Aandrijfas vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Postby grietje » WedJan16, 2008 12:38:47 PM

okay sorry, dan snap ik het. de 106 rally heeft dus afwijkende naven van de 1.4 ax. ik snap :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby denny » ThuJan17, 2008 10:39:12 AM

grietje wrote:okay sorry, dan snap ik het. de 106 rally heeft dus afwijkende naven van de 1.4 AX. ik snap :P


maar nogmaals ten overvloede kijk wat er onder zit. Daarnaast wie weet hoe vaak zo'n as al eens vervangen is door de verkeerde en dan weer door de goede etc etc. assen gaan zon 100.000 km mee geloof ik dus onder niet heel veel axen zal nog de originele zitten. Daarnaast heeft niemand in de gaten dat er twee assen bestaan zelfs veel sloop bedrijven niet. Bij viergaats ombouw heb je de rechte nodig.
Van een GT en een sport en een 1.1 weet ik dat er de konische onder zaten bij degene die ik gezien heb. Maar je kan het zien aan de naaf deze is geslepen in konische vorm. als hij gewoon recht is bij de asingang (dus niet schuin naar buiten afloopt) heb je de rechte variant nodig.

Veel verschillende ervaringen dus. We kunnen dus wel opmaken dat er geen 1.1 en 1.4 assen bestaan.
groetjes
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby ax_ray » MonOct27, 2008 12:39:40 PM

TopTip!
Ik heb me rot lopen zoeken naar een 8mm vierkant imbus voor de olievulplug van de bak. Bij Groenhart in purmerend konden ze wel zo'n sleutel bestellen, maar ik had hem meteen nodig. Toen zei een van de verkopers daar: waarom gebruik je niet een deurkruk, die zijn ook 8mm in het vierkant! Zo gezegd zo gedaan:

Image
User avatar
ax_ray
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: WedOct01, 2008 4:16:23 PM
Location: Purmerend

Postby arnie » MonOct27, 2008 1:30:05 PM

Ne gebruik vd zoekfunctie had je waarschijnlijk eenzelfde tip gevonden :wink:
Freude am Fahren.
User avatar
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6111
Joined: SunSep14, 2003 8:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam

Postby WYD » SatMar21, 2009 8:43:38 PM

Kan de startpost aangepast worden?
Ik heb gisteren een set aandrijfassen gewisseld van een 1.1i First.
De aandrijfasmoeren zijn dop 30! Dop 32 krijg je ze ook mee los, maar is natuurlijk gezonder om dop 30 te gebruiken.
Dop 32 heb je bij de AX nodig om de remtrommels te lossen (eergisteren gedaan).

Verder wordt er heel leuk vermeld hoe je de veerpoten loskrijgt, hieraan kan toegevoegd worden dat het wat makkelijker gaat als je eerst met de hamer een paar tikken boven op de draagarm geeft.
Verder zie ik niet terug hoe je de veerpoten weer terug op de draagarmkogel krijgt.

Overigens kost een nieuwe bout (M8 kop 17mm) en moer (speciale moer 16mm) bij elkaar maar een 2,15Euro ofzo.
Als je dan toch keerringen haalt die overigens 9euro nogwat en 8euro nogwat (excl btw) kosten, dan zou ik de bouten en moeren gelijk vervangen, deze zijn meestal heel slecht!
To finish first, you'll first have to finish!
User avatar
WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 300
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Postby Joost » SatMar21, 2009 9:13:22 PM

WYD wrote:Overigens kost een nieuwe bout (M8 kop 17mm) en moer (speciale moer 16mm) bij elkaar maar een 2,15Euro ofzo.
Als je dan toch keerringen haalt die overigens 9euro nogwat en 8euro nogwat (excl btw) kosten, dan zou ik de bouten en moeren gelijk vervangen, deze zijn meestal heel slecht!


de boutdikte verschilt tussen type 1 en 2! (net zoals de fusee zelf)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby WYD » SatMar21, 2009 9:32:48 PM

Dat klopt, dat zei de medewerker van het magazijn ook tegen mij.
De dealer kan dat zo voor je bekijken aan de hand van kenteken en orga-nummer.
Of zelf kijken op service.citroen.com
Ik zou voor die paar euries in ieder geval niet de oude bouten willen monteren, maar gewoon lekker nieuwe monteren.
To finish first, you'll first have to finish!
User avatar
WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 300
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Postby WTZ » FriJul09, 2010 7:44:18 PM

Ik ga zondag mijn beide aandrijfassen vervangen, maar ik heb nog een paar vragen, misschien wijst het zich allemaal vanzelf, maar voor de zekerheid:

- kun je in principe het wiel op de naaf laten zitten, of kom je er dan echt niet bij?
- De versnellingsbak olie bijvullen, moet je daar iets van een slangetje en trechter voor hebben? het lijkt er niet op dat je daar bij kan met zo'n 2L
fles olie. Hier http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11165 staat het niet echt bij. Ook staat daar dat je het wiel eraf moet halen,
terwijl hier staat dat je de olie pas bijvult 'als de ax weer op z'n eigen wielen staat'. Is dit een kwestie van smaak of is 1 van de manieren
makkelijker uit eigen ervaring?
- Ik heb van de dealer 75W80 olie gekregen, maakt dat nog iets uit (t.o.v. 75w90) of is beide goed?

Ik heb nu:
2x aandrijfas
2x keerring
2x M30 bout
2x versnellingsbak keerring
2L 75W80 olie
1x deurklink
M30 dop sleutel en overige gereedschap
Mis ik nog iets?

Misschien haal ik morgen nog verse fuse bouten als ze die op voorraad hebben
WTZ
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 22
Joined: FriJun25, 2010 12:55:13 PM
Location: Den Haag

Postby raoel » FriJul09, 2010 8:18:59 PM

Ik smeer altijd alle rubbers in met witvet, houdt ze langer goed.

WD40 of kruipolie helpt voor als je bouten e.d. los wilt krijgen. Fusees lossen heb je nog een fuseevork of een ijzeren pijp + hamer voor nodig.


Wiel op naaf: de aandrijfas is de naaf, dus die zal er af moeten.

Als je de luchtinlaat verwijdert kun je de bakolie van bovenaf bijvullen, een trechtertje is echter geen onnodige luxe. De bakolie-flessen die ik tot nu toe had, hadden een tuitje dat je naarbuiten kunt klappen, dat scheelt al wat.
De officiele vul-opening zit echter aan de zijkant van de bak.. die gebruik ik eigenlijk nooit :) Maar als je de officiele vulopening gebruikt, is dat lastig als het wiel erop zit.
Ik ga voor: wiel erop, en dan van bovenaf bijvullen bij de onofficiele opening.

75w80 of 75w90 zou ik niet weten...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby fredenjuan » FriDec03, 2010 3:13:48 AM

simsken wrote:En nog een tip om fusee los te maken.

Deze kunnen nog wel eens goed vast zitten, makkelijkste is om met zijn 2en te zijn. 1 iemand drukt het draagarm naar beneden met een lange pin, pijp, wat er maar tussen past, en goed lang. Goed naar beneden drukken en onder spanning houden, dan de ander (of jezelf) met een hamer het draagarm naar beneden kloppen. vooral het laatste stukje kan nog wel eens tegenvallen :wink:


Sommige modellen blijken een stabilisator stang te hebben,
handig is dus om die eerst los te halen van de draagarm.
je krijgt je draagarm een heel stuk gemakkelijker naar beneden geduwd.
kwam ik vorig weekend achter nadat ik de klem van mn stabilisator stang in brokken geduwd had, (schade.....5,32 euro voor een nieuwe beugel)
heb een 1.1 1992 5 drs
hallo, heb als citrofiel al verschillende citroens gehad en nu onlangs mn eerste ax gekocht. (had ik al veel eerder moeten doen) vind hem helemaal top
User avatar
fredenjuan
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 16
Joined: ThuFeb12, 2009 7:33:03 PM
Location: Terneuzen

keerring

Postby shineslikesun » MonJan31, 2011 9:24:00 PM

Vraagje over de keerring:

Op de foto's zie ik dat de keerring een groenachtige kartelrand heeft, naar binnen toe. Maar als ik bij een citroen-garage een keerrring wil kopen is dat een zwart-rubber ding, met een veer langs de kant. Klopt dat??
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

keerring

Postby shineslikesun » MonJan31, 2011 9:25:50 PM

Ben van plan om de komende twee dagen de distributie/waterpomp/spanrol te doen en de rechteras te vervangen. Nu ik me wat zit in te lezen en wat inkopen aan het doen ben kom ik bij een onduidelijkheid over de olie-keerring:

Op de foto's zie ik dat de keerring een groenachtige kartelrand heeft, naar binnen toe. Maar als ik bij een citroen-garage een keerrring wil kopen is dat een zwart-rubber ding, met een veer langs de kant. Klopt dat??
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Postby degene » TueFeb01, 2011 12:21:07 AM

Ja dat klopt.
Het ontwerp is ooit een keer aangepast en sindsdien worden alleen de nieuwe/verbeterde keerringen verkocht. Ze doen het prima =)
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby shineslikesun » TueFeb01, 2011 8:20:39 PM

Dank.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Wheelnut » SunApr17, 2011 7:36:53 PM

Doet die van de Woude nog aan gereviseerde assen?
Ik had navraag gedaan bij m'n vaste leverancier, en daar kwam zo'n 145 euro per stuk uit (ik doe maar gelijk alle twee),
dus iets goedkoper zou wel leuk zijn! (voorlopig nog op stufi...)

Ik zou natuurlijk ook kunnen bellen, bedenk ik me nu... :oops:
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Aandrijfas vervangen

Postby shineslikesun » SunApr17, 2011 7:55:47 PM

Mijn asje van de sloop (á 15,-) doet het voorlopig prima.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Wheelnut » SunApr17, 2011 8:05:12 PM

Zou ook kunnen, maar dan loop je toch het risico dat je een as koopt die óók naar de neten is?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Mastenhose » SunApr17, 2011 9:14:40 PM

Zit wat in, maar voor 15 euro kun je 9x het risico lopen dat ie niet goed is. Er zal er tenminste één goede bij zitten toch?
Zelf ook regelmatig met tweedehands asjes gewerkt, tot op heden zonder al teveel problemen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Wheelnut » ThuApr28, 2011 2:17:27 PM

Okee, ik heb nu dus van een 106-je (phase 2) de aandrijfassen gekregen.
Het is mij onbekend of het een 1.1 of een 1.4 betreft.
Dat ding heeft wel 4-gaats onderstel.

Ik heb even gekeken, en volgens mij betreffen het assen zonder dat conische stuk.
Passen die nou zonder problemen onder mijn 1.1?

Ik heb geprobeerd om het verhaal hier te volgen, maar iedereen zegt wat anders geloof ik...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Aandrijfas vervangen

Postby Terminal » ThuApr28, 2011 4:34:09 PM

Enigste hoe je daar achter kan komen is je huidige assen los te halen.
Volgens mij valt er helemaal niks zinnigs over te zeggen welke type as onder welk type auto zit.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

PreviousNext

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron