JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Postby JPG-slalom-racing » SunApr22, 2012 1:17:24 PM

Hoi, Ik ben Joost, en maak deel uit van een Vlaams Autoslalom team JPG-racing (Joost; Jean-Paul; Gilles; -racing) .
Gillles doet ondertussen niet meer mee, maar we verwelkomen Tim (JPT-racing?)

We reden oorsronkelijk we met een Blauwe AX (ondertussen verkocht), met 1360cc motor, monopoint injectie, en verstelbare Koni's;
Image


We wilden evenwel een projectje aangaan, om toch een snellere wagen te bouwen. Hiervoor kochten we een gele Cup-racer, en een AX Spot van 1996:
Image
Projectje is elemaal zichtbaar in de volgende pagina's

Even van dichterbij:
Image
hooje foto's op p.14

Het nieuwe seizoen (update 2014) is ondertussen van start, en men neemt heel graag fototjes..

Wordt dus vervolgd! :)
Last edited by JPG-slalom-racing on SatMay24, 2014 10:06:44 AM, edited 53 times in total.
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby Fruit » SunApr22, 2012 2:16:08 PM

viewtopic.php?f=16&t=25613&hilit=cup

Heb je hier iets aan?

Edit: Je had zelf al gereageerd daar, nevermind dus
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby Rock's » SunApr22, 2012 2:58:03 PM

Vanf 2004 tot 2010 is deze auto bij de club geweest (Gertjuh)... mogelijk leuk voor je om dit topic eens te lezen (Gertjuh zijn wie is wie)
Erg gedateerd en de foto's werken niet meer maar info is info ...

http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=3043
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby citrofenwick » SunApr22, 2012 3:53:58 PM

Welkom hier!
JPG-slalom-racing wrote:Ik denk wel dat je mag deelnemen, maar ongetwijfeld als divisie 3-wagen. Misschien dat dit ook gewoon gaat met een dagvergunning? Neem anders eens contact op met VAS (Dick De Vylder)? Veel succes, ik rijd de volledige VAS-slalomkalender van dit jaar, misschien ontmoeten we elkaar?

Yup, dat dacht ik ook al. Ik geloof dat mijn vergunning zelf het toelaat om slalom te rijden, dus dat moet wel lukken. Ik kijk even naar de mogelijkheden qua datums en haalbaarheid.
Collines is misschien nog doenbaar voor me. Dat is hier maar een goed uur vandaan. Oostende is helaas al gepasseerd.


Uit nieuwsgierigheid. Van waar in Vlaanderen ben je ergens? Ik van Staden, bij Roeselare.


edit: Er staan op je kanaal blijkbaar nog beelden van mij op een oefenslalom in Aalbeke:
http://www.youtube.com/watch?v=nddGQ2b2jhA

Ik denk dat ik vanaf 3:45 tot het eind van het filmpje aan het stuur zit. Eerst met de corsa, en dan met de ax.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby JPG-slalom-racing » SunApr22, 2012 4:44:01 PM

Ik woon in Schaffen, bij Diest. Collines zal ik waarschijnlijk niet rijden, juni is een drukke maand. Kan je Torhout rijden? dit is op 6mei?

Ik zie je rijden: erg goed hoor.

Ps, het is niet mijn kanaal, maar van de liefhebber die al onze slaloms vereeuwigt.
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby citrofenwick » SunApr22, 2012 5:43:34 PM

JPG-slalom-racing wrote:Ik woon in Schaffen, bij Diest. Collines zal ik waarschijnlijk niet rijden, juni is een drukke maand. Kan je Torhout rijden? dit is op 6mei?

Ik zie je rijden: erg goed hoor.

Ps, het is niet mijn kanaal, maar van de liefhebber die al onze slaloms vereeuwigt.


6mei zit hier helaas al bomvol, en waarschijnlijk kan ik dus niet. Tis wel niet ver van mijn deur.
Ik zal het nog even bekijken.

En ik denk dat jullie het wel nog stukje vlotter doen. Ik heb daar niet zoveel ervaring mee :P
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby JPG-slalom-racing » FriApr27, 2012 9:54:04 PM

Yes, een paar uurtjes klussen verder:
Voor de blauwe: uitlaat hersteld, de einddemper kwam er steeds af+ de plooibuis vaster aan de collector gezet. Bougietjes nagekeken, de stickertjes op de flanken weggehaald (de vierkantjes ,voor onze nieuwe sponsor), en op de motorkap (als je niet sponsort, staat je naam er ook niet op :) ). Ik heb ook de ophanging nagekeken: de regelbare Koni's voor zijn ongelijk afgesteld en da wagen hangt een beetje scheef(ik denk dat er een los is gekomen in alle geweld). Alleen, lijkt me dat dit niet te herstellen is zonder de hele veerpoot te demonteren, dus nog even niet gedaan. (tips: altijd welkom).
Voor de gele: even een wieltje afgehaald: remmen 247 mm (dus van een GTI?) is uitstekende staat, hip hip hoi :)

Nog even wat fototjes :D in volle actie: Slalom van Oostende 25maart ll.

Image

Image

Image

Image
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby Netheo » SatApr28, 2012 7:30:15 AM

leuke actiefoto's. Vooral die laatste. Ik wist wel niet dat een ax die stugger gemaakt is nog zo de grond in kan zakken. BTW geen bang gehad om zo naast een kanaal te slalommen? :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby citrofenwick » SatApr28, 2012 8:28:47 AM

een stabistang vooraan zou al veel helpen. Volgens mij ontbreekt die hier?
Deze zit aan de bovenkant op de draagarmen bevestigd.

Sommige draagarmen hebben er wel geen voorziening voor.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby JPG-slalom-racing » SatApr28, 2012 8:44:43 AM

citrofenwick wrote:een stabistang vooraan zou al veel helpen. Volgens mij ontbreekt die hier?
Deze zit aan de bovenkant op de draagarmen bevestigd.

Sommige draagarmen hebben er wel geen voorziening voor.


Nope, er staan geen stabilisatiestangen op. Die komen zeker op de gele hoor. Het is inderdaad bijzonder dat ie nog zo in z'n veren gaat, als je er met twee op duwt gaat hij misschien twee centimeter lager. In het kanaal, dat viel wel mee hoor, de foto is een beetje misleidend. + de snelheid in zo een slalom ligt niet zo hoog, ik rijd hem tot einde van de tweede versnelling.
Bedankt voor de reacties!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4 *2, info gevraagd

Postby JPG-slalom-racing » SatApr28, 2012 8:44:54 AM

Netheo wrote:leuke actiefoto's. Vooral die laatste. Ik wist wel niet dat een AX die stugger gemaakt is nog zo de grond in kan zakken. BTW geen bang gehad om zo naast een kanaal te slalommen? :D



citrofenwick wrote:een stabistang vooraan zou al veel helpen. Volgens mij ontbreekt die hier?
Deze zit aan de bovenkant op de draagarmen bevestigd.

Sommige draagarmen hebben er wel geen voorziening voor.


Nope, er staan geen stabilisatiestangen op. Die komen zeker op de gele hoor. Het is inderdaad bijzonder dat ie nog zo in z'n veren gaat, als je er met twee op duwt gaat hij misschien twee centimeter lager. In het kanaal, dat viel wel mee hoor, de foto is een beetje misleidend. + de snelheid in zo een slalom ligt niet zo hoog, ik rijd hem tot einde van de tweede versnelling.
Bedankt voor de reacties!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby Samaey_pedro » SunMay13, 2012 3:43:02 PM

Leuke sport heb dit zelf 3 jaar gedaan :D
De citroen Ax is een heel goede wagen voor deze sport
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby JPG-slalom-racing » SatJul14, 2012 2:18:10 PM

Hoi, het gele gevaar komt dichter bij z'n ombouw. Normaal gezien kunnen we een witte driedeurs( denk phase II 1.1i) scoren (200€), en dan beginnen we eraan.
Staat op het programma:
- verwijderen van zetels voor en achter, verwijderen van matten en isolatie.
- overbouw van de Devil rolkooi.
- overbouw van het viergats onderstel
- overbouw van de cup motor
- uiterlijk : skirtjes (ronde wielkasten maken) + Citroen Sport kleuren (Wit Rood Zwart)

WEl voor de meehelpende clubleden :
1: heeft er iemand foto's van de motorruimte van een originele GT carb? De klasse waarin we willen slalommen vereist originaliteit, en ik weet niet hoe het zit met de luchtfilter (loopt er ook zon buisje naar voren, met een aftakking van boven het uitlaatspruitstuk?
2: de GT carburator heeft z'n brandstofpomp op de motor, aangedreven door de nokkenas. Hoe bouw ik de (originele) brandstoftank van een injectie om? Want daar zit immers een elektrische pomp.
3: heeft iemand ervaring met de inbouw van servo? Men raadt me de inbouw van een electrisch aangedreven pomp van een Corsa B aan, die zou compact zijn, en ook erg direct (weinig omwentelingen van het stuur). Zijn er betere ervaringen?
4: ik heb een oude - dus gratis- zespuntsgordel van Sabelt ter beschikking. alleen : heeft er iemand een foto van hoe dat (van voor) in elkaar zit gemonteerd? De achterste gaan over je schouders, de middelste over de heupen, maar de twee voorste? Zitten die gewoon tussen de benen?
5: voor de rolkooi dien ik gaten te maken in het dashbord. Bouw ik deze eerst uit? Maak ik met de dremel m'n gaatjes en dan zien waar ik uitkom?
6: voor het tellers : in het gele gevaar zit - denk ik - een phase 1 dashbord, met als tellers kleine wijzerplaatjes, en de toerenteller zit rechts. Is er ervaring met overbouw naar Phase 2 dashbord? Nog : wat betekent het lampje rechts boven op m'n tellerpartij? Ligt tussen twee horizontale streepjes die wijder worden op het einde...
7: voor overbouw van de voorste ophanging : bouw ik die dadelijk over als de motor eruit ligt? of eenvoudiger om dot een voor een te doen?
8: stabilisatiestangen? welke wagen is een goede donor?

Jullie zien - hopen vragen, waarvan een deel nog theorie zijn, maar ik probeer me een beetje voor te bereiden. Alle hulp is ten zeerste geapprecieerd.

PS : eerstdaags begint de fotoreportage!!!
:)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby AlexanderB » SatJul14, 2012 7:27:05 PM

1: heeft er iemand foto's van de motorruimte van een originele GT carb? De klasse waarin we willen slalommen vereist originaliteit, en ik weet niet hoe het zit met de luchtfilter (loopt er ook zon buisje naar voren, met een aftakking van boven het uitlaatspruitstuk?
daar zit inderdaad zo'n buis met een aftakking, alleen dan niet een vacuumbediende maar een handbediende.. ik denk overigens dat je dr ook best mee weg komt om de buis van een GTI te pakken (gewoon een rechte buis naar voren, met een rubber slurfje aan het schurbord, die zuigt altijd koude lucht aan..), zolang het maar origineel citroën onderdelen zijn toch?
2: de GT carburator heeft z'n brandstofpomp op de motor, aangedreven door de nokkenas. Hoe bouw ik de (originele) brandstoftank van een injectie om? Want daar zit immers een elektrische pomp.
pomp dr uit halen, en een plaat met een aanzuigbuis in diens plek monteren.. zit te denken.. zat er niet een aanzuigbuis samen met de vlotter in de carburateur versies? die zou je dan zo kunnen overzetten, pompgat kan je gewoon dicht maken met n vlakke plaat ofzo..
3: heeft iemand ervaring met de inbouw van servo? Men raadt me de inbouw van een electrisch aangedreven pomp van een Corsa B aan, die zou compact zijn, en ook erg direct (weinig omwentelingen van het stuur). Zijn er betere ervaringen?
onderdelen van andere merken weet ik niet.
4: ik heb een oude - dus gratis- zespuntsgordel van Sabelt ter beschikking. alleen : heeft er iemand een foto van hoe dat (van voor) in elkaar zit gemonteerd? De achterste gaan over je schouders, de middelste over de heupen, maar de twee voorste? Zitten die gewoon tussen de benen?
zover ik weet: tussen de benen, en dan door hetzelfde gat links en rechts als de gordel over de heup.. (net als een klimharnas, zegmaar)
5: voor de rolkooi dien ik gaten te maken in het dashbord. Bouw ik deze eerst uit? Maak ik met de dremel m'n gaatjes en dan zien waar ik uitkom?
het type 2 dash komt iets verder de kabine in inderdaad, bij een type 1 past de rolkooi precies langs de tellerbak, bij een type 2 moet je ter hoogte van het ventilatierooster n stukje uit zagen (naar beneden), volgens mij kan het dash daarvoor prima blijven zitten..
6: voor het tellers : in het gele gevaar zit - denk ik - een phase 1 dashbord, met als tellers kleine wijzerplaatjes, en de toerenteller zit rechts. Is er ervaring met overbouw naar Phase 2 dashbord?
ik denk dat het eenvoudiger is om de motorkabelboom te verbouwen, een PH2 kabelboom strippen van alles wat niet nodig is om de carburateur aan te sturen. (dat is de meest directe route). met een beetje geluk heb je gelijk n kabelboom te pakken met draden voor bloktemperatuur, oliepijl, en dat soort zaken, maar dat is natuurlijk niet het meest essentiele..
Nog : wat betekent het lampje rechts boven op m'n tellerpartij? Ligt tussen twee horizontale streepjes die wijder worden op het einde...
oliepijl? Plaatje.. gaat knipperen/branden als het pijl bijna bij minimum is op de pijlstok..
7: voor overbouw van de voorste ophanging : bouw ik die dadelijk over als de motor eruit ligt? of eenvoudiger om dot een voor een te doen?
samen doen, het moet toch los om de motor er uit en erin te krijgen..
8: stabilisatiestangen? welke wagen is een goede donor?
Saxo VTR/VTS, 106 GTI/Rallye/XSI..?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby JPG-slalom-racing » SatJul14, 2012 8:11:54 PM

AlexanderB wrote: ...

geweldig bedankt hoor, ik houd je op de hoogte!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby citrofenwick » MonJul16, 2012 11:44:03 AM

Als je nog een hoop detailfoto's etc nodig hebt van de citroen sport livery, moet je maar roepen.

Als je de cup-motor met een phase 2 dashboard wilt gebruiken, zal je redelijk wat elektriek moeten aanpassen. Tenzij je een phase 2 carburator-kabelboom kan vinden. Die zou direct moeten passen.
Het phase 2 dashboard heeft een ronde stekker.

Over de injectie-benzinetank. Bossie heeft hier ervaring mee. Of zet gewoon de tank over uit de gele? Zo extreem veel werk is dat niet hoor.

Succes met de ombouw. Jammer dat je zo ver woont. Anders kwam ik graag eens kijken.

Ps, zorg voor goeie vloerplaten etc. Veiligheid eerst. :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby Johannus » MonJul16, 2012 11:55:36 AM

Oew detailfotos van die liverey hou ik me ook voor aanbevolen! Johan @ vanudenweb.nl is het adres :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby JPG-slalom-racing » MonJul16, 2012 6:58:21 PM

citrofenwick wrote:Als je nog een hoop detailfoto's etc nodig hebt van de citroen sport livery, moet je maar roepen.


bedoel jij ook deze ? :
Image

Als je de cup-motor met een phase 2 dashboard wilt gebruiken, zal je redelijk wat elektriek moeten aanpassen. Tenzij je een phase 2 carburator-kabelboom kan vinden. Die zou direct moeten passen.
Het phase 2 dashboard heeft een ronde stekker.

voor het dashbord weet ik het nog niet. Ik heb Ph1 GT(? )tellers (onderste afbeelding van de link in AlexanderB) ter beschikking, maar ik denk niet dat dat in een PhII in te bouwen valt... We zullen nog wel zien wat we er van maken :|

Over de injectie-benzinetank. Bossie heeft hier ervaring mee. Of zet gewoon de tank over uit de gele? Zo extreem veel werk is dat niet hoor.

De gele heeft een racetankje, en die kunnen we omwille van de reglementeringen voorlopig niet gebruiken. Nu ik er aan denk, ik heb nog een extra tank bij de gele gehad, heb ik nog niet eens bekijken. Anders : erg bedankt voor de tip, Ik zal het Bossie vragen moest ik het nodig hebben

Succes met de ombouw. Jammer dat je zo ver woont. Anders kwam ik graag eens kijken.

Altijd welkom, ik moet zelf ook een kwartiertje banen om aan de werkplaats te komen :) Foto's zullen zeker volgen. En nog véééééle vragen :)

Ps, zorg voor goeie vloerplaten etc. Veiligheid eerst. :)

Hier weet ik even niet wat je bedoelt, om even te situeren : Autoslalom wordt op verharde "gezuiverde" weg gereden, drempels e.d. mogen er niet zijn. Misschien snap ik in m'n onwetendheid gewoon niet wat je wil zeggen, dat is erg goed mogelijk :lol:
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby AlexanderB » MonJul16, 2012 7:09:41 PM

of.. je zoekt de tank van een hele vroege 1.0, die hebben zelfs nog een 35 liter tank gehad (voor 88 ofzo) ;) (dan heb je ook n soort van race-tank, maar dan anders) en sowiso hebben alle 1.0 tanks de juiste aansluiting (1.0 zijn altijd carb'jes geweest)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing AX1.4

Postby Bossie » FriJul20, 2012 9:07:19 PM

JPG-slalom-racing wrote:
Over de injectie-benzinetank. Bossie heeft hier ervaring mee. Of zet gewoon de tank over uit de gele? Zo extreem veel werk is dat niet hoor.

De gele heeft een racetankje, en die kunnen we omwille van de reglementeringen voorlopig niet gebruiken. Nu ik er aan denk, ik heb nog een extra tank bij de gele gehad, heb ik nog niet eens bekijken. Anders : erg bedankt voor de tip, Ik zal het Bossie vragen moest ik het nodig hebben


Je kunt de bestaande pomp in de tank aanpassen. De elektrische pomp zit met een klein stukje slang bevestigd aan de bovenkant van het pomphuis. Dit verwijder je en vervang je door een langer stuk slang die qua lengte hetzelfde is als de pomp met slangetje en ook het filter dat onderaan zit. Ik geloof dat ik het zelfs wat langer gehouden heb en het uiteinde schuin heb afgesneden. Werkt al jaren uitstekend in mijn naar carb omgebouwde GT.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests