Het aanhanger project (voltooid)

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Wheelnut » MonSep24, 2012 6:57:22 PM

Ooh... Je aanhanger buigt door als het ware... Dat moet je inderdaad verstevigen, voor je metaalmoeheid krijgt...
Misschien iets met kruislings geplaatste verstevigingen ergens?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Terminal » MonSep24, 2012 7:16:09 PM

En anders, sandwichten, dik stuk staal van links naar rechts, stuk kokerprofiel vast lassen aan de dissel en door en door vast bouten.... dan kan die echt geen kant meer op :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » TueSep25, 2012 11:33:00 AM

Sandwichten heb ik al gedaan.

Image

De bovenste balkjes zitten gelast aan de carroserie, de onderste zit gebout. Zoals je ook kunt zien heeft deze bodemplaat heel weinig steun, dus alles hangt op deze balkjes, die eigenlijk iets te licht uitgevoerd zijn. Ik denk dat de aanhanger hier op "stuitert". De onderste balk zou opzich vervangen kunnen worden door een dikkere, dan zal alleen de steun waar de dissel inzit omgelast moeten worden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Wheelnut » TueSep25, 2012 12:45:12 PM

Op hoeveel punten zit die disselsteun vastgelast? Zit die nog ergens in de middentunnel vast, of is dat dunne plaatje het enige punt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » TueSep25, 2012 1:40:29 PM

Image

dat is de achterkant. moet nog een 2e bout doorheen, maar zal voor dit verhaal niet uitmaken.
dunne plaatje is trouwens 5 mm dik hoekprofiel, met daarin (fabrieksmatig) een ring gelast die met een bout om de dissel klemt.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » TueSep25, 2012 1:45:16 PM

ik denk nogsteeds dat de bodemplaat/afgezaagde dorpels gewoon niet stijf genoeg is.. 2 "driehoekjes" (balkje die samen met de vloer en een rechtopstaand deel een driehoek vormen zoals bij n hijskraan) inlassen tussen die voorste dwarsbalk, en ergens hogerop (de rand van de zitting, of de voorkant van de wielkasten ofzo) zou al een hoop extra stijfheid moeten opleveren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Terminal » TueSep25, 2012 4:45:31 PM

Ik denk dat voornamelijk de balk waarmee je het vast hebt zitten te dun is, je zou er los strip in kunnen leggen, en die aan de einden aan elkaar bakken. Dat is sterker als een dikke buis, dat buigt namelijk nog sneller door dan een koker met allemaal losse stripjes erin passend.

Maar inderdaad, 2 stukjes rond buis vanaf een gordelpunt naar de vloer zou enorm schelen in je stevigheid, of desnoods al vanaf de rand van je bank naar de vloer.
Anders even proberen op te krikken, dus krik op de hoek van de dorpel en kijken hoe die verbuigt het geheel dan kun je gemakkelijk zien waar je naartoe moet gaan verstevigen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » TueSep25, 2012 6:28:37 PM

Het probleem zit 'm niet zo in de hoeken (bij de dorpels). Deze zijn stijf genoeg, ook omdat hier extra verstevigingen ingelast zitten.
Image

Het probleem zit 'm meer in het midden, waar de dissel aan de balk zit. De bodemplaat hier geeft nauwelijks tot geen steun, en al het gewicht hangt nu op het dunne balkje onder. Ik denk dat als ik deze balk zwaarder uitvoer, het probleem (grotendeels) over is.
Ik moet zeggen dat het probleem ook maar sporadisch optreed. in 99% van de tijd dat je met de aanhanger rijdt heb je nergens last van, alleen heel af en toe begint die wat te springen.

Morgen eerst naar de weegbrug om te wegen hoe zwaar de aanhanger is. Zal ook de kogeldruk meten, dan weet ik of ik de aanhanger (voor) nog meer kan verstevigen (ivm kogeldruk).
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Terminal » TueSep25, 2012 8:58:44 PM

Er zit gewoon niet genoeg stevigheid in? Je zou nog vanaf de onderkant van de dissel, diagonaal naar de onderste balk kunnen gaan op ongeveer 1/3 van de balk.
Dan kan die never nooit niet nog gaan ''zweven'' en is vrij makkelijk te realiseren zonder al je verfwerk te beschadigen denk ik.

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar wat het nou weegt en of je nou nog een beetje een acceptabele kogeldruk hebt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Laurent » TueSep25, 2012 11:42:52 PM

Metaalmoeheid in je pijp? Je had hem een paar keer verbogen en teruggebogen, toch?
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedSep26, 2012 6:40:26 AM

Laurent wrote:Metaalmoeheid in je pijp? Je had hem een paar keer verbogen en teruggebogen, toch?


Dat was in eerste instantie wel de bedoeling ja, maar doen ik zag dat ik de pijp eigenlijk gewoon weer recht moest buigen heb ik besloten er een andere pijp voor te gebruiken. Dus deze pijp is nooit gebogen geweest. Wel is de wanddikte iets dunner bij deze pijp. Ik zou ook een vierkante dissel kunnen nemen ipv een ronde, die zou meer stevigheid moeten bieden. Maar daarvoor moet ik ook heel veel aanpassen (andere trekhaakkoppeling, ronde gat in voorste plaatjes vierkant maken, ronde steun naar vierkant maken) en ik denk eigenlijk niet dat het probleem (geheel) hierin zit. Ik zal vanmiddag eerst gaan wegen, daarna kunnen we zien of ik überhaubt nog iets mag veranderen, of dat die al te zwaar is.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedSep26, 2012 5:08:37 PM

Vanuit mijn werk nog ff 2 foto's gemaakt, gewoon omdat het leuk is
Image
Image

Daarna doorgereden naar de weegbrug, om het langverwachte gewicht te weten te komen.
en wat gaf de weegbrug aan?
Image

Dit is leeg gewicht, maar wel met de bank erin. (en nog de gordels van achterin, heb ik er nog niet uitgehaald).
Op zich valt dat helemaal niet tegen!

Toen was ik wel heel benieuwd naar de kogeldruk, dus heb ik alleen het neuswiel op de weegbrug gezet, dit kwam uit op 60Kg...

Moet wel zeggen dat die niet even hoog stond als die normaal achter de auto hangt, maar de kogeldruk zal meer zijn dan de 49Kg die ik mag hebben op mijn trekhaak. Anyway, hij rijd er niet minder om :D
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby AlexanderB » WedSep26, 2012 6:01:05 PM

Nah.. Kogeldruk tussen de 50 en 75 kg is prima voor de meeste auto, blijkbaar liever/maximaal 50 voor n AX.. als je richting de 0, of nog erger, negatief uitkomt, dan loop je een groot risico om over de kop te slaan..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby Wheelnut » WedSep26, 2012 6:32:31 PM

Over de kop slaan? De hele combinatie tijdens het rijden bedoel je?
Okee... even kijken of ik snap hoe je daar gekomen bent...

-Een negatieve kogeldruk betekent dat je trekkogel omhoog getrokken wordt.
-Doordat de kogel omhoog getrokken wordt, vermindert ook de druk op je achterwielen.
-Een verminderde druk op je achterwielen, zou een grotere kans op scharen in een bocht betekenen.
-Als, tijdens de zijwaartse beweging van de auto, de achterband (en/of voorband, als je niet tegenstuurt) "hapt", dan kukelt de auto om?
-Of, als de combinatie auto/aanhanger niet verder kan knikken, gebeurt door eenzelfde soort actie hetzelfde met de aanhanger,
en de draaiende beweging trekt de trekhaak mee, waardoor de auto meekomt?

... Nee, die laatste is geloof ik onmogelijk... De dissel zou eerder van de trekhaak los komen, denk ik...
Of de trekhaak van de auto... (is niet ontworpen op zulke grote draaikrachten)

Maar goed, ik volg je verhaal niet helemaal... Leg eens uit, AlexanderB?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby AlexanderB » WedSep26, 2012 6:40:49 PM

De aanhanger gaat slingeren, en doordat inderdaad de trekhaak omhoog getrokken wordt, vermindert de druk op de achterwielen, en dus de zijwaartse stabiliteit achter die de auto hard nodig heeft om zo'n slinger te corrigeren, en dan gaat de boel over de kop.. Meestal icm verkeerd beladen of zwaar overladen aanhangers met een te kleine auto dr voor..

Link

(let op, poolse scheldwoorden)


Image
omgeslagen omdat de lading houten planken te ver naar achter lag (wel achter uitsteken, niet voor), zwaartepunt te ver naar achter, en hop...
Image
waarschijnlijk ook, of de lading is gaan schuiven ofzo.. (naar achter, en hop..)
Image
tja.. geen idee wat hier fout ging, (waarschijnlijk weegt die auto meer aan de voorkant) maar deze lag ook op zn kant, dus die heb ik dr ook maar bij gedaan..
enzovoorts..
Last edited by AlexanderB on WedSep26, 2012 6:48:24 PM, edited 2 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby Terminal » WedSep26, 2012 6:46:46 PM

Joh, die 60kg is prima, oke max 50kg is aanbevolen maar je kan beter iets teveel als teweinig hebben :)
Helemaal nauwkeurig is je meting niet trouwens, neuswiel zit nog een stuk terug van de kogel af. En aangezien de wiskunde voorschrijft, kracht x arm zal de kracht nog iets groter worden :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby AlexanderB » WedSep26, 2012 6:49:44 PM

euh, kleiner dus op de plek van de koppeling.. als er 60 op het neuswiel staat, kan het best 55-58 op de koppeling zijn (je kan t precies uitrekenen, als je ff n meetlintje dr bij pakt)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby Holländer » WedSep26, 2012 9:13:22 PM

Whahah vet filmpje! hoop alleen niet dat mij dat ook gaat gebeuren... maar dat zal niet, met zo veel kogeldruk :wink:
Daarnaast is de aanhanger vele lichter dan de auto, én licht die als een blok op de weg.

De nieuwste aankondiging op het aanhanger gebied: deze gaat in de verkoop (dit was de bedoeling al voordat ik het project begon).
Er zijn nog een aantal dingen die afgemaakt kunnen/moeten worden, maar opzich is de aanhanger af.

voor het verkoop(veiling) topic, klik HIER (eerst nog ff aanmaken, verander het zo)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (voltooid)

Postby AlexanderB » WedSep26, 2012 9:25:29 PM

Holländer wrote:Whahah vet filmpje!

Haha, tja, "Oh kurwa" = oh k*t! :P Dat zou ik ook vinden als mn auto op zn kop ging met 120 op de snelweg :P

Holländer wrote:én licht die als een blok op de weg.

komt mede door de lekkere kogeldruk, het lage massa-middelpunt (want het merendeel zit in de bodemplaat en de as), en het compacte formaat van het ding..

Lange, zware aanhangers, met een "achterlijk"* en/of hoog zwaartepunt, en dan vlot willen doorrijden.. tja, boem :D

*ja, dat is uiteraard de term voor te ver naar achter..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (voltooid en te koop)

Postby Holländer » MonFeb04, 2013 11:16:01 AM

Zoals enkelen van jullie al weten is de aanhanger verkocht aan Bram91.

Hij heeft er leuke plannen mee, waarvan we ongetwijfelt resultaten gaan zien in zijn Wie=wie of in een topic "Het aanhanger project (deel 2)".

wellicht leuk om dit topic wel open te houden zodat er nog gereageerd kan worden/ vragen gesteld kunnen worden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Previous

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron