Nieuwe Belgische oldtimerwetgeving (vanaf 20/05/2018)

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Nieuwe Belgische oldtimerwetgeving (vanaf 20/05/2018)

Postby citrofenwick » MonMay21, 2018 12:31:24 PM

Ter attentie van de Belgische AXClubleden:

Hallo!
U zult het wellicht al gehoord hebben. Sedert 20/05/2018 is de nieuwe oldtimerwetgeving van kracht.
Wat betekent dit voor de AX? Ik probeer het even kort samen te vatten.

Qua wegenbelasting:
Alle voertuigen die ten laatste 31/12/1992 voor het eerst ingeschreven werden vallen nog onder het belastingvrije tarief op voorwaarde dat ze reeds ingeschreven waren voor 01/07/2017. (35€ / jaar) Dit ongeacht de keuze van het kenteken. (oldtimer/dagelijks)
Alle voertuigen vanaf 01/01/1993 betalen tot ze 30 jaar zijn het volledige bedrag.
https://belastingen.vlaanderen.be/forfa ... f-01072017

Qua verzekering:
Volgens mij ongewijzigd: Nog steeds kunnen alle voertuigen vanaf 25 jaar, als ze ingeschreven zijn op oldtimerkenteken genieten van een verlaagd tarief.

Qua kenteken:
Vanaf 25 jaar kan men nog steeds een oldtimerkenteken aanvragen. Het al dan of niet wegenbelastingvrij zijn hangt af van de eerste inschrijvingsdatum.
Het is natuurlijk ook nog steeds mogelijk om een gewoon kenteken te behouden.

Qua keuring zijn er 2 keuzes:
- Gewoon kenteken;
* sowieso jaarlijks

- Oldtimerkenteken;
* 25-30 jaar: jaarlijks
* vanaf 30 jaar: 2jaarlijks
* vanaf 50 jaar: 5jaarlijks

De details hierover kunt u op de website van bfov bekijken. (zie link onderaan)

Welke modificaties mag ik nog uitvoeren met zo'n oldtimerkenteken?
In principe moet het voertuig origineel blijven.
Er zijn wel enkele mogelijkheden.
Zo is het mogelijk om met een oldtimerkenteken het voertuig zonder goca-attesten wettelijk te verlagen. Omdat er voor de AX voor zover ik weet geen goca-attesten bestaan, is dit een eventuele goeie oplossing voor als je denkt aan verlaging.

Remslangen type luchtvaart worden toegestaan.

Qua motorswaps:
Het is zo dat er 20% meer vermogen / cc toegestaan wordt.
TU-blokken hebben de volgende inhouden
1.0 : 954 cc (45, 50pk)
1.1 : 1124 cc (54, 60pk)
1.3 : 1294 cc (95pk)
1.4 : 1360 cc (75, 85 , 95, 100pk)
1.6 : 1587 cc (90 => 122pk (16v))

Diesel-varianten:
1.4 : 1360 cc (53pk)
1.5 : 1527 cc (56pk)

Een 1.0 kan je vervangen door een 1.1 (zowel carb/injectie maar niet van 1.0 carb naar 1.1i)
Een 1.4 met 75pk => 95pk kan je vervangen door maximaal een 1.6 8v met maximaal 90pk.
Een 1.4 GTI motor met 100pk kan je vervangen door elke 1.6. (ik denk zelfs dat een 16V toegestaan is)

Carburatietype mag niet gewijzigd worden. (niet van carb <=> injectie)
Elke downgrade is toegestaan.
Het merk van de vervangingsmotor moet niet gelijk zijn. (!)
Geen turbo's.

Meer details mbt vervangen motor zie 5.8.3:
https://www.bfov-fbva.be/files/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat).pdf

Procedure om motor te vervangen + op welke punten zal deze gekeurd worden:
https://www.bfov-fbva.be/files/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20Bijlage%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)(2).pdf

Ik ben niet bekend met het verloop van de procedure. Ervaringen mogen zeker gemeld worden!!
Ik verwacht niet dat het zo gemakkelijk gaat als men omschrijft.
Verwacht niet dat Citroën u hierbij zal helpen.

Wat als ik legaal rond wil rijden met een volledige rolkooi?
Je kan kiezen om de AX te laten keuren als wedstrijdvoeruig categorie 1.
Wel dient er dan elk jaar een bijkomende VAS-keuring te worden ondergaan. (met attest voor competitievoertuigen)
Met dat attest kan je je AX dan keuren met alle wijzigingen.
De keuring is ook 1 jaar geldig en je hebt een groene keuringskaart zonder beperkingen.
Dit kan gecombineerd worden met oldtimerkeuring.
http://goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning#cat%201
http://www.vas.be/formulieren/formkeur.htm
http://www.vas.be (reglementen)


Meer info + bronnen:
https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/
http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest

Aanvullingen mogen zeker gemeld worden!!
Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele wijzigingen, onvolledigheden of foutieve informatie.

Mvg Fenwick
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Nieuwe Belgische oldtimerwetgeving (vanaf 20/05/2018)

Postby citrofenwick » SatJun02, 2018 1:29:08 PM

Update 02/06/2018

Na Vlaanderen heeft ook Wallonië zijn wetgeving aangepast aan de Europese vereisten.
Echter hebben zij deze soepeler gehouden.

In de praktijk komt het er momenteel op neer dat je met je oldtimer, indien origineel en +30 jaar, naar Wallonië kan gaan keuren en dat je daarna terug geen vervaldatum hebt van je keuring.
Voor de AXjes van 1988 en ouder is dit een mogelijkheid.
Aan het historisch karakter zou naar verluid kunnen worden voldaan als de auto volledig origineel is.

https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 1-05-2018/
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 17908.html
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron