Apk en xenon

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Postby MNM(tm) » TueApr14, 2009 5:26:34 PM

De APK-regels zijn toch een afgeleide van de verkeerswetgeving?
Gaan ze dan (wéér) lekker met twee maten meten?
Dan zou het dus volgens de APK wèl mogen, en volgens de wet niet.
Is de APK niet mede bedoeld om te controleren of een auto technisch wel aan de wettelijke bepalingen voldoet?

Wat heeft heel die APK dan nog voor zin als die niet overeenkomt met de wetgeving?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Rio97 » TueApr14, 2009 9:09:02 PM

Leo de RDW keurmeester wenst ons veel succes met het inbouwen van koplampsproeiers.
Die zullen er toch echt op moeten komen te zitten.

Bij de apk controleren ze niet op alles, hoe jij je gedraagt op de openbare weg is eigen verantwoordelijkheid en wordt gecontroleerd door de politie.
Als je enorme schijnwerpers op je AX schroeft hoeft dat geen afkeur te zijn. De keurmeester kijkt alleen naar de koplampen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je die lampen aan mag doen op de weg.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Joost » ThuApr30, 2009 11:55:09 PM

wegenverkeerswet dus niet alleen de APK:

Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby MNM(tm) » FriMay01, 2009 9:32:13 AM

Met dank aan die pisvlekken-sjonnies die hun rommel niet opnieuw laten afstellen na plaatsen van Xenon. :evil:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » MonMay04, 2009 10:17:38 AM

Even een quote van een ander forum met mijn reactie eronder


Edit: of toch wel :? :? :?

stukje 2 van de wet:
Achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)
Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet). :? :?


Artikel 5.2.59a lid 5

De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6, van toepassing.

artikel 5.2.51 B gaat over o.a reinigingsinstallaties voor de koplampen ;).

5.2.51 b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan


Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld

Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.



Dus samengevat.

Xenon mag niet in niet xenon armaturen.
Auto's na 2006 dienen voorzien te zijn van een in artikel 116-118 aangegeven installatie
Last edited by denny on MonMay04, 2009 2:41:18 PM, edited 1 time in total.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby Henk Bats » MonMay04, 2009 1:13:42 PM

denny wrote:...............

Dus samengevat.

Xenon mag niet in niet xenon armaturen.
Auto's na 2006 dienen voorzien te zijn van een in artikel 116-118 aangegeven installatie


Denny, zeer helder en kort samengevat.

Voor een AX betekend dat GEEN gasontladingslampen omdat er geen juiste armaturen voorhanden zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby MNM(tm) » MonMay04, 2009 3:02:21 PM

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby denny » MonMay04, 2009 3:23:39 PM

MNM(tm) wrote:Image


sorry :lol: heb er niks mee te maken :(
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby Rio97 » SatMay09, 2009 12:34:54 AM

denny wrote:Auto's na 2006 dienen voorzien te zijn van een in artikel 116-118 aangegeven installatie


Toevallig, Leo de RDW keurmeester belde gisteren terug met exact hetzelfde bericht.
Voor auto's van voor 2007 is een wiswas op Xenon verlichting niet verplicht.
Leo komt trouwens ook naar waggel dus dan kunnen we het er nog 's over hebben ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Bossie » SatMay30, 2009 2:00:12 PM

Vanmorgen even bij mijn dealer geweest (om aan de AX te beunen). Hij heeft wat communicatie gehad over de APK. Volgende wijziging gaat worden dat het type koplamp overeen moet komen met de lamp die er in zit, oftewel de APK wordt op dat punt gelijk getrokken aan de weg en verkeerswet zoals hierboven door Denny is uitgelegd.

Wanneer dit ingaat is nog niet bekend, het schijnen voorstellen te zijn voor de wijzigingen. Ik denk dat ik toch maar opzoek ga naar andere pitten voor in de koplampen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby denny » ThuOct08, 2009 9:03:21 AM

Voor de xenon liefhebbers (de ik ga andere mensen lekker verblinden liefhebbers :twisted: )

Wegenverkeerswet heeft een aantal geschrapte artikelen. Waaronder die van de xenon. Eerste auto's die met xenon zijn uitgerust blijken geen code in het armatuur te hebben. Dus artikel in de wet is strijdig met typegoedkeuring van een aantal voertuigen.

Niet dat ik nu weer heel blij word. Had gister weer een moderne auto die me tegemoet kwam en totaal verblinde. Zag echt geen ruk meer. Maar voor de juiste informatie voorziening toch maar even melden.

De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby Bossie » ThuOct08, 2009 9:26:00 AM

Goed nieuws :)

Even kijken wanneer ik tijd heb om de xenon er weer in te beunen. Lichtopbrengst valt momenteel aardig tegen. Wat dat verblinden betreft, goed afstellen scheelt erg veel.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby denny » ThuOct08, 2009 10:18:15 AM

na je hebt van die eikels die denken als je een keer met groot licht seint omdat je dus geen ruk ziet dat ze dan maar groot xenon licht moeten aanzetten. De eerste de beste die dat nog bij me flikt vind mij op zijn weghelft voor een heerlijke chickenrace. misschien moet ik mijn 100W puntlichtstralers er ook maar weer eens opzetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby raoel » ThuOct08, 2009 11:10:40 AM

ik wil eigenlijk gewoon de mogelijkheid om mijn mede-weg-gebruikers berichten te sturen,

jammer dat zo'n apparaat met scrollende teksten niet mag... anders kon je bij mij lezen:
"als jij mij niet verblind, zal ik jou niet aanrijden"
"je bumper is zo dichtbij dat ik maar wat langzamer ga rijden om evt remweg te verkleinen"
"haha, jij reedt zonet 30 km/u te hard, maar nu staan we *toch* samen voor het stoplicht"

zou een hoop irritatie schelen :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Bossie » ThuOct08, 2009 11:11:53 AM

"Stop" - "Politie" :lol:
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Pgoddijn » ThuOct08, 2009 12:12:47 PM

Misschien interessant:

http://www.xsafelights.com/site/NL-nieuws/69-nieuws/140-xsafelights-levert-wasinstallatie-voor-chevy-ambulance

Het lijkt er voor mij op dat dit het redelijk legaal maakt?
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Bossie » ThuOct08, 2009 12:22:49 PM

De wasinstallatie en hoogteverstelling is niet van toepassing op AX-en. Deze is pas evrplicht voor auto's van 01-01-2007 en later. Het verbod ging er om dat xenonlampen niet gebruikt mochten worden in koplamparmaturen die niet gemaakt zijn voor xenon. Dit is nu van de baan.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Pgoddijn » ThuOct08, 2009 12:43:28 PM

Kinky...

Nu heb ik trouwens wel zelf xenon in m'n koplampen, maar ze zijn gewoon achterlijk laag afgesteld! Om de hoek staat er ook een volvo 440 die ook xenon heeft, maar die heb ik gisteravond even gemeld dat z'n koplampen goed staan afgesteld maar dat ik gewoon geen reet meer zie als hij achter me rijdt.

Advies van mijn kant: Als je xenon wilt, boeltje laag afstellen. Dan verblind je niemand en zie je alsnog meer dan met halogeen...
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby MNM(tm) » ThuOct08, 2009 6:11:17 PM

raoel wrote:...

"je bumper is zo dichtbij dat ik maar wat langzamer ga rijden om evt remweg te verkleinen"

Ben ik blijkbaar niet de enige die dat in de praktijk breng?

Pgoddijn wrote:...Advies van mijn kant: Als je xenon wilt, boeltje laag afstellen. Dan verblind je niemand en zie je alsnog meer dan met halogeen...

Dat kan ik bevestigen: 'k heb in zowel m'n GTI-Volcane als in m'n dieseltje Xenon. Heb ze na plaatsen van de Xenon-lampen opnieuw laten afstellen bij de garage, maar heb ze daarna toch een tik van de draaiknop lager gezet. Zoals Peter al zegt: nog steeds veel meer zicht/licht dan met halogeen en toch geen mogelijke verblinding van tegenliggers!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby AlexanderB » WedNov10, 2010 12:31:43 AM

het ergste zijn die (*&T%^&&*()_'s die hun auto ombouwen met niet-reflector xenons, hoe laag je de reflector ook instelt, het licht dat direct uit de lamp zelf komt is nogsteeds superverblindend en straat wel alle kanten op.. (dr zijn namelijk ook xenonlampen met een punt van reflecterend materiaal dr op, zodat al het licht via de reflector dr uit gaat, net als bij een gewone halogeenlamp dus.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron