AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby Glen » WedJun21, 2017 7:41:25 PM

Als dat zo is hebben ze mij over het doorsturen verkeerd geïnformeerd, ik ben in ieder geval benieuwd. Motorblok klinkt inderdaad als 'spannend', maar als je het kenteken en chassisnummer hebt zou je zeggen dat ze moeilijk over diefstal kunnen beginnen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een gestripte middentunnel bloedheet wordt, Misschien niet de ideale plek voor een accu.
User avatar
Glen
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 128
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » WedJun21, 2017 8:52:37 PM

Ik hoor vaker "ze weten het bij de RDW zelf ook niet altijd", dus dat zou kunnen, of inderdaad afhangen van welke keurmeester je treft, hoe je bent voorbereid, en inderdaad of je auto een beetje netjes is..

Ik zat ook te denken om dr een stuk isolatiemateriaal tussen te leggen ofzo, de uiteindelijke locatie ligt sowieso nog niet vast, maar dat leek me makkelijk qua bereikbaarheid van de schakelaar enzo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby Rock's » ThuJun22, 2017 5:37:09 AM

Fijn dat de apk geregeld is, dat is iig een belangrijke stap... gefeliciteerd !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby Rock's » ThuJun22, 2017 5:37:20 AM

Fijn dat de apk geregeld is, dat is iig een belangrijke stap... gefeliciteerd !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby JSP » MonJun26, 2017 3:48:28 AM

AlexanderB wrote:Ik hoor vaker "ze weten het bij de RDW zelf ook niet altijd", dus dat zou kunnen, of inderdaad afhangen van welke keurmeester je treft, hoe je bent voorbereid, en inderdaad of je auto een beetje netjes is..

Ik zat ook te denken om dr een stuk isolatiemateriaal tussen te leggen ofzo, de uiteindelijke locatie ligt sowieso nog niet vast, maar dat leek me makkelijk qua bereikbaarheid van de schakelaar enzo..


Meestal met oude auto's voor 1-1-1998 zullen ze niet heel moeilijk erover doen voor motorswap. Wel moeten ze zoeken of de motorocode niet gestolen staat gemeld.

Verder goed nieuws vd week. Ik ging een auto keuren voor kennis en die had geen kat van 1995 en dat mag blijkbaar.

Heel dat U9 en E2 is vervallen sinds 1-1-2012.Dus als die kat heeft en komt niet doorheen mag je kat eraf zagen en mogen ze alleen meten met stationair (3.5% CO). Het staat zwart op wit bij rdw zelf. Na 1-1-1996 (type 3) moet wel kat hebben.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » MonJul10, 2017 5:28:21 PM

Zo ff opgeruimd, 490 kg oud ijzer en aluminium ingeleverd, weer een paar m2 vloerruimte vrij. :)

edit: en een nieuwe video:

Link
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » SatAug19, 2017 1:41:43 AM

AX ont-schorst en naar de weegbrug geweest, 700 kg met een halve tank benzine..
Image
Ik weet alleen niet hoever ie afrond, waarschijnlijk +/- 50 kg, dus 651 tot 749 kg, ff een andere weegbrug vinden die minder afrond, of bij de RDW.

Verder bezig om nog wat meer gewicht dr uit te slopen, en de auto klaar te maken voor de RDW. Todo:
-Installatie van de lithium-accu afmaken.
-Dynamo hacken om 16V te krijgen ipv 14.4.
-Zoeken of ik het chassisnummer van de donor-auto nog had.
-Map met documentatie updaten/klaarmaken voor de RDW.
-Stofzuigen in de auto.
-Reservewiel achterin leggen.
-Raammechanisme links vastzetten.
-Aluminium platen op de portieren ter afwerking.
-Plastic plaatjes in het dashbord plaatsen ter afwerking.
-Tankvlotter fixen.
-Achterste velgen een likje verf geven zodat ik weer 4 dezelfde heb op de auto.

Ik skip ff het vervangen van de achter-ruitjes en het dakraam, als ik toch onder de 749 kg rijklaar uitkom, zit ik toch zo'n beetje in de laagste categorie voor de wegenbelasting.. :)
Last edited by AlexanderB on WedOct11, 2017 2:32:24 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby Rock's » SatAug19, 2017 11:17:15 AM

dan zou ik ff wachten met reservewiel, afwerk plaatjes, verfje enz ... is allemaal gewicht :wink:
als je hem zonder achterbank keurt dan scheelt dat ook wel gewicht maar is het dan meteen een 2 zitter op kenteken ?

Volgens mij weegt een vloermat ook al snel 10 kg ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby citrofenwick » SatAug19, 2017 11:43:19 AM

waarom wil je 16v uit je dynamo? :P
Je bent er bijna!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » SatAug19, 2017 11:46:46 AM

Omdat m'n lithium accupakket bij 12v leeg is, en 17V vol, maar dat wil ik de elektra niet aandoen. 16V is nog enigzinds binnen de marge van wat werkt, en een lithium accu niet 100% volladen is goed voor de levensduur.

reservewiel is verplicht, anders tellen ze 12 kg bij het kentekengewicht op, en een reservewiel weegt minder.

2 zitter op kenteken boeit me niet, komt een rolkooi in, dus dan is het toch een tweezitter. :) Misschien dat ik de gordelpunten ook wegslijp, dat is in ieder geval voor grijs kenteken een eis, dus om die zitplaatsen permanent onbruikbaar te maken.. Ik bel maandag wel ff om te horen wat ze willen.

Vloermat zit er al niet meer in, de lijst met dingen die dr wel in zit is kort: 2 stoelen, 2 gordels, dashbord zonder kachelhuis, radio, kastje. En dat was 't. Ik doe ff wat afwerking om geen gezeik te krijgen over scherpe delen, en hoe beter de algehele afwerking/staat, hoe minder moeilijk ze doen om 't ding goed te keuren..

[edit:] vandaag weer ff stukje gereden.
De nieuwe accu werkt echt prima. Great succes! Nou nog ff de laadspanning aanpassen, en dan is alles weer goed.
Verder, wat gaat iedereen zo langzaam, oh, wacht.. 8)
Stuur gaat echt verrekte zwaar, was altijd al zwaar, maar heb nu bijna een jaar in een auto met stuurbekrachtiging gereden, dus dan valt het nog meer op.
Bij vollast ruik ik olie, ik moet denk ik wat gaan doen aan de carterventilatie ofzo, not sure.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby citrofenwick » SunAug20, 2017 8:30:56 AM

Verdorie ik wil stiekem ook nog altijd hard een 16v! Geniet er maar van :D
En mbt het zwaar sturen, in een ax past saxo stuurbekrachtiging. ;) (de banden wat oppompen durft ook wel eens helpen)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » WedAug23, 2017 6:59:15 PM

Ik heb de Saxo stuurbekrachtingingsset liggen (je hebt ook de pedalenset en de stuurkolom nodig), dus dat is zeker een optie. (-die ik na de RDW-weging kan inbouwen.)

Een andere richting die ik nog wil checken is het aanpassen van de caster hoek, gewoon als experimentje, 2 extra gaatjes boren voor de bovenste veerschotels. Waarom? omdat ik, toen de achterkant nog veel te hoog stond, het ding veel beter/lichter vond sturen. Het enige verlies is dat de zelfcentrerende kracht ook minder word.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby citrofenwick » ThuAug24, 2017 7:58:04 AM

Als ik me niet vergis, is er een klein beetje aanpaswerk aan het schutbord bij het plaatsen van de pedalenset. Het valt wel goed mee :)

Persoonlijk zou ik het caster van een ax zeker niet verminderen. Je stuurgevoel gaat er imo toch ook van achteruit.
Zelf heb ik vroeger wel nog het omgekeerde gedaan en de gaten bovenin veranderd naar sleuven naar achter toe, die we dan bij de uitlijning l/r zo ver mogelijk achteruit zetten.
Het was wel merkbaar hoor :) (dat soort aanpassingen was 1 van de redenen waarom we er stuurbekrachtiging in gezet hadden. Hij stuurde flink zwaar.)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » ThuAug24, 2017 3:48:03 PM

Das ook nog een optie, naar achter verstellen in combinatie met stuurbekrachtiging.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » WedOct11, 2017 9:46:19 PM

Nieuwe deadline, 1 maand, Malmedy. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » SunNov12, 2017 4:11:59 PM

Speltip 19: altijd genoeg benzine in de tank hebben. :roll:

2 uur lopen, uiteindelijk 3.5 uur vertraging en een taxirit van €75 voordat ik weer benzine in de auto had.
Tip van de taxichauffer: gewoon bellen en vragen om benzine, ze vinden het blijkbaar prima/normaal om voor bezorgdienst te spelen, zolang je maar betaalt.
Om vervolgens de verkeerde snelweg te pakken (2x E42 vanaf Luik) nog een uur vertraging, 7.5 uur gedaan over een ritje van 3 uur.

Uiteindelijk kwam ik aan toen de middagpauze net voorbij was, en heb ik nog een aantal sessies van 15~20 minuten kunnen rijden voordat de tank weer bijna leeg was. :) Ik heb me prima vermaakt op het circuit. :D

Verbeterpuntjes:
-Stuggere draagarmrubbers? Heb 't idee dat 't nogal wringt als ik 't ding bochten in smijt.
-Nieuwe aandrijfassen, het is nog niet heel erg, dus dat komt tzt wel met de BE bak.
-Sperdiff, _zo_ _veel_ _wielspin_ Kon bijna nergens echt gas geven.
-Achterkant 1~2cm omhoog, m'n initiële instelling is net een beetje te laag.
-Schokdempers, ik heb 't idee dat die rechts-achter verrot is. Had al vervangende liggen, nu weet ik weer waarom. :)
-Kachelhuis terug dr in, was koukleumen zonder warmte, en steeds stoppen om beslagen ruiten te poetsen. :( Elektrisch kacheltje is ook niet al te best.
-Vloermatje, met vieze voeten op de vloer is niet zo handig, en een matje absorbeert, en kan je later los afwassen. :)
-Stuurbekrachtiging, heb nu nog zere handen.
-Uitlijnen.
-Leren remmen, en das voor mezelf, ik vond het lastig om in te schatten of ik meer of minder hard kon remmen, blokkeerde ook nogal makkelijk op nat, en had bijna geen feedback. Moet ff kijken of ik daar nog wat aan kan doen. :)
-Geen semislicks er onder als het hoost van de regen. Of, nja, wel, je leert wel een hoop over je auto op die manier. :lol:
-Misschien iets van een swirlpot voor de brandstof? had op de baan bijna continu brandstoflampje aan, 2x gestopt met de intentie om te gaan tanken, om ineens toch weer een halve tank brandstof op de meter te hebben op het moment dat ik de parkeerplaats op rijd. Of een hoge smalle tank (racetank) ofzo.
-niet-essentiele lampjes in de tellerbak achter een schakelaar hangen, een aantal keer een "oh shit" momentje gehad omdat ik vanuit m'n ooghoek een lampje op de tellerbak zag branden, en dat gewoon de verlichtings-indicator was..

----------

Om m'n 17V lithium accu te gebruiken most de spanning van m'n laadsysteem omhoog, en dat is uiteindelijk (op de avond voor Malmedy) gelukt, door een paar diodes in serie te zetten met de ingebouwde spanningsregelaar. Google-plaatje met aantekening wat ik veranderd heb:
Image
En nu laad ie netjes op op 16V, meer dan prima. Ik had in 1e instantie 3 diodes, maar dan kwam de laadspanning toch iets te dicht bij overvol, en dat vinden lithium-accu's niet leuk (lees: dan gaan ze in de fik.) dus nu twee diodes. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby lummelke » MonNov13, 2017 5:52:58 PM

Ondanks alle ellende toch fijn dat je de deadline hebt gehaald en de wagen eens goed hebt kunnen testen.

Alles op stugge rubbers en bussen zetten doet idd veel aan de baanligging, vergeet daarbij zeker de achteras niet, dat ding kan je met de blote handen al op en af bewegen.

Ipv een platensper zou je ook een oploopsper van bvb Quaife kunnen overwegen, zijn een stuk goedkoper en werken dacht ik ook prima op het circuit.

Omdat je het een poos terug over een BE bak had, schiet me nu iets er binnen. Een tijd geleden moest ik een koppeling vervangen van een Berlingo 20HDI van 2004, een XTR uitvoering, daar had ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Bij binnenkomst viel me op dat de wagen een stukje hoger op zijn poten stond dan normaal en dat er een joekel van een stalen beschermplaat onder de motor zat, ook onder de zijkanten vd vloer zaten stalen platen van voor naar achter. Eerst dacht ik dat het een soort aftermarket spul was tot me bij verdere demontage een plaatje op de versnellingsbak opviel waarop stond; Motricité Renforcée FAM, Boite BE4R, Différentiel n°----- en de baknummer.
Nieuwsgierig geworden ben ik op het chassisnr verder gaan zoeken op Citroën servicebox en daaruit bleek dat er een versnellingsbak met een platensper onder dat ding hing, origineel geleverd door de fabriek. Op de exploded view was ook mooi de sper en zijn plaatjes te zien, er stond zelfs een revisiesetje vd plaatjes op.
Achteraf bleek er ook een apart boekje in het Frans bij de boordpapieren te zitten waarin de werking vd sper werd verduidelijkt, oa het lichtjes snokken in het stuurwiel bij kort indraaien en het lichtjes klapperen vd bak op ongelijke ondergrond werd er behandeld.
Hoeveel percent zo'n bak spert kon ik niet direct terugvinden maar tijdens de proefrit achteraf kon ik hem goed voelen werken, zeker op en af een rotonde, hoe meer gas erop hoe strakker dat dat ding stuurde!

Misschien is dit ook wel een optie als dat past natuurlijk, volgens mij moet zo'n bak wel goedkoop tweedehands te vinden zijn, ik vermoed dat de meeste afbraken niet weten dat ze iets speciaals hebben liggen. :)
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » MonNov13, 2017 6:46:16 PM

Een quaiffe kost in de orde-grootte 800-900 euro nieuw, en 2ehands heb ik ze nog niet echt gezien. After market platensper zal ook wel zo iets kosten.

Die af-fabriek bak is wel een goede om eens achteraan te gaan, dankjewel voor de tip! :) Ik ga eens in de servicebox graven om te zien of er nog meer auto's zijn waar zo'n bak op zat.

Een bak van een XU of HDI past niet direct, maar als het goed is is het binnenwerk wel te mix-en-matchen met een BE bak van een TU blok. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby lummelke » MonNov13, 2017 8:55:17 PM

Ik heb de bak-code nu niet bij de hand maar zal hem morgen even posten, dat maakt het eventuele zoeken wat makkelijker.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG

Postby AlexanderB » TueNov14, 2017 1:51:36 AM

FF op google lopen zoeken, maar die diff van FAM is dus een optiepakket-dingetje en lekker zeldzaam blijkbaar. Maar als je een specifieke bakcode hebt waar ze in zitten dan maakt het zoeken wel een stuk makkelijker..

Wel een quaife gevonden voor 450 gbp, ik ga ff in m'n bankrekening kijken of dat dr af kan..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests

cron