condensator

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

condensator

Postby 823.87 » MonDec24, 2018 6:59:09 PM

Mij is iets niet duidelijk. In veel tekst van beschrijvingen van een elektronisch ontsteking systeem wordt geen melding gemaakt van een condensator.
Maar in het Haynes boek van de AX staat dat ik bij het vervangen van de bobine de draadverbinding van de condensator moet losmaken, terwijl er toch echt sprake is van een transistor ontsteking. En waarom zit er überhaupt een condensator op de houder van de bobine gemonteerd? Als iemand het weet mag hij/zij het zeggen.
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: condensator

Postby citrofenwick » WedDec26, 2018 1:17:51 PM

Ik ken helaas niet de exacte werking van een transistor, maar weet wel dat deze een gekregen puls versterkt en deze naar de bobine stuurt. Door het telkens opnieuw onderbreken van de spanning krijg je inductiespanningen (=de vonk). Ik denk dat de rol van de condensator hierin is dat deze er voor zorgt dat de spanning na het opwekken van de inductiespanning zsm zakt. Dit om bvb inbrandingen van componenten zoals de rotorkapcontacten te voorkomen. Misschien iemand die dit kan bevestigen?
Nog steeds problemen met sneuvelende ontstekingsmodules/bobines? Kan je eens opsommen wat je al hebt gedaan?
Ik rijd trouwens al jaren zonder condensator en heb na 50000km nog steeds dezelfde bobine/ontstekingsmodule. (ik rijd sportief)
Image
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: condensator

Postby AlexanderB » SunDec30, 2018 2:48:38 AM

De condensator is in dit geval bedoeld als ontstoring om de uitstraling van RF/EMI te verminderen. En ook hier, de auto doet het net zo goed met als zonder.

Uiteraard niet te verwarren met een ouderwetse ontsteking met contactpunten en een condensator, dat is iets waar je inderdaad verder voor terug in de tijd moet.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron