Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby theohoutman » SatMar21, 2015 8:38:02 PM

Ik ben toe aan een nieuwe drukgroep voor mijn AX. Welk merk is volgens jullie het beste? Tevens, wie heeft ervaring met het vervangen hiervan? Hoelang gaat dit duren om te vervangen??
Doe FF relAX
User avatar
theohoutman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 138
Joined: SunAug10, 2014 2:04:41 PM
Location: Apeldoorn

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby citrofenwick » SunMar22, 2015 11:25:47 AM

Origineel zit er een valeo in en deze zijn zeker niet slecht. Ze ontkoppelen zacht en rijden fijn. Prima voor een 1.1.
Voor sportiever rijden steken wij meestal LUK. Deze houden (naar onze ervaring) afraggen langer vol en verdragen meer.
Ik had vorig jaar een Bölk maar na enkele maanden is die gebroken. Op een 1.1 blijft het vermoedelijk (langer) heel. Bij mij zat het op een GTI.

Als je weinig ervaring hebt met dat soort dingen zou ik er voor de eerste keer wel een dag of een weekendje voor uittrekken. Op een brug kan je het met ervaring wel in een uurtje of 2-3.

Bestellijstje:
2 bakkeerringen
2 liter bakolie (ik denk dat er 1.9 in moet)
koppelingsset
krukaskeerring als je dat wenst


In een notendop to-do
- naafmoeren lossen voor je begint zodat de assen er uit kunnen
- luchtfiltersysteem en batterij verwijderen
- startmotor losmaken
- achteruitrijsensor en massakabel losmaken van bak
- schakelstangen los (best met sleuteltje van 10 op het stelsysteem)
- fusees lossen en assen verwijderen
- achterste motorsteun en steun onder batterij
- bouten bak-motor los met imbus

ik vergeet wel nog eea maar het geeft al een idee :P
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby Glen » SunMar22, 2015 1:38:44 PM

Kleine aanvulling:
Vergeet je motor niet te ondersteunen voordat je de steunen losmaakt.
User avatar
Glen
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 128
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby Pascal » SunMar22, 2015 2:27:20 PM

De crux met die goedkope merken koppelingssets is dat het druklager meestal ruk is...
die knalt er vaak alweer snel uit.
De sets van Valeo, Luk of Sachs zijn prima en zijn niet eens echt duur.
Blijf weg van die 3-4 tientjes sets van eBay!

Met een beetje goeie wil is een koppelingsset incluis keerringen voor de as etc met een uurtje of 3~4 te wisselen..stelt eigenlijk niet gek veel voor.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby AlexanderB » SunMar22, 2015 3:14:19 PM

moet je alleen geen rare dingen tegenkomen (bouten die niet los willen enzo) want dan duurt het ineens een stuk langer. (maar dat geld eigenlijk voor alle klusjes wel, denk ik..)

Voor het ondersteunen van de motor kan je wat houten latten en een spanband gebruiken, 2 latjes in de watergootjes langs de spatborden, en een stevige dwarsbalk in de breedte, spanband door het hijs-oog vooraan het blok, en dan pleurt ie niet naar beneden als je de bak dr af haalt. :)

Lijstje van Citrofenwick is aardig compleet inderdaad, wil dr nog ff aan toevoegen dat het wellicht handig is om de middenpijp van de uitlaat dr ff onderuit te halen om meer werk-ruimte te krijgen (niet echt noodzakelijk, wellicht wel handig) en de onderste bout van de downpipe naar de bak moet dr sowieso ook uit.

Verder geen problemen ondervonden van m'n 4-tientjes koppelingsset van ebay (was een Delco) op m'n GTI, maar als je een Valeo of LuK setje kan vinden binnen je budget zou ik die zeker aanraden. Heb nu weer Valeo op m'n diesel, en dat gaat prima, de originele set (ook Valeo?) heeft het 3 ton volgehouden voordat de plaat kaal was.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby theohoutman » SunMar22, 2015 9:09:39 PM

Net snel es ff gegoogled op koppellings set. Damn.. Een drukgroep voor 75,- en als ik een hele set neem waar de plaat en druklager bij inzitten zijn even duur?? wtf?

Nu kom ik sachs en luk erg veel tegen. Wat zijn de ervaringen hiermee? Ik ben zelf iemand duur nog vrij 'agressief' wil schakelen.
Doe FF relAX
User avatar
theohoutman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 138
Joined: SunAug10, 2014 2:04:41 PM
Location: Apeldoorn

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby Wheelnut » TueMar24, 2015 6:41:13 PM

Als je je drukgroep wilt vervangen is het sowieso handig om de koppelingsplaten meteen mee te vervangen.
Ik bedoel, je versnellingsbak ligt dan toch al eraf, en als je later alleen de platen wilt vervangen ben je wéér een hele tijd bezig.
En wéér die keerringen en bakolie vervangen...

Zit er trouwens centreergereedschap bij die setjes? (of gebeurt dit d.m.v. de ingaande as van de versnellingsbak?)
Het is belangrijk om je koppelingsplaten exact in het midden van het vliegwiel te zetten, anders krijg je onbalans en een slecht schakelende auto.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?

Postby AlexanderB » WedMar25, 2015 8:48:29 PM

*anders krijg je de bak niet op z'n plek gedouwd omdat de as niet in de koppeling wil en/of de bout-gaten daarna niet op elkaar passen.
De eerste keer dat je 't pedaal intrapt zit die plaat toch perfect recht in 't midden.

Centreren heb ik tot nu toe (3 van 3) altijd gedaan met het verlengstuk van m'n doppenset.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron