Peugeot 206: drukgroepproblemen?

Moderators: Rock's, webmasters

Peugeot 206: drukgroepproblemen?

Postby Ricardo » SatNov24, 2007 10:27:35 PM

Even een vraagje over onze andere auto, de 206 1.9 diesel.

Sinds een tijdje maakt hij bij het intrappen van de koppeling om op te schakelen naar een hogere versnelling even een "gierend" geluidje. Lijkt een beetje op een slippende snaar, maar is het niet. Als ik de koppeling "half" intrap, hoor je het ook, het heeft dus zeker wel met de koppeling te maken.

De koppeling slipt verder niet. Heeft alleen af en toe last van "schudden" bij het optrekken. Heb me altijd laten vertellen dat zoiets veroorzaakt kan worden door vettigheid op de koppelingsplaat (lekke krukaskeerring?).
Kan dit ook de oorzaak zijn van het gierende geluid? Of betekent dit het naderend einde van mijn drukgroep / druklager? Oftewel, binnenkort koppeling vervangen?

Iemand ervaring met een 206 diesel, die weet wat hier aan de hand kan zijn, en hoeveel werk het is om dit weer voor elkaar te krijgen, als dat nodig is? Anders leer ik wel leven met dat geluidje natuurlijk...

alvast bedankt!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby ax_b » ThuNov29, 2007 2:29:12 PM

Lekke krukaskeerring zie je onder de auto wel, dan zweet ie op de aansluiting van de bak op de motor.

Het geluid is misschien het druklager, maar dan moet je meestal ook wel stevig trappen op t pedaal (dit gaat normaal vrij licht).
Het kan ook nog zijn dat het geluid uit de bak komt, maja das moeilijk te beoordelen.

Als ie verder gewoon rijdt zou ik er nog ff mee doorrijden, bakkie van een 206D is iets lastiger dan die van een AX..
ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 152
Joined: FriOct20, 2006 2:09:03 PM

Postby TwoTone » ThuNov29, 2007 10:40:02 PM

Heb het al vaker meegemaakt met een 206 diesel :?

Er zit in het koppelingshuis aan de bak een soort pijpje om de prise-as heen. Dat pijpje zit vast met 3 boutjes m6. Soms breekt het pijpje af ( bekend euvel) en dan krijg je dit soort verschijnselen.

Op zich is het vervangen van het pijpje wel te doen, als je vaker een bak hebt losgemaakt. Hij hoeft niet helemaal uit de auto.
Je kan hem evt. losmaken, en een stuk opzijschuiven, zodat je er net bijkan de koppeling e.d. los te maken.

Mocht je het pijpje gaan vervangen... neem dan ook de koppelingsplaat, drukgroep en druklager gelijk mee ;)

btw... pijpje kan kapot "spetteren" en dan doet de koppeling het ook niet meer ;)

Kan trouwens ook gewoon de koppelingsplaat zijn hoor ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Ricardo » FriJan11, 2008 10:44:40 PM

Even een update op dit topic, waarna hij op slot mag:

Op een gegeven moment ging de koppeling opeens heeeel zwaar en maakte een krakend geluid bij intrappen. Kabel en pedaal werkten goed, dus het zat echt bij de drukgroep. Blijkt dat het lager inderdaad al enige tijd geluid maakte en inmiddels een flinke speling had. Gevolg was dat van de 12 diafragmavingers van de drukgroep, er 5 waren afgebroken. Dit bevordert het koppelen niet.....
Maar goed, inmiddels heb ik de auto laten repareren, nieuw druklager, nieuwe drukgroep en koppelingsplaat. De krukaskeerring was nog prima, dus die hebben ze laten zitten. Hij rijdt nu weer als nieuw!!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby MNM(tm) » SatJan12, 2008 1:46:58 PM

Altijd fijn om te horen dat 't weer lekker opgelost is. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Peugeot 206: drukgroepproblemen?

Postby peugeotttt » SatOct29, 2011 10:48:40 PM

ik wou vragen of het makkelijk is om een koppelingsplaat van peugeot 206 1.9d te vervangen heeft er iemand ervaring mee en met fotos dank u
peugeotttt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 1
Joined: SatOct29, 2011 10:36:41 PM


Return to Andere merken

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron