Bosch krukaspositiesensor met andere pinvolgorde

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Bosch krukaspositiesensor met andere pinvolgorde

Postby Bart_Limoen » SatJun29, 2024 10:09:52 PM

Deze post is vooral een mededeling. Mogelijk is dit al wel bekend bij velen, maar ik had dit waarschijnlijk nooit opgelost, zonder deze kennis.

TL;DR;
Blijkbaar komt het voor dat een nieuwe krukaspositiesensor niet gaat werken, omdat de pinnen 1 en 2 zijn omgedraaid.

Lange versie
Mijn AX TGE 1.1 injection (HDZ) uit 1993 met een Magneti Marelli G6.11 sloeg niet aan. Vorige dag nog zonder klachten kunnen starten. Na wat diagnose te plegen, bleek: wel benzine, maar geen vonk. Voordat de ECU werd gereset (doordat de stroom er af lag), heb ik de storingscodes uitgelezen: 21, 41.

De AX bokte wel eens en heel zelden sloeg de motor af tijdens het remmen. Eigenlijk voornamelijk bij of na vochtige weersomstandigheden. Dat het propbleem bij de krukaspositiesensor zou liggen leek mij het meest voor de hand liggende, na het lezen van veel posts daarover. De sensor is ook vrij eenvoudig te vervangen.

Bij de auto-onderdelenzaak verkochten ze mij de Bosch
Code: Select all
0 986 280 406
. Ik had gelezen dat het aan te bevelen is om een sensor van hetzelfde merk te kopen, maar daar hadden ze bij deze zaak niet over gehoord en zeiden dat deze sensor goed moest zijn.

Sensor aangesloten, maar motor sloeg nog steeds niet aan. Op YouTube maar een beetje rondgeklikt en min of meer per toeval stuitte ik op deze video (zie URL onderaan de tekst) waarin de beste man uitlegt dat het probleem met de auto waaraan hij werkte, bij de nieuw geïnstalleerde krukaspositiesensor lag. Na lang zoeken blijkt het zo te zijn dat de pinnen 1 en 2 verwisseld zijn bij de sensor van Bosch die hij nieuw had geÏnstalleerd.

Omdat mijn inspiratie opraakte, probeerde ik hetzelfde uit als dat in de video werd uitgelegd en waarempel mijn AX startte. Sensor gaat dus terug en een echte Magneti Marelli is besteld.

ref: https://youtu.be/8dtv1kRNF_U?si=keaR7nwo3OhpQN5m
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Return to Electrisch/Electric