Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Postby Johannus » ThuMar10, 2011 12:53:20 PM

Het eerste resultaat van de dag is een feit :)

Sloopbezoekje heeft weer leuke onderdeeltjes opgeleverd en de volgende verbetering:

Voor:
Image

Na:
Image
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby AlexanderB » ThuMar10, 2011 1:28:05 PM

subtiel 8)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby raoel » ThuMar10, 2011 1:30:39 PM

Ja, die moet ik ook nog... ;-)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Punaxio » ThuMar10, 2011 11:03:51 PM

Haha en ik had ooit de rode van mijn AX vervangen door een zwarte.... Leuk detail Johan!
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby Johannus » FriMar11, 2011 8:42:38 AM

Zo, verder hebben we gisteren ook niet stilgezeten, draagarmbrug toch maar op een brug gemonteerd bij de TU :)

Elektronica wilde van geen kanten meewerken, totaal niet :(

Dus voor vandaag staat nog op het programma dit eens flink aan te pakken!

Foto's van gisteren:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

En strak sturen doet ie! :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby wilfred » FriMar11, 2011 8:48:42 AM

Nice update. Je hebt het dash lekker open liggen :D
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Postby raoel » FriMar11, 2011 9:01:53 AM

Johannus wrote:Foto's van gisteren:
Image


He! Die schoenen had ik ook! :)

Wat moest er gebeuren qua electronica dan?
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Bossie » FriMar11, 2011 9:13:23 AM

degene wrote:Die OMP bruggen zijn dan niet allemaal hetzelfde. Zo blijkt alleen al aan die ronde montage uiteinden die bij mij vierkant zijn.

Ben benieuwd of ie dan bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van je subframe moet komen of aan de (1cm smallere) achterkant.


Klopt, OMP heeft verschillende draagarmbruggen in het assortiment zitten die onder de AX passen. Het model dat Johan heeft staat bij OMP in de boeken als model voor de 106/Saxo. De voorwielophanging van de 106/Saxo is grotendeels gelijk aan die van de AX.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Johannus » FriMar11, 2011 10:09:08 PM

raoel wrote:He! Die schoenen had ik ook! :)
Wat moest er gebeuren qua electronica dan?

Schoenen zijn superrelaxed :) Tricolore erop 8)
Wat er aan elektronica moest gebeuren staat hieronder...

wilfred wrote:Nice update. Je hebt het dash lekker open liggen :D

Het was nodig ook om overal goed bij te kunnen :)

Punaxio wrote:Haha en ik had ooit de rode van mijn AX vervangen door een zwarte.... Leuk detail Johan!

Haha, ik heb nog een zwarte over ;) deze komt uit een BX. Rood staat iets mooier bij alle rode accenten in mijn interrieur vind ik. Rode startknop, randje van de stoelen, rode banen in de vloermat, rode brandblusser :)

degene wrote:Die OMP bruggen zijn dan niet allemaal hetzelfde. Zo blijkt alleen al aan die ronde montage uiteinden die bij mij vierkant zijn.

Ben benieuwd of ie dan bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van je subframe moet komen of aan de (1cm smallere) achterkant.

Hij moest dus ook gewoon aan de achterkant, dat is gelukkig ook wel iets makkelijker monteren :)


AX Klusdriedaagse DAG 3:

Topdag gehad!!
Elektronica helemaal gefixed en netjes ingebouwd:

- Interval relais 99 van volkswagen in een ax die uberhaupt geen interval had. Ook de aansluiting voor 3 keer wissen aan de pompmotor aangesloten, dus nu een programeerbaar interval én als ik sproei wist ie 3 keer achter elkaar :)
- Achterruitenwisserrelais ingebouwd en aangesloten, achterruitenwisser werkt!
- Achterruitverwarming aangepast, schakelaar vervangen door drukknopvariant en relais vervangen voor timer-relais, zodat de achterruitverwarming na 11 minuten automatisch uit gaat.

Image
Work in progress...

Image
Relais/zekeringenkastje:
-Groen: Elektrische ramen relais
-Wit: Lichtverklikker
-Zwart 99: Programeerbare interval
-Grijs: Knipperlichten
-Oranje: Timerrelais achterruitverwarming
-Schakelaartje helemaal rechts: Startknop override :)

Wit en grijs zaten standaard in deze AX, Groen en Zwart zijn volledig zelf ingebouwd en Oranje is zelf aangepast.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby joop » SatMar12, 2011 12:16:15 PM

Nice gedaan! Een hele dag bezig aan dat stomme interval en werkt 't niet, en de volgende dag dat en de rest van de klusjes gefixt! :)
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » SatMar12, 2011 2:36:02 PM

Precies, alles weer erin zoals ik het wilde hebben :)

Nu nog de achterklep... Zal binnenkort ook wat schema's posten.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Losroyos » SatMar12, 2011 2:50:36 PM

Ziet er netjes uit jonge, Echt een toffe auto :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Johannus » SatMar12, 2011 9:38:08 PM

Losroyos wrote:Ziet er netjes uit jonge, Echt een toffe auto


Dankje man! :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » MonMar14, 2011 11:24:32 AM

De elektronica klussjes:


Interval ruitenwisser voor met VW relais (programeerbaar)

Hierbij het schema van een type 2 ax voor ruitenwissers e.d.

Image

Het rode blokje bevat dus het interval relais. Ik kwam er dus door veel en lang meten samen met joop achter dat het gele draadje in dit schema (dwars door het relais getekend) is doorverbonden bij AXen zonder interval. Wat daar dus diende te gebeuren was het draadje doorknippen en het relais ertussen zetten.

Verder zijn de groene draadjes in het schema nieuw te plaatsen draadjes die nog helemaal niet te vinden zijn in een AX zonder interval. De onderste daarvan is naar het dichtsbijzijnde massapunt, en de andere zit dus aan je wisserhendel achter het stuur. Tot zover opzich een makkelijke opgave (al had dit ons toch wel 2 uurtjes gekost om te ontcijferen).

Maar dan relais 99 van de VW, die heeft nog 2 pinnetjes meer: een door het startslot geschakelde 12V en een pin die zorgt dat het relais precies 3 keer wist. De geschakelde 12V was af te tappen van de aansluiting bij de hendel achter het stuur, en de 3 keer wissen pin kan worden aangesloten bij de kabel die de ruitensproeier aanstuurt, zodat als je gaat sproeien de ruitenwisser automatisch 3 keer wist.

Image

Image

Zowel op deze stekker pinout als op het schema en op het relais zijn de aansluitingen duidelijk weergegeven.



Timer op de achterruitverwarming

En dan was er nog het gevalletje achterruitverwarmingstimer, het relais had ik al liggen en de knop ook, dus was het slechts een kwestie van bekabeling. Dit klusje viel reuze mee.

Ik had een door het startslot geschakelde 12V nodig die naar de middelste pin van het relaisvoetje laat gaan. In dit geval kon ik hem mooi aftappen van de 12V die ik ook voor het intervalrelais gebruikt heb.

Verder moest ik de pinout van de stekker veranderen door de pinnetjes eruit te klikken en op een andere manier in de steker terug te klikken. Na wat metingen en tests aan de schakelaars kwam ik tot de volgende conclusie:

Image
(C, D en G zitten hier niet aangesloten)

Image
(ook hier zitten C, D en G niet aangesloten, maar de kabels zitten op een andere plaats, er hoeven dus geen kabels aangelegd of doorgeknipt te worden)



Aansluiten ruitenwisser achter

Het aansluiten van de achterruitenwisser was gewoon een kwestie van het fabrieksschema volgen en op de goede plaatsen het relaisvoetje vastsolderen. Ook dit is gelukt en werkt nu naar alle tevredenheid :)

De AX rijdt trouwens heerlijk met de draagarmbrug, stuurt een stuk directer, net een kart ;)
Lekker over rotondes scheuren ;)

Vandaag trouwens wel gemerkt dat ie vooral in de regen inderdaad iets sneller onderstuurt raakt. Opzich geen probleem, maar je moet er wel ff rekening mee houden.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Pgoddijn » TueMar15, 2011 4:08:27 AM

Damn, lekker bezig weer ;-). Mijn achterruitenwisser heeft toevallig al een relais waardoor de boel rustig 3 keer wist als ik sproei. Nu doet de sproeier het niet, maar da's weer wat anders, dat boeit me namelijk niet eigenlijk. Verder leuk als je zo mooi kunt spelen met elektronica, mag ik een keer van je kennis en kunsten ge/misbruik maken? :-D
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » TueMar15, 2011 10:20:25 AM

Pgoddijn wrote:Damn, lekker bezig weer . Mijn achterruitenwisser heeft toevallig al een relais waardoor de boel rustig 3 keer wist als ik sproei. Nu doet de sproeier het niet, maar da's weer wat anders, dat boeit me namelijk niet eigenlijk. Verder leuk als je zo mooi kunt spelen met elektronica, mag ik een keer van je kennis en kunsten ge/misbruik maken?


Mijn achterruitenwisser heeft ook die functie en dat relais (is standaard voor achterwisser), maar ik heb dan weer geen achtersproeier en dat boeit me inderdaad ook niet. Maar ik heb nu die zelfde functionaliteit op mijn voorruitenwisser. Die wist nu ook 3 keer bij het sproeien.

Het spelen en knutselen is inderdaad erg leuk, het is weer het 'omdat het kan' verhaal. Leuk om alle toeters en bellen te hebben en ze zelf aan te leggen, en sommige zijn nuttiger dan andere.

Op wat voor manier wil je dan van mijn kunsten ge/ misbruik maken??
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Pgoddijn » WedMar16, 2011 2:15:38 AM

Johannus wrote:Het spelen en knutselen is inderdaad erg leuk, het is weer het 'omdat het kan' verhaal. Leuk om alle toeters en bellen te hebben en ze zelf aan te leggen, en sommige zijn nuttiger dan andere.

Op wat voor manier wil je dan van mijn kunsten ge/ misbruik maken??


Het zelf knutselen is gewoon het leukst, dat ben ik absoluut met je eens! En dat ge/misbruiken, dat kan van alles zijn, maar voornamelijk op gebied van elektronica natuurlijk ;-)!
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Johannus » WedMar16, 2011 7:54:17 AM

Pgoddijn wrote: En dat ge/misbruiken, dat kan van alles zijn, maar voornamelijk op gebied van elektronica natuurlijk !


Ow, elektronica, ik was al even bang dat je allerlei andere perverse ideeën had ;) :P

Maareh, ik bedoelde eigenlijk te vragen of je al een speciefiek project of idee in gedachten had op gebied van elektronica, of gewoon in het algemeen ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Johannus » ThuMar17, 2011 2:44:00 PM

Image

Gebroederlijk langs elkaar :)

C3 van pa, C1 van ma en mijn AX :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Losroyos » ThuMar17, 2011 3:25:13 PM

Leuke foto, zo op de kop :lol:

Maar goed had ff me scherm omgedraait en ziet er wel leuk uit, mooie foto.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron