AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby CitroenZetiX » TueNov22, 2011 9:08:31 AM

Aangezien ik merk dat de AX steeds moeilijker te vinden is op de sloop wil ik een topic openen met foto's en locatie/telefoonnummer sloperij waar de AX of 106 of Saxo staat. Ik ben nu geregeld bij sloperijen te vinden en/ook als ik er toevallig toch langsrij waarom niet even kijken.
De bedoeling is een soort van database te hebben met telefoonnummers van sloperijen met AX-en. Zo is het misschien makkelijker zoeken naar de juiste onderdelen en ook onderdelen in kleur. Iets wat ik niet nodig heb, daar doet misschien een ander een moord voor. Ik ga deze zomer weer naar Frankrijk en denk dat ik alle AX-en op de franse sloperijen in kaart ga zetten. Met GPS locatie en/of telefoonnummers. Ben nog steeds op zoek naar een strakke zwart lederen bekleding, dat schijnt te bestaan voor een 106 of AX. Dat wordt mijn vakantiebestemming. :D

ps: als een Admin acht dit topic naar een andere locatie te zetten. pas de problem
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 11:43:38 AM

Opzich ben ik absoluut voor! Maar... ben je niet bang dat axjes na verloop van tijd vrij snel de pers ingaan bij de sloperijen? Gezien de meeste mensen het al niet meer lonend vinden om een onderdeel van de sloop te halen, de ax gaan vaak gewoon in zijn geheel naar de sloop.

als er weinig vraag is naar onderdelen, en het aanbod word steeds groter, kan er nogal eens wat geperst worden.
Hoe wil je de data base up to date houden?

als iedereen zijn steentje bijdraagt in de buurt dan krijgen we een super database!

ik zou opzich de sloop in Oude-Tonge kunnen doen, en in Hellevoet (zitten er 2 geloof ik) Ik ben vrijdag ook in Heijplaat (R'dam) nog op een sloop geweest, die had er geen staan.

zeg maar hoe je het aan wilt pakken
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Terminal » TueNov22, 2011 2:10:39 PM

De meeste sloperijen drukken een AX rechtstreeks de pers in.. daarbij zie je dat vooral de simpele first modellen op de sloop belanden. Als je opzoek bent kun je het beste naar de echte oude sloperij gaan, dus een weiland met allemaal oude afgedankte auto's waar ze eens per jaar eens opruimen om wat ruimte te maken voor nieuw spul. Daar heb ik zelf altijd het meeste geluk met het vinden van onderdelen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 2:33:35 PM

Is het niet mogelijk om als club zijnde ergens centraal in Nederland een achterlijk grote loods of een weiland te regelen waar sloop axjes heen kunnen? zodat we een eigen sloop hebben als het ware?

zou wel te lastig zijn om rond te krijgen (moet je contributie gaan vragen enzo) maar zou echt wel super chill zijn!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Losroyos » TueNov22, 2011 2:39:19 PM

Eigenlijk zou het het mooiste zijn dat ze dit vanuit citroen nederland regelen. Dat er allerlei oudere citroens op een sloop komen te staan waar je onderdelen vandaan kan halen. Zoals Ax Zx Bx Cx en noem de hele bende maar op. alles van voor 98 kan je daarheen brengen voor een schapelijke prijs.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 2:47:01 PM

Dat zou fantastisch zijn! maar dan toch de vraag: wie gaat dat betalen? want als je daar je auto heen kan brengen voor een schappelijk prijsje, zal er een schappelijk prijsje betaald moeten worden, en daar heb je investeerders voor nodig...

iets soortgelijks heb je trouwens al in Groningen, de Franse auto sloop. Die hebben alleen franse dingen, veelal Citroën. Ook de oude bakken. Helaas is die voor 2e hands onderdelen vrij aan de prijs, nieuwe onderdelen zijn ze dan weer niet duur in...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Terminal » TueNov22, 2011 3:15:36 PM

Borculo zit er ook een die alleen frans doet. Grote nadeel, je mag niet zelf het terrein meer op ivm teveel vernielingen.

Een grote loods met ax onderdelen zie ik niet snel gebeuren, kost geld en dat zou de lage instap om lig te worden aanzienlijk verhogen. Daarbij, heel idioot misschien maar het is ''maar'' een ax :) De echte liefhebbers hebben zelf al een schuur vol onderdelen liggen :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 3:22:24 PM

ja dat is het probleem ja, geld... Das vaak het probleem. Maar ik ga er toch vanuit dat "nieuwe" leden of mensen die de auto meer rijden voor het rijden dan voor de liefhebberij geen onderdelen hebben liggen. Zelf is dit mijn 4e ax, maar ik heb ook maar een paar onderdelen liggen...

wat me wel opvalt is dat de axjes in Frankrijk helemaal geen ruk meer waard zijn! Ik kijk regelmatig eens op www.leboncoin.fr (franse marktplaats) daar staan ook ax dieseltjes voor €100-300 op...

maar goed naar Frankrijk rijden om een goedekope donorauto te halen is natuurlijk helemaal geen optie voor velen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby CitroenZetiX » TueNov22, 2011 3:42:45 PM

Holländer wrote:ja dat is het probleem ja, geld... Das vaak het probleem. Maar ik ga er toch vanuit dat "nieuwe" leden of mensen die de auto meer rijden voor het rijden dan voor de liefhebberij geen onderdelen hebben liggen. Zelf is dit mijn 4e ax, maar ik heb ook maar een paar onderdelen liggen...

wat me wel opvalt is dat de axjes in Frankrijk helemaal geen ruk meer waard zijn! Ik kijk regelmatig eens op http://www.leboncoin.fr (franse marktplaats) daar staan ook AX dieseltjes voor €100-300 op...

maar goed naar Frankrijk rijden om een goedekope donorauto te halen is natuurlijk helemaal geen optie voor velen...



Kijk dit soort info is wel waardevol en ik begrijp ook wel dat soms het niet mogelijk is om alle axen op de sloop in de gaten te houden en te besparen voor de onderdelen. Daarom vraag ik gewoon de telefoonnummer van de sloper en zet ik dat op het forum inclusief foto en zeg tegen hem dat er meerdere citroen liefhebbers zijn en metname van de AX die graag deze onderdelen wellicht willen kopen en hem zo lang zou willen laten staan. Blijft altijd wel ergens hangen in het achterhoofd van de sloper. Ik ken een sloper in Rotterdam daar staat nog wel het een en ander aan AX-en. In Delft staat er ook 1. Zo is er in de buurt van Vijfhuizen ook nog een aantal AX-en en andere franse auto's te vinden bij meerdere sloperijen bij elkaar. Ga toch maar eens beginnen met een post binnenkort, kijken hoe dat uitpakt. :)

En stel dat ik in Frankrijk twee orginele lederen interieurs AX/106 zou vinden voor weinig. Of Saxo zou ook nog kunnen. 1 voor mijzelf natuurlijk. Zou je dan niet toch eens willen bellen en er naar toe gaan als ik foto, adres en telefoonnummer op het forum zou plaatsen?
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Terminal » TueNov22, 2011 3:50:56 PM

Holländer wrote:ja dat is het probleem ja, geld... Das vaak het probleem. Maar ik ga er toch vanuit dat "nieuwe" leden of mensen die de auto meer rijden voor het rijden dan voor de liefhebberij geen onderdelen hebben liggen. Zelf is dit mijn 4e ax, maar ik heb ook maar een paar onderdelen liggen...

wat me wel opvalt is dat de axjes in Frankrijk helemaal geen ruk meer waard zijn! Ik kijk regelmatig eens op http://www.leboncoin.fr (franse marktplaats) daar staan ook AX dieseltjes voor €100-300 op...

maar goed naar Frankrijk rijden om een goedekope donorauto te halen is natuurlijk helemaal geen optie voor velen...


Niet alleen in Frankrijk is dat het geval, als je de tijd hebt en goed zoekt kun je een prima ax kopen voor onder de 200euro.
Zelf al meerdere axen opgehaald voor kennissen voor dat soort bedragen :)

Zelf heb ik ondertussen een complete schuur vol met meuk liggen, steeds meer type1 aangezien dat steeds zeldzamer word. Veel is ook nog steeds te verkrijgen via de dealer, zeker motor onderdelen zijn hetzelfde als van een saxo/106 dus dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby CitroenZetiX » TueNov22, 2011 3:55:53 PM

Terminal wrote:Borculo zit er ook een die alleen frans doet. Grote nadeel, je mag niet zelf het terrein meer op ivm teveel vernielingen.

Een grote loods met AX onderdelen zie ik niet snel gebeuren, kost geld en dat zou de lage instap om lig te worden aanzienlijk verhogen. Daarbij, heel idioot misschien maar het is ''maar'' een AX :) De echte liefhebbers hebben zelf al een schuur vol onderdelen liggen :)


Ik vind de AX voor de korte tijd dat ik erin rondrij nu inmiddels toch meer dan een auto aan het worden en zou het fijn vinden om er heel lang en gelukkig en vooral goedkoop in te mogen rijden. Vandaar de ideeen die ik probeer op te zetten.
Ik weet niet hoe anderen zich in hun AX voelen.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Terminal » TueNov22, 2011 4:04:22 PM

Heb er op het moment nog 2, een GT die eruit gaat binnenkort en dan heb ik nog een type1 11TRE wat echt me hobby is. Heb wel eens gedacht om wat anders te kopen, maar steeds kom ik weer bij een frans koekblik uit, ze rijden heerlijk, super simpel te onderhouden en ze kosten geen fluit uiteindelijk.

Hier op het forum hem je een paar stromingen, de echte knakken rijders, de echte origineel liefhebbers en snelheidsduivels. Waaraan je ook goed ziet hoe veelzijdig een ax is :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 5:31:35 PM

Ik heb nog nooit een ax van meer dan €250- gekocht, maar dan wel altijd zonder apk, wat soms toch een gokje is. Maar ik had er specifiek ax diesel bijgezet, omdat die in Nederland zo schaars zijn!

maar ik ben voorstander van een lijst met autodemontagebedrijven waar axjes staan/hebben gestaan met een tel nr erbij. Wat ik eerder al zei, ik wil oude-tonge, hellevoetsluis en evt. een deel van R'dam wel doen. Misschien ook handig om een beetje meer info van de sloper zelf te hebben. Zo probeerde ik in Oude-tonge een keer te onderhandelen, waarop de sloper de onderdelen uit mijn hand grist, ze achter de toonbank flikkert en niks meer tegen me wilde zeggen... dat soort lui heb je natuurlijk nix aan...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby fredje8v » TueNov22, 2011 5:51:12 PM

In Wintelre bij den Bliek staan iig nog twee gt-tjes (met t rechte dashboard) in t zwart, een daarvan heeft zover ik gezien heb iig nog n mooi interieurtje.
Prijzen zijn normaalgesproken erg netjes, en is een heel aardige man.

J v. d. Bliek Autosloperij Koemeer 2 5513NS Wintelre Telefoon: 040-2051614 Fax: 040-2051614
fredje8v
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: FriOct28, 2011 9:11:17 PM
Location: Eindhoven

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby CitroenZetiX » TueNov22, 2011 7:04:39 PM

Holländer wrote:Ik heb nog nooit een AX van meer dan €250- gekocht, maar dan wel altijd zonder apk, wat soms toch een gokje is. Maar ik had er specifiek AX diesel bijgezet, omdat die in Nederland zo schaars zijn!

maar ik ben voorstander van een lijst met autodemontagebedrijven waar axjes staan/hebben gestaan met een tel nr erbij. Wat ik eerder al zei, ik wil oude-tonge, hellevoetsluis en evt. een deel van R'dam wel doen. Misschien ook handig om een beetje meer info van de sloper zelf te hebben. Zo probeerde ik in Oude-tonge een keer te onderhandelen, waarop de sloper de onderdelen uit mijn hand grist, ze achter de toonbank flikkert en niks meer tegen me wilde zeggen... dat soort lui heb je natuurlijk nix aan...



Ik ben blij dat jij me begrijpt. Ik geloof stellig dat de Citroën AX de nieuwe oldtimer is/gaat worden. Ik vond het al in mijn ZX tijd al een erg aantrekkelijke auto en nu ik er zelf 1 heb, ben ik onafscheidelijk verbonden. En nu het toch echt steeds moeilijker gaat worden om de juiste onderdelen te vinden is het gewoon slim om dit te gaan opstarten. IK wil de regio Den Haag en Rotterdam wel doen. Nu weet ik dat er in en nabij Vijfhuizen een walhalla van sloperijen zijn. Mijn broer woont daar dus mocht ik weer op bezoek gaan rijd ik even langs en maak ik wel wat fottos en natuurlijk telefoonnummer. Ik zag ook volgens mij daar een complete ax voor weinig staan zonder APK. Ik ga het gewoon opstarten en kijken waar het ons heen gaat brengen.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Losroyos » TueNov22, 2011 7:07:39 PM

Wat je eventueel wel kan doen, is de gespotte ax-en op de sloop gewoon te melden. Als je dan intresse in een onderdeel hebt van te voren even te bellen. maar om elke keer te gaan kijken of ze der nog wel of niet zijn, daar gaat veel tijd in zitten.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby Holländer » TueNov22, 2011 7:12:32 PM

haha het is ook niet de bedoeling om elke week te kijken "of 'ie er nog staat" maar als je weet dat er een stond, met een tel nr, kun je gemakkelijk even bellen. ik ben bijv. al een half jaar op zoek naar een 3 deurs passagiers deur, in de onmogelijke licht groen metallic kleur. NERGENS te vinden... uiteraard ook omdat ik niet weet wat er op de sloperijen om me heen staat...

ik wilde binnenkort toch nog naar een aantal sloperijen, misschien dat ik morgen wel even langsrij.
Waar wil je de resultaten hebbben? ff een appart topic voor aanmaken? kan iedereen het aanvullen :D
en dan krijgen we een database, daar zullen menig bedrijven jaloers op zijn :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby CitroenZetiX » TueNov22, 2011 7:24:51 PM

fredje8v wrote:In Wintelre bij den Bliek staan iig nog twee gt-tjes (met t rechte dashboard) in t zwart, een daarvan heeft zover ik gezien heb iig nog n mooi interieurtje.
Prijzen zijn normaalgesproken erg netjes, en is een heel aardige man.

J v. d. Bliek Autosloperij Koemeer 2 5513NS Wintelre Telefoon: 040-2051614 Fax: 040-2051614


Zou leuk zijn met een fotoos erbij.
Binnen en buiten eventueel motor. Ga dat ook doen van elke citroe ax, saxo of peugeot 106 die ik tegenkom.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby fredje8v » TueNov22, 2011 10:33:05 PM

Als ik er weer kom, dan zal ik ff foto's maken.
Eentje had iig nog blokkie helemaal compleet (monopoint)
De andere was t een en ander afgehaald.
fredje8v
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: FriOct28, 2011 9:11:17 PM
Location: Eindhoven

Re: AX waar op de sloop, daar op de sloop.

Postby AlexanderB » TueNov22, 2011 11:14:14 PM

pff, waar ik kom staan geeneens ax'jes, alleen zx, 306 en 106'jes, gelukkig zit dr zat compatible spul bij om mee te nemen, maar plaatwerk dus niet (en die auto's worden inderdaad platgelopen en met een vorkheftruck opgestapeld, dus plaatwerk is eigenlijk toch allemaal wel verkloot, maar dingen als uitlaatdownpipes, motoronderdelen, kabelbomen en interieurs zijn vaak prima bruikbaar nog, zit alleen weinig boeiends bij. sloperijen waar je zelf niet in mag vind ik eigenlijk al niet meer interessant, ik wil gewoon zelf kijken, dat is onderdeel van het avontuur.. zelf losmaken, daarna over de prijs onderhandelen, mooi koopje scoren en zij verdienen dr meer aan dan de kale schrootprijs, iedereen blij :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Next

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron