eerste auto

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

eerste auto

Postby Jack » SatJun18, 2011 10:49:51 PM

hoi mensen
Ik had een vraag ik ben op zoek naar een auto en een ax leek mij wel een goede auto om mee te beginnen.
Maar ik vraag me af waar ik op moet letten als ik er een koop zoals kilometer stand en hoe de moter er aan toe is.
En wat ik moet nakijken bijvoorbeeld wat veel kost om te vervangen. :?
En eventueel wat voor model ik moet kopen zoals een 1.0 1.1 of een ander model

ik zie het wel en dan hoop ik er zo snel mogelijk een te kopen :)
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby Losroyos » SatJun18, 2011 11:20:39 PM

Eey,

Welkom alvast, Ax is zeker een uitstekende keus. Onderhoud is totaal niet duur en iedereen kan zijn eigen onderhoud doen. Howto's en technische informatie staat hier allemaal op het forum zie het forum maar als een Encyclopedie.

In deze link kan je een how to vinden over hoe een ax aan te schaffen: viewtopic.php?f=42&t=10580

Veder voor roest kan je kijken achter de koplampen, In de hoeken van de kofferbak. Leuke moddelen, Als je voor de luxere modellen wil gaan moet je kijken voor een Volcane Dit is de sportieve versie van de 1.1 ax. Er zijn ook nog 1.4 axjes daar zijn de luxere versies toch wel de GT en GTI van.

Voor eerste autotje is het heerlijk. Ik wens je een goeie zoektocht en hoop dat je iets leuks vind. Houd het aangeboden topic hier ook in de gate. komen soms hele mooie modellen voorbij ;) En hopelijk tot binnekort met je eigen wie is wie (als je een leuke ax gevonden hebt)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: eerste auto

Postby Terminal » SatJun18, 2011 11:25:40 PM

Een ax als eerste auto lijkt me een prima keus, het was ook mijn eerste auto, en ook mijn tweede auto en nog steeds geen spijt van.
Kilometerstand vind ik persoonlijk niet belangrijk, je kan beter letten op het onderhoud wat de auto heeft gehad, of niet.
Motorisch zijn ze erg sterk, alleen de aandrijfassen willen rond de 100.000km nog wel eens de geest geven, duidelijk herkenbaar aan een tikkend geluid in de bochten. Nieuwprijs voor een as is ongeveer 120euro, met olie en keering kun je dat zelf voor 150euro vervangen.
Roest is ook een punt, check vooral in de kofferbak hoeken onder de matten, en de chassisbalken achter de koplampen hebben ze bijna allemaal roest, zo niet dan is het waarschijnlijk al gerepareerd.
Reparaties kun je heel veel zelf, wat een hoop kosten bij de garage bespaard.. Een ax zit erg simpel in elkaar, en is goed te begrijpen ook al begin je net met sleutelen aan auto's ook staan er hier op het forum erg veel tutorials over diverse klussen.
Onderdelen zijn in verhouding goedkoop en goed te verkrijgen zowel nieuw als tweedehands.

Welk model je moet kopen licht aan jezelf, ga je er veel in rijden dan raad ik je aan om te kijken naar een iets luxer uitgevoerd model en de first uitvoeringen over te slaan ivm gebrek aan luxe en imo erg slecht zittende stoelen.
Motorisch kun je het best kijken naar een 1.1 of een 1.4 die komen een stuk lekkerder mee in het verkeer als de 1.0.

Succes met het uitzoeken van een leuke ax!
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: eerste auto

Postby Jack » SatJun18, 2011 11:30:26 PM

nou dat ging snel bedankt allemaal ^^ dan zal ik het is in de gaaten houden ik zit al een hele week naar dit forum te kijken of je er nou centrale vergrendeling op kan doen dit zal wel lukken hoop ik als ik er 1 heb XD en heb nog een paar leuke dingen gezien
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby Terminal » SatJun18, 2011 11:35:39 PM

Als je dat soort dingen erop wilt hebben, kijk dan uit naar een standaard al van die luxe voorziene ax. Scheelt je geld en een hoop tijd :).
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SatJun18, 2011 11:39:06 PM

met de notie dat de 1.4'tjes op papier wat sneller van de lijn zijn, maar de 1.1 evenzogoed heel erg snel aanvoelt.

verder roest achter de koplampen en in de hoeken van de achterbak, en als de auto van plastic sierstrips en wielboogjes is voorzien ("skirts") ook daar achter ff voelen of dr niet een grote gatenkaas achter zit.

verdere puntjes van aandacht: of de auto soepel start, optrekt, goed remt, handrem t doet, let ook ff op de banden dat die niet versleten of oud zijn (productiedatum staat in een "gestempeld") en geen rare geluiden maakt bij scherp sturen/rijden (ff n achtje rijden op een parkeerplaats) en of de schokdempers nog wel goed dempen. (ff op leunen en dan loslaten, als hij niet blijft doorschommelen zijn de dempers nog OK)

eventuele accesoires die de auto niet heeft kun je dr bijna altijd redelijk gemakkelijk zelf in zetten, er word genoeg leuks aangeboden hier op het forum. :)

(banden: op de zijkant staat een soort 'gestempeld' vakje, de zgn. DOT-code, die bestaat, als het goed is uit 4 cijfers, week-jaartal (1509 = 15e week 2009). banden behoren slechts een paar jaar oud te zijn, na een jaar of 6 worden ze eigenlijk te oud, dan word het rubber droog en verlies je veel grip. bestaat de code uit 3 cijfers, of 3 cijfers en een driehoekje, dan is de band uit de jaren 80 of 90, oftewel, veel te oud. verder kijken of er nog genoeg profiel op zit, en geen rare beschadigingen of scheuren)

(motor: even onder de olievuldop en onder de dop op de radiator kijken of er geen "maionaise" zit, dit kan wijzen op een kapotte koppakking, zo'n beetje het duurste defect bij een AX. pas op met de radiatordop, als de auto daarvoor gedraaid heeft kookt het water onmiddelijk, brand je je vingers, en ben je ineens de helft van je water kwijt. je kan t dus alleen checken met de motor koud. sowiso motor koud = verstandig, dan kan je beoordelen hoe hij normaal start. veel "handelaarstypes" laten de auto vantevoren n half uurtje draaien, dan start hij makkelijker tijdens de proefrit, en zijn eventuele problemen met starten dus te verdoezelen.. niet intrappen!)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SatJun18, 2011 11:52:34 PM

heel erg bedankt voor die reactie effe uitprinten dacht wel dat er dat soort dingen waaren ^^ aleen niet wat voor soort :)

zijn 5 deurs ook makkelijk aantepassen of maakt dat niks uit
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SatJun18, 2011 11:57:30 PM

qua interieur en maakt het niet echt uit, het enige verschil is dat er voor de 5deurs geen ronde wielboogjes achter zijn. er zijn wel plastic boogjes, maar die blijven vierkant, en zijn ook nog eens zeldzamer dan die voor driedeurs..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 12:00:44 AM

kun je in een 1.1 ook elektrische ramen aan sluiten of niet dan bedoel ik een plek in de deur voor de knopen :)
want ik zie nu een paar 1.4 staan waar het al opzit maar die zijn me te duur 1000 euro of meer hopen dat er een goedkope 1.4 langskomt :P
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SunJun19, 2011 12:12:54 AM

ik weet nog wel n leuke 1.4, hij start alleen niet.. :P

in een 1.1 kan je ook gewoon electrische ramen krijgen, alleen meestal zit er geen plek in de deur voor die knoppen, dan komen de knoppen in het midden tussen de versnellingspook en de handrem in. als t goed is koop je n hele set met 2 raammotoren, alle (of zo veel mogenlijk) bedrading, n paneeltje met 2 schakelaars, etc..

als je de electrische ramen koopt uit een auot waar de knoppen in de deur zitten, heb je eigenlijk de binnenste panelen van een luxere versie nodig, die zijn net anders, wat luxer, en hebben ruimte voor die schakelaars.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 12:18:51 AM

ja lol die had ik ook al mee gekregen helaas ist niet voor men hobby maar moet ik er gelijk mee rijden :lol:
maar kunnen de panelen van de luxere versie niet in de normale of passen die niet
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SunJun19, 2011 12:26:13 AM

oh jawel, die zet je zo over, maar je moet ze wel ff regelen dus, anders bungelen die knoppen zo zielig uit je deur.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 12:30:05 AM

:lol: nou we hebben hier twee slopers zitten binnen 10 km dus dat zal wel lukken en ander weet ik waar ik moet wezen

weet jij ook wat voor panelen ik dan nodig heb ik koop denk ik namelijk een 5 deurs
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SunJun19, 2011 12:35:21 AM

volgens mij krijg je dan n paneeltje in t midden... ik weet het niet, ik heb nog nooit in n 5deurs gereden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 12:38:23 AM

ze rotten maar op neem ik wel een drie deurs die zijn er toch genoeg ik las net een topic dat ze bij de 5 onder de handrem zitten
wat een ***** plek zeg :S


dit lees ik net
Je kunt ze ook naast je koplampversteller plaatsen. Bereikbare plek en weinig gedoe met kabels trekken

heheh ^^
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SunJun19, 2011 12:44:22 AM

als je n fase 1 (vierkant dashbord) hebt wel ja, gewoon op de middenconsole dan dus. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 12:46:55 AM

heb jij geen linkjes van de verschillende moddellen dat ik effe kan kijken want ik volg die fases nog niet hellemaal
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Re: eerste auto

Postby Mastenhose » SunJun19, 2011 12:57:19 AM

Jack wrote:ze rotten maar op neem ik wel een drie deurs die zijn er toch genoeg ik las net een topic dat ze bij de 5 onder de handrem zitten
wat een ***** plek zeg :S


dit lees ik net
Je kunt ze ook naast je koplampversteller plaatsen. Bereikbare plek en weinig gedoe met kabels trekken

heheh ^^


Alleen bij GT en GTI's zitten de knopjes in de deuren (bij een Ph.2), bij een TGS bijvoorbeeld zitten ze inderdaad in een console die tussen de handremgreep en het opbergbakje op de tunnel zitten...
Hoe 't bij een 5-drs zit weet ik ook zo snel niet, nog geen 5-drs met el.ramen gehad...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: eerste auto

Postby AlexanderB » SunJun19, 2011 1:05:52 AM

dit is het dash van een phase 1: (tot circa 1991)
Image

dit is mijn dash (phase 2) vanaf 1992. (is achteraf ingebouwd in mijn '90 AX) gelijk zie je het ph2 GT/GTI stuur, dat naar mijn mening heel lekker in de hand ligt.
Image

phase 1 is vaak voorzien van n stuur met 1 spaak. phase 1 heeft een iets andere grille (plastic dingetje tussen de motorkap en bumper), andere achterbumper, andere kleurtjes op de achterlichten, en hele vroege modellen (carburateur) hebben geen richtingaanwijzers aan de zijkanten op de spatborden.

phase 2 zijn vaak voorzien van n stuur met 2 spaken, is al n verbetering, maar voor die 10 euro zou ik dr als 1e n GTI stuur in douwen.

verder zijn er basically 2 of 3 types stoelen te krijgen.. "gewoon", GT en GTI. gewoon zijn gewoon platte stoelen. GT (ph1 GT?) zijn een soort kuipstoeltjes die van zacht schuim zijn. ik heb ze, ze zitten heerlijk. een setje, inclusief matchende achterbank kost meestal zo'n 50 euro. en dan is er nog GTI, hetzelfde als GT maar dan met iets 'harder' schuim, voor nog meer ondersteuning. ik heb daar nog nooit op gezeten..

verder zijn er 5 soorten buitenkant, waar er 3 van veelvoorkomend zijn, de andere 2 zijn zwaar zeldzaam.

gewoon:
Image
Image

Volcane/GT/GTI/Sport:
Image

5deurs skirtset:
Image

dan is er nog de motorisering, grofweg in te delen in:
1.0 (niet zo vlot)
1.1 (meestvoorkomend)
1.4i 75 pk (GT/1.4TRS/etc..)
1.4 mpi 95 pk (GTI) (niet te verwarren met GT, die door veel mensen GTi, oftewel GT injection genoemd word)
1.3 sport met dubbele carburateurs (zeldzaam)
1.4 of 1.5 diesel (bijna 2x zo zuinig, maar iets meer vaste lasten)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: eerste auto

Postby Jack » SunJun19, 2011 1:12:23 AM

maar als ik het goed begrijp als ik een 1.1i koop kan ik er ook de deur panelen van een GT of een gti inzetten voor aantal euro's of niet dan ^
Jack
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SatJun18, 2011 10:44:00 PM

Next

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron