Opnieuw aandrijfassen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Opnieuw aandrijfassen

Postby denny » TueMar01, 2011 9:51:47 AM

Weer even de verschillen in aandrijfassen met elkaar vergelijken na wat gesprekken met enkele clubleden

Er is weinig over jaartallen of modellen te zeggen. Dat ga ik dan ook niet doen. Citroen en peugeot maken gebruik van organisatienummers met daaraan gekoppeld de verschillende onderdelen. Dat betekend dus in principe dat 2 dezelfde typen auto's ook verschillende aandrijfassen kunnen hebben.

Wat voor ons belangrijker is is om de verschillen te herkennen.

Hieronder enkele foto's. Niet zelf gemaakt en zonder toestemming geleend. foto's zijn afkomstig van saxosportclub.co.uk en / of rallyeregister.

De verschillen dan maar:

conisch of rechte aansluiting aan wielzijde (let niet op tekst in de foto, die is onvolledig):

Image

lange of korte spie aan wielzijde:

Image

En dan is er nog een verschil aan de linkerzijde (vanuit de auto gezien) versnellingsbakzijde.

Image

De laatste foto is vanwege een verschil in differentieel. Bij de ax GTI is men begonnen een versterkt diff toe te passen waardoor er minder ruimte aan de linker kant beschikbaar was voor de aandrijfas. Dit is dus de kortere as. Pak je nu bv een versnellingsbak van het type dik diff en een aandrijfas van het type smal diff dan is de as dus te lang en gaat tegen je satelietwielen aandrukken. Je merkt dit al doordat de veerpoot heel moeilijk op de fuseekogel te krijgen is. Andersom geeft blijkbaar minder problemen. Een korte as op een smal diff. Maar gezien de lengte lijkt me dit ook niet verstandig.

Verder kan gesteld worden dat de spie langer word aan de wielzijde naarmate het vermogen toeneemt. Korte spie assen zijn dus bij voorbaar assen van minder gemotoriseerde voertuigen (1.0, 1.1 en wellicht de de wat zwakkere 1.4 blokken)

Over de conische kant valt helaas weinig nuttigs te melden en de assen kon je geheel willekeurig zo lijkt het (wel orga nummer gebonden) tegen bij de verschillende modellen. Zo kan een model zowel conisch als recht bezitten.

Bv bij ax'en. Mijn sport is conisch, De GT's die ik heb gehad zijn conisch. ik heb nu 1.1 assen en die zijn recht (laat type) maar ook een GTI lijkt bijna altijd weer rechte aansluiting te hebben. Ook het eerste type rallye heeft over het algemeen een rechte aansluiting maar ik heb bv ook weer saxo's gezien in het zwaarder gemotoriseerde gamma met conische aansluiting. Er is ook geen verschil tussen 3 of 4 bouts naaf.

hopenlijk geeft dit iets meer duidelijkheid dan het vorige topic.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby grietje » SunNov13, 2011 3:40:18 PM

Nu heb ik een vraag...

Stel, je stopt een aandrijfas met de langere spie bakzijde in een versnellingsbak met een versterkt diff. Iets wat dus niet zou moeten kunnen, maar stel je krijgt het voor elkaar.. Als die spie dan tegen de tandwielen aankomt, loopt de bak dan vast, of loopt ie wel incl luid geluid?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby Bossie » SunNov13, 2011 3:54:04 PM

Als het wel wil draaien, maar er komt extra geluid vanaf, zal het betekenen dat er iets ergens tegenaan loopt waar dat niet hoort. Als het niet vastloopt, kan er natuurlijk wel materiaal los komen en je weet nooit wat dat voor schade aan gaat richten. Kortom, ik zou dat risico niet nemen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby grietje » SunNov13, 2011 4:37:42 PM

Ons probleem is andersom, de auto genereert een geluid (we rijden hem uiteraard niet), en we weten niet waar het vandaan komt. We verdachten wiellagers, maar de vorige eigenaar beweert dat deze pas zijn vervangen. Vandaar dat we verder denken.

Als het goed is, is de bak die eronder zit een GTI bak (nummer op bak is onleesbaar). De kapotte bak die er onder vandaan kwam bestempelde wij ook als GTI. Echter hadden de aandrijfassen geen tussenlager. Nu zal dat vast bestaan (citroen kennende) maar wat, wat als de bak die eronder zat géén versterkt diff had (en de aandrijfassen dus lange spie). Dan hebben wij die nu wellicht in een bak gestopt die wél een versterkt diff heeft.

Het geluid wat de auto genereert is een tja, aan de ene kant zingerig, maar ik vind het een 'ongesmeerde tandwielen geluid' Het lijkt aan beide zijdes even erg en overstemt luidkeels de motor + sportuitlaat. Not good!

Maar dan ben ik dus benieuwd. Zijn er aandrijfassen zonder tussenlager met een korte bakzijde, of moeten we een tussenlager gaan monteren?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby degene » SunNov13, 2011 5:08:21 PM

Ow god, dat geluid ken ik. Als je door blijft rijden kookt je vbak olie droog, oververhit de de bak, en gaat alles zó aanlopen dat je van 0 naar 40 kunt optrekken in z'n vrij.
En als je dan nog 800km doorrijdt en je trekt je vbak kapje eraf, krijg je stukjes techniek te zien
Spoiler Tuning:
Image


Waarschijnlijk had de vorige eigenaar ook af en toe wel eens last dat ie uit z'n vijf schoot..

Ik zou een andere vbak monteren.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby gigawebs » SunNov13, 2011 5:28:06 PM

Bedankt voor het meedenken Ard. Maar ik denk dat we eerst moeten uitzoeken of we wel de juiste aandrijfassen bij de bak hebben.
De bak schakeld verder wel strak, en schiet volgens mij niet uit z,n 5 (heb ik niet echt getest op het kleine stukje wat ik gereden heb). Denk dat het probleem toch eerder bij aandrijfassen of wiellagers ligt.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby Bossie » SunNov13, 2011 6:24:37 PM

Probeer te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Krik de auto eens op, zet 'm in z'n vrij en ga aan de voorwielen draaien. Misschien kun je zo achterhalen waar het wegkomt of in ieder geval de wiellagers uitsluiten.

En anders de assen eruit halen en opmeten, dan kun je ze vergelijken met andere assen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Opnieuw aandrijfassen

Postby grietje » TueNov15, 2011 3:25:11 PM

Oké, as er uit gehaald, zelfde bak zijde als die van shoeks (1.0e)
Alleen, we weten niet meer zeker of het die van shoeks of de volcane was en /of er nu verschil zat tussen die 2 :roll:
Maar lijkt me in beide gevallen niet positief...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron