Vergeet niet dat de jongste Saxo's inmiddels ook al bijna 10 jaar oud zijn en dat de eerste Saxo 17 jaar terug van de band rolde. Echt moderne/nieuwe auto's zijn het dus niet
Maar ik denk dat ik inmiddels wel een redelijke goede ervaring heb met de Saxo VTS
Heb twee jaar terug bewust gekozen voor de 1.6 8v en wel om de volgende reden, de 1.6 8v is vlot genoeg (0-100 in 10 sec) en ook nog zuinig. De 16V is leuk, maar naar mijn idee moet je goed zoeken voor een goede en ik gebruik mijn auto voornamelijk als wintervervoer. Dus jammer van zo'n 16V die ook nog eens onzuiniger is. Van de 8v zijn nog voldoende goede exemplaren te vinden en was dus voor mij het beste compromis tussen sportiviteit en zuinigheid. Al heb ik eerlijk gezegd nooit serieus in een 1.4 gereden. Ik vind zelf het model vanaf 2000 wat frisser en moderner ogen. Maar technisch zijn er niet veel verschillen volgens mij.
Nu heb ik een 1.4 538 Sport met het 1600 blok uit mijn oude Saxo. De 1.4 538 uitvoering is wat onderstel betreft niet merkbaar anders dan mijn oude 1.6. Enige merkbare verschil is het interieur, dat heb ik dan ook meteen gewisseld. Kwa zuinigheid doet de 1.6 niet veel onder voor een 1.4. Ik rijd nu in de winter veel woon-werk (100 km dagelijks) en verbruik 1 op 15. Vriend van me met een 106 1.4 sport doet hetzelfde.
De 1.4 valt overigens wel in een lagere gewichtsklasse en volgens mij is die ook vlot zat en ziet er hetzelfde uit als een 16V (op het logootje na dan).
Nog even uit mijn hoofd voor je op een rijtje:
1.4 VTS 75PK 98-02 (weet ik niet zeker) 815 KG
1.6 VTR 90PK 96-98 895 KG (zie je niet veel meer)
1.6 VTS 90PK 98-01 895KG
1.6 VTS 100PK 01-04 895KG
1.6VTS 96-04 930KG (zoiets)
Facelift was in 1999.
Minpunten naast genoemde punten:
- stuurbekrachtigingspomp
- achteras
- wiellagers (bij mij tenminste)
- aandrijfassen
Oh trouwens, volgens carbase (autoweek.nl) accelereert de VTR langzamer naar de 100 dan de VTS 1.6, maar dat klopt niet volgens mij. Ook de verbruikscijfers kloppen niet helemaal. Ik zou de cijfers aanhouden van de 1.6 VTS 90 pk.
Tot slot, ik vind de Saxo een fijne sportieve, vlotte, lichte en zuinige auto. Er gaat wel eens wat stuk en er blijven wel eens lampjes branden, maar dat ben je gewend want je rijdt al frans en echt gekke dingen heb ik er nog nooit mee gehad

(toch al ruim 25.000 km verder).
(een AX GT/GTI is overigens wel mannelijker)