Ruitenwisser in het midden zetten

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Ruitenwisser in het midden zetten

Postby Joost » ThuOct26, 2006 2:57:39 PM

Hoe kan ik mijn ruitenwisser zo afstellen dat hij in het midden stopt?
1. Doe het ruitenwisserkapje omhoog, vervolgens kun je de ruitenwisser loshalen (sleutel 13).
Image

2. Nu het schroefje dat de plastic afdekplaat vasthoudt losmaken, dit zit gewoon aan de buitenkant.

3. Maak de motorkap open. Links en rechts zitten twee moertjes die de plastic afdekplaat vasthouden. Deze moeten ook losgeschroefd worden (sleutel 10). Aan de onderkant zit een contramoertje, het is handig als je hier dan ook twee sleutels gebruikt. Image

4. Nu kun je de plastic afdekplaat loshalen, deze zit nog met 2 plastic uitsteeksels onder de rand aan de zijkant vast geklemd, deze rustig buigen en los halen.
Image

5. Als het goed is zie je nu de ruitenwissermotor zitten, bovenop deze motor zit een moertje die losgehaald moet worden (sleutel 10).
Image

6. Draai nu het mechanisme (zonder dat het motortje draait) ongeveer 90 graden met de klok mee.
(nu kun je ook een mooi met een bus kruipolie alle scharniertjes smeren)
Image

7. Als laatste moet de ruitenwisser weer vastgedraaid worden.

Nu zou de ruitenwisser elke keer in het midden terug moeten komen, dit is gewoon een kwestie van afstellen.
Image

Een aantal reacties om deze post compleet te maken:

grietje wrote:
Lorenso wrote:Als ik de wisser loshaal en weer afstel in het midden gaat de stopt de wisser nogsteeds niet precies in het midden.


Als het ruit droog is stopt de ruitenwisser voor het midden, omdat ie teveel weerstand heeft...


Joost wrote:de Tip van Aad.
(kunnen zo de howto wel even completeren)

met de tuinslang erop sproeien,
en minimaal 3 keer wissen en dan pas stoppen en kijken of hij goed eindigd. Meestal zat je dan behoorlijk goed.
(of was de tip van Geert)


Joost wrote:Martin zijn AX werd in de steekproef door de RDW afgekeurd


grietje wrote:
MNM(tm) wrote:...met welk argument?


Het zou het zicht belemmeren. Mijn AX dus ook bij steekproef op gepakt.
Last edited by Joost on FriJan09, 2009 10:06:25 PM, edited 1 time in total.
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests