Ervaring met Xenon

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Ervaring met Xenon

Postby JBo » TueJan01, 2013 11:48:05 PM

Ik loop al een tijdje met de gedachte om xenon in de saxo te zetten. Zeker als ik de prijzen van de setjes op ebay zie:

bi-xenon xenon

Ik vroeg me af wat de ervaringen hier zijn.

- Geeft het echt veel meer licht?
- Is de wetgeving nog veranderd recentelijk? (nu mag dit wel op auto's van voor 2006 geloof ik)
- Zou dit setje wat zijn?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » WedJan02, 2013 12:32:38 AM

1. Ga sowieso voor bi-Xenon! Dan is het groot-licht namelijk ook Xenon! Bij "gewoon" Xenon heb je namelijk slechts een klein zielig halogeenlampje naast de Xenon-lamp in de houder wat hooguit nut heeft als seinlicht (als je het Xenon-licht verder niet aan hebt staan, anders valt dat halogeenlicht niet eens op!)

2. Dat bi-Xenon setje siet er heel erg hetzelfde uit als het Pilot setje dat ik in mijn GTI-Volcane heb en dat werkt echt perfect! Ook groot-licht is fantastisch!

3. Ja, het geeft absoluut veel meer licht (bij minder opgenomen elektrisch vermogen). Het licht is afhankelijk van de keuze van kleurtemperatuur (ik adviseer gewoon naturel wit licht) veel duidelijker: de borden langs de weg en de belijning op de weg zijn heel veel duidelijker zichtbaar!

4. Laat wel na plaatsen van de lampen de koplamp-units opnieuw op de juiste hoogte afstellen bij de garage, omdat de constructie van de Xenon-lampen vaak een hoger uittredende lichtbundel tot gevolg heeft! (De voornaamste oorzaak van die duidelijk herkenbare sjonnie-karretjes met verblindende Xenon!)

Kortom: Xenon is kwa licht / zicht een aanrader en bi-Xenon heeft kwa functionaliteit een sterke voorkeur!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » WedJan02, 2013 5:24:34 AM

+1 voor punt 4 inderdaad, zet je lampen goed ver naar beneden, anders ben je vervelend bezig voor andere weggebruikers..

En inderdaad, punt 2, zo'n Bi-Xenon setje met zo'n klap-spiegeltje is technisch wel de beste oplossing. :)

Zelf ga ik dr niet aan meedoen, ik heb echt een pleurishekel aan xenonlampen, en ik ben geen hypocriet..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby JBo » ThuJan03, 2013 12:25:39 AM

Kijk dat zijn de betere adviezen! Ik heb de bi-xenon besteld, lijkt me inderdaad toch beter. Ik ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen. Uiteraard ga ik na de installatie even bij de garage langs om het zaakje opnieuw te stellen (anders had ik gelijk een johnnie petje mee kunnen bestellen op ebay lol).
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » ThuJan03, 2013 1:24:32 AM

AlexanderB wrote:En inderdaad, punt 2, zo'n Bi-Xenon setje met zo'n klap-spiegeltje is technisch wel de beste oplossing. :)

Klapspiegeltje??? Nee, de hele lamp-buis wordt een ruime centimeter naar achter getrokken door een elektromagneet (waardoor het bolletje in de buis waar de eigenlijke ontlading plaats vindt en dus het licht uit straalt, op dezelfde plek uitkomt als waar bij een halogeenlamp de gloeidraad voor groot-licht zit). ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby Rock's » ThuJan03, 2013 7:06:45 AM

Heb jij toevallig een link met die Jonny petjes .... dat lijkt mij wel wat :wink: :lol:

Ik vraag me altijd af waarom Duitslan en Engeland zo ongelooflijk veel verzendkosten berekenen ... via China word er vaak een stuk minder gerekend . :roll:

Deze zijn ook wel leuk (Gele H4 bollekes)
http://www.ebay.com/itm/2pc-H4-9003-HB2-55W-Yellow-Xenon-Halogen-Light-Bulbs-Headlight-High-Low-Beam-3-/370728308859?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item565121107b&vxp=mtr
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Ervaring met Xenon

Postby JBo » ThuJan03, 2013 8:14:00 AM

hahah dan zou dit misschien iets voor je zijn Aad :lol: http://www.ebay.com/itm/Nike-Dri-Fit-Fe ... 20cdfaefe5

Maar die verzendkosten zijn idd niet leuk, zeker als ze nog meer zijn dan het product zelf. Ik heb het idee dat die ebay verkopers maar wat invullen, dat ze er misschien nog wat extra's aan overhouden. :)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » ThuJan03, 2013 12:14:03 PM

MNM(tm) wrote:
AlexanderB wrote:En inderdaad, punt 2, zo'n Bi-Xenon setje met zo'n klap-spiegeltje is technisch wel de beste oplossing. :)

Klapspiegeltje??? Nee, de hele lamp-buis wordt een ruime centimeter naar achter getrokken door een elektromagneet (waardoor het bolletje in de buis waar de eigenlijke ontlading plaats vindt en dus het licht uit straalt, op dezelfde plek uitkomt als waar bij een halogeenlamp de gloeidraad voor groot-licht zit). ;)

Aha.. In ieder geval iets mechanisch, heb ze ook gezien waarbij het spiegeltje draaien kon.. Anyway, zolang het maar niet 2 losse lampjes is dus.. :)

Rock's wrote:via China word er vaak een stuk minder gerekend . :roll:

Omdat de chinese overheid verzendkosten naar het buitenland subsidieert, daarom.. :P

JBo wrote:Maar die verzendkosten zijn idd niet leuk, zeker als ze nog meer zijn dan het product zelf. Ik heb het idee dat die ebay verkopers maar wat invullen, dat ze er misschien nog wat extra's aan overhouden. :)

Klopt, staat toch ook Shipping & Handling, ze mogen daar de kosten die ze maken om het in te pakken en op de post te doen ook toevoegen, dus het wil nog wel eens zijn dat ze items voor heel weinig geld aanbieden, maar dat dat gecompenseerd wordt door de handling costs hoger te maken.. Heb ook wel eens gehad dat ik $15 S&H betaalde en dat dr $2 aan postzegels op zat toen het aankwam.. Maar ook wel eens dat ik free shipping kreeg, en er bijna het hele bedrag van het product aan postzegels op zat geplakt.. Whoops.. Die shop had daarna (vreemd genoeg :lol:) geen free shipping meer..

Je kan trouwens als je zoekt op iets, uit het drop-down menu "price + S/H: lowest first" kiezen, dan worden de verzendkosten meegerekend in het op volgorde zetten.. (moet je wel je locatie ff invullen in het venstertje..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » ThuJan03, 2013 5:06:58 PM

AlexanderB wrote:...Maar ook wel eens dat ik free shipping kreeg, en er bijna het hele bedrag van het product aan postzegels op zat geplakt.. Whoops.. Die shop had daarna (vreemd genoeg :lol:) geen free shipping meer..

Dat kom ik regelmatig tegen. Sterker nog: heb wel eens een item besteld op eBay, waarvan de prijs $7,50 was en free shipping en er bij aankomst voor $12,00 aan postzegels op zat. :shock: Raar volk, die chinezen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » ThuJan03, 2013 5:11:15 PM

Ja, maar zoals ik al zei, in China zijn postzegels letterlijk gratis door de subsidie.. Dit ging bij mijn verhaal om een Amerikaanse verzender..

Maar inderdaad, als je wel voor de postzegeld moet betalen, ben je gek als je ze niet doorberekend aan de klant..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » FriJan04, 2013 9:49:05 PM

deze set op eBay is vrijwel net zo duur, maar heeft 2 jaar garantie! ;)

(Kies voor bulb "H4-3" (Bi-Xenon) en color 6000K (puur wit))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » FriJan04, 2013 10:00:30 PM

Ik zou 4300 nemen, maar das misschien n questie van smaak.. (6k heet misschien puur wit, maar ik vind dat al n redelijke blauwtint hebben..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » FriJan04, 2013 10:42:15 PM

Als ik weer thuis ben, zal ik nog eens op de doos van mijn Pilots (die in de GTI-Volcane zitten) kijken.
6000K is volgens mij wel de meest verkochte kleurtemperatuur.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » FriJan04, 2013 11:11:07 PM

Tja :) ze zijn ook duidelijk herkenbaar, zeer wit licht met n hele hele lichte blauwe zweem, ipv de karaktiristieke gelige van halogeen.. 4300 komt redelijk overeen met halogeen, juist omdat het "zo geel" is, en valt totaal niet op.. (en dan heb je nog 3400 ofzo, das lekker echt Frans geel, voor de mensen die daar van houden..)

En uiteraard 8k, 9k, 11k voor de echte VW petjes..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby JBo » SatJan05, 2013 12:59:12 AM

MNM(tm) wrote:deze set op eBay is vrijwel net zo duur, maar heeft 2 jaar garantie! ;)

(Kies voor bulb "H4-3" (Bi-Xenon) en color 6000K (puur wit))


too late.. :shock: ik had die bi-xenon van helemaal bovenin al besteld :oops: maar deze is zelfs nog iets goedkoper en met 2 jaar garantie, helaas:(

Ik was iig ook van plan 6000K te gebruiken
Image
lijkt me inderdaad niet storend, niet te blauw enzo.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ervaring met Xenon

Postby MNM(tm) » SatJan05, 2013 4:21:07 AM

Precies. Daarom dacht ik dus ook 6000K te hebben en heb dat nooit te blauw of met blauwe gloed gevonden.
Mooi helder wit licht, met duidelijke reflectie op belijning en verkeersborden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Ervaring met Xenon

Postby JBo » SunJan06, 2013 7:02:48 PM

Ik heb gister de set binnen gekregen en vandaag gemonteerd. Ik was helaas alleen, dus geen foto's.

Het was meer werk dan ik had verwacht, ik moest de koplampen loshalen om de xenon-h4 fitting goed vast te zetten. Met een ax geen probleem, maar in een saxo vond citroen het nodig de koplampen met bouten vast te zetten en delen in de grill te schuiven. Echt een kl*te constructie, aangezien de onderste bout zwaar verroest is. Maar het is wel gelukt, de kastjes goed vastgezet en het geheel van mooie massapuntjes voorzien. Daarna alles weer teruggebouwd. :)

Ik moet zeggen dat het erg ontspannen rijd. Het licht is helder wit, verkeersborden zijn idd een stuk duidelijker. Ik heb hem op dezelfde hoogte gezet als de halogeenlampen, morgen maar even langs de sprint voor de preciese afstelling. 8)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ervaring met Xenon

Postby denny » MonJan07, 2013 7:15:28 PM

realiseer je wel dat xenon in speciale xenon armaturen hoort volgens de wet. aftermarket xenon in niet daarvoor geschikte armaturen kunnen resulteren in een boete bij controle.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Ervaring met Xenon

Postby AlexanderB » MonJan07, 2013 7:50:58 PM

Op nieuwe auto's. Auto's ouder dan '98 mag gewoon..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ervaring met Xenon

Postby JBo » TueJan08, 2013 12:36:55 AM

auto's vanaf 2007 idd :) Op auto's van daarvoor hoeven er dus geen speciale armaturen met automatische koplampverstelling en sproei instalatie te zijn.

http://www.sky-xenon.nl/Wetgeving.html
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Next

Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron