Luchtfiltervragen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Luchtfiltervragen

Postby pcrodent » MonJun06, 2005 7:29:27 PM

Luchtfiltervragen
Dit topicje gaat over het kopen en plaatsen van een open luchtfilter. Dus niet een gewoon luchtfilter.

Waarom zou ik een open luchtfilter willen?
- Veel mensen noemen een leuk aanzuiggeluid (soort brom) als voordeel.
- Verder schreeuwen sommigen over PK-winst, maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Als het al iets oplevert is het niet bijster veel.
- Men is het er meer over eens dat je koppel er groter van wordt.
- Ze zijn schoon te maken, dus je hoeft hem niet elke zoveel kilometer te vervangen. Om hem schoon te maken heb je speciale schoonmaaksetjes in de handel.

Hoe plaats ik een luchtfilter?
Dat vind je hier (klik).

Welk merk moet ik hebben?
Green is goed en K&N is goed, maar Green is een stuk goedkoper. Koop geen kit maar een los filter.

Waar koop ik een luchtfilter?
- op een beurs zijn ze lekker goedkoop.
- maar je lokale autoshop heeft ze ook wel.
- bij twijfel: vraag op het forum!

Mijn luchtfilter ruikt naar benzine!
Kan kloppen! Je injectiehuis heeft constant met benzine te maken, en hij is verbonden met je luchtfilter(huis). Het is dus niet ondenkbaar dat er wat benzine(damp) de "andere" kant op gaat, dus richting luchtfilter.


Meer luchtfilterinfo
Die vind je hier (klikkie).
Ik heb een uittreksel gemaakt voor de luie mensen onder ons:

Hoe groot moet de aansluiting zijn van het filter dat ik koop?
Het filter heeft een aansluiting nodig van 76mm. Uitzonderingen hierop kunnen enkele 1.0 uitvoeringen zijn. Vraag bij twijfel op het forum!

Moeten echt al die mooie plastic dingen eruit? Ze dienen toch ergens voor?!
Alle slangen kunnen worden verwijderd.
Het slangetje om de warmeluchtklep te bedienen kan het beste worden afgedopt.

Wat kost zo'n luchtfilter eigenlijk? Ik wel er ook een op mijn autootje zetten.
Hmmz... eurootje of 10 ;) (Full Speed Zwolle)
Elders rond de 30/40 euro.

Moet ik na het monteren mijn computer opnieuw inlezen?
Het maakt niet uit of je je computer overnieuw inleest of niet, hij past z'n tabellen vanzelf aan.

Ik leg het filter op een andere, koudere plek met een ingenieus buizensysteem. Goed idee?
Als je een lange aanzuig hebt dan heb je relatief veel koppel onderin. Met het gevoel dus dat je snel optrekt. Met een korte aanzuigbuis heb je meer vermogen bovenin. Wat weer een hoge top tot gevolg heeft. En je auto komt wat later op gang bij het optrekken.
Als de lucht te koud is gaat je motor rijker lopen en dat is juist heel erg ongunstig voor je verbruik. (Sander)

Verder van Sander:
Met de lengte van de pijp kan je bepalen met welk toerental de drukgolf gaat resoneren. Daarom hebben sommige moderne auto's een inlaatkanaal wat van lengte kan veranderen. Lang voor optrekken, kort als je op snelheid bent. Dit scheelt maar 10 cm of zo. Het inlaatspruitstuk is hier helemaal op aangepast. Er zelf wat mee lopen kloten geeft dus een hele kleine kans van slagen. En het verschil is volgens mij ook niet zo gigantisch.

Maakt het verschil of ik een kegelvormig of cylindervormig filter monteer?
Nee.

Maakt het verschil als ik een luchthapper in de motorkap maak om 'm van koude lucht te voorzien?
Ja. Koudere lucht = meer moleculen per cc = meer zuurstof per cc = meer vermogen.

Kan ik het plastic ding boven het injectiehuis en luchtfilterhuis niet weglaten?
Ja, dat kan en er zijn mensen die dit met succes hebben toegepast. Over hun prestaties na deze aanpassing is niets bekend.
Als je dit zelf wilt proberen, moet je zorgen dat je carter wordt ontlucht (overdruk wordt weggezogen middels de carterontluchtingsslang, dat ding op je kleppendeksel). De lucht moet de motor weer worden ingezogen (schadelijke dampen enzo), dus de slang vervangen door een klein filtertje is officieel APK-afkeur. Er zijn verslagen van mensen die met een dergelijk filtertje gewoon door de APK kwamen.

Gaat je brandstofverbruik omhoog met een openluchtfilter?
Nee. Eerder omlaag.
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » MonNov14, 2011 6:27:28 PM

Ik heb het zowen beetje af met de aanpassingen onder de motorkap. Zo is het nu geworden:

Image

Aangezien ik op de website waar ik mijn greenfilter had gekocht een plaatje zag, heb ik het een beetje zelf nagebootst.

http://www.gkb-import.nl/green/

Image

Ik merk duidelijk wel verschil met of zonder grote airslang naar mijn fan toe. Ik denk dat hij nu meer koude lucht aanzuigt. Rijdt gewoon veel constanter met optrekken.
Vindt het ook indrukwekkend uitzien, al zeg ik het zelf :)

Ben heel trots op mijn eigen creatie en begin echt voor dit wagentje een diepe liefde te voelenImage

Heb een flexibele aluminium Airslang en een paar bevestigings dingetjes gekocht en een slangklem. Voor heb ik hem met een tierip vast gemaakt aan het frame van mijn fan zodat hij geen contact kan maken met mijn fan en verder gewoon stevig fixeren met de bevestigings dingetjes.

Was ongeveer 15 euro kwijt bij Hornbach en Gamma. Een airslang van Greenfilters kost 65 euro incl klemmen. En dan heb je hetzelfde. Maar dan wel lelijk zwart, wat ook niet ten goede komt aan de warmteafweer, volgens mij. Dus goed voor weinig. :D
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby AlexanderB » MonNov14, 2011 7:33:10 PM

bij de GTI zit daar een stukje plastic slurf aan dat voor de radiator uitkomt, zodat ie koude lucht krijgt.. nou blaas je juist warme lucht van de radiator de luchtinlaat in..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » MonNov14, 2011 9:54:05 PM

AlexanderB wrote:bij de GTI zit daar een stukje plastic slurf aan dat voor de radiator uitkomt, zodat ie koude lucht krijgt.. nou blaas je juist warme lucht van de radiator de luchtinlaat in..



De lucht achter mijn motor is wel een stuk warmer dan voorin voor mijn radiator. Ik merk toch een andere prestatie. Hoe ziet die plastic slurf eruit?
Want dan zou ik dat eraan kunnen koppelen, zodat ik echt koude lucht aanzuig of zou een plaats bij de koplamp een betere zijn?

Ik heb even gekeken en er zit genoeg ruimte zodat ik de mond/uiteinde van de slang plat ga maken en hem net over mijn radiator leg. Die koude lucht zou anders langs mijn radiator gaan. En door de mond platter te maken blijf ik wel dezelfde volume lucht binnenhalen.
Kijken of dat gaat werken. Plaats wel een foto als het is gelukt.
Iedergeval bedankt voor de tip.

Het is me wel duidelijk dat als ik op de plek waar ik nu mijn luchtfilter heb zitten genoeg kouwere lucht kan verplaatsen. Het rijden veel beter wordt.
Weet iemand of achter de motor de lucht het warmst is dan voor bij de radiator, want ik merk wel een duidelijk verschil in vermogen.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » TueNov15, 2011 11:04:32 AM

Ik denk dat ik de oplossing heb. Je kan voor weinig bij de Gamma air intakes kopen ziet eruit als een rooster en plat. Ben van plan twee misschien een te kopen en deze onder aan mijn bumper te bevestigen met beugels. de airflow wordt dan koud en versneld gevangen en naar achter de motor gevoerd. Er is genoeg ruimte dus moet het in theorie mogelijk zijn. Ipv op de moterkap een airhapper onder de bumper. Niet zichbaar, wel efficient. Wil namelijk niets gaan zagen uit de auto, dus lijkt me dit wel een goede oplossing. Ook wil ik haar zo origineel mogelijk houden, maar wel met wat betere rijeigenschappen. Het is gewoon waar dat hoe meer lucht en hoe meer koude lucht de greenfilter krijgt, hij nog beter gaat presteren.
Ook met de setup die ik nu heb. Achter de motor krijgt hij gewoon niet genoeg lucht aangeboden om te happen. Daarom is denk ik ook de plek voor een airfilter het beste werkt voorin de motor. Echter heb ik begrepen uit alles wat ik gelezen heb, dat zonder verloop en direct op de caberateur het beste resultaat geeft qua direct vermogen, alhoewel de meningen daarover verschillen. Bij greenfilter adviseren ze het ook zo te doen, met een airslang naar de greenfilter toe. Nu maar kijken of het werkt met het plan wat ik in mijn hoofd heb om meer koude lucht op die plek te krijgen.

Ik laat het resultaat wel zien als ik klaar ben. Een AX is inderdaad verslavend, je blijft ermee bezig. Het is wel erg leuk.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby gigawebs » TueNov15, 2011 11:19:35 AM

Ik heb mijn openluchtfilter bij mijn 1.1 ook direct aan de paddestoel van het injectiehuis hangen. Maar in hoeverre merk jij echt verschil dan?
Ik heb namelijk nog niet echt duidelijk verschil kunnen merken vergeleken met het originele buizen systeem van Citroen....
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Luchtfiltervragen

Postby q01z » TueNov15, 2011 12:43:59 PM

je gaat het bij een standaard 1.1 of 1.4 echt niet merken.. nog erger, je hebt kans op verlies.. (heb de rollerbank resultaten hier niet voor de grijp, maar die zijn er wel..)

probleem bij een 1.1 of 1.4 is niet de hoeveelheid lucht die in de cilinders komt, maar de hoeveelheid brandstof die daarbij geinjecteerd (kan) worden.. door de geringe kleplift en kleine inlaat/uitlaat poorten is er bij de 1.1 en 1.4 injectie gewoon geen winst te halen door een luchtfilter.. de vullingsgraat van de cilinder wordt er namelijk echt niet beter door.

koude lucht van voren halen kan natuurlijk, maar vergeet niet dat als je het (green)filter hangt op de plek waar het filter normaal hing, hij zn lucht van onderaf aanzuigt..
+ de hoeveelheid lucht die hij bij hoge toeren aanzuigt, zorgt ervoor dat deze door de stroomsnelheid enorm afkoelt!
voorbeeld; als je normaal ademhaalt voelt de lucht 'warm' aan, als je zuigt voelt deze kouder!

voor je gevoel heeft het natuurlijk wel nut, omdat de gasrespons van de auto feller wordt (zonder buizenstelsel), maar dat maakt de auto nog niet sneller, alleen feller ;) + je hebt natuurlijk de geluidsbeleving!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » TueNov15, 2011 4:40:55 PM

q01z, ik heb toch het gevoel dat hij beter loopt en sneller uit de startblokken komt, dan voorheen. Ook heb ik meer vermogen dan toen ik niets had gedaan. Klinkt misschien raar, maar het is wel zo. Zou er iets met het oude luchtfilter zijn geweest? Na het plaatsen van de luchtslang is het geluid weer anders wel een brom, maar meer een laag brommetje. Vooral bij versnelling 2 was het echt een beetje overdreven nu is dat toch ietsje gematiger.
Ik heb het trouwens ook even gevraagd aan een monteur van Citroën over koude lucht en of dat verstandig is. Ik was daar toch om een nieuw hitteschildje te bestellen. Deze meneer vertelde dat zoals ik het nu heb gedaan, ik het goed heb gedaan omdat hij dan voldoende lucht krijgt en ook niet te koude lucht.
Te koude lucht schijnt juist helemaal niet goed te zijn voor mijn caberateur en type motor. Daar gaat de motor heel slecht van lopen. Niet doen zei hij met klemtoon. Hij zei dat de plek van de luchtslang voor de radiator de juiste plek is en nu hij goed loopt ik maar beter niets moest gaan veranderen.
Dus laat ik het maar zo. Ik vind hem nu bij alle toeren en versnellingen gewoon lekker constant rijden. Geluid is prettig en ik kom naar mijn gevoel lekker snel weg. Tenminste snel genoeg. :D
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » TueNov15, 2011 5:17:14 PM

gigawebs wrote:Ik heb mijn openluchtfilter bij mijn 1.1 ook direct aan de paddestoel van het injectiehuis hangen. Maar in hoeverre merk jij echt verschil dan?
Ik heb namelijk nog niet echt duidelijk verschil kunnen merken vergeleken met het originele buizen systeem van Citroen....


Bij mij trok ik wel hard op maar als ik van 1 naar twee ging hield hij een klein beetje in om dan weer verder te gaan. Dat deed hij ook in drie.
Dat heb ik nu dus helemaal niet meer met deze airslang, dat is gewoon verdwenen. Daarbij is de brom een lagere brom geworden in zijn twee en ook zijn drie. Ook van 1, 2 naar 4 geen hapering meer.
Ik heb nu een mooie constante versnelling zonder hapering. Statoinair staat hij nu iets onder 10 tussen 5 en 10, Is dat trouwens normaal?
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby gigawebs » TueNov15, 2011 5:23:45 PM

Jup is normaal. Volgens mij lopen ze iets van 750 rpm stationar.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Luchtfiltervragen

Postby CitroenZetiX » TueNov15, 2011 5:27:57 PM

gigawebs wrote:Jup is normaal. Volgens mij lopen ze iets van 750 rpm stationar.


Dank je.
Dan ben ik :D en ga ik niets meer veranderen.
Alleen nog dat hitteschild voor het mooie dan, maar dan is het echt wel genoeg.
Oja de trekhaak dan nog 26 november.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby joop » SunNov20, 2011 10:58:59 PM

CitroenZetiX wrote:
Bij mij trok ik wel hard op maar als ik van 1 naar twee ging hield hij een klein beetje in om dan weer verder te gaan. Dat deed hij ook in drie.
Dat heb ik nu dus helemaal niet meer met deze airslang, dat is gewoon verdwenen. Daarbij is de brom een lagere brom geworden in zijn twee en ook zijn drie. Ook van 1, 2 naar 4 geen hapering meer.


Dat inhouden had ik ook toen ik 'm direct aan de paddestoel had. Ook "twijfelde" hij wel eens als je het gas intrapte, dat het een seconde duurde voor hij echt aan de slag ging.

Heb even getwijfeld of ik het op jou manier op ging lossen maar uiteindelijk gewoon met een pvc pijp t filter voor bij de radiateur gehangen. Brom is nu iets scherper en constanter van 2000-4000 en het inhouden is verdwenen.

Ben zeer benieuwd naar de top met buis eraan. Direct aan de paddestoel ging hij over de 170 (met 1.1i), maar heb m nog niet over de 160 gekregen met die buis...al heb ik het ook nog niet heel erg hard geprobeerd.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Luchtfiltervragen

Postby joop » SunDec04, 2011 9:11:50 PM

Heb vandaag 170 even aangetikt, ik denk dat de topsnelheid ongeveer hetzelfde is gebleven. Dus geen verschil tussen direct of met buis aangesloten.

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof je het meeste vermogen hebt wanneer je niet vol gas geeft maar net iets ervoor. Zowel direct aan de paddestoel als met de buis trouwens.Herkent iemand dit?
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Luchtfiltervragen

Postby Bossie » SunDec04, 2011 9:19:51 PM

Je kunt dan een wat hoger koppel hebben. Doordat je gasklep niet helemaal open is, heb je feitelijk een vernauwing in het inlaat traject. Je krijgt dan een venturi-werking waardoor de lucht sneller gaat stromen en je een betere vulling van de cilinders kunt krijgen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Luchtfiltervragen

Postby joop » SunDec04, 2011 9:26:39 PM

Is het slim om het precies 'goed' te zetten met de gaskabel-afstelling of help je dan de algemene afstelling om zeep?
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Luchtfiltervragen

Postby Browny » SunDec18, 2011 11:35:11 AM

Als ik goed snap wat je bedoelt krijg je dan een loos begin.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron