met de notie dat de 1.4'tjes op papier wat sneller van de lijn zijn, maar de 1.1 evenzogoed heel erg snel aanvoelt.
verder roest achter de koplampen en in de hoeken van de achterbak, en als de auto van plastic sierstrips en wielboogjes is voorzien ("skirts") ook daar achter ff voelen of dr niet een grote gatenkaas achter zit.
verdere puntjes van aandacht: of de auto soepel start, optrekt, goed remt, handrem t doet, let ook ff op de banden dat die niet versleten of oud zijn (productiedatum staat in een "gestempeld") en geen rare geluiden maakt bij scherp sturen/rijden (ff n achtje rijden op een parkeerplaats) en of de schokdempers nog wel goed dempen. (ff op leunen en dan loslaten, als hij niet blijft doorschommelen zijn de dempers nog OK)
eventuele accesoires die de auto niet heeft kun je dr bijna altijd redelijk gemakkelijk zelf in zetten, er word genoeg leuks aangeboden hier op het forum.

(banden: op de zijkant staat een soort 'gestempeld' vakje, de zgn. DOT-code, die bestaat, als het goed is uit 4 cijfers, week-jaartal (1509 = 15e week 2009). banden behoren slechts een paar jaar oud te zijn, na een jaar of 6 worden ze eigenlijk te oud, dan word het rubber droog en verlies je veel grip. bestaat de code uit 3 cijfers, of 3 cijfers en een driehoekje, dan is de band uit de jaren 80 of 90, oftewel, veel te oud. verder kijken of er nog genoeg profiel op zit, en geen rare beschadigingen of scheuren)
(motor: even onder de olievuldop en onder de dop op de radiator kijken of er geen "maionaise" zit, dit kan wijzen op een kapotte koppakking, zo'n beetje het duurste defect bij een AX. pas op met de radiatordop, als de auto daarvoor gedraaid heeft kookt het water onmiddelijk, brand je je vingers, en ben je ineens de helft van je water kwijt. je kan t dus alleen checken met de motor koud. sowiso motor koud = verstandig, dan kan je beoordelen hoe hij normaal start. veel "handelaarstypes" laten de auto vantevoren n half uurtje draaien, dan start hij makkelijker tijdens de proefrit, en zijn eventuele problemen met starten dus te verdoezelen.. niet intrappen!)