weergegeven.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » MonMar14, 2011 11:25:59 AM

Is het een idee om deze naar de technische FAQ te verplaatsen?

edit: ik bedoel HOWTO ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Instelbare ruitenwisser interval met VW relais 99

Postby lekkersimpel » ThuSep13, 2012 9:56:16 PM

Mijn dank is groot !
Hier ga ik mee aan de slag op mijn XSI
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron