TL;DR;
Blijkbaar komt het voor dat een nieuwe krukaspositiesensor niet gaat werken, omdat de pinnen 1 en 2 zijn omgedraaid.
Lange versie
Mijn AX TGE 1.1 injection (HDZ) uit 1993 met een Magneti Marelli G6.11 sloeg niet aan. Vorige dag nog zonder klachten kunnen starten. Na wat diagnose te plegen, bleek: wel benzine, maar geen vonk. Voordat de ECU werd gereset (doordat de stroom er af lag), heb ik de storingscodes uitgelezen: 21, 41.
De AX bokte wel eens en heel zelden sloeg de motor af tijdens het remmen. Eigenlijk voornamelijk bij of na vochtige weersomstandigheden. Dat het propbleem bij de krukaspositiesensor zou liggen leek mij het meest voor de hand liggende, na het lezen van veel posts daarover. De sensor is ook vrij eenvoudig te vervangen.
Bij de auto-onderdelenzaak verkochten ze mij de Bosch
- Code: Select all
0 986 280 406
Sensor aangesloten, maar motor sloeg nog steeds niet aan. Op YouTube maar een beetje rondgeklikt en min of meer per toeval stuitte ik op deze video (zie URL onderaan de tekst) waarin de beste man uitlegt dat het probleem met de auto waaraan hij werkte, bij de nieuw geïnstalleerde krukaspositiesensor lag. Na lang zoeken blijkt het zo te zijn dat de pinnen 1 en 2 verwisseld zijn bij de sensor van Bosch die hij nieuw had geÏnstalleerd.
Omdat mijn inspiratie opraakte, probeerde ik hetzelfde uit als dat in de video werd uitgelegd en waarempel mijn AX startte. Sensor gaat dus terug en een echte Magneti Marelli is besteld.
ref: https://youtu.be/8dtv1kRNF_U?si=keaR7nwo3OhpQN5m