de RWD AX

Moderators: Rock's, webmasters

de RWD AX

Postby citrofenwick » WedJul20, 2011 6:46:40 PM

Ik zit er de laatste tijd wel vaker mee in mn kop. Ik zat afgelopen week wat te youtuben en kwam volgend filmpje tegen:
http://www.youtube.com/user/cinghio873# ... fC2F9n7HrQ

Hoe vet is dat niet zeg :!:

Zo te zien nog op gewoon 3-gaats onderstel, en waarwschijnlijk met de motor voorin.

Dat een ax 4x4 hiervoor niet geschikt is weet ik wel. De achteras misschien wel nog als je een ander einddiff monteert. Maar dan moet je nog een goeie vbak zien te vinden.
Zijn er mensen van axclub die zich hier int (verre) verleden nog mee hebben beziggehouden, of die meer weten?

Dit is ook erg leuk, maar vrij extreem: http://www.youtube.com/watch?v=dLtJVNoE ... re=related
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: de RWD AX

Postby Wheelnut » WedJul20, 2011 11:13:28 PM

Is de hele aandrijflijn van die AX niet op de schop gegaan?
Ik kan zo 1-2-3 geen bak verzinnen voor een dwarsgeplaatste motor en achterwielaandrijving.

Het lijkt mij dat er dus een motor in de langsrichting in gegaan moet zijn.
Ik kon ook geen gegevens van dat ding vinden via google, dus zeker weten doe ik het niet.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: de RWD AX

Postby Losroyos » WedJul20, 2011 11:51:12 PM

Ik weet niet precies wat die gedaan heb maar hij heeft wel skills :P
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: de RWD AX

Postby AlexanderB » FriJul22, 2011 2:28:15 PM

eeuh, als je een ax 4x4 neemt en de voorste aandrijfassen dr uit trekt en 2 rubberen doppen in de vbak steekt, heb je ook een RWD AX :) (dan kan je die 4x4 selector ook vastzetten, en misschien n stalen as door de diff heen steken om te zorgen dat die goed opgesloten zit, maar you get my point)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: de RWD AX

Postby citrofenwick » FriJul22, 2011 2:33:59 PM

't probleem is dat die mekaniek niet echt sterk is... Tzou wel al vet zijn moest die versnellingsbak bruikbaar zijn. Dan moet je in principe enkel nog zien voor een sterker einddiff.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: de RWD AX

Postby AlexanderB » FriJul22, 2011 2:38:44 PM

en n paar grindtegels achterin :+ je ziet hoe je bochten maakt zonder :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: de RWD AX

Postby Wheelnut » FriJul22, 2011 7:11:49 PM

AlexanderB wrote:eeuh, als je een AX 4x4 neemt en de voorste aandrijfassen dr uit trekt en 2 rubberen doppen in de vbak steekt, heb je ook een RWD AX :) (dan kan je die 4x4 selector ook vastzetten, en misschien n stalen as door de diff heen steken om te zorgen dat die goed opgesloten zit, maar you get my point)


Ik weet niks van hoe een AX 4x4 mechanisch in mekaar zit, maar:
1: Je hebt dan sperdiffs nodig.
Zonder sper op het voordiff (weet ik zeker dattie moet hebben) en middendiff (vraagtekentje? lijkt mij wel dat er iets moet zijn wat de kracht verdeelt tussen voor en achter) gaat het vermogen via de weg van de minste weerstand.
Oftewel: Het diff waar je de aandrijfassen uit getrokken hebt. Gaat niet echt hard...

2: Indien die dingen aanwezig zijn, kunnen ze dat geweld dan allemaal wel aan?

Ik blijf bij m'n mening dat er een andere motor en bak in gegaan zijn.
Misschien een motorfietsmotor? Al hebben die waarschijnlijk niet het koppel dat nodig is om de wielen te laten spinnen, en spinnend te houden...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: de RWD AX

Postby AlexanderB » FriJul22, 2011 7:16:47 PM

ax 4x4 heeft geen middendiff, en gebruikt een 2e pinion op de voordiff om 'af te tappen' naar de achteraandrijving, met een soort koppeling dr tussen (die meer weg heeft van een synchromesch dan een koppeling)
dus zolang de voordiff zn rondjes draait, kan je de achterwielen op een 4x4 aandrijven :)

motorfietsblok kan, het heeft minder koppel, maar kan meer toeren draaien, met een grotere vertraging in de versnellingsbak kan je alsnog hetzelfde koppel aan de wielen opwekken :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Multimedia Gallery

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron