Help CO % te hoog wat nu

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Help CO % te hoog wat nu

Postby menmulder » SatNov19, 2005 6:06:47 PM

Kreeg mijn auto gister terug van de APK en wat blijkt finaal afgekeurd, de meeste problemen al opgelost alleen wat me zorgen baart is een CO percentage van 1.9% het gaat om een 1.1 TGE uit 92. Aan zo'n injectie kun je weinig afstellen dat is nogal vervelend. Heb alle vacuum slangen gecontroleerd deze zijn goed. Er zat een sportluchtfilter op alles helemaal terug gebouwd naar origineel en computer opnieuw laten inregelen. Moet van de week weer terug naar de keuring enig idee waar ik nog meer zou kunnen kijken om het CO omlaag te krijgen>>???
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby Mark » SatNov19, 2005 7:01:20 PM

Probleem heb ik vroeger ook gehad.

Bij mij kwam het omdat ik tankte bij een of andere low budget pomp.
Met slechte benzine.

Ik zat ruim over het MAX CO heen. Heb er toen Shell V-Power ingegooit. En zo'n injectie cleaning goedje. Merk was iets van Weijn ofzo.

Daarna was de uitstoot opeens uitstekend.

Dus probeer dat eens. Shell V-Power of BP-Ultimate.

Anders zou je lambda sensor nog stuk kunnen zijn. Maar het eerste is goedkoper om te testen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2418
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Postby Joost » SatNov19, 2005 8:15:46 PM

open luchtfilter zou CO verlagend moeten werken.

als truck wordt nl. wel eens het filter uit het huis gehaald en opnieuw gemeten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby q01z » SatNov19, 2005 8:37:07 PM

als je echt wanhopig wordt:

gaatje boren in je inlaatspruitstuk, dan zuigt hij valse lucht aan.. daarna dichtkitten of met schroefje erin..

tis beetje beun, maar het werkt wel..
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby menmulder » SatNov19, 2005 11:43:13 PM

dus als het ding valse lucht aanzuigd gaat het co omlaag?
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby q01z » SunNov20, 2005 2:22:37 AM

menmulder wrote:dus als het ding valse lucht aanzuigd gaat het co omlaag?


euhm, tsja waarom weet ik ook niet :P behalve dat hij meer lucht krijgt dan dat hij volgens de computer krijgt.. maar je zou toch denken dat de lambda dit bijregeld..

maar ik zou eerst wat anders gaan proberen hoor :P
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Mark » SunNov20, 2005 11:24:08 AM

Ik zou eerst eens goede benzine proberen met zo'n flesje.

Bij mij was het echt veel te hoog. En daarna ruim eronder.
Zonder ook maar iets vervangen te hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2418
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Postby kreazyV8wuppo » SunNov20, 2005 6:03:00 PM

pfoei, gaatjes boren ,, fout helemaal stout.

neem zo'n stelschroef die je in de slangen vind van LPG systemen.
je weet wel zo'n dikke bout in een buisje, bouw in het omloop systeem een T stuk en hang daar die regelschroef aan.
even open of dicht schroeven en je CO zakt als een plumpudding in elkaar.
die andere truuk van die injectie reiniger is ook goed,beter zelfs.
denk aan Fort T of wynns bijvoorbeeld , injectie reiniger brandstofstysteem reiniger en dergelijke.

vervang je bougie's en stel je kleppen wil ook wel eens helpen, controleer verdeelkap rotor en bougie kabels, een slechte vonk is ook vaak de oorzaak.

laat je lambda sonde even doormeten.

als alles niet helpt kan je nog maar 1 ding doen.

gooi ongeveer op 15 ltr benzine 50 cc acceton en 1 ltr brandspiritis.
rijd hier niet mee maar laat je motor stationair even de co test doen met die reut in je tank.
ikzelf deed dit middels een klein reserve tankje gekoppelt middels een externe brandstofpomp aan je injectie systeem.

was wel leuk, je ging zowat van jezelf af van de uitlaat dampen,, oftewel je word er high van haha.

greets van wupke. :wink:
kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Postby menmulder » SunNov20, 2005 9:40:23 PM

heb nog wel zo'n stelschroef liggen maar wat bedoel je precies met omloop systeem?
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby q01z » SunNov20, 2005 10:34:55 PM

kreazyV8wuppo wrote:gooi ongeveer op 15 ltr benzine 50 cc acceton en 1 ltr brandspiritis.
rijd hier niet mee maar laat je motor stationair even de co test doen met die reut in je tank.
ikzelf deed dit middels een klein reserve tankje gekoppelt middels een externe brandstofpomp aan je injectie systeem.

was wel leuk, je ging zowat van jezelf af van de uitlaat dampen,, oftewel je word er high van haha.

greets van wupke. :wink:


en dan vind je mij stout :roll:
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby menmulder » TueNov22, 2005 10:03:49 PM

mhh heb der maar eens wat injectie reiniger ingegooid en BP ultimate morgen eens bij de garage CO laten meten
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby Mark » TueNov22, 2005 10:24:55 PM

Heb je wel zoveel mogelijk van je oude benzine eruit gereden?

Beste resultaat had geweest als je al heel wat kilometers met die BP ultimate had rondgereden.

Dan had die injectiecleaner ook zijn werk maximaal kunnen doen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2418
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Postby menmulder » WedNov23, 2005 6:08:01 PM

mhh de garage waar ik het wou laten doen deed het niet meer, zat nog zo'n 10 liter in me tank, 25 liter bp erbij in gedaan, kan eventueel nog het truukje doen met valse lucht onderaan mijn spruitstuk komt wel een slangetje binnen die prongelijk los laten voor de APK of is dat geen stom idee
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Lambdasonde

Postby casanovar » SunDec17, 2006 7:39:34 PM

Ik had ook een te hoog CO, 8/9%. Oplossing is lambdasonde eruit halen, uurtje in een bak terpetine gooien, erin zetten, en alles is weer oke! Nieuwe lambdasonde kost 90 euro..
casanovar
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 9
Joined: FriMar17, 2006 1:48:28 PM
Location: Venlo

Postby Fra-Ha » SunDec17, 2006 9:36:36 PM

Probleem had ik ook afgelopen maand toen AXje nieuwe APK moest.

Zorgen dat je motor goed warm is wanneer hij voor APK moet! Dus voordat hij gekeurd word even 30km rijden, en als hij warm is beetje schoonblazen door goed door te trekken. Daarna komt hij er makkelijk doorheen!

Probleem schijnt bij zulke kleine motortjes de katalysator te zijn, deze begint pas goed te werken wanneer deze goed warm is. Tevens is het ook zo dat als je motortje verhoogd stationair loopt (motor koud) hij rijker loopt dus meer uitstoot!

Dus goed warm rijden voordat hij naar de keurmeester gaat. En even schoonblazen wanneer motor warm is.
User avatar
Fra-Ha
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 43
Joined: FriJan20, 2006 11:48:57 PM
Location: Middelburg

Postby TwoTone » SunDec17, 2006 9:41:13 PM

De lambda sonde in een bak terpentine gooien... is een tijdelijke oplossing ;)

Een lambda sonde raakt na verloop van tijd verzadigd. Zeker als je hem probeerd schoon te weken in vloeistof.
Maar je bent wel weer een jaartje verder met de APK ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby MNM(tm) » ThuJan04, 2007 10:29:42 PM

TwoTone wrote:Een lambda sonde raakt na verloop van tijd verzadigd.

Ow?!
En hoe lang is gemiddeld dan "na verloop van tijd" ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5971
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Tijmen » FriMay11, 2007 9:44:06 AM

Hoe krijg je een zo laag mogelijke CO-waarde met een carb dan? En wat zou in dat geval beter zijn eur 98 of 95? De tweede ax gaat komende week voor de keuring....
AX GTI '91
User avatar
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2774
Joined: ThuJun22, 2006 8:48:06 AM
Location: DD

Postby kevin.broke » FriMay11, 2007 10:11:15 AM

te hoge CO oplossen = MEER LUCHT MEER LUCHT MEER LUCHT.

CO is een stof die niet zomaar ontstaat en zodra er voldoende zuurstof bijkomt bij voldoende temperatuur snel weer reageert als volgt:

2CO + 1O2 = 2 CO2

In je uitlaat is het tussen de 300 en de 1200 graden, dus daar ligt het niet aan.

Conclusie: Je auto krijgt dus te weinig zuurstof, of denkt teveel zuurstof te krijgen.

Carb: bijstellen, misschien kan je ze ook reinigen? te weinig kennis van.
Inj: nalopen, injectorreiniger erin donderen, fatsoenlijke benzine gebruiken en opnieuw in laten lopen. Deze injectiesystemen reageren nogal traag op een continu verkeerde waarde en zal dus tijd nodig hebben als je het originele luchtfilter monteert. Daarom zou andersom (origineel luchtfilter erop en bij de garage eraf en sportluchtfilter erop ?n met motorkap open meten) nog weleens kunnen werken.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

co omlaag.

Postby pechie » SatSep13, 2008 8:50:27 AM

Wat ik gedaan heb met onze ax.? Ik heb een busje reinigingsvloeistof eringedaan. En eigenlijk wat ik nooit zo doen. Het luchtfilter eruit halen.
ik zat aan een waarde van 0,3 hihihi. moet kunnen toch.
Zou ik als ik jouw was ook doen.

pechie.
Eens een citroen, altijd een citroen. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 312
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Next

Return to APK

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests