welke aandrijfassen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

welke aandrijfassen

Postby grietje » ThuOct02, 2008 4:59:30 PM

Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;

Alle phase 1's hebben dezelfde (alleen sport weet ik niet zeker) -> conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad

Alle phase 2's 1.1 en 1.0 hebben dezelfde -> volgens mij hebben deze ook conisch met kortere spie en langer schroefdraad, maar het bestel nummer is anders als van de phase 1's! Misschien iemand die weet waarom?

de phase 2 diesels en 1.4's hebben dezelfde -> rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad

En als laatste de GTI's, welke ook andere bakzijde aandrijfassen hebben dus deze zijn sowieso niet uitwisselbaar.

Let ook op, er zijn ook AXen geleverd met ABS; deze aandrijfassen zijn anders omdat deze een ABS ring hebben. een niet ABS as kan wel op een ABS auto gemonteerd worden alleen dan werkt de ABS uiteraard niet meer!
Last edited by grietje on ThuOct02, 2008 6:00:24 PM, edited 2 times in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby kevin.broke » ThuOct02, 2008 5:17:40 PM

je vergeet de GTI's, daarnaast zijn er ook GTI's en TZX'en met ABS en die hebben allebei ook weer afwijkende asjes.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby grietje » ThuOct02, 2008 5:56:43 PM

kevin.broke wrote:je vergeet de GTI's, daarnaast zijn er ook GTI's en TZX'en met ABS en die hebben allebei ook weer afwijkende asjes.


Sorry, ik blijf die GTI's vergeten :P vind het ook geen echte AXen met 4 gats :P :twisted:

Maar idd, auto met ABS heeft dus ook sowieso andere nodig vanwege de ABS ring
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: welke aandrijfassen

Postby denny » ThuOct02, 2008 6:15:03 PM

grietje wrote:Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;

Alle phase 1's hebben dezelfde (alleen sport weet ik niet zeker) -> conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad

Alle phase 2's 1.1 en 1.0 hebben dezelfde -> volgens mij hebben deze ook conisch met kortere spie en langer schroefdraad, maar het bestel nummer is anders als van de phase 1's! Misschien iemand die weet waarom?

de phase 2 diesels en 1.4's hebben dezelfde -> rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad

En als laatste de GTI's, welke ook andere bakzijde aandrijfassen hebben dus deze zijn sowieso niet uitwisselbaar.

Let ook op, er zijn ook AXen geleverd met ABS; deze aandrijfassen zijn anders omdat deze een ABS ring hebben. een niet ABS as kan wel op een ABS auto gemonteerd worden alleen dan werkt de ABS uiteraard niet meer!


gelukkig kin je met een hamer de abs ring eraf tikken en op je andere assen er weer optikken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: welke aandrijfassen

Postby grietje » ThuOct02, 2008 6:18:04 PM

denny wrote:
grietje wrote:Het blijft frans, en t zijn oude auto's waarvan er misschien in t verleden al veerpoten van zijn gewisseld, maar het hoort zo te zijn;

Alle phase 1's hebben dezelfde (alleen sport weet ik niet zeker) -> conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad

Alle phase 2's 1.1 en 1.0 hebben dezelfde -> volgens mij hebben deze ook conisch met kortere spie en langer schroefdraad, maar het bestel nummer is anders als van de phase 1's! Misschien iemand die weet waarom?

de phase 2 diesels en 1.4's hebben dezelfde -> rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad

En als laatste de GTI's, welke ook andere bakzijde aandrijfassen hebben dus deze zijn sowieso niet uitwisselbaar.

Let ook op, er zijn ook AXen geleverd met ABS; deze aandrijfassen zijn anders omdat deze een ABS ring hebben. een niet ABS as kan wel op een ABS auto gemonteerd worden alleen dan werkt de ABS uiteraard niet meer!


gelukkig kin je met een hamer de abs ring eraf tikken en op je andere assen er weer optikken.


handig :D ze hebben wel hele andere bestelnr, ABS assen maar het is ook maar 1 kant toch
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby citrofenwick » MonOct06, 2008 6:41:45 PM

sommige GTI's hebben ook een lange aandrijfas met tussenlager
(ik DENK vanaf 03/1993)

dit ziet er dan zo uit:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C51686.jpg
De bovenste is denk ik van een 1.0 ph1
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby mcdean » MonMar16, 2009 12:21:55 PM

het viel me trouwens op dat de assen van een 1.1 dunner zijn dan die van een 1.4 klopt dat? (as donor type 1 1.1 en mijn GT chic 1.4)
Citroen Bx Sport mk2 (van mij)
Citroen Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 807
Joined: FriApr13, 2007 1:58:45 PM
Location: Borculo

Postby Joost » MonMar16, 2009 12:22:53 PM

mcdean wrote:het viel me trouwens op dat de assen van een 1.1 dunner zijn dan die van een 1.4 klopt dat? (as donor type 1 1.1 en mijn GT chic 1.4)

klopt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby denny » MonMar16, 2009 12:25:48 PM

en daar hebben we dan ook gelijk het verschil in bestelnummers.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby citrofenwick » MonMar16, 2009 12:26:35 PM

Mijn 1.1-assen zijn wel identiek aan de assen van mijn broers GT carb. Tenzij ze al vervangen waren aan 114k km...
Van 1.0 assen weet ik wel dat ze dunner zijn.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby MNM(tm) » MonMar16, 2009 12:48:53 PM

...en er bestaan dus wel degelijk GTI-assen die aan bakzijde exact hetzelfde zijn als alle andere assen!

Check mijn foto's maar eens!

Op de foto's zijn de bovenste van de korte assen en de bovenste van de lange assen (dus die met geel-rood-zwarte ring) de nieuwe GTI-assen.
De andere zijn 1.1i Volcane assen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » MonMar16, 2009 2:59:21 PM

en ik maar denken dan een GTI een tussenlager heeft op de lange as. Sterker nog dat weet ik wel zeker dus dat betekend dat dit geen originele GTI assen zouden kunnen zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby MNM(tm) » MonMar16, 2009 3:18:02 PM

denny wrote:en ik maar denken dan een GTI een tussenlager heeft op de lange as. Sterker nog dat weet ik wel zeker dus dat betekend dat dit geen originele GTI assen zouden kunnen zijn.

Jawel, dit zijn absoluut 100% zeker echte GTI-assen.
Maar GTI-assen komen in 3 verschillende typen. :roll: ('t is ten slotte Citroën. ;))
Er zijn assen zoals op m'n foto's, er zijn assen zoals op de foto's, maar dan met korte spie aan bakzijde èn er zijn assen met tussen-lager in de lange as.

Lekker handig, hè?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Pascal » SunJul26, 2009 11:15:00 AM

Zoals je in dit topic kunt lezen http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=20126 heb ik laatst een hele oude 1.0carb voorzien van een nieuwe koppeling en aandrijfassen.
Ondanks de verschillen in aslengte en spiebaanlengte bleken assen van een 1.1i (dus type II) gewoon te passen....
Snappen wij het nog...?!?

'Mijn' leverancier (Citron, Almelo) gaf aan dat er als vervangingsas feitelijk maar drie assen opgegeven worden: type I en II; 1.4 & diesels en
ABS-assen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests