Eerst leek het mee te vallen...

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Eerst leek het mee te vallen...

Postby leroy83 » MonJul13, 2009 1:09:44 PM

Hoi allemaal,

De AX(1.1 first uit '92 met 121.000 op de teller) naar de APK gebracht.
En het leek allemaal vrij goed te gaan. 2 puntjes:

Remblokken voor.
aandrijfashoes rechtsvoor(wielkant).

onderdelen gehaald bij Brezan.. €60,- bij elkaar. dus dat viel me niet tegen.
auto opgekrikt.. wiel eraf.. en.....
ja daar bleef het bij. alles totaal vast gerot. lijkt wel de eerste keer dat het sinds de AX geboorte los moest.

de doorslagpennen van de remblokken zijn 2x zo dik door de roest. en na in spuiten met van alles, schoonkrabben. en een hoop slag geweld. zit er geen enkele beweging in.

ook alle omliggende inbussen en schroeven zitten totaal vast. ook na verhitting niet in beweging te krijgen.

Dus vandaag weer naar de garage gereden en gevraagd wat het kost als hun het doen.. hun hebben immers de tools ervoor.
hij drufte mij geen prijs te noemen maar liet me weten dat het tot wel 1000,- op kan lopen. dat zou dus de sloop betekenen door iets wat een kleine reparatie had moeten zijn

Weet niet of dit in het frustratie forum of APK thuis hoort. maar moest het even kwijt :P

Nou ga ik van het weekend nog 1 poging wagen. heeft er iemand nog een gouden tip?
leroy83
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder

Postby TTF » MonJul13, 2009 1:33:01 PM

complete veerpoot vervangen? eventueel met aandrijfas.. denk dat er hier wel een paar mensen hebben liggen voor weinig :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Mastenhose » MonJul13, 2009 2:43:04 PM

Ik weet niet waar wat voor een garage jij gaat, als ze een ashoes moeten vervangen en remblokken en daar een prijs voor noemen die op kan lopen tot €1000,- :rol:

Doorslagpennen daar kun je 't roest miss. nog een beetje vanaf vijlen, zodat de diameter net wat minder wordt. Anders kun je ook eventueel je doorslagpennen nog doorzagen...
Bij mij AX ook enorm lopen klooien onlangs, maar uiteindelijk wel gelukt, door een 3mm drevel ertegenaan gezet en flink gemept met een flinke vuist.

Inbussen, juiste maat erin proppen en een hefboompje maken van bijvoorbeeld een stuk pijp, die eroverheen schuiven, beetje kracht ertegenaan en meestal gaan ze dan wel.

Aandrijfasmoeren, wringijzer erop met de juiste dop, stuk pijp eroverheen van 2 of 3 meter en dan (in de juiste richting!) tegen de pijp 'aanlopen'. Hij hoeft alleen even te schrikken en je bent klaar! :)

En anders kun je er ook voor kiezen om zoals TTF zegt de complete veerpoot te wisselen.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Guido_AXGT » MonJul13, 2009 8:58:52 PM

Ik weet niet wat voorn gereedschap je hebt, maar een 5kg hamer met een goede dreuvel verricht al wonderen. Een slijptol kan ook nog altijd. Kom kom, je bent toch wel sterker dan en een paar ijzeren pennetjes :)
User avatar
Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 234
Joined: ThuMay15, 2008 4:04:45 PM

Postby leroy83 » MonJul13, 2009 10:50:09 PM

Bedankt voor alle reacties,

aangezien ik van jullie min of meer de boodschap kreeg van meer kracht gebruiken zijn we er maar weer onder gekropen.

De remblokken zijn gelukt!
Die doorslagpennen kwamen niet in beweging. dus de hele arm maar gedemonteerd. om die bouten los te krijgen hebben we een krik moeten gebruiken onder de inbussleutel.
Alles heel kunnen houden. en inmiddels al de proefrit gedaan. werkt weer prima.

De aandrijfashoes zal ik toch maar laten doen door de garage. ik krijg hier geen beweging in. ook niet met een end pijp(ja, er is om de borging gedacht :) ) na dit geweld was uiteindelijk het gereedschap volledig gebogen en de moer nog op de zelfde plek :roll:
leroy83
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: FriMar13, 2009 11:07:10 PM
Location: Den Helder


Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron