Dashbord demonteren (phase 1)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Dashbord demonteren (phase 1)

Postby grietje » TueMay27, 2008 10:57:24 AM

gebaseerd op een full option GT, maar grotendeels toetepassen op alle andere phase 1 AXen (tot half 1991, met vierkant dashbord)

De verschillen zitten hem onder andere in het tellerhuis, maar ook in bepaalde knopjes (elec ramen, van binnenuitbedienbare koplampen, mistlichten voor, ruitenwisser achter, dimbare tellerverlichting) die niet alle AXen (niet eens alle GT's) hebben! Dit is een fulloption GT, dus deze heeft het allemaal.

KLIKKKKKKKKKIE

Als aanvulling nog, als er 2 draadjes zitten als je je dashbord er al uit heb die geen stekker hebben en die je door moet knippen,
zijn dit waarschijnlijk:
- Een wat dikkere gele met een zwarte beschermhuls -> brandstofpomp
- Een hele dunne groene -> handremlampje

Let ook nog even op onder de kap, dat je de stekkers die van binnen komen goed aansluit, er zijn daar 2 stekkers die ' t zelfde' zijn en op elkaars aansluiting kunnen. Eentje gaan naar de accu en de ander volgens mij naar de startrelais (van brandstofpomp af). Let goed op als je deze loshaalt ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby MBa@NL » TueMay27, 2008 12:11:40 PM

pagina 3 laatste alinea...

nooit met een schroevendraaier gaan peuren daar! als je 1 of 2 knoppen hebt zitten kun je de knoppen indrukken en met je vingers er uit trekken (hoef je niets te beschadigen, hoe voorzichtig je het ook zou doen...)

verder een mooie en duidelijke howto! en leuke layout ook! hulde!

nog iets: je paginanummering moet je even nakijken ;)

laatste pagina is pagina 9 van de 8 :? :P
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby grietje » TueMay27, 2008 12:26:59 PM

idd michel, dat is iig zeker weten zodner schade ;)

(ik heb ze er gewoon met schroevendraaier uit gewurmt haha)

En ik ontdekte net nog iets:
Als je het stuurstang eruit haalt, let op bij het terug monteren dat je hem op de goede afstand doet, anders loopt je stuur aan tegen je dashbord ;)

Je kan dan die achterste moer weer loshalen en je stuur wat naar voor of achter duwen/trekken en dan weer vast maken :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby degene » MonMar08, 2010 12:24:16 AM

Link is doood :|
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft


Postby q01z » MonMay10, 2010 10:01:32 PM

het is dan ook zo eenvoudig dat een howto overdreven is :P
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby raoel » TueMay11, 2010 7:43:59 AM

Nou ik stond er eens naast terwijl iemand ermee bezig was, te horen aan het gevloek en getier helemaal niet zo makkelijk :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby q01z » TueMay11, 2010 8:28:58 AM

even uit mn hoofd:

demonteer alle randaparatuur als middenconsolebakje (bevestiging onder pookhoes en achter het bakje), stuur (dop 21 of kruissleutel 22), kapjes achter het stuur (achter het stuur 2 torx, aan de zijkanten beetje verstopt nog eens 2x torx), tellerhuis (afhankelijk van type wel of niet vastgeschroefd) , knipperlichthendels (T30?) e.d.

in de cabine zitten er links en rechts 2 boutjes in de zijkant, dus net naast de deur

verder zitten er vanuit de parafaanbak (parafaan + ruitenwisser voor het gemak demonteren) links/rechts 2 rubberen pluggen.
deze kan je met een hoop gewrik met grote (echt grote.. ) platte schroevendraaiers terug de cabine in drukken..

bij sommige versies zit er in het midden in de parafaanbak nog een boutje

het dashboard is nu 'los' maar hangt nog aan de bekabeling, op de versnellingsbak zitten een hoop stekkers, maak deze allemaal los en prop ze door de rubber openingen in het schutbord

verder heb je met de kachel nog een keuze, je zou de kachelslangen los kunnen nemen en dus volledige kachelunit mee naar achter trekken. Of je laat deze zitten en manouvreerd het dashboard er omheen :)

veel dingen klemmen een beetje.. gebruik kracht, maar geen geweld! in geval van geweld zegt het onmiddelijk krak!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby Ceristimo » FriJun03, 2011 6:36:26 PM

Als iemand deze HowTo nog heeft dan graag. Heb hem eigenlijk hard nodig,.. Met de uitleg kom ik er ook wel misschien, maar een plaatje zegt meer dan duizend woorden...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby HattoriHanzo » ThuOct20, 2011 10:02:22 AM

Same here, deze HowTo gaat mij ook goed uitkomen met een gescheurd dasboard van mijn aanstaande aankoop :D
Iemand deze nog beschikbaar?
AX-loos
User avatar
HattoriHanzo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 106
Joined: MonOct17, 2011 8:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby AlexanderB » ThuOct20, 2011 12:36:52 PM

hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..

het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby grietje » ThuOct20, 2011 1:00:50 PM

Ik zal hem even opzoeken thuis, volgens mij staat ie nog ergens online, en anders mail ik hem wel. PB ff mailadressen alvast
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby Ceristimo » ThuNov03, 2011 10:36:42 PM

AlexanderB wrote:hm, geen idee.. google weet ook niet waar ie gebleven is..

het staat wel in de haynes, daar kan ik je wel een digitaal kopietje van doorsturen :)


Ja, maar de Haynes uitleg van het Type 1 dashboard klopt niet. Er wordt daar met geen woord gerept over de schroeven die bij het kachelhuis zitten en waar je bijna niet bij kunt komen (tenzij je op je rug gaat liggen met je reet op de stoelen en je kop bij de pedalen, en zelfs dan is 't lastig), en de Haynes beweert ook dat je de luchtroosters in het dash allemaal los moet gaan staan peuteren... :P

Met de Haynes alleen was ik er niet gekomen toen bij mij 't dash ook los moest.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Dashbord demonteren (phase 1)

Postby AlexanderB » FriNov04, 2011 1:55:02 AM

true, de haynes klopt wel vaker niet... ok, dan is het wachten op de how-to :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron