JBo wrote:Laat me raden... zeker allemaal de schuld van de overheid?
q01z wrote:Helaas, alles veranderd.. Niemand is blij met de kosten verhogingn, ook de overheid niet.. Mark rutte betaald ook gewoon brandstof en ziektekosten, of iig voor zn vrouw
Dingen worden gewoon duurder, ook omdat we steeds hogere standaarden gaan stellen, dat er op sommige dingen bezuinigd kan worden, maakt nog niet dat het beter wordt!
Nou, heren, laten we ook even realistisch blijven. "Kostenverhogingen" kun je ook gewoon inflatie noemen en zolang die inflatie niet te hoog wordt moeten we niet zeuren (liever dat dan deflatie). Ook de overheid is daar tot op zekere hoogte prima content mee. En ik denk niet dat onze hoger geworden eisen de brandstof zo duur maken: onze AXjes vonden euro loodvrij 20 jaar geleden net zo lekker als vandaag. Sterker nog, ik heb het idee dat steeds minder auto's per se hoog-octaan brandstof willen drinken, maar dat kan aan mij liggen.
Maar nu komt ie, en ik verbaas me dat niemand dit nog heeft opgemerkt: van de prijs aan de pomp wordt zowat tweederde gevormd door BTW, accijnzen en, hou je vast,
BTW over de accijnzen (Verhelderend stukje:
http://plazilla.com/1-hoeveel-belasting ... je-benzine). Ingevoerd onder de vlag van het milieu of het fileprobleem, maar inmiddels (en toen ook stiekem) natuurlijk ordinaire schatkistvullerij. Ik weet nog dat er een jaar of vijf geleden door de politiek een commissie werd ingevoerd die ging onderzoeken waarom de brandstofprijzen zo hoog waren. Tot mijn immense verbazing repte die commissie vervolgens nauwelijks over al die achterlijke accijnzen, maar gaf men vooral de conjunctuur, de inflatie en de oliemaatschappijen de schuld!
Oplossingen? Die heb ik niet. Maar kom niet bij me aan met beschuldigingen richting gezichtsloze oliemaatschappijen of ongrijpbare conjunctuurgolven. Kom niet bij me aan met een "daar kun je niks aan doen"-mentaliteit. Want een land dat veel geld uitgeeft, moet ook veel geld ophalen. En als je het (als volk) te pijnlijk vindt om te snijden in de uitgaven van je staat, dan heb je ook (als volk) niet te zeuren over de manier waarop dat geld bij elkaar wordt geharkt. Elk volk heeft de regering die het verdient... en blijkbaar ook de benzineprijs die het verdient