Op 18-06-2009 ben ik trotse eigenaar geworden van een witte Citroën AX 1.1i First. Dit is mijn eerste en tot nog toe enige eigen auto ooit. Hieronder staat een lijstje van wat er alemaal aan de auto gedaan is in chronologisch volgorde, alle links in de lijst zijn klikbaar.
Wat is er aan mijn AX gedaan:
2009/06/13 - Versnellingspook GT, harde hoedenplank, GT bumper
2009/06/22 - Start Engine button
2009/06/22 - Spoiler GT op de achterruit
2009/06/26 - First stickers en strepen verwijderd en Openluchtfilter met buizensysteem geïnstalleerd
2009/06/30 - Stootstrips verwijderd en toerenteller+temp. meter geïnstalleerd
2009/07/01 - 13" Steelies wit gespoten
2009/08/22 - 13" witte Steelies gemonteerd
2009/08/27 - Type 1 grille en oranje knipperlichten
2009/09/05 - Stoelen en bank GT bekleding met GTI frame
2009/09/14 - Deurpanelen GT
2009/09/15 - Elektrische ramen
2009/10/05 - Type 1 motorkap (chevron links)
2009/10/13 - Naafkapjes voor witte steelies
2009/10/19 - Interrieur afwerking + dakklokje GT
2009/10/26 - CV met afstandsbediening en programeerbare knipperlichtsturing
2009/10/26 - Skirtset GT
2009/12/02 - Gele lampen
2009/12/22 - Luxe nummerplaten
2010/01/29 - 1/18 Model van de AX
2010/02/19 - Reiniging injectiehuis
2010/03/09 - Club stickers erop!
2010/04/19 - Vloerbekleding en dakhemel GT, spatlappen voor en brandblusser
2010/04/30 - Kofferbak afwerking GT
2010/05/10 - Spatlappen achter
2010/07/22 - Bumperlip Laguna
2010/08/15 - Windgeleiders
2010/08/19 - Tellerbak GTI (tot 220km/h) met toerenteller, temperatuurmeter en olieniveaumeter
2010/09/30 - Dubbele hoorn Claxon GT
2010/11/01 - Blanke klapruitjes
2010/11/12 - Accu en installeren Klapruitjes
2011/01/07 - OMP Veerpootbrug en Motorkapisolatie
2011/01/28 - Gele mistlichten
2011/03/10 - OMP Draagarmbrug
2011/03/10 - Stuur GT
2011/03/11 - Ruitenwisser achter
2011/03/14 - Programeerbare intervalstand
2011/04/17 - Witte 14 inch GT steelies
2011/05/11 - Citroën Stickers
2011/05/12 - Open Luchtfilter
2011/05/30 - Oil catch tankje
2011/06/14 - Bump stops
2011/07/01 - 1.4GT ECU en injectiesysteem
2011/07/02 - Open lucht-filter met buizensysteem
2011/07/03 - Kleppen stellen
2011/07/05 - OMP verlagingsveren
2011/07/05 - Schokdempers 106 GTI
2011/07/07 - Uitlijnen
2011/07/24 - Remblokjes vervangen
2011/09/04 - Uitlaat demper vervangen
2011/11/21 - kleine beurt
2012/07/03 - Voorbereiding Project First -> GTI
2012/08/08 - Start Project First -> GTI
2012/08/22 - Eerste start 1.4 MPI
2012/08/28 - Eerste meters AX GTI
2012/08/31 - Uitlijnen, Project First -> GTI voltooid
2012/09/04 - Kleppen stellen
2012/09/09 - 'Shortshifter'
2012/09/17 - Injectoren ultrasoon reinigen
2012/09/18 - Gele Koni schokdempers achter
2012/09/25 - Incontinentie probleempje verholpen
2013/01/26 - Distributie timing correctie tijdens APK
2013/03/04 - Group N chip plaatsen tijdens meeting
2013/03/23 - Afvoeren Donor AX
2013/06/29 - Setje Rallye staal gescored
2013/07/10 - Rallye velgen schuren en spuiten
2013/07/18 - Lak polijsten
2013/07/21 - Rallye velgen montere
2013/07/22 - Fotoshoot part I
2013/07/25 - Fotoshoot part deux
2013/08/01 - Fotoshoot the finals
2013/08/10 - Dynamo vervangen
2013/10/12 - Aanloop probleem verholpen
2013/10/18 - OBD2 Stekker voor in de AX
2013/10/31 - Een aantal foto's
2013/11/01 - Foto's Vroemdag 2013 Zolder
2013/11/19 - Setje Valeo Koplamen
2013/11/20 - Remus einddemper
Wat staat er nog op de planning:
Sowieso fixen:
- Bedrading elektrische ramen nakijken
- Kilometerteller fixen
- Olie temp meter installeren
Ooit misschien doen:
- Rode gordels van 106 rallye
- Achterruitverwarming repareren/achterklep vervangen
Zo zag de AX er uit toen ik hem kreeg:
Nu staat hij er zo bij:
Ooit begon ik dit topic met:
Johannus wrote:Hoi, ik ben Johan. Ik ben 23 jaar en student Elektrotechniek aan de TU in Eindhoven.
'mijn' eerste AX (d.w.z. de AX waarin ik bijna ieder weekeinde rond heb gereden vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb gehaald) was niet echt mijn AX maar van mijn moeder. Het was echt een hele gave wagen, maar helaas is hij er niet meer
Het gaat om een zwarte 1.1i volcane uit 1994, waarin ik sinds mijn 18e rond heb gereden en waarmee ik inmiddels twee keer een heel eind mee op vakantie geweest ben (twee weken toeren door Italie en een reis naar Berlijn).
Toen mijn moeder de auto ongeveer 9 jaar geleden kocht, had deze al wat lakschade aan de zijkanten. Destijds heeft ze dat opgelost door de zijkant te bestickeren met het logo van mijn zus d'r eigen bedrijf. Door twee inbraken en slijtage is er in de loop der jaren meer schade aan de auto ontstaan. De auto heeft meer dan 190.000 km gelopen, en ik heb bijna 5 jaar in deze auto gereden. De AX is ivm slooppremie ingeleverd op een C1 voor mijn moeder.
Voor mij betekende dat dat ik een eigen AX heb gekregen, een witte.
Voor het eerst een auto die op mijn naam staat, en bij mij voor de deur van het studenten huis
Dit is ook een 1.1i, maar dan met 4 versnellingen. Hier zijn eerst een aantal onderdelen van de volcane overgezet naar deze AX.
Van de voortgang hiervan houdt ik jullie natuurlijk op de hoogte.
Inmiddels heb ik al de nodige ervaring opgedaan met sleutelen e.d. bij University Racing Eindhoven, het race-team van de TU. Meer info daarover vind je op http://www.universityracing.nl.
Hierbij eerst nog een paar mooie foto's van de volcane: