APK en nu

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

APK en nu

Postby Sander » TueJan11, 2005 9:53:48 AM

Hieronder volgt een lijstje van veel voorkomende punten waar een auto (onterecht) op afgekeurt wordt.

Banden:
Wettelijk moet het profiel 1.6 mm zijn. Dit is heel erg weinig je had je banden dan allang al moeten vervangen. Kijk ook even naar uitdrogingsverschijnsellen en stoeprandschade.

Remmen:
Achter slijten je remmen nauwelijks tenzij je helemaal gek bent op je handrem. Voor kun je je wiel er even afhalen en de remmen goed bekijken. Dikte schijf 6mm minimaal, Alle blokjes moeten nog wel 3mm voering hebben. Nou je je wielen er toch afhebt kijk meteen even naar die rubber slangetjes naar je remklauw toe. Zijn ze beschadigt of poreus dan moeten ze vervangen worden.
Testen op remkracht kan je natuurlijk zelf niet maar als je met het stuur los een noodstop maakt dan moet de auto recht blijven gaan. Als de auto naar 1 kant toe trekt zou het best kunnen kloppen dat je ax daar op afgekeurt wordt.
Als je remmen aanlopen had je het niet gered naar de garage.

Wielophanging
Controleer je veren op breuk en sjor wat aan je wiel om de lagers te controleren op spelling. Schud je auto flink op en neer komt ie meer dan 3 keer omhoog dan ben je toe aan nieuwe dempers.

Ashoezen:
Deze mogen niet gescheurt zijn of lekker. Hetzelfde geldt voor de hoesjes over je fusees.

Lichten:
Controleer dit zelf een aantal keer. Er kan namelijk ook een probleem in de bedrading zitten en dan doen ze het af en toe wel af en toe niet. Het is zonde om voor je lampen een 2e keer naar de garage te moeten. Het glaas mag niet gebarsten zijn

Slangen:
Check onder je kap de benzineslangen op scheurtjes. Het is meestal het deel het dichtst bij je injectiehuis wat begint te slijten. Je kan de slang eventueel inkorten aan die kant.
Check je Koelwaterslangen ook meteen zo goed mogelijk op scheurtjes en slijtage.

Voorruit:
Barsten zijn alleen afkeur als ze in het zicht zitten. dit is ongeveer een A4tje onder je uitgeklapte zonneklep.

Stoelen:
Deze moeten vastzitten en de vergrendeling moet werken.

Gordels:
Deze mogen niet beschadigt zijn en de lock moet werken. Als je achter geen gordels hebt haal dan de achterbank er voor de zekerheid uit. Dan hoef je daar ook geen gordels te hebben.

Accu:
Deze moet vast zitten. Het maakt niet uit waar, als de accu maar niet een toertocht kan maken door je auto.

Uitlaat
druk de uitlaat dicht (PAS OP HEET) Als je nog ergens anders geluid vandaan hoort komen is die lek. Er is vast ergens een bedrijf in de buurt wat hem voor een zacht prijsje kan lassen.

Katalysator:
Voor juli 92 hoeft ie er niet op te zitten daarna wel. Zo simpel is het Maakt niet uit wat er op je papieren staat. De garage kan er wel over zeuren maar dat is hetzelfde als zeuren over het hebben van een sportuitlaat of een open luchtfilter.

Als ik nog wat bedenk dan vul ik dit lijstje wel aan.

Tot slot een handige link
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techapk.htm

En nog een handige link met heel faq'jes:
http://www.innovam.nl/apk/default.asp?page=rubrieken
Last edited by Sander on WedJan12, 2005 10:37:34 AM, edited 4 times in total.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby pcrodent » TueJan11, 2005 12:08:56 PM

Mooi verhaal man! Mijnes is van 6-1992, ik kan dus legaal zonder kat rijden?!
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Sander » TueJan11, 2005 1:21:40 PM

ja hoor als ie maar door de CO test komt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby AX_Powah » TueJan11, 2005 1:24:48 PM

Idd mooie lijst! ik heb t allemaal gecheckt en ben nog niets tegengekomen wat niet goed zou zijn, ik gooi daak ff de voorwielen eraf om de schijven op te meten en de slangen te kijken.

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!
User avatar
AX_Powah
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2565
Joined: ThuJul10, 2003 2:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode

Postby Marc01 » TueJan11, 2005 2:13:51 PM

Kleine opmerking: Een barst in het glas van je mistlampen voor is g??n APK-afkeur.
Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 382
Joined: MonSep20, 2004 6:52:48 PM

Postby Sander » TueJan11, 2005 2:38:46 PM

Zo staat het in de richtlijnen:

De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden be?nvloed.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Mark » TueJan11, 2005 2:43:04 PM

Vraag me af hoe het met neon zit.

De 29ste verloopt mijn APK. En ik heb echt geen zin om al die neon buizen eronder vandaan te halen. Das echt een pleurus werk.

De ene zegt dat ze eronder vandaan moeten. De ander zegt dat ze niet mogen werken. En blindering zal ook nog moeilijk worden. Voorzij is ook 35%. Mag geloof ik niet op getint glas.

Evenals booskijkers en verduisterde achterlicht units. Die zullen er ook wel af moeten.

Heeft iemand ervaring met aanloop sporen op de achterband? Bij mij zie je flinke groeven. Maar alleen in het profiel. Dus eigenlijk niks ernstigs.

En dan het motorblok nog. Niet opgegeven dat er een andere motor inzit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Postby Sander » TueJan11, 2005 2:52:30 PM

Als je ze loskoppelt is het meestal al voldoende. Blindering van de ruiten zijn geen eenduidige afspraken voor meen ik. Booskijkers zijn verboden. En je achterlichten zal je ook moeten vervangen.

Bij mij zaten er ook aanloopsporen op maar daar heb ik geen last mee gekregen bij de apk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Kakelbont » WedJan12, 2005 9:24:36 AM

aanvulling wat makkelijk te sjekken is: De aandrijfashoezen (de rubber kappen die aan het einde van de aandrijfassen zitten) mogen niet gescheurd zijn.

Stoelen: Deze moeten vast zitten en de vergrendeling moet werken. (dus draai die 4 bouten ff aan mocht er eentje los zitten.)

Handrem: Deze moet binnen 10 'klikken' (correct me if i'm wrong) volledig geblokkeerd zijn.

Op de laatste 2 onbenullige punten is mijn auto al een keer afgekeurd :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby Gerard Maas » WedJan12, 2005 11:55:20 AM

De Handrem moet goed werken,dus de wielen blokkeren.Er staat nergens
in de wet bij hoeveel tandjes.Er zijn auto's met een voetpedaal en auto's
met een aanratelsysteem.Dit is dus een eigen wet van de keurmeester.
Moet je bij zoiets eens keuring in beroep aantekenen(dus geld op tafel
leggen en de Controleur komt dan naar dat punt alleen kijken en neemt
het geld van de verliezende partij mee.Er is geen keurmeester die dat aan
durft.Hij gaat dan pas het boek erbij halen om te lezen wat de wet erover
zegt.Ik ben sinds 1985 tot 2003 keurmeester geweest.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
User avatar
Gerard Maas
Technische Man
 
Posts: 217
Joined: ThuAug14, 2003 8:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Postby Brutus » MonJan17, 2005 5:34:50 PM

Aanvulling op de lichten... met name dus de knipperlichten.

Je auto kan gewoon afgekeurd worden als je knipperlicht vaker knippert per minuut dan standaard opgegeven in het keurboek!

Zelfs dat wist ik niet!
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby q01z » MonJan17, 2005 5:40:51 PM

Brutus wrote:Aanvulling op de lichten... met name dus de knipperlichten.

Je auto kan gewoon afgekeurd worden als je knipperlicht vaker knippert per minuut dan standaard opgegeven in het keurboek!

Zelfs dat wist ik niet!


euhh is dit zo?? ik dacht dat ik in het handboek gelezen had dat het niet uitmaakte hoevaak, als het maar met een vaste frequentie knipperde...
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Berry » MonJan17, 2005 6:09:44 PM

Sander wrote:Als je ze loskoppelt is het meestal al voldoende. Blindering van de ruiten zijn geen eenduidige afspraken voor meen ik. Booskijkers zijn verboden. En je achterlichten zal je ook moeten vervangen.

Bij mij zaten er ook aanloopsporen op maar daar heb ik geen last mee gekregen bij de apk.


Booskijkers zijn alleen verboden als ze een duidelijke negatieve invloed hebben op je lichtbeeld toch?
Berry
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 184
Joined: SunJan16, 2005 4:24:15 PM
Location: Vreeland

Postby q01z » MonJan17, 2005 6:19:51 PM

Berry wrote:
Sander wrote:Als je ze loskoppelt is het meestal al voldoende. Blindering van de ruiten zijn geen eenduidige afspraken voor meen ik. Booskijkers zijn verboden. En je achterlichten zal je ook moeten vervangen.

Bij mij zaten er ook aanloopsporen op maar daar heb ik geen last mee gekregen bij de apk.


Booskijkers zijn alleen verboden als ze een duidelijke negatieve invloed hebben op je lichtbeeld toch?


en ze mogen maximaal 30% bedekkend zijn geloof ik

maar voor de keuring ff ander kapje erop leggen is wel zo makkelijk om het zeker te weten
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Brutus » MonJan17, 2005 6:19:54 PM

Ja, en in hun ogen is dat altijd .. anders hadden ze de lampen wel anders gemaakt.. of waren er alternatieven op de markt! :)
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Joost » MonJan17, 2005 6:44:39 PM

en booskijkers mogen niet bevestigd zijn op de lamp wel aan de kap of andere dingen :?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby pcrodent » MonJan17, 2005 8:27:12 PM

q01z wrote:
Brutus wrote:Aanvulling op de lichten... met name dus de knipperlichten.

Je auto kan gewoon afgekeurd worden als je knipperlicht vaker knippert per minuut dan standaard opgegeven in het keurboek!

Zelfs dat wist ik niet!


euhh is dit zo?? ik dacht dat ik in het handboek gelezen had dat het niet uitmaakte hoevaak, als het maar met een vaste frequentie knipperde...


Nope, ze mogen alleen tussen 60 en 120 keer per minuut knipperen.
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Brutus » MonJan17, 2005 8:56:11 PM

pcrodent wrote:
q01z wrote:
Brutus wrote:Aanvulling op de lichten... met name dus de knipperlichten.

Je auto kan gewoon afgekeurd worden als je knipperlicht vaker knippert per minuut dan standaard opgegeven in het keurboek!

Zelfs dat wist ik niet!


euhh is dit zo?? ik dacht dat ik in het handboek gelezen had dat het niet uitmaakte hoevaak, als het maar met een vaste frequentie knipperde...


Nope, ze mogen alleen tussen 60 en 120 keer per minuut knipperen.


Nee sorry, ik heb echt andere waarden gehoord... rond de 45 per minuut....

120?? Dat is 2x per sec...... :shock: Waar haal je dat weg?
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby pcrodent » MonJan17, 2005 8:58:35 PM

Uit m'n hoofd!

En, na opzoeken nu, uit de vraagbaak. (1e druk, AXen van 1991-1995)

p. 170, puntje 17, onderste subpuntje van de pagina.

Knipperlichten: minimaal 60, maximaal 120 x per minuut knipperen. Glas moet heel zijn.
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Mark » ThuJan20, 2005 11:11:33 PM

Afgelopen woensdag is wat keurbedrijven afgegaan om te kijken hoe er over Undercar Neon wordt gedacht.

Nou daar zijn ze fel op.

Het eerste bedrijf waar ik de meeste hoop op had gevestigd maakte van de hele auto geen probleem. Andere motor gaf niet. Als de uitstoot maar goed was... Waar ik ook over twijfel... Want de bougies van Cilinder 1 en 4 zijn veel zwarter dan 2 en 3. En chiptunen doet misschien ook niet goed aan je uitstoot.

Maar de Neon moest er COMPLEET onder vandaan. Een pleurus werk dus. Verder gezocht. Bedrijfje gevonden waar ik het met pijn en moeite mag laten zitten. Maar de bekabeling moet in de motorruimte ophouden. Binnen moet alles weg. Inclusief de controlebox. Nog veel werk dus.

2 Februari staat de afspraak nu. Ben benieuwd. Heb er weinig vertrouwen in. Andere motor. En de uitlaat is halverwege doorgeslepen en met klemmen vastgezet zodat de kathalysator er makkelijk tussenuit kan.

Hoop dat een AX 1.1i Kathalysator goed genoeg is voor een ZX 1.4i motor.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Next

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron