Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Postby raoel » ThuMar10, 2011 10:33:05 AM

Op zich wel begrijpelijk: dat zijn allemaal onderdelen die nooit kapot gaan (of heel makkelijk te vervangen zijn, of je vindt ze wel 1000x op de sloop voor helemaal niks).

Het is logisch dat dat soort onderdelen zo zelden verkocht worden dat het niet de moeite waard is daar magazijnruimte e.d. voor in te richten...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Bossie » TueMar22, 2011 10:49:24 AM

Rio97 wrote:
raoel wrote:Vorige week een type 1 GTi tellerkabel afgehaald... [...] "Dat is de laatste in Nederland"


Jij ook al?!
Mij was dat anderhalve maand geleden ook al beloofd :lol:


Net m'n dealer aan de lijn gehad. Gisteren heeft hij mijn tellerkabel besteld, lagop voorraad bij de importeur en ligt sinds vanochtend bij mijn dealer in het magazijn op mij te wachten.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Ceristimo » MonApr04, 2011 10:57:57 AM

Grappig dat ik nu dit topic ineens zie. 'De uiterste houdbaarheidsdatum voorbij'.

Ik vroeg me dat zelf ook al af. Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel AX'en er hier zelfs binnen de club gesloopt worden. En die enkele keer dat ik op de sloop kom sta ik er soms versteld van hoeveel AX'en daar iedere keer weer staan. En dan te bedenken dat het ding al jaren niet meer gemaakt wordt, dus iedere gesloopte AX is er weer eentje die nooit meer terugkomt. Daarom staat Mirka nog steeds in de garage schimmel te verzamelen. Kan het (nog) niet over m'n hart verkrijgen het ding naar de sloop te brengen. Dan is er weer een Type 1 minder, en ik zie ze al zo weinig.

En nou zag ik anderhalf jaar geleden in Groningen nog regelmatig enkele AX'en, maar ook die zie ik niet meer. Bij mij in de buurt is er niet een meer. Heb ook het idee dat ze nu ineens spontaan heel rap uit het straatbeeld beginnen te verdwijnen.
Jammer.

Maarja, je moet realistisch blijven. Zo is het met heel veel auto's door de decennia gegaan. Hoeveel auto's uit de jaren '70 zijn er inmiddels niet in de vergetelheid geraakt. Daffodil iemand?
en eerlijk is eerlijk: De AX heeft ons hart gestolen, maar voor ieder ander normaal mens is het een lelijk, onbijzonder ding. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die mijn auto echt mooi vond. Men vind haar over het algemeen een kleine, lawaaiige rammelkar. En tja, dat is ze ook... Maar dan op een manier waarop ik er toch stilletjes wel een beetje verliefd op ben geworden.
Jammer genoeg deelt bijna niemand die mening. Geniet nog van de AX' en die je her en der in het wild ziet: over enkele jaren wordt hij net zo zeldzaam als een 2CV. Of een Mercedes W123. Of een p7 of p8 serie Toyota Starlet. Of een Golf II. Of een Alfa Romeo 33. Een Renault 5. VW Polo II.
Of eigenlijk alle auto's die rond midden jaren '80 tot '90 geproduceerd zijn.... Zo is het leven, en zo gaat dat met auto's.

Maargoed, hernoemen we over 5 jaar de AX club naar de Saxo club, en 10 jaar later de C1 club, en zo kun je nog jaren door... :P
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Joost » MonApr04, 2011 6:55:59 PM

ga jij maar eens saxo's tellen dan. valt vies tegen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby brechtl » TueApr05, 2011 2:06:17 PM

Ze smijten hier met ax-jes, in nog een jaar 4 ax-jes gekocht in goede staat om te crossen
50 euro per stuk :)
citroen ax 1.1 i bj 1994
ex poltiewagen
brechtl
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 10
Joined: MonJan31, 2011 3:58:37 PM

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby AlexanderB » TueApr05, 2011 11:04:11 PM

mijn collega vind mn ax geweldig.. dus niet iedereen denkt dat het kleine, trage, lelijke rammelhokken zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Terminal » WedApr06, 2011 6:24:36 AM

AlexanderB wrote:mijn collega vind mn AX geweldig.. dus niet iedereen denkt dat het kleine, trage, lelijke rammelhokken zijn..


Klopt, ook hier in mijn omgeving word de AX vaak mooi gevonden.
Traag nog wel, tot dat ze een keer met mij mee rijden :lol:
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Losroyos » WedApr06, 2011 8:20:41 AM

Vrienden van mij en vrienden van de vrienden vinden me auto gaaf, er zijn zelf mensen bij die zeggen als je hem weg doet laat het weten :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby degene » WedApr06, 2011 12:06:40 PM

Nietsvermoedende bijrijder laatst lachend; "Jeuzes wat een wegligging"

Toen ik met een gezichtslubberende snelheid de AX een klaverblad doortrok.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Pascal » FriApr08, 2011 9:02:46 PM

Is wel grappig inderdaad als je een veel-meer-vermogende auto eruit trekt, gewoon omdat een AX drie keer niets weegt...
Moet je die koppen in dat andere autootje dan zien!! Boekdelen, haha...
Laatst nog op de A1 richting het Twentse, met 140 een petjes-SDI-tje voorblijven die me er 'wel effe uit dacht te rijden'....
om daarna nog iets meer gas te geven en langzaam weg te rijden..vond-ie niet leuk petmans...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Punaxio » FriApr08, 2011 10:28:38 PM

Inderdaad verdwijnen ze uit het straatbeeld. Toen ik bij de AXclub terecht kwam (2009) en ook een AX had lette ik er op. En veel dat je er zag! Maar sinds die slooppremie van vorig jaar............ :(

Een aantal die ik vorig jaar in de buurt nog zag rondrijden en heb gefotografeerd liggen nu bij Prins in Erica om binnenkort door de shredder te gaan! Eeuwig zonde :(
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Rio97 » SunApr10, 2011 1:05:52 AM

Wat ook altijd erg leuk is om tijdens de lunchpauze, bij een discussie over auto's en bijtelling, op te merken wat ik aan wegenbelasting betaal voor mijn AX.
"45 euro.
- Dat is dan zeker per maand?
- Nee, per kwartaal"
Dan zie je de monden echt openvallen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby grietje » SunApr10, 2011 8:46:22 AM

Rio97 wrote:Wat ook altijd erg leuk is om tijdens de lunchpauze, bij een discussie over auto's en bijtelling, op te merken wat ik aan wegenbelasting betaal voor mijn AX.
"45 euro.
- Dat is dan zeker per maand?
- Nee, per kwartaal"
Dan zie je de monden echt openvallen.

Lol!
wel herkenbaar, gaat bij de smart nog steeds op.


Maarja, AXjes uiterste houdbaarheid verstreken, ben bang van wel.
' vroeger' (voornamelijk voor de slooppremie) stond marktplaats VOL met axen, van 87'ers tot 96'ers van 1.0 tot GTI. Nu moet je hard zoeken als je iets anders wilt dan een type 3 spotje.
Ook de sloperijen, ' vroeger' bewaarde ze ze nog; nu schredderen ze meteen.

Sowieso, waar het 'vroeger' voor AX bezitters nog wel waard was om tot de 500 te investeren in reparaties voor APK, word dit bijna niet meer gedaan. Dus geen Driem vervangen, koppakking doorrijden tot ie het echt niet meer doet etc. Veel laswerk ook, de laatste tijd, dat was eerst ook nog niet zo aan de orde.

Ik vind het enorm jammer, de AX is een geweldige auto. HIj is erg leuk om te zien, vlot, lekker rond te sturen, goedkoop en makkelijk te repareren. Maar de AX is ook ontzettend ondergewaardeerd. Bijna iedereen heeft er 1 gehad vroeger en bijna iedereen was er heel tevreden mee maar op een of andere manier blijft het een ondergeschoven kindje. Jammer, het is toch een behoorlijk geslaagd automodelletje.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Losroyos » SunApr10, 2011 9:46:27 AM

Rio97 wrote:Wat ook altijd erg leuk is om tijdens de lunchpauze, bij een discussie over auto's en bijtelling, op te merken wat ik aan wegenbelasting betaal voor mijn AX.
"45 euro.
- Dat is dan zeker per maand?
- Nee, per kwartaal"
Dan zie je de monden echt openvallen.



Haha ja dat ken ik, ook als je zegt dat die snel is, en dat die het wel tegen een 2.0 op kan nemen. Je ziet ze altijd kijken van die gast is gestoort.

Laatst iemand maar is mee genomen in de auto een een rondje gereden. Na de rit hij stond te trillen op zijn benen en heeft de eerste 4 dagen nergens anders over gepraat volgens mij. Volgens mij snapt die nu nog niet hoe we zo snel zon rondje hebben kunnen rijden :P
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re:

Postby NickySchelfaut » FriApr29, 2011 6:29:27 PM

raoel wrote:Op zich wel begrijpelijk: dat zijn allemaal onderdelen die nooit kapot gaan (of heel makkelijk te vervangen zijn, of je vindt ze wel 1000x op de sloop voor helemaal niks).

Het is logisch dat dat soort onderdelen zo zelden verkocht worden dat het niet de moeite waard is daar magazijnruimte e.d. voor in te richten...


ja ik snap wel dat je dit zegt, maar elke x als ik op een sloop kom, (nu al 4 geweest, thanks denny daarvoor) en ik wil zoon klein onderdeeltje is het antwoord: Ja dat trekken we van de auto af en recyclen we gelijk. Niet dat ze er nog de moeite voor nemen om het te bewaren..
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby AlexanderB » FriApr29, 2011 8:59:35 PM

nee, omdat het niks waard is, behalve als je dr heel veel van hebt, in een grote emmer geperst, dan is het geld waard qua recycling. "dure" onderdelen die enigszinds regelmatig kapot gaan, willen ze nog wel n tijdje houden, dingen als bumpers, lampen, aandrijfassen, versnellingsbakken, misschien motorblokken, draagarmen en veerpoten, etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Terminal » FriApr29, 2011 11:42:47 PM

Daarom ga ik het liefste naar een ouderwetse sloop waar er gewoon een heleboel in een weiland liggen en je je gang kan gaan :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby AlexanderB » FriApr29, 2011 11:59:26 PM

die zijn hier in t westen van t land nogal uit de mode, helaas :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Mastenhose » SatApr30, 2011 8:11:11 AM

AlexanderB wrote:die zijn hier in t westen van t land nogal uit de mode, helaas :(


In Delft, De Lier en Rotterdam zijn die er sowieso nog...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Uiterste houdbaarheidsdatum nabij..??

Postby Wheelnut » SatApr30, 2011 9:31:26 AM

Hm... Da's bij mij vandaan nog wel te doen. Drie kwartier rijden hooguit...
Niet dat ik wat nodig heb op het moment...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

PreviousNext

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron