DS restauratie!

Moderators: Rock's, webmasters

DS restauratie!

Postby Bossinkje » ThuMay20, 2010 8:21:14 PM

Heeeee jullie daar!

Ik ben met een kennis sinds een half jaar ongeveer zal het zijn, zijn DS aan het restaureren. Heel leuk om te doen. Maar soms ook frustrerend. Verkeerde onderdelen, lastig te monteren enzovoorts! Maar het leek me wel leuk jullie hier op de hoogte te houden van wat er allemaal aan de DS gebeurt, en foto's plaatsen.

Hier een fotov van hoe de dame uiteindelijk moet worden:
Image

En zo staat ze er nu ongeveer bij.. Dit zijn niet echt recente foto's, aangezien ik nog geen kabeltje heb voor mijn camera, dus kan ik geen foto's op de PC staan.

Laat ik nu maar eerst bij het begin beginnen. De DS stond al een tijdje in Duitsland, en het werd toch wel eens tijd dat er wat aan gedaan werd. Dus wij hem naar NL halen, en zijn we begonnen met strippen. Hij zag er niet echt super meer uit.. En daarmee bedoel ik ook, echt absoluut NIET echt heel mooi ofzo. Alleen, het onderstel was nog prima. Dus dat was des te meer reden dat we deze DS gingen opknappen. Eerst moest dus al het plaatwerk eraf. De deuren, de schermen, het dak, het interieur, alles moest er af en eruit.

Toen bleek dus dat de rand boven de voorruit langs, en langs de zijkanten behoorlijk rot was. Geen tijd aan besteden om dat op te knappen, maar gewoon het bovenstuk eraf geslepen, en een goed bovenstuk van een donor DS afgehaald, en die erop gelast. En dan maar hopen dat je het goed hebt gedaan, en dat je niet bij de voorruit of achterruit erachter komt dat hij scheef zit..

De deuren moesten geplamuurd worden, en goed geschuurd. En ook de schermen voor en achter. En de motorkap. En de achterklep. De deuren en schermen zitten in de primer, daar moet de achterklep nog even op wachten. De motorkap was al gedeeltelijk geschuurd en geplamuurd, maar daar kom ik straks nog op terug, daar zit nog wel een verhaaltje achter.

Van al deze vorderingen heb ik geen foto's op de computer staan, dus die moet ik jullie schuldig blijven..

Het plaatwerk was dus geschuurd en klaar om gespoten te worden. Maar verder gebeurde er niet veel meer aan de DS. En dan begin je ook veel minder zin te hebben.. Maar toen hadden we rubbers binnen voor de voor- en achterruit. Dus wij bezig met de voorruit. Lastige klus werd ons van te voren al verteld. En dat hebben we geweten. Na een uur zat eindelijk de voorruit erin. Maar hij zat anders dan bij de andere DS waar hij dagelijks mee rijdt. Oh, het rubber meot denk ik ingesneden worden hier. Dus moest de ruit er weer half uit. Toen was het inmiddels tijd om te eten, maar we hadden de ruit er voor de tweede keer dus inzitten.

Toen we 's avonds weer kwamen, bleek dus dat we eigenlijk gewoon het verkeerde rubber gebruikt hadden! Dus toen moest de hele ruit er weer uit, en toen het goede rubber er in. Maar uiteindelijk is het dus toch gelukt!

Image

Image

Toen de voorruit er in zat, konden we het dashboard er goed inzetten. De bovenste delen kon je niet spuiten, dus die hebben we gewoon schoongemaakt. Het kastje onder het stuur, met de stengels voor de lichten en ruitenwissers en het deurtje van het dashboardkastje hebben we opnieuw gespoten, matzwart. Daarna konden we beginnen met het monteren van het hele dashboard! Dit was gelukkig niet zo lastig, maar je bent er wel een middagje mee bezig!

Image

Image

Image

Een paar dagen later zijn we maar begonnen met de achterruit. Gelukkig zou dit makkelijker zijn dan de voorruit.. Tenminste, dat is normaal zo. Maar het zal ons ook eens mee zitten, haha. :P
In de hoop dat we nu het goede rubber hadden, hebben we het rubber eerst vastgemaakt aan de balken. Toen de achterruit erin gezet, maar vergeleken met een andere DS zat er veel te veel ruimte tussen het rubber en de achterruit. Nee hè, toch niet weer het verkeerde rubber he!? Ja dus.. Dus achterruit er weer uitgehaald, en toen gelukkig het goede rubber gepakt. Klemmetjes eronder, en de ruit zit vast! :)

Image

Toen konden we beginnen aan het dak. Daar hadden we gelukkig wel meteen het goede rubber voor. Het dak is van polyster, dus je kan hem pas spuiten als je hem op de auto hebt zitten. (even voor de duidelijkheid) Eerst het dak mooi opgevuld, zodat het een geheel was. Daarna kon hij in de primer.

Image

Daarna hebben we de rand alvast zwart gespoten, aangezien daar het rubber overheen komt, dus daar kom je niet meer bij als het dak erop zit. Daarna hebben we het rubber vastgekit aan het dak, en kon het dak erop. :)

Image

Image

Image

Ondertussen zijn ook de achtergronden van de achterlichten grijs gespoten, en de balk waar het kenteken op zit en de achterlichten is ook al gespoten, zwart natuurlijk. :)

Image

Image

Nee, die balk is niet echt supermooi, maar hij zit achter de bumper, het kenteken komt er nog op, dus daar zie je bijna niets meer van.

Toen lag het allemaal weer een hele tijd stil.. Citromobile was in aantocht, en we gingen met de groep dus met een kraam met allerlei Citroen spullen er staan. Dus moesten we alles uitzoeken, bezig met de caravan, die moest nog waterdicht, aangezien we ook op een camping bleven. Dus de DS was even wat minder belangrijk. (Jammer genoeg kon ik er zelf niet bijzijn op Citromobile...)

Op Citromobile werden nog verschillende onderdelen voor de DS gehaald.
Stootstrips voor een Pallas, voor op de deuren en schermen, en we hadden ook nog een voorbumper nodig. Naderhand was dit eigenlijk helemaal niet nodig geweest, maar dat verhaal ga ik nu even vertellen.

We hadden ook nog een kinnebak voor onder de bumper nodig. Die kennis had er dus een gevonden. En nog 1 geluk: Hij was al jaren op zoek naar een stropdas voor op de motorkap. Alleen, als je ze in goede staat hebt zijn ze best duur! Nu had hij er eentje gevonden, leuk man! Alleen 1 probleempje...

Er zat een hele auto bij aan! Nog een DS erbij dus.. Maar dat was pas een rot ding! En maar denken dat zijn dagelijke DS rot was.. Haha. :lol:
Die DS werd gewoon helemaal kaalgeplukt. De deuren en schermen waren allemaal nog redelijk, maar het onderstel was hardstikke rot. Maar de motor was nog helemaal goed, evenals de versnellingsbak. En ook nog met gastank! Dus dat zijn allemaal weer voordelen. Op een gegeven moment krakte de DS gewoon doormidden, dus die ligt nu ergens bij de oud ijzer boer. Alleen de goede, bruikbare onderdelen hebben we bewaard, waaronder dus de stropdas met motorkap. Dus nu hebben we een andere motorkap. Is natuurlijk veel makkelijker, aangezien die motorkap de gaten er al in heeft zitten voor de stropdas.

Na Citromobile en de sloop DS begonnen we steeds weer meer zin te hebben. Voorbumper erop. Dus het schoot nog meer op. Daarna bezig geweest met de chromen strips boven langs het dak, en de schermpjes die achter aan de zijkant zitten. Ook van de Pallas, dus niet van die wasbordjes..(die plaatjes met ribbels. Niet echt mooi)

Foto's heb ik dus nog allemaal op mijn camera staan, dus die hebben jullie nog te goed. Foto's van onder andere het bezig zijn met de voorbumper, de strips, en buiten even fotos gemaakt, aangezien gister lekker de zon scheen. :)

Ik hoop dat ik het topic hier goed neer heb gezet, en dat jullie het allemaal leuk vinden dat ik het hier bij hou. Jullie hadden iig genoeg te lezen geloof ik, haha. :lol:
User avatar
Bossinkje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 155
Joined: SatMay08, 2010 10:19:34 AM
Location: Enschede

Postby Rio97 » ThuMay20, 2010 9:50:37 PM

Mooi project en leuk om te lezen!
Lijkt mij ook erg leuk om aan mee te kunnen werken.

In de after market of misschien bij de ID/DS club zelf verkopen ze dempingsmatjes voor onder de vloerbedekking. Maar dan ingeseald in plastic. Wel de de demping zonder dat ze als een spons al het vocht opzuigen en vasthouden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Losroyos » ThuMay20, 2010 10:25:34 PM

Blijven echt super mooie auto's. Maak er iets moois van ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Bossinkje » FriMay21, 2010 6:32:50 AM

@Rio: Aha, bedankt voor de tip (als dit er eentje was? :lol: )

@LosRoyos: Hier gaan we zeker iets moois van maken! :D
User avatar
Bossinkje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 155
Joined: SatMay08, 2010 10:19:34 AM
Location: Enschede

Postby Bossinkje » SunMay23, 2010 12:35:30 PM

Nog even enkele foto's, van hoe ze er nu bij staat en van de strips en voorbumper!

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Bossinkje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 155
Joined: SatMay08, 2010 10:19:34 AM
Location: Enschede

Postby raoel » SunMay23, 2010 7:56:17 PM

Kabeltje gevonden? ;-)

Moooooie foto's!
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Bossinkje » SunMay23, 2010 8:39:41 PM

Dankje! :D Neeu nog niet gevonden, maar ben bij me opa en oma geweest vanochtend, en hij heeft een cardread€er in de computer ingebouwd, dus kon ik ze daar op de pc zetten en via USB stick naar mijn pc halen. :)

Kabeltje ga ik binnenkort bestellen!
User avatar
Bossinkje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 155
Joined: SatMay08, 2010 10:19:34 AM
Location: Enschede


Return to Andere merken

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron