Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby CitroenZetiX » TueNov18, 2014 8:22:58 AM

Hallo,

Ik zou graag hulp willen vragen om mijn kleppen af te stellen van mijn AX TGS 1.4.
De HOW TO DO gids op deze site is voor mij onduidelijk.

http://www.axclub.net/how/kleppen_stellen.pdf

Wat betekent:

"Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent. Dan stel je de kleppen
van een andere cilinder."

Is er iemand van de AX experts die tijd heeft om mij daarmee te helpen?

Alvast bedankt
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby AlexanderB » WedNov19, 2014 11:15:27 AM

De kleppen aan de voorkant van de auto zijn de uitlaat, de kleppen aan de achterkant van de auto de inlaat. de tuimelaartjes staan dan ook om-en-om, de schroeven aan de voorkant zijn de uitlaatkleppen, die met de schroeven aan de achterkant de inlaatkleppen.

Door de auto in z'n 5 te zetten en vooruit/achteruit te duwen, kan je goed zien dat de tuimelaars(en dus kleppen) ingedrukt worden, als 1 set maximaal ingedrukt is, dan staat 1 andere set maximaal vrij, dat is de positie waar je die maximaal vrijstaande dan moet instellen. :)

Het instellen zelf gaat uiteraard met een voelermaatje, een ringsleutel (13 geloof ik), en een platte schroevendraaier. Je draait met de sleutel de borgmoer (een kwartslag ofzo) los, steekte het voelermaatje tussen de schroef en de klep, draait met de schroevendraaier tot het voelermaatje begint te klemmen, en dan draai je met de ringsleutel de borgmoer weer aan, terwijl je de schroevendraaier op z'n plek houd om de positie te bewaren.

Zelfde voor de uitlaatklep, en dan de auto weer naar voren rollen om de volgende set kleppen te doen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby Wheelnut » WedNov19, 2014 5:25:39 PM

Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent.


Dit heet in jargon ook wel "op tuimelen zetten".
Er wordt hier het moment waarop een cilinder overgaat van uitlaatslag (uitlaatklep gaat dicht) naar inlaatslag (inlaatklep gaat open) mee bedoeld.
De motor draai je rond door aan de poeliebout van de krukas te draaien (rechtsom!), of zoals Alexander zei, door de auto in de hoogste versnelling te zetten en de auto heen en weer te rollen.

De inlaatkleppen zijn de kleppen die, als je voor de auto staat, het verst van je af zijn. Dichter bij de achterkant van de motorruimte.
De uitlaatkleppen zijn de kleppen die het dichtst bij je zijn. Dichter bij de voorkant van de motorruimte.

Je kunt dit makkelijk onthouden door te kijken waar de uitlaat aan de motor vast zit. In het geval van een AX aan de voorkant.
Aan die kant zitten ook de uitlaatkleppen.

Dan stel je de kleppen van een andere cilinder.


Een motor met meerdere cilinders werkt meestal met iets wat "cilinderparen" genoemd wordt.
De zuigers in die cilinders maken tegelijkertijd dezelfde op- of neergaande beweging.

In het geval van de AX zijn de paren cilinders 1 en 4, en 2 en 3. De binnenste twee, en de buitenste twee dus.

Het is zo dat als de ene cilinder van een paar "op tuimelen staat", je de kleppen van de andere cilinder van dat paar kunt stellen.

AlexanderB wrote: ...tot het voelermaatje begint te klemmen,...


Begint. Dus niet compleet onwrikbaar vastgeklemd.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby AlexanderB » WedNov19, 2014 6:18:59 PM

Duidelijke aanvullingen. :)

Ik kreeg per telefoon te horen dat 't ondertussen gelukt was? :)

(en dat de auto nogsteeds een beetje qua toerental een beetje schommelde onbelast stationair, ik dacht zelf aan een beetje plakkerige stappenmotor..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby CitroenZetiX » ThuNov20, 2014 10:10:27 PM

Nou liet ik het kleppenstellen over aan een monteur. Nu kreeg ik te horen dat hij het niet heeft gedaan, omdat hij bang is dat als ze gesteld worden ik wellicht verbrande kleppen kan krijgen. Ze staan dus al goed.
Immers loopt hij verder prima en stationair is het niet echt erg trillen. Nou is het natuurlijk vreemd dat als ik de koppeling los laat ik nergens last van heb. Waar kan het aan liggen?
By the way nu heb ik de gaskabel lopen verstellen en tot mijn verbazing loopt hij lekker bij 900 toeren. Nu staat hij op 700. Nu kan ik deze stellen op 700 of 1000. Is het mogelijk om de gaskabel af te stellen? op 800 en 900?
Trouwens kan een gaskabel stuk?
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby Jurjenz » FriNov21, 2014 12:14:47 PM

De gaskabel is niet bedoeld voor het regelen van het stationair toerental. Stationair wordt geregeld door de ECU. Er zit wel een stelmechanisme van de kabel bij het gasklephuis, maar dit mechanisme is puur bedoeld voor het 'spannen' van de gaskabel. Een gaskabel zal ongetwijfeld stuk kunnen gaan. Zo nu en dan een drupje kruipolie in de behuizing van de kabel kan nooit kwaad en houdt het geheel soepel.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby Laurent » TueNov25, 2014 12:19:23 AM

Wat voor het herinstellen van een motor die warm te hoog in toeren loopt werkt, is het contact aan en uit, maar niet starten. Niet meteen aan en uit zetten, je moet even een klik van een relais horen (uit mijn hoofd van het brandstofpomprelais). Uit mijn hoofd moet je dit 5x doen en daarna starten, dan loopt ie even te zoeken, maar gaat hij zichzelf daarna weer terugzetten naar 800-900 toeren stationair. Dus starten en even rustig laten lopen. Is geen onderhoudswerk, je hoeft niet te sleutelen, dus kan je altijd proberen.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby CitroenZetiX » FriNov28, 2014 10:46:08 AM

Nou kan het dus ook liggen aan een vuile gasklephuis. Hoe maak ik deze schoon?
Is dat moeilijk? Zijn er mensen hier die een guide hiervoor hebben voor een 1.4 gts.

En omdat ik als de dood bang ben om iets te slopen aan mijn AX, is het misschien mogelijk om iets af te spreken dat iemand even komt kijken en eventueel mij kan helpen met het schoonmaken van het gasklephuis en het plaatsen van eventueel een nieuwe gaskabel.
Dit kan tegen eventuele vergoeding. Kratje bier. Indisch eten of betaling.
Hij loopt nu na het verstellen van de gaskabel beter. Als ik hem terugzet een tandje onder dan is het toerental 500-700 dat is veels te laag nu staat hij 900-1100
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby Jurjenz » FriNov28, 2014 10:58:15 AM

Hierbij een how-to, gaat om een ander type gasklephuis maar het idee is hetzelfde. Kan nooit kwaad om het gasklephuis te reinigen! Toen ik het voor het eerst deed vond ik het ook spannend, maar met gezond verstand en rustig handelen is het prima te doen!
http://www.raoeloomen.nl/foto/AX/injectiehuis_magneti_marelli_reinigen.pdf

Heb je al gekeken naar de groene temperatuursensor dat deze nog goed is? De computer bekijkt o.a. aan de hand van deze sensor hoeveel toeren het de motor laat lopen. Bij een lage temperatuur -> hoog stationair, bij bedrijfstemperatuur -> normaal stationair. Als de temperatuurmeter stuk is blijft de computer denken dat de motor koud is, met als gevolg een hoger stationair. Is een veelvoorkomend kwaaltje.

Succes!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby CitroenZetiX » SunNov30, 2014 2:32:26 PM

Jurjenz wrote:Hierbij een how-to, gaat om een ander type gasklephuis maar het idee is hetzelfde. Kan nooit kwaad om het gasklephuis te reinigen! Toen ik het voor het eerst deed vond ik het ook spannend, maar met gezond verstand en rustig handelen is het prima te doen!
http://www.raoeloomen.nl/foto/AX/injectiehuis_magneti_marelli_reinigen.pdf

Heb je al gekeken naar de groene temperatuursensor dat deze nog goed is? De computer bekijkt o.a. aan de hand van deze sensor hoeveel toeren het de motor laat lopen. Bij een lage temperatuur -> hoog stationair, bij bedrijfstemperatuur -> normaal stationair. Als de temperatuurmeter stuk is blijft de computer denken dat de motor koud is, met als gevolg een hoger stationair. Is een veelvoorkomend kwaaltje.

Succes!



Yep deze heb ik 2 jaar geleden al vervangen.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby Bossie » SunNov30, 2014 4:12:32 PM

CitroenZetiX wrote:Yep deze heb ik 2 jaar geleden al vervangen.


Dat is geen garantie dat deze niet defect is.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Hulp bij kleppenstellen AX TGS 1.4

Postby CitroenZetiX » TueDec16, 2014 10:12:41 PM

Zo ik heb de heleboel eraf gehaald. Luchtfilter en buis en stekkertjes van de gasklephuis eraf gehaald.
Ik heb de sportfilter direct op het zwarte ding aangesloten zonder buis. Stekkertjes schoongemaakt en in het gasklephuis gekeken of het vuil was. Echter niets gevonden.
ECU gereset de buis erafgehouden en stekkertjes schoongemaakt en erop gezet. alles weer erop behalve de buis. Motor aan en wachten tot de fan draait.
En ja hoor hij doet het weer normaal. Zou het aan een vuile stekker hebben gelegen? Ben wel heel erg gelukkig dat hij weer lekker snort.

Nog bedankt AlexanderB en Jurjenz voor jullie tips
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests