Wheelnut wrote:
En die verruiming van de maximumsnelheid op de A20/A13 (neem ik aan) zal vast wel meevallen.
Als alles met 100 doorrijdt zal het minder vervuilend zijn dan als alles stilstaat waar je 80 mag.
Maar dat helpt allemaal geen zier als mensen het niet door hun botte harsens krijgen dat die trajectmeting een gemiddelde snelheid meet over een bepaalde afstand, en niet of je wel precies 80 blijft rijden! (of 68-73, in de meeste gevallen)
Inhalen doe je met snelheidsverschil...
Heel simpel is gewoon de sluiproutes niet dichttimmeren met 1 richtings bordjes, waardoor je een betere doorloop hebt.
Groot irritant voorbeeld is het zogenaamde verkeerscirculatieplan van Den Haag.
Alles maar dan ook alles willen ze door 3 routes persen het staat er dan ook vaak rond 17.00 uur vast als iedereen naar huis wil. Alle sluiproutes worden vakkundig dichtgetimmerd met verboden inte rijden bordjes en eenrichtingsborden.
Kijk nou denkt men dat onze bollebozen van de Universiteit een goede opleiding hebben genoten, maar zelfs een kind begrijpt dat als je iets perst door drie ipv tien wegen je natuurlijk geen betere doorloop krijgt. Daar hoef je niet over te brainstormen, dat heet logisch nadenken.
Ik erger me voordurend aan dit beleid van dichtgetimmerde sluipwegen. Zorg dat alle wegen toegankelijk blijven.
Oja in plaats van nieuwe wegen is het ook een idee om meer op en afritten te maken bij kruisende wegen. In Frankrijk zijn alle kruisende wegen verbonden, nee wij Hollanders vinden het leuk om viaducten te bouwen en alles op de hoofdweg te houden.
Let maar eens op als je in de file staat en je naast je een secundaire vrije weg ziet, hoe de slimmerikken onderons lekker doorkachelen op de sluiproute. Nee hoor de eerste afrit is dan meer dan 30 kilometer verderop of erger nog, is er gewoon niet.