Nieuwe regels per 1 mei

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Postby MNM(tm) » ThuApr02, 2009 3:09:50 PM

Je zit zeker weer draadloos te klooien?! :lol:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » ThuApr09, 2009 10:34:24 AM

Nieuwe verkeersregel:

Oorspronkelijk geplaatst door Postbus51
Lichtarmatuur en type autolamp


Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


dit betekend dus ook dat er beboet kan gaan worden voor xenon die niet in een xenon armatuur zit. Dus een indirect verbod op aftermarket setjes. Verkoop mag maar plaatsen in een willekeurige behuizing niet meer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby TTF » ThuApr09, 2009 10:49:16 AM

dat kon voor ax rijders wel eens vervelend gaan worden :(

aangezien je met een oudere auto met xenon meteen opvalt
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Guido_AXGT » ThuApr09, 2009 12:06:44 PM

Ik snap niet waarom iedereen toch altijd met die katalysator ligt te kloten. Ik heb er eentje van een Saab 9000 tussen zitten. Hetgeen een flinke diameter pijp heeft en veilig weerstand opleverd. Bij de 4-gas test had ik 0,05CO JAH ECHT :lol: En de auto loopt en trekt zelfs beter omdat ie goede tegendruk krijgt. Tevens heb ik er een middendemper van een 1.6 ZX tussen zitten als ik me niet vergis. Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik hoef me nergens zorgen over te maken. De auto rijd erg goed en komt zomaar door de apk :)
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby MNM(tm) » ThuApr09, 2009 2:17:38 PM

denny wrote:Nieuwe verkeersregel:

Oorspronkelijk geplaatst door Postbus51
Lichtarmatuur en type autolamp


Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


dit betekend dus ook dat er beboet kan gaan worden voor xenon die niet in een xenon armatuur zit. Dus een indirect verbod op aftermarket setjes. Verkoop mag maar plaatsen in een willekeurige behuizing niet meer.

Dat betekent dat als ik mijn AX-en vóór 1 mei APK laat keuren, dat ze nog volgens de oude regels gekeurd worden en ik dus nog max. een jaar met Xenon mag rijden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby MNM(tm) » ThuApr09, 2009 2:24:16 PM

dubbelpost door server crash.
Last edited by MNM(tm) on ThuApr09, 2009 2:36:42 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » ThuApr09, 2009 2:34:57 PM

APK technisch wel ja. Verkeerswet technisch denk ik toch dat je aan het kortste eind trekt. Wet is wet en staat boven APK.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby MNM(tm) » ThuApr09, 2009 2:38:33 PM

Het gaat om de keuringsregels. Als je auto goedgekeurd wordt volgens een bepaalde set regels, dan blijft dat keuringsrapport gewoon een jaar geldig.
Anders zou je je auto opnieuw moeten laten keuren zodra die regels gewijzigd worden/zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » ThuApr09, 2009 3:02:32 PM

Ik heb het helaas in de praktijk al velen malen anders ervaren. APK weegt in dat oordeel minder zwaar dan wet omdat een APK maar een momentopname is ;). In jouw redenatie zou dat dus bv betekenen dat als je koplanp bij de APK heel was deze een heel jaar niet vervangen zou hoeven te worden als hij kapot gaat.

Dat postbus51 ding wat ik heb gepost heeft nl niets met APK te maken maar met nieuwe wegenverkeerswetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby AXClub » ThuApr09, 2009 4:38:19 PM

controlepunt)
Controle op binnen en buitenzijde (of in andere taal)
Opmerking leidt tot afkeur.
EOBD-Milieu
Stationaire CO meting, EOBD uitlezen. ( later ook bij 4-gas en roetmeting)
Geen foutcodes: direct goedkeur.
Bij foutcodes: gebruikelijke methode.
Gordelspanners
Controle MIL (foutcodelampje) (gecombineerd met Airbag (SRS)
Opmerking leidt tot verplicht Reparatie adviespunt.
OBD uitlezen (wordt nader onderzocht)
Stuurbekrachtiging en EPS
Controle op werking.
Controle op lekkage en beschadigingen van slangen.
Opmerkingen leiden tot afkeur.
EPS:
Controle op aanwezigheid zeer moeilijk.
OBD uitlezen (wordt nader onderzocht)
Modernisering APK stap 2.0 heeft nog nader onderzoek nodig en gaat op een later tijdstip in
en bestaat uit de volgende onderwerpen: (hier gaan we nu nog niet verder op in).
· Airco.
· Aanpassing emissienormen.
· Brake assist.
· Controle roetfilters.
· Codering banden.
· (E)OBD controle veiligheidssystemen.
· Fijnstof diesels.
· Hoofdsteunen.
· Remvloeistof.
· Remtest procedure.
· Schokdempers.
· Snelheidsbegrenzer.
· Verlichting.
Link naar Modernisering APK bij Verkeer en Waterstaat.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... isering_tc
m195-239631.pdf
Wij hebben de APK Regelgeving per Mei 2009 doorgenomen en de wijzigingen daarin t.o.v.
de huidige regelgeving hieronder op een rijtje gezet. Theoretisch kunnen daar dus nog
wijzigingen in komen. Als dit het geval is zullen wij dit op de site vermelden.
Tab 1. Administratieve procedure
Controle voorafgaand de keuring:
Identificatienummer op het kentekenbewijs vergelijken met het voertuig.
Er mag geen keuring worden verricht als:
a. Het identificatienummer op het voertuig en het kentekenbewijs niet overeen komen.
b. De eventuele beperkte geldigheidsduur op het kenteken is verstreken.
c. Er op het kenteken wijzigingen zijn aangebracht. (in de variabele gegevens)
d. Er geen (of onleesbare) afgiftedatum of datum eerste toelating op het kenteken is
vermeld.
e. Het kenteken niet van een vastgestelde uitvoering is. (gedeelte van het kenteken weg
of als het kenteken geplastificeerd is)
De aanvrager moet in bovenstaande gevallen worden doorverwezen naar RDW.
Leesbaarheid kenteken
Alle (variabele) gegevens noodzakelijk voor een keuring moeten leesbaar zijn.
· Kenteken
· Identificatienummer
· Duplicaatcode
· Brandstofsoort
· Datum eerste toelating
· Alle massa’s
· Omschrijving(en) bij bijzonderheden
Tab 2. Invulinstructie APK rapport
Reparatie adviespunten Airbag- Gordelspansystemen.
Geldt voor voertuigen i.g.g. na 31-12-2003
Dit betreffen geen afkeurpunten (of gewone AC codes) maar een reparatieadvies over het
niet goed functioneren van Airbag en/of Gordelspansystemen. In het vak rechts boven moet
een korte omschrijving worden gegeven van het reparatieadviespunt.
Het Airbagsysteem moet goed functioneren.
Wijze van keuren: Waar het beeldmerk “AIRBAG” staat moet een airbag aanwezig zijn. Als
het duidelijk is dat een airbag is verwijderd, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.
Bij voertuigen met Airbag- en/of Gordelspansystemen die zijn voorzien van een
waarschuwingsinrichting wat in werking treedt als het systeem faalt, moet de
waarschuwingsinrichting goed werken.
Wijze van keuren: Als het systeem is voorzien van een waarschuwingslampje, moet deze gaan
branden als het contact wordt ingeschakeld. Vervolgens moet deze weer doven, eventueel na
het starten van de motor. Als het waarschuwingslampje blijft branden, wordt dit vermeld op
het keuringsrapport.
Reparatieadviespunten moeten zowel bij Goedkeur, Goedkeur na reparatie als Afkeur op het
keuringsrapport worden omschreven.
Tab 3. Keuringseisen.
5.2/3.1 Algemeen
Controle tussen Kentekenbewijs – Voertuig
· Kenteken
· Brandstof
· Wielbasis (bij twijfel meten, zie ook 5.2/3.21)
· Aantal cilinders (behalve wankel)
Controle tussen Kentekenbewijs – Raadpleegscherm
· Kenteken
· Duplicaatcode
· Identificatienummer
· Brandstofsoort
Kentekenplaten
Een voertuig met tijdelijke (witte) kentekenplaten mag gewoon gekeurd worden. Voorwaarde
is wel dat de platen op het moment van keuren geldig zijn. Aan de linker zijde van plaat staat
tot en met welke maand deze geldig is.
5.2/3.9 Brandstofsystemen
Alle aanwezige systemen moeten veilig en deugdelijk (bevestigd) zijn. Alle systemen moeten
op lekkage getest worden. Dus ook b.v. het gassysteem van de kookinstallatie van een
Kampeerauto.
5.2/3.10 lid 6 LPG
De LPG aansluiting moet zijn voorzien van een stofkap. Tenzij deze is beschermd tegen vuil
en water. Bijvoorbeeld als deze achter het benzineklepje gemonteerd is.
5.2/3.11 CO schema
Vereenvoudigd
5.2/3.15 Snelheidsmeter
Deze moet wel aanwezig zijn maar de werking en verlichting van de snelheidsmeter is geen
CP meer tijdens APK.
5.2/3.16 Aandrijving
De aandrijving en bevestiging daarvan moet deugdelijk zijn, dus ook homokinetische
koppelingen en kruiskoppelingen. (kruiskoppeling in de aandrijving hoeft niet meer op
zichtbaar spelingvrij beoordeeld te worden)
5.2/3.19 lid 3 Assen
Overige draaipunten van een volledig onafhankelijke wielophanging mogen niet meer dan
1mm speling vertonen. (A.as rubbers van b.v. Golf 4 en Astra F en G vallen hier dus niet
meer onder, deze zijn niet volledig onafhankelijk)
Ook is de controle omschrijving gewijzigd, is nu: op juiste wijze zichtbaar maken.
5.2/3.20 Wiellagers
De controle omschrijving gewijzigd, is nu: op juiste wijze zichtbaar maken. Dus naar eigen
inzicht van de keurmeester.
5.2/3.21 lid 1 Wielbasis
Mag max. 2% afwijken van kentekenbewijs en lid 2. tussen L – R max. 15mm verschil
(buiten fabrieksmatig verschil)
5.2.26 Stabilisatoren
Nu ook eis voor Personenauto’s. Mogen geen breuken en scheuren vertonen en moeten
deugdelijk bevestigd zijn.
5.2/3.27 lid 6 Banden
De draairichting op de band moet overeen komen met de voorwaartse rijrichting van het
voertuig.
Lid 7/8.
Metalen elementen in het loopvlak is geen CP meer tijdens de APK.
Lid 8/9.
Banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben. Tijdens de APK is een nood- of
reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.
Lid 9/10 Bandenspanning
· Banden moeten een juiste spanning hebben, zoals deze door de voertuigfabrikant is
voorgeschreven voor het betreffende voertuig.
· Als er geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de
banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.
· Wijze van keuren, de juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand
van:
· Bandenspanningtabel in of op het voertuig. Juiste bandenmaat of anders die het meest
overeen komt aanhouden.
· Als Bandenspanningtabel in of op het voertuig onleesbaar of niet aanwezig is.
Informatie van banden- of voertuigfabrikant gebruiken. (instructieboekje, internet,
Autodata, Olyslager enz).
· Geen gegevens van banden- of voertuigfabrikant beschikbaar: Hoogste
bandenspanning als referentiewaarde aanhouden.
· Banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximum
tolerantie van 0,3 bar.
· Banden met een te lage spanning moeten op spanning worden gebracht. Dus
verplicht reparatiepunt.
5.3.29 lid 1 Stuurinrichting (bedrijfsauto’s)
Maximale “vrije” slag van het stuurwiel 15 graden. (was 30 graden)
5.2/3.29
lid 9. De stuurbekrachtiging moet goed werken.
lid 10. De slangen mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het wapeningsmateriaal
zichtbaar is en mogen geen bewegende delen raken.
lid 11. De onderdelen van de stuurbekrachtiging mogen geen ernstige lekkage vertonen.
Controle:
Het stuur bij stationair draaiende motor in de uiterste stand draaien en daar houden.
5.2/3.31 lid 1 E. Reminrichting
Remschijven mogen geen slijtage vertonen waardoor er gevaar op breuk ontstaat.
Remsysteem Remverschil
Maximaal remverschil op de vooras, nu gewoon maximaal 30% . Geen rijproef meer bij een
remverschil tussen de 20% en 30%
5.2/3.31 lid 10/13 ABS onderdelen
a. deugdelijk bevestigd. b. niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. c. mogen niet
zijn beschadigd, gescheurd of gebroken. d. mogen geen lekkage vertonen.
5.2.38 lid 5 Remvertraging
Ambulances, Kampeerwagens en Lijkwagens met een max. toegestane massa van méér dan
2500 kg moeten een min. remvertraging hebben van 4,5 m/s2 bij een max. pedaalkracht van
700 N.
5.2/3.41 lid 1 Deuren
De deuren moeten vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
5.2/3.42 lid 2 Ruiten
Onnodige voorwerpen op de voor- en zijruiten is geen CP meer tijdens APK.
Lid 3. Licht doorlatendheid niet minder dan 55%, geen CP tijdens APK.
5.2/3.46 lid 3. Zitplaatsen
Verstelling van zitplaats en rugleuning moet vergrendelen, controleren in aangeboden stand.
5.2/3.50 Frontbescherming (Bullbar)
Bij voertuigen i.g.g. na 31-12-2008 moet de Bullbar zijn voorzien van een EG typegoedkeur.
Verlichting en Reflectoren.
Geen voorgeschreven vorm meer van de reflectoren, wel links en recht hetzelfde (nagenoeg
symmetrisch).
5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
- koplampsproeiers. en moeten ook werken
- De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
- Niveauregeling (van xenon) , geen CP tijdens APK.
5.2/3.55 lid 7 Dimlicht hoogteverstelling
Als het voertuig is uitgerust met dimlicht hoogteverstelling moet deze goed werken.
5.2/3.57 lid 1 Extra toegestane verlichting
o.a. 2 extra: stadslichten, achterlichten, richtingaanwijzers v en a, staaklichten en 2 of 4 extra
markeringslichten aan de voor- en achterzijde.
5.2/3.61 Verlichting en retroreflectoren
Verlichting en retroreflectoren mogen maximaal 50 cm vanaf het breedste punt naar binnen
gemonteerd zitten. (was 40 cm) voor knipperlichten geldt deze maat vanaf 1998 i.g.g.
5.2/3.65 Niet toegestane/voorgeschreven verlichting
Niet toegestane/voorgeschreven verlichting mag niet werken.
Voertuigen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai- of
knipperlichten.
Aanvullende eisen “Taxi, zie bijlage” en “OV auto, zie bijlage”
In artikel 5.2.73 t/m 5.2.78 staan de specifieke eisen hiervoor beschreven.
Tab 4.
Artikel 26. Roestschade reparatie.
Roestschade reparatie anders dan deugdelijk lassen (b.v. lijmen of bouten) is toegestaan als dit
door documentatie van de voertuigfabrikant kan worden aangetoond. De reparatie moet dan
volgens voorschrift van de fabrikant worden uitgevoerd.
Artikel 41 en 42 Stationair en 4-gasmeting
Hybride aangedreven voertuigen geen CO en 4-gas eis. (hoeven niet gemeten te worden).
Als een hybride voertuig na 31-12-1995 (personenauto) of na 13-12-1997 (bedrijfsauto) i.g.g.
is moet er wel een katalysator en lambdasonde aanwezig zijn.
Artikel 43 lid 9. Wijze van keuren stationair CO meting (geldt niet voor LPG)
Als het voertuig is voorzien van een EOBD-systeem mag de stationair CO-meting vervangen
worden door het uitlezen met een OBD tester die P-codes (Powertrain) kan uitlezen.
· Geen foutcodes – Goedkeur.
· Foutcodes – alsnog CO meten op normale wijze met CO-meter.
· 4-gasmeting: altijd op normale wijze met CO-meter.
· Voertuigen op LPG: Stationair CO altijd met CO-meter.
APK-Rapport
Er komt een nieuwe versie van het APK-Rapport maar deze verschijnt niet per 1 Mei, maar in
het laatste kwartaal van 2009. I.v.m. de nieuwe regelgeving krijgt u vanaf 1 Mei 2009 te
maken met een aantal nieuwe controleaspecten die niet op het huidige rapport staan. Omdat u
ze wel moet gaan toepassen, geldt vanaf 1 Mei 2009 een tijdelijke maatregel. Zodra het
nieuwe keuringsrapport beschikbaar is, bent u verplicht deze te gebruiken. Tot die tijd mag u
het huidige rapport gebruiken.
Hoe om te gaan met controlepunten die niet op het huidige APK-Rapport staan:
1. Airbags en Gordelspanners.
Reparatieadviespunt rechts boven op het rapport vermelden bij “nadere uitleg reparatie”, enz.
U kunt een reparatieadviespunt op dit moment nog niet invoeren in het “afmeldscherm”.
2. Overeenkomen kentekenbewijs/register/voertuig/kentekenplaten.
Vanaf 1 Mei mag u doorgaan met de APK keuring als er in de bovenstaande gegevens iets
niet klopt. U moet de geconstateerde gebreken melden onder:
code 003 Kenteken/kentekenplaten 5*.1 en in het vak “nadere uitleg reparatie”, enz. een
korte omschrijving van het geconstateerde gebrek geven. Code 003 kan gewoon in het
“afmeldscherm” ingevoerd worden.
3. Brandstofsystemen.
Opmerkingen over andere brandstofsystemen dan het brandstofsysteem dat gebruikt wordt
voor de motor moet u melden onder:
code 301 Brandstofsystemen 5.*.9 en in het vak “nadere uitleg reparatie”, enz. een korte
omschrijving van het geconstateerde gebrek geven. Code 301 kan gewoon in het
“afmeldscherm” ingevoerd worden.
4. Stabilisatoren Personenauto’s
Opmerkingen over stabilisatoren moet u melden onder:
code 509 Stabilisatoren 5.3.16/5.12.26 en in het vak “nadere uitleg reparatie”, enz. een korte
omschrijving van het geconstateerde gebrek geven. Code 509 kan gewoon in het
“afmeldscherm” ingevoerd worden.
5. Bandenspanning en draairichting banden.
Opmerkingen over bandenspanning of draairichting van banden moet u melden onder:
code 601 Banden 5.*.27 en in het vak “nadere uitleg reparatie”, enz. een korte omschrijving
van het geconstateerde gebrek geven. Code 601 kan gewoon in het “afmeldscherm” ingevoerd
worden.
6. Frontbeschermingsmiddelen (Bullbar)
Opmerkingen over frontbeschermingsmiddelen (Bullbar) moet u melden onder:
code 915 Stootbalk 5.*.49 en in het vak “nadere uitleg reparatie”, enz. een korte omschrijving
van het geconstateerde gebrek geven. Code 915 kan gewoon in het “afmeldscherm” ingevoerd
worden.
Enkel belangrijke vervallen controlepunten per 1 Mei 2009
Boek
APK Regelgeving minder pagina’s:
Tab 3 van 184 naar 145 pagina’s, dat is 25% minder.
Tab 4 van 87 naar 55 pagina’s, dat is 40% minder.
Minder tabbladen:
Tab 8 t/m 10 zijn vervallen.
Dit komt mede omdat “Taxi, zie bijlage” eisen nu in de regelgeving achter Tab 3 zijn
opgenomen en de Roetmeet procedure achter Tab 4 “Aanvullende Permanente Eisen” zijn
opgenomen.
Ook doordat er meer verantwoording voor de technische kennis van de keurmeester is
gegeven zijn de keuringseisen op sommige plaatsen minder exact omschreven.
Voorbeeld:
Bij de controle van wiellagerspeling en fuseekogelspeling staat nu: op juiste wijze zichtbaar
maken.
Bijzonderheden (kentekenbewijs)
Aanpassingen Invalide en Gehandicapten.
Geen controle meer op aanpassingen in bediening van het voertuig wanneer er onder
“Bijzonderheden” staat dat het voertuig is aangepast voor het gebruik of het vervoer van een
gehandicapte of invalide.
Eisen rolstoelvervoer staan nu in een aparte keuringseis artikel 5.2.78. (alleen controle bij
“Taxi, zie bijlage” en “OV auto, zie bijlage” )
Verlichting
Geen controle meer op roest of andere aantasting (dof) van de koplampreflector (in het voor
het dimlicht bestemde deel). Beeld moet uiteraard nog wel voldoen aan de eisen.
Banden
Banden op één as dezelfde karkas structuur en metalen elementen in het loopvlak. geen CP
meer.
Remsysteem
Waarschuwingssysteem (lampje) remvloeistof niveau bij een niet doorzichtig reservoir, geen
CP meer. LET OP! Remvloeistof mag nog steeds niet onder minimumpeil staan.
Zijafscherming en Afscherming achterste Achteras (lichte bedrijfsauto’s)
Beide afschermingen zijn geen CP meer.
Snelheidsmeter
Deze moet wel aanwezig zijn maar de werking en verlichting van de snelheidsmeter is geen
CP meer tijdens APK
Spiegels
· Eis dat de linker buitenspiegel vanaf de binnenzijde, met een gesloten portier versteld
moet kunnen worden. Geen CP meer.
· Eis dat bij voertuigen i.g.g. vóór 1-1-1975, de buitenspiegel zonder verstelling in de
oorspronkelijke stand terug moet kunnen klappen. Geen CP meer.
· Exacte afmeting waar het zichtveld van een binnenspiegel aan moet voldoen (60m bij
20m) staat er niet meer in. Er staat nu dat het “achter het voertuig gelegen weggedeelte
voldoende moet kunnen worden overzien”.
Diversen
De volgende bescheiden (papieren) moeten goed geordend tenminste 30 maanden worden
bewaard (dit was 24 maanden)
a. gele doorslag van het keuringsrapport. (indien van toepassing)
b. fout ingevulde of onbruikbaar geworden keuringsrapporten.
c. de doorslag van een steekproef controle rapport.
Link naar “concept regelgeving” bij de Europese Commissie
http://ec.europa.eu/enterprise/tris/pis ... &inum=1436
003


http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm
http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Wi ... i_2009.pdf
User avatar
AXClub
Total admin
Total admin
 
Posts: 538
Joined: SatJun07, 2003 2:04:50 PM

Postby Rio97 » ThuApr09, 2009 5:12:49 PM

MNM(tm) wrote:Het gaat om de keuringsregels. Als je auto goedgekeurd wordt volgens een bepaalde set regels, dan blijft dat keuringsrapport gewoon een jaar geldig.
Anders zou je je auto opnieuw moeten laten keuren zodra die regels gewijzigd worden/zijn.


Zo werkt het helaas niet. Formeel gezien heb je de verplichting om elke dag dat je rijdt in een apk waardige auto te zitten.

Die xenon bepaling wordt inderdaad opgenomen in de verkeersregels:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11435 ... -per-1-mei
Laatste alinea.
Oftewel: aftermarket xenon wordt gewoon verboden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een gegrondverfde en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6745
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby citroenAleX » ThuApr09, 2009 6:02:40 PM

zoals het bij autoweek staat wordt het inderdaad verboden.
en dat vind ik een goed idee, want over het algemeen is die aftermarket xenon verblindend voor tegenliggers.
Image
citroenAleX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatMay19, 2007 8:04:39 AM
Location: noord groningen

Postby denny » ThuApr09, 2009 6:38:47 PM

update APK. er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen aftermarket en standaard xenon. Moet voorzien zijn van sproeier anders APK afkeur.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby MNM(tm) » ThuApr09, 2009 9:39:36 PM

citroenAleX wrote:zoals het bij autoweek staat wordt het inderdaad verboden.
en dat vind ik een goed idee, want over het algemeen is die aftermarket xenon verblindend voor tegenliggers.

Dat komt vooral doordat de meeste after-market Xenon door prutsers of luie mormels wordt ingebouwd en vervolgens niet de moeite nemen de boel opnieuw af te laten stellen bij een garage!

Goede Xenon lampen (en van Pilot Bi-Xenon H4 weet ik dat zelfs zeker, omdat ik die zelf ook heb) hebben een lichtoorsprong die EXACT op dezelfde plek zit als de gloeidraad/-draden bij halogeenlampen. Als je het voor elkaar krijgt om daar een slecht lichtbeeld mee te produceren, is je koplamp-unit gewoon brak. Als het glas zowel aan de buitenkant, maar vooral aan de BINNENKANT goed schoon is, zou het totaal geen probleem moeten zijn!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » FriApr10, 2009 8:04:58 AM

Ik zal nog een ding zeggen. Ik werk in de installatiebranch en doe dus regelmatig lichtberekeningen en bepalingen voor allerlei omstandigheden. Je hebt werkelijk waar geen idee wat een verkeerde of zelfs al te sterke lichtbron in een daarvoor niet geschikt armatuur kan doen.

Xenon hoort thuis in een armatuur dat daarvoor ontwikkeld is. AX armaturen zijn daarvoor niet geschikt. Dit is onafhankelijk van het feit of je nu een goed lichtbeeld of niet weet te creeeren. Buiten dit lichtbeeld om is er nl nog steeds enorm veel strooilicht. Een ax lamp heeft geen reflectors of spiegels om extra hoeveelheid licht en de lichtbaan in goede banen te lijden. Door de toegenomen lichtintensiteit is daarnaast ter voorkoming van nog meer strooilicht ook een goed en schoon armatuur nodig.

Geloof me. De eerst volgende stap gaat worden dat er armaturen voor ontwikkeld gaan worden. xenon zal dus waarschijnlijk wel op een ax kunnen blijven zitten uiteindelijk als je maar het goede armatuur erin stopt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby MNM(tm) » FriApr10, 2009 8:23:45 AM

denny wrote:Ik zal nog een ding zeggen. Ik werk in de installatiebranch en doe dus regelmatig lichtberekeningen en bepalingen voor allerlei omstandigheden. Je hebt werkelijk waar geen idee wat een verkeerde of zelfs al te sterke lichtbron in een daarvoor niet geschikt armatuur kan doen.

Mjah, je hebt gelijk. Ik was nogal kort-door-de-bocht in mijn vorige reaktie.
De golflengte(s) van het Xenon licht alleen al kunnen voor een andere breking zorgen.

denny wrote:Geloof me. De eerst volgende stap gaat worden dat er armaturen voor ontwikkeld gaan worden. xenon zal dus waarschijnlijk wel op een AX kunnen blijven zitten uiteindelijk als je maar het goede armatuur erin stopt.

Laat ik daar nou toevallig gister nog aan hebben gedacht. ;)
Ik ga er in ieder geval wel heel hard op hopen dat ze voor Xenon geschikte koplamp-units voor de AX gaan maken!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby TTF » FriApr10, 2009 1:34:45 PM

Ondeugdelijke verlichtingsarmatuur
Het boetebedrag wordt:
€60


http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/ ... 115#keuzes

ben benieuwd hoe streng ze er op gaan controleren
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby MNM(tm) » FriApr10, 2009 3:52:39 PM

TTF wrote:
Ondeugdelijke verlichtingsarmatuur
Het boetebedrag wordt:
€60


http://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/ ... 115#keuzes

ben benieuwd hoe streng ze er op gaan controleren

Jah, en dan is het nog de vraag of zo'n blauwpet het classificeert als "ondeugdelijke verlichtingsarmatuur" (€60,-) of "ondeugdelijke verlichting" (€90,-) :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Tijmen » SatApr11, 2009 8:32:39 AM

grietje wrote:-knip-

Het is dus alsvolgt voor benzine (rekening houdend met die nieuwe regels):
Tot 31-12-1973
geen eisen wb emissie

van 31-12-1973 tot 31-12-1985
max 4,5% CO

Na 1985 scheiding in lambda geregeld of niet geregeld
Lambda geregeld: 0.5%
Niet geregeld: 4.5%

Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%


Na 21-12-1992: (type 2 behalve eerste jaar)
Met aanduiding E2/U9: lambda geregeld: 0.5%
Geen aanduiding: 3.5%


Na 31-12-1995 (type 3.. toch?)
Kat en lambda altijd verplicht, altijd 0.5%


Na 2002
max: 0.3%


Daarbij is opgegeven moment ook een 4 gas meting verplicht:
Na 1992 als er E2 of U9 aangeduid is
en na 1995 altijd.

-knip-


En als er E2/U9 op je kenteken staat hoeft dit pas NA 1992 er ook verplicht op te zitten:
Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
moeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.

Na 1992 moet de lambda waarde ook kloppen, maar alleen bij autos die op papier een lambda hebben. Na 1995 is dit dus sowieso verplicht


Betekent dit dat een AX van januari '92 zonder kat en lambda APK-waardig is qua uitstoot als je maar onder die 3,5% CO blijft? Ook als er U9 op het kentekenbewijs staat?

Zo ja, dan ruik ik een project met dubbele carbs....
AX GTI '91
User avatar
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2774
Joined: ThuJun22, 2006 8:48:06 AM
Location: DD

Postby Rio97 » SatApr11, 2009 4:30:49 PM

Tijmen wrote:Betekent dit dat een AX van januari '92 zonder kat en lambda APK-waardig is qua uitstoot als je maar onder die 3,5% CO blijft? Ook als er U9 op het kentekenbewijs staat?

Zo ja, dan ruik ik een project met dubbele carbs....


http://www.apkkeurmeesterservice.nl/def ... briekid=31

Zie vraag 4 en vraag 6.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een gegrondverfde en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6745
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron