Zelf auto demonteren mag niet meer?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Zelf auto demonteren mag niet meer?

Postby AlexB » SatJun20, 2015 1:50:19 PM

Een bekende vertelde mij vandaag dat auto's niet meer gedemonteerd mochten worden in eigen beheer, dus enkel door rdw erkende bedrijven.

http://www.stiba.nl/einde-sloop-in-eige ... april-a-s/

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... eheer.html

Lullig voor mensen die een auto willen demonteren voor de reserve onderdelen, of zijn er nog andere manieren om het kenteken ongeldig te laten verklaren?
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Zelf auto demonteren mag niet meer?

Postby Holländer » SatJun20, 2015 7:06:29 PM

Lullig is zacht uitgedrukt denk ik, dit is gewoon waardeloos! Weer erg jammer dat het de autobedrijven (demontagebedrijven) om meer geld verdienen gaat, en het milieu weer eens (zoals zo vaak) als smoes gebruikt wordt. Wellicht kun je een kenteken slapend maken (weet niet precies hoe dit werkt), maar ik weet niet of die dan ooit verdwijnt. Verder staat het voertuig dan nog steeds op jouw naam. Niet ideaal dus.

In de artikelen word al antwoord gegeven op de vraag of je van het kenteken af kunt komen, dat is via de export. Ik heb dit ook eens gedaan met een motor (die ook daadwerkelijk aan een Belg verkocht is). Het is doodsimpel. Je gaat ervoor naar de RDW, neemt je platen mee, vult een papier in en je kenteken bestaat niet meer. Zeker particulieren die dit doen vallen niet te controleren. Maar het is dus niet zoals het hoort.

Wel jammer dat er nu dus geen demontage in eigen beheer meer mogelijk is. Dit werd denk ik toch regelmatig gebruikt. Wat wellicht zou kunnen is met een aantal clubs samen (bijvoorbeeld de Visa club) één centraal clubhuis ofzo te hebben (de Visa club heeft al een magazijn) en die RDW erkend te maken om voertuigen te demonteren. Je kunt dan via hun, legaal, je auto in eigen beheer demonteren. Uiteraard zullen hier kosten tegenover staan, die doorberekend moeten worden. Hoe moeilijk het is om een RDW erkend bedrijf te worden durf ik niet te zeggen, maar ik weet dat de milieu eisen tegenwoordig ERG streng zijn. Dit zal dus een behoorlijke investering worden en daarvoor word er waarschijnlijk te weinig gebruik gemaakt van deze regeling. Ik denk dus dat er veel auto's "geëxporteerd" gaan worden :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Zelf auto demonteren mag niet meer?

Postby AlexanderB » SatJun20, 2015 10:42:51 PM

2 opties:
1: koets + papieren laten ophalen door een demontagebedrijf, vaak krijg je daar zelfs nog geld voor (want zij krijgen subsidie voor elk kenteken wat ze slopen)
2: kenteken exporteren naar een willekeurig buitenland (en uiteraard daar nooit invoeren. Officieel niet juist, maar het werkt wel.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron