Citroën AX Electrique

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Citroën AX Electrique

Postby Holländer » WedJan28, 2015 8:58:19 PM

Op de Franse markplaats zag ik deze erg zeldzame AX:
Image
Image

KLIK voor de advertentie.

De prijs is goed te doen, maar dan ben je er nog niet. Het voorruit moet vervangen worden, de lak is in slechte staat en er is iets met 'bugnes'. Volgens mij iets van sloten, maar ik weet het niet zeker.
Grootste probleem is echter dat er geen accu's inzitten. Ik heb geen prijs kunnen vinden op internet, maar een schatting van een forum was €500/700.- :( Bovendien kun je niet testen of de auto goed is, want er zitten geen accu's in..

Het gaat namelijk om 20stuks 6Volt 100A accu's, verdeeld over 3 accubakken. Indien je dan nieuwe accu's hebt, is je reikwijdte ook nog niet denderend:

Image

Op zich wel een leuke basis voor een project, maar dat wordt wel een project waar je uiteindelijk €2000.- in hebt gestoken ben ik bang. Dan heb je wél een unieke ax binnen de club!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby Plensnart » WedJan28, 2015 9:07:51 PM

grappig een electrische ax.
Plensnart
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: ThuMay01, 2014 12:20:43 AM
Location: Rijssen

Re: Citroën AX Electrique

Postby Bossie » WedJan28, 2015 9:12:39 PM

500-700 is wel aan de lage kant. Volgens mij heeft Bart Ebben er ook 1 staan, ook zonder batterijen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Citroën AX Electrique

Postby Holländer » WedJan28, 2015 9:33:15 PM

Ik heb een mail uitgestuurd naar 'Traction électrique', het bedrijf wat tegenwoordig klassieke citroëns (2CV, HY, DS) ombouwt naar electrische voertuigen. Ik ben benieuwd wat ze zullen zeggen. Ik heb gevraagd naar de kosten van een accupakket, en of dit eventueel te upgraden is voor een betere actieradius.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby AlexanderB » WedJan28, 2015 10:25:59 PM

Natuurlijk kan dat beter, dat is met een 20 jaar oud type accu's, met lithium-accu's dr in kan je voor minder/hetzelfde gewicht 2-4x zo ver komen. :) Kost ook een stuk meer geld, *maar* die gaan dan ook weer meer laad-ontlaat cyclussen mee, waardoor je per km zelfs nog voordeliger uit bent ook. :)

Hmm, 1100 km, das een beetje ver.. Het blijft aanlokkelijk, want ik wil eigenlijk al een hele tijd graag een elektrische auto..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby JBo » ThuJan29, 2015 10:35:13 AM

Mij lijkt dit ook een supergaaf project om op te pakken. Deze AX komt altijd de milieuzone in. Ben benieuwd wat de kosten zijn voor een nieuw accupack en wat zo'n project uiteindelijk zou gaan kosten.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Citroën AX Electrique

Postby AlexanderB » ThuJan29, 2015 11:22:17 AM

De originele NiCD accu's zijn nieuw (bijna) nergens te vinden, tweedehands kosten ze iets van 125 euro per stuk, dus zeg 2500 euro voor het hele pakket. Dan zou ik eerder kijken hoe ik bijvoorbeeld het accupakket van de Nissan Leaf dr in kan proppen (nieuwprijs €6000, maar >2x zo veel capaciteit, minder gewicht, etc..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby Holländer » ThuJan29, 2015 12:39:26 PM

Maar iedereen snapt dat dat soort van weggegooid geld is. Het originele pakket kan maar 1500, laadcyclussen aan. Dan heb je ongeveer 6ct afschrijving van je accu + stroomkosten. En de waarde van de auto wordt niet evenredig hoger. Dan kun je beter een saxo electrique kopen, er staan er 3 te koop tussen €2200,- & €5500,- op www.leboncoin.fr. Ook een 106 electrique trouwens, voor €1000,- . Die zou rijden, maar in de advertentie staat ook 'voor onderdelen'. Ik ben wel benieuwd wat de marktwaarde is van een Citroën AX électrique met een nieuw accupakket. En of er vraag is naar zo'n oude eleckrische auto.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby AlexanderB » ThuJan29, 2015 2:36:20 PM

Stroomkosten zijn in de orde-grootte 3 cent de km, dus al met al een 10 cent de km. Das goedkoper dan benzine. :) en inclusief wegenbelasting, vergelijkbaar met wat ik nu voor diesel betaal.

Je moet 't een beetje zien als vooraf investeren in een hoeveelheid 'brandstof' voor een paar jaar. Dan moet je dr wel zelf in rijden tot de accu's weer op zijn ja, of een evenredig hogere doorverkoopprijs ervoor vragen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby Rio97 » ThuJan29, 2015 11:52:21 PM

Erg gaaf om zo één voor de deur te hebben staan (of op de oprit aan de oplaadpaal).

Een jaar of 4 geleden heb ik contact gehad met Bart Ebben over zijn elektrische AX.
Om tentoon te stellen toen de Citromobile als thema had: Citroën en milieu.
Zijn vraagprijs was toen 5 duizend euro... met de kanttekening dat de accu's vervangen moesten worden wat nog een keer zo'n bedrag moest gaan kosten.

Kijk anders ook 's hier:
http://www.zevparts.com/article.php?cat ... icle_id=28
Website van LeenAPK, ook onderdeel van de website die je al had gemaild.
(En vergeet niet om Leen de groeten te doen van de AXClub ;) )

Samen met Albert de Gier van 123ignition hebben zij samen al het nodige uitgedokterd om elektrisch & legaal te kunnen rijden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby Rio97 » FriJan30, 2015 12:29:33 AM

Voor zover ik weet bedoelen ze met "bugnes" deukjes. Bugnes is -kort de bocht gezegd- Frans voor donuts.
Fransen kennende kan dat alles zijn van parkeerschade tot een complete deur, voor- of achterscherm dat vervangen moet worden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby Holländer » FriJan30, 2015 7:25:37 AM

Rio97 wrote:Zijn vraagprijs was toen 5 duizend euro... met de kanttekening dat de accu's vervangen moesten worden wat nog een keer zo'n bedrag moest gaan kosten.


Dat is echt absurd veel...
Deze KLIK (dan wel een Saxo) Kost maar €2500, met een accupakket uit 2003 en goed rijdend (volgens de eigenaar).
Deze KLIK (ook Saxo) is €3500.-, motor vervangen in 2007, accupakket vervangen in 2012. Bouwjaar 2004.
Deze KLIK (Saxo) is €5500.- (geen idee waarom zo veel). Accupakket uit 2009.
Ik heb nog geen reactie gehad van het accubedrijf. Even afwachten nog.

De AX is voor ons natuurlijk met meest interessant, maar eigenlijk kun je, indien je electrisch wilt gaan rijden, veel beter zo'n Saxo kopen. Zeker die van €3500.- is invoeren en rijden maar. Stel dat de accu's nu voor de eerste keer vervangen zijn, (in 2012 dus) dan zou je ongeveer 50dkm met een accupakket kunnen rijden (de auto heeft in 10 jaar 65dkm gereden = 6500km/jaar. 8 jaren met de accu = 8x6500=52000km). Stel dat er nu nog 35dkm over is van die 50d (omdat die er al 2 jaar in rijd) dan betaal je voor volledige afschrijving van de auto 3500/35000=€0.10/km (onderhoud en eventuele reparaties niet meegenomen).
Last edited by Holländer on FriJan30, 2015 2:32:22 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby Holländer » FriJan30, 2015 12:28:11 PM

Net contact gehad met 'Traction électrique'.
Een nikkelCadmium accupakket is waardeloos vergeleken met Li-ion, dit moet je niet willen. Deze zijn (in ieder geval door hun) ook niet meer te leveren.
Wel kunnen ze een Lithium-ion pakket leveren. Deze weegt ongeveer 160Kg (tegenover 280Kg origineel accupakket) en bestaat uit 32 cellen. Wel zal er gepuzzeld moeten worden om alles goed aan te sluiten.
De levensduur van de accu's is moeilijk te voorspellen. De 2CV's die nu rondrijden met een gelijk accupakket doen het 2 jaar (ongeveer 40.000km) zonder merkbare verslechtering van de accu's. Zij denken dat je na een jaar of 5 je accu's wilt vervangen omdat er dan lichtere met betere prestaties zijn, niet omdat je accu stuk is.
Laadtijd van het accupakket is ongeveer 5-8h, op basis van een enkelfase (16A) lader (dus zonder aanpassingen thuis op te laden).
Actieradius zal rond de 100km liggen, maar aangeraden word om de accu's niet meer dan ongeveer half leeg te rijden en dan weer te laden. Dit heeft een enorme verlengende levensduur. Je effectieve actieradius ligt dus rond de 50-60km.
Topsnelheid zal door de accu's niet veranderen, dit wordt begrensd door de regelaar en de warmte (eigenlijk koeling) van de motor. Hier kan wel door hun naar gekeken worden, er is vast iets aan te doen werd me verteld.
De AX is wegenbelasting vrij omdat deze 100% elektrisch is en dus geen CO uitstoot.

Dan de prijs voor dit alles €12.000,- Dit is het accupakket, een nieuwe lader en een beetje werk voor het bedrijf om in te bouwen (niet voldoende als je alles door hun wilt laten doen). Hij vertelde me dat dit een vanaf prijs is, dit bedrag is het minimum. Wil je bijvoorbeeld de topsnelheid nog ophoog schroeven, of alles door hun laten monteren zal het duurder uitpakken.



Ik hoor graag jullie reacties!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby AlexanderB » FriJan30, 2015 3:54:10 PM

Kan nog wel een stukkie goedkoper dan €12k, zoals ik al zei, Nissan Leaf pakket kost nieuw €6k voor 24 kWh, dan moet je alleen zelf ff het inbouwen, opladen enzo uitvissen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby Holländer » FriJan30, 2015 5:05:51 PM

Hoe dan ook, een ax is een leuke auto, maar in mijn ogen geen +€6000,- waard op welke manier dan ook. Ik laat de Citroën AX Electrique dus gewoon in Frankrijk staan :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX Electrique

Postby AlexanderB » FriJan30, 2015 6:34:17 PM

Tja, als je per jaar 1500+ euro aan diesel verstookt en 650 euro aan wegenbelasting betaalt, dan kan het al gauw uit. :)
Het is gewoon letterlijk hetzelfde als gewoon 4 jaar aan brandstof vooruit betalen, en de wegenbelasting inruilen voor een iets hogere stroomrekening.

hetzelfde toen ik 3k+ per jaar aan benzine verstookte voor hetzelfde aantal kilometers, met als enige verschil dat een GTI wel ff iets sneller is dan een Electrique. Maar dan nog.

Rio97 wrote: Bugnes is -kort de bocht gezegd- Frans voor donuts.

Dan denk ik eerder aan de banden? zo te zien zitten dr nog de originele 19 jaar oude michelins onder.

En dat brengt me trouwens op een standaard puntje met franse auto-advertenties, elke keer van die 'untranslatables', afkortingen of dialect-uitspraken die zo'n advertentie voor een buitenlander lastig maken. Laatst stond dr ook al een Saxo Electrique voor €1500 incl accupakket, en daar was iets mis aan, maar wat het nou was kon ik niet vertalen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX Electrique

Postby matisard12 » TueDec04, 2018 8:20:00 AM

Holländer wrote:Maar iedereen snapt dat dat soort van weggegooid geld is. Het originele pakket kan maar 1500, laadcyclussen aan. Dan heb je ongeveer 6ct afschrijving van je accu + stroomkosten. En de waarde van de auto wordt niet evenredig hoger. Dan kun je beter een saxo electrique kopen rachat de crédit endettement, er staan er 3 te koop tussen €2200,- & €5500,- op http://www.leboncoin.fr. Ook een 106 electrique trouwens, voor €1000,- . Die zou rijden, maar in de advertentie staat ook 'voor onderdelen'. Ik ben wel benieuwd wat de marktwaarde is van een Citroën AX électrique met een nieuw accupakket. En of er vraag is naar zo'n oude eleckrische auto.

Aan de andere kant denk ik dat we hem vooral kunnen troosten in plaats van hem te overweldigen.
matisard12
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 1
Joined: TueDec04, 2018 8:17:27 AM


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron