Je had eerst de GT, de snelle 1.4 variant met carburateur. Toen ging men over op injectie vanwege emissie-eisen. Je zou denken dat er dan een i'tje bij had moeten komen, maar voor zover ik weet heten de AX'en met 1.4 monopoint injectie nog steeds GT.
Later kwam daar de GTi bij, maar heel veel mensen noemen een GT (75pk) een GTi (100pk?...)
Als je op marktplaats een "AX GTI" zie staan heb je nog steeds geen idee welke van de twee het nou is...De multi of single. Kan je wel aan het aantal PK's zien. De single heeft er 75, de multi heeft er wat meer.
Nou heb ik nog nooit een 1.4 multi in 't eggie gezien, maar ik zou toch denken dat je het verschil van buiten goed moet kunnen zien? De multi heeft een injector per cilinder, en dat moet je volgens mij toch wel zien zitten?
Zelfde gezeur met de Spot en de Sport. De Spot is een simpele 1.1 monopoint AX, en de Sport is een übergeil 1.3 racekarretje met dubbele Webers (of Solex bij de oudere types). Maar de helft van de Spots op marktplaats staan te koop als Sports.... Was dat maar waar...
Één letter verschil maakt een boel uit

Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!