goed? nee.. nu dan? ja! en nu? nee.. nu dan? ja nu wel weer!

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

goed? nee.. nu dan? ja! en nu? nee.. nu dan? ja nu wel weer!

Postby JWB » ThuSep18, 2008 4:41:03 PM

Ik had vanochtend bij de APK ook een te hoge CO waarde, hij was 2,1%. Echt veel te hoog dus! Ik was bij een kleine garage langsgegaan waar ik vorig jaar ook goed behandeld was en hij adviseerde me om even bij een dealer langs te gaan en ze daar even te laten kijken wat er aan scheelde. Ik dus een half uurtje later mn ax-je achter gelaten bij de dealer.
Krijg ik vanmiddag een telefoontje dat ze nog niets gedaan hadden en een CO percentage van 0,31 hadden gemeten. Ik dus weer terug naar de garage waar ik vanichtend was, daar weer gemeten (bleek hetzelfde meetapparaat te zijn), kwam de CO meting op 3,2%!!!
Omdat de garagehouder zijn ogen niet kon geloven vroeg hij me even 20 min warm te rijden, dus ik 20 minuten lekker veel toeren maken. Bij terugkomst weer een meting gedaan en het CO percentage kwam op 0,03! Ruim voldoende dus. Helaas was het ondertussen te laat om hem nog goed gekeurd te krijgen en moet ik morgenochtend weer langs, maar ik ben al lang blij dat ik geen dure reparatie nodig heb. Morgen dus weer een jaartje erbij gelukkig :]
Heeft iemand dit ook wel eens zo extreem mee gemaakt? De dealer en de garage liggen ongeveer 10 minuten uit elkaar.
Image
JWB
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuJul05, 2007 9:19:48 PM
Location: Amsterdam

Postby Guido_AXGT » ThuSep18, 2008 5:04:25 PM

Voor CO meting moet je de auto altijd ff goed warm rijden. Dan is de katalysator pas op temperatuur en doet deze pas goed zijn werk.
Mooi dat je er weer een jaartje tegenaan kan...
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby q01z » ThuSep18, 2008 5:17:46 PM

dit klinkt stiekem een beetje als een lambda-sonde die af en toe verkeerd signaal geeft..
of aan een defect meet apparaat!

maar merk je met rijden ook verschil, inhouden ofzo?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Steenwiekermoat » ThuSep18, 2008 5:29:12 PM

defect meetapparaat kun je uitsluiten, voor de APK worden ze jaarlijks gecontroleerd. Als ze hem aan zetten ijkt hij zichzelf iedere keer. Mocht er iets aan stuk zijn werkt hij niet meer.

Maar wat wel heel belangrijk is dat je motor goed op temperatuur is, dus na de proefrit pas meten. Maar ja dat moeten ze bij die garage ook weten.
Dus misschien is er toch iets niet helemaal goed met je auto.............
Groeten van Henk uut Blesdieke
Steenwiekermoat
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 126
Joined: FriJul04, 2008 8:36:35 PM
Location: Blesdijke


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron