Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden?

Postby FrankAX » MonJul28, 2014 12:17:07 AM

Hallo,

De verwachting is dat onze AX 10E de komende 2 jaar niet gaat rijden.
Ik wil graag nu de auto nu zo goed mogelijk voorbereiden om nadien terug te rijden.
Ik heb ondertussen al voorzien dat de batterij regelmatig bijgeladen wordt (druppellader) en dat de arm van de ruitenwisser ondersteund wordt zodat de rubber niet plat gaat. (De auto staat droog in een garage. )
Maar er zullen ongetwijfeld nog andere zaken zijn die aandacht nodig hebben.
Ik heb al gehoord van bezine die een kleverige brij zou worden en banden die een platte onderkant zouden krijgen. En de remschijven vooraan zouden misschien ernstig kunnen roesten.
Als er iemand suggesties zou hebben om het autoke door deze periode te helpen en nadien terug aan de praat te krijgen, dan hoor ik dat graag. Ik heb geen idee of het haalbaar is om de benzine compleet uit de auto te verwijderen en hoe je dat doet. Andere optie zou zijn om er toch af en toe eens mee te gaan rijden gedurende de '2 jaar ongebruikt' periode. Alle ervaringen welkom.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden

Postby Jurjenz » MonJul28, 2014 8:14:50 AM

Goede vraag! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb het volgende bedacht:
-rubbers insmeren
-auto goed wassen (van binnen en buiten) voordat je hem weg zet
-Autohoes
-Druppellader
-Auto op bokken zetten zodat de banden eraf kunnen (?)
-om de zoveel tijd de motor even laten warmdraaien

Maar als de auto binnen en droog staat, moet het wel meevallen lijkt me. Buiten is een ander verhaal!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden

Postby AlexanderB » SatAug02, 2014 8:06:27 PM

-Zorgen dat de auto goed droogstaat, niks zo slecht als een stilstaande auto in de nattigheid, dan kan (en zal) de boel heel hard gaan roesten, zonder dat 't de kans krijgt om op te warmen en het water te verdrijven.
-Olie verversen *voor* het wegzetten. Gebruikte motorolie bevat zuren, die de metalen en rubbers in de motor aantasten. Verversen zorgt voor een lager niveau van deze zuren. :)
-Auto op bokjes zodat de banden niet "vierkant" worden. Het is een beetje discutabel, maar 4 assteunen kosten ook de wereld niet.
-rubbers invetten, ik weet 't niet.. Niet met dierlijk vet in ieder geval, dan wordt je auto aangevreten door muizen e/d. Zuurvrije vaseline, maybe?

als ie echt lang moet staan: remschijven en trommels dr af en invetten, en nadien weer goed ontvetten met remmenreiniger en weer terugplaatsen. Nou zal dat met binnenstaal heel erg meevallen, maar als een auto buitenstaat, dan roesten de remschijven behoorlijk snel, en bij langdurig stilstaan onstaat er behalve vliegroest, ook putroest, en dat rem je dr niet zomaar af.

Stationair warmdraaien is naar mijn mening niet zo'n goed idee, zo komt de olie eigenlijk niet op bedrijfstemperatuur, dus dat helpt helemaal niks.
Minstens eens in de paar maanden een rit van minstens 20 km maken zou ik dan weer van harte aanbevelen, maar dat zal lastig/duur zijn ivm schorsen/ontschorsen enzo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden

Postby Holländer » TueAug05, 2014 8:46:44 AM

Als je de motor niet laat draaien, zorg er dan voor dat je wat motorolie in de bougiegaten gooit. Dit gaat t roesten van de cilinders tegen. Je kunt ook eens kijken wat er moet gebeuren als een motorfiets gestald wordt. Hier zijn zat lijstjes van te vinden, een groot gedeelte doet dit iedere winter. Hier zitten vast dingen tussen die je kunt gebruiken!
Zorg er daarnaast voor dat je de auto goed wast voordat je deze wegzet. Vooral binnen in de wielkasten wil wel eens modder blijven zitten, wat lekker door gaat roesten omdat het vochtig blijft. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als je de auto (met de hand!) nog helemaal poetst en in de was zet. De bodem tectileren zou ook mooi zijn, maar is vrij prijzig.

EDIT: HIER bijvoorbeeld een lijstje met 20 punten voor de motorfiets. Lang niet allemaal van toepassing (een ax heeft bijvoorbeeld geen stalen tank) maar er zitten handige punten tussen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mijn AX gaat langere tijd niet rijden - hoe voorbereiden

Postby FrankAX » TueSep09, 2014 12:29:17 AM

Bedankt voor alle reacties en tips. Er komt blijkbaar meer bij kijken dan ik dacht.
Ik heb ondertussen in de autovakhandel een produkt gevonden om benzine lang houdbaar te houden. (Marketing is wat meer gericht op grasmaaiers die overwinteren dan op autos)
Er is besloten om de auto "in het verkeer te houden" (Belgische term voor verzekering en nummerplaat behouden), af en toe te starten en er (bij droog weer) een kort ritje mee te maken.
Ik hou jullie op de hoogte van de afloop.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron